Оборотите на търговския център през 2016 г. нарастват с над 3%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Оборотите на търговския център през 2016 г. нарастват с над 3%

Оборотите на търговския център през 2016 г. нарастват с над 3%

Димитър Кехайов, управител на "Сердика център" - София, пред "Капитал"

Мара Георгиева
6566 прочитания

© Георги Кожухаров


Визитка

Димитър Кехайов е завършил международни икономически отношения в УНСС и европейска интеграция в Хамбург. От 10 години работи в "ЕЦЕ Проектмениджмънт" – германската компания, която инвестира и управлява "Сердика център" - София. Работил е за фирмата в Германия като управител на търговски център в град Бауцен. Със "Сердика център" е ангажиран още от времето, когато търговският център е бил строителна площадка.

Кои са тенденциите в търговията през тази година, които улавяте през наемателите си? Увеличава ли се потреблението, с колко по ваши наблюдения, на кой тип обекти и стоки?

- Потреблението през изминалата година и съответно оборотите в търговията на дребно се повишават. Хората пазаруват повече и това се отнася за всички браншове и стоки. Последните публикувани данни от Националния статистически институт потвърждават тази наша констатация и показват, че през септември и октомври търговията на дребно отчита около 3% ръст спрямо същия период на миналата година. "Сердика център" също бележи ръст. Ние засичаме данните на всяко тримесечие, така че още не знаем окончателните резултати, а последното тримесечие на годината по правило е най-силното и най-важното за търговските обороти. По предварителни данни през 2016 г. имаме малко над 3% ръст на оборота в сравнение с 2015 г. Ние сме с най-добрия браншов микс на магазините - имаме 60% мода и сме "модният център на София". Това е основният ни момент в рекламата и таргетирането на клиенти. Декември е най-силният месец в търговията, затова изчакваме окончателните данни за продажбите.

Кои са ключовите промени от откриването на търговския център през 2010 г. досега?

- Търговският център се развива възходящо. Отчитаме ръст както в човекопотока, така и в реализираните търговски обороти. Успяхме да привлечем много и разнообразни световноизвестни марки. Много от тях са представени единствено и само при нас: Porsche Design, Scotch & Soda, Adidas Kids, Reebok, Diesel, HÖGL, Twin Set, Pinko, Patrizia Pepe, MCS, Elisabetta Franchi, G-Star Raw. Имаме 100% заетост на търговските площи в центъра. Придобихме платинен сертификат за устойчиво строителство DGNB Bulgaria.

Кои са новостите в търговския център за 2016 г.?

- Сключихме договор за влизането на нов супермаркет в търговския център – "Билла". Въведохме много придобивки, които улесняват пазаруването и правят престоя на клиентите ни по-приятен: голям дигитален детски кът, дигитални карти, даващи информация за ориентацията и наличните магазини в центъра, дигитална паркинг система, улесняваща паркирането. През 2016 г. в мола влязоха Adidas Kids, Reebok и Twin Set. По наша инициатива отвори врати фермерски пазар.

Защо решихте да дадете възможност за присъствие на фермерски продукти в мола и как се развиват продажбите им?

- Начинът на живот на съвременните хора налага предлагането на фермерски и биопродукти. В днешно време ние все повече се интересуваме от здравословния начин на живот и обръщаме особено внимание на своята храна. Стоките, предлагани на фермерския пазар, се отличават с много добро качество и са много търсени. Клиентите ни са изключително доволни и продажбите се развиват отлично. Това е първият търговски център, в който влиза фермерски пазар. Стартираха през септември, по-предпазливо, с по-малко продукти, сега разшириха продуктовата си гама, хората вече ги научиха и идват специално заради тях. Идеята е напролет веднъж в седмицата да има и пазар на фермерски продукти на открито - на покрива на центъра. Ние експериментирахме с тази форма, тя беше приета много добре, но застудяването стопира идеята.

Защо и как избрахте "Билла" на мястото на "Пикадили" и кога ще отвори новият магазин?

- След приключване на договорните ни отношения с "Пикадили" ние се радваме, че успяхме да привлечем магазин "Билла" за наш партньор. Новият магазин ще заема приблизително същата площ като досегашния "Пикадили". "Билла" ще бъде премиум супермаркет, с по-голяма гама продукти, като обем и брой, с по-високо качество. Надяваме се през първата половина на март да заработи.

