"Елдрайв" ще изгради 500 зарядни станции в региона до края на 2017 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Елдрайв" ще изгради 500 зарядни станции в региона до края на 2017 г.

Освен че управлява мрежа от зарядни станции, компанията предоставя и електрически автомобили под наем

"Елдрайв" ще изгради 500 зарядни станции в региона до края на 2017 г.

Компанията ще използва платформата на финландската Fortum за управление на мрежата

13544 прочитания

Освен че управлява мрежа от зарядни станции, компанията предоставя и електрически автомобили под наем

© "еМобилити"


В момента в страната има регистрирани около 350 - 400 електрически автомобила.

"еМобилити интернешънъл" ще изгради около 500 точки за зареждане на електрически автомобили в България и региона до края на 2017 г. Компанията, която оперира под бранда "Елдрайв", вече има 17 станции в страната, а фокусът през следващата година ще бъде върху бързозарядни локации като магистралите. Това ще позволи на шофьорите да пътуват от град до град, което при липсата на инфраструктура в момента е проблем.

От компанията обявиха още, че са подписали споразумение с финландската Fortum за използване на системата й за управление на мрежата от зарядни станции. Платформата позволява на клиентите да използват всички услуги, свързани с локализирането, достъпа, използването на мрежата, управлението на плащанията и т.н.

По-широка мрежа

Водещ инвеститор в "еМобилити интернешънъл" (21% от акциите в дружеството са собственост на "Алфа финанс холдинг", в който съиздателят на "Капитал" Иво Прокопиев държи 50.003% - бел. ред.) е NEVEQ II - фонд за рисков капитал, който инвестира основно в технологични компании с иновативни идеи, които са или целят да бъдат лидери в категориите си и са компании в стартирщ етап или етап на растеж. Фондът е с размер от 20 млн. евро, от които 70% идват от ЕС по програма JEREMIE, а останалите 30% са набрани от частни инвеститори. Компанията има две основни сфери на дейност – изграждане и управление на инфраструктура от зарядни станции и отдаване на електромобили под наем. От започването на дейността си преди половин година компанията е изградила 17 зарядни точки, а броят на отдаваните под наем електромобили вече е над 30. Паркът включва Nissan Leaf, Nissan e-NV, Peugeot iON и VW e-Golf. До момента инвестицията е 496 хил. евро.

С подготвяното разширение сумата ще нарасне до 3 млн. евро до края на следващата година. В това влиза основно изграждането на инфраструктура, така че броят на зарядните станции да достигне около 500, но също и закупуване на нови автомобили. За момента все още не е ясно как ще бъдат разпределени точките за зареждане, като това ще зависи от развитието на пазара, казаха от дружеството и добавиха, че преговори засега се водят с Гърция, Румъния и Сърбия. Фокусът ще бъде върху бъзрозарядните станции, които се изграждат основно по магистрали и позволяват придвижване между населените места. За новите електромобили целта е да достигнат 200 броя.

Лесно за клиенти

Компанията е влязла в партньорство и с енергийната група Fortum, която ще предостави на "еМобилити" система за управление на мрежата от станции "Елдрайв" в България и съседните страни. Финландската компания оперира една от най-големите в Европа зарядни мрежи и има над 40 хил. клиента, притежатели на електромобили. Системата Charge&Drive позволява на клиентите да проверят къде има зарядни станции, да следят колко пъти са зареждали, какъв е балансът им и т.н. "Клауд-базираната платформа гарантира лесен и интуитивен достъп, независимо от устройството на потребителя. Картата с локациите на зарядните точки е базирана на Google Maps и позволява лесна и безплатна навигация до тях", уточни Даниела Асенова, управляващ директор на "еМобилити интернешънъл".

Онлайн платформата на "Елдрайв" ще е достъпна за потребителите от началото на януари. В момента зареждането в мрежата е безплатно. Заплащането на зарядната услуга от догодина ще се извършва чрез RFID карта или мобилно приложение.

Кой кара е-коли

В момента в страната има регистрирани около 350 - 400 електрически автомобила. От "еМобилити" казаха за "Капитал", че в 17-те точки, които управляват засега, има средно по едно зареждане на ден. "Това означава, че масово колите се зареждат от контакт, което отнема около 8 часа", обясниха оттам. За сравнение, на зарядните станции времето може да падне до 1 час за най-новите автомобили и около 3 часа за по-старите. На бързозарядните станции, каквито предстои да се изградят догодина, зареждането отнема около половин час.

Освен мрежата на "Елдрайв" в страната има малко други зарядни станции. Такава например има изградена на сервиз на Kia, както и няколко други точки, монтирани от ентусиасти. Съществуват и няколко станции на общината в София, но по информация на "Капитал" в момента те не работят.

Основните клиенти на електрическите автомобили под наем, които "еМобилити" предоставя, са компании, но има и няколко физически лица, казаха от дружеството. Услугите се ползват активно от куриерски фирми както заради по-ниския разход, така и защото така те могат да ползват безплатно синя зона. Клиенти са също фирми за доставка на храна и др.

В момента в страната има регистрирани около 350 - 400 електрически автомобила.

"еМобилити интернешънъл" ще изгради около 500 точки за зареждане на електрически автомобили в България и региона до края на 2017 г. Компанията, която оперира под бранда "Елдрайв", вече има 17 станции в страната, а фокусът през следващата година ще бъде върху бързозарядни локации като магистралите. Това ще позволи на шофьорите да пътуват от град до град, което при липсата на инфраструктура в момента е проблем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    rcs20503603 avatar :-|
    Kamen Iliev

    Добра новина. Аз лично харесвам хибридния модел на Тойота, където се сипва минимално гориво, около 3 на сто, а токът колата сама си го генерира и не трябва да се зарежда на такива станции.

  • 2
    emilm13 avatar :-P
    emilm13

    До коментар [#1] от "kamen iliev":

    Малко си се объркал, сигурно не си прочел текста със ситния шрифт, а си забравил и Закона за запазване на енергията!

  • 3
    dbm1443358754475224 avatar :-|
    kokovox D

    Не се е объркал. Батериите се зареждат от използването на спирачките и този вид коли са по-икономични в града, отколкото на магистралата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.