Отрази ли се чувствително върху потока от клиенти отсъствието на супермаркет на територията на търговския център?

- Твърдо не. Успяхме да запазим нивата на човекопотока в "Сердика център", даже имаме ръст. Общо взето, сме се опитали да заместим липсващия асортимент от супермаркета с наличието на фермерски пазар, както и на множество други павилиони, магазини и дрогерийни вериги, така че да не разочароваме нашите клиенти и да не допуснем отлив.

Колко клиенти имате годишно, как се променя броят им и какъв е профилът им?

- Както вече споменах, ние отбелязваме между 4.5 и 5% ръст на човекопотока на годишна база. Нашите клиенти са с разнообразен профил. Имаме много млади и активни, работещи хора, интересуващи се от последните модни тенденции, а също и семейства с деца, които прекарват свободното си време при нас, защото им предлагаме многобройни събития и услуги. Най-активната група потребители са работещите хора на възраст между 20 и 40 години с над средните за София доходи.

Откроявате ли някаква тенденция в потребителското търсене?

- Ние сме голям търговски център с много видове магазини за различните целеви групи. Хората търсят различни неща, но все пак това, което ги обединява, е модата – без значение дали става дума за мода при домашните потреби, в облеклото или в електрониката, при аксесоарите, очилата или храната. Хората се интересуват от нещата, които са модерни и нови, и искат да ги притежават.

Как се развива пазарът на търговски площи в столицата, кои са тенденциите? Има ли място за още молове? Какво е движението на наемите?

- През последните 2-3 години в София отвориха врати доста нови търговски центрове и в момента пазарът е много конкурентен. Това всъщност е добре, защото създава благоприятни условия за непрекъснато подобряване на предлаганата услуга и е в полза на клиентите. Много от търговците откриха обекти навсякъде и по мое мнение в момента се наблюдава едно насищане на пазара. Смятам, че засега нуждите от търговски площи са задоволени. В следващите 2 до 3 години не очаквам да се появят нови молове в София. Наемите са стабилни, но са предмет на конкретни договори и едва ли някой търговски център би си позволил да ги коментира.

Какви са предимствата на "Сердика център"?

- Местоположението. Намира се на комуникативно място, близо до центъра на града, където живеят хора с по-високи доходи от средните. Друго предимство е, че ние сме чисто шопинг локация. Ние сме единственият търговски център в страната, който няма кино, нито зона за игри и забавления, но това е нашият плюс, а не недостатък. Хората идват тук с ясната представа, че ще пазаруват (85% от нашите клиенти). Другото важно предимство е браншовият микс, който е съобразен изцяло с клиентските изисквания.

Колко души работят в мениджмънта на мола?

- Двайсет. Всичко сами си правим, нямаме нищо дадено на подизпълнители. Маркетинг, техническо обслужване, всичко се прави тук, от нас. Поддържаме сградата в изрядно техническо състояние.

Какви са плановете ви за 2017 г.?

- Продължаваме усилена работа по привличане на нови целеви групи клиенти. Ще подобряваме още повече браншовия микс чрез нови наематели и оптимизиране на настоящите. Планираме да увеличим броя на предлаганите в "Сердика център" услуги. Ще разширим и услугите към клиентите, които идват да пазаруват тук – ще организираме гардероб за тях, ще дадем възможност за резервиране чрез есемес на VIP парково място срещу определени условия в определен ден на седмицата. Ще разширим възможностите на новата дигитална паркинг система, която сега разпознава всеки автомобил чрез дигитално прочитане на регистрационния номер, след като клиентът е изпратил есемес. В определени дни при определени условия въвеждаме безплатно такси, което ви отвежда до дома. Ще организираме нови и интересни събития и вярвам, че с общи усилия заедно с нашите многобройни клиенти и наематели ще успеем и през следващата година да отбележим ръст. Очакваме да запазим положителния тренд на развитие като оборот на наемателите и да продължим да поддържаме 100% заетост на търговските площи.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Визитка

Димитър Кехайов е завършил международни икономически отношения в УНСС и европейска интеграция в Хамбург. От 10 години работи в "ЕЦЕ Проектмениджмънт" – германската компания, която инвестира и управлява "Сердика център" - София. Работил е за фирмата в Германия като управител на търговски център в град Бауцен. Със "Сердика център" е ангажиран още от времето, когато търговският център е бил строителна площадка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK