
Сензори от САЩ
Сектор: Автомобилна електроника
Компания: "Сенсата технолоджис България" (Sensata)
Място: Пловдив
Инвестиция: 63 млн. лв. (35 млн. долара)
Нови работни места: 300, ще станат 1200 до 2020 г.
Американската компания, с мениджър Томи вер Елст, има завод в Ботевград, който купи през 2011 г., и инженерингово звено и екип за обслужване на бизнес клиенти в София. Към август в дружеството работят около 2200 души. Дългосрочно компанията планира втори етап на разширяване в Пловдив, като ще удвои производствените площи.

Сектор: Дъбов паркет
Компания: "Хамбергер България" (Hamberger)
Място: Севлиево
Инвестиция: 30 млн. лв.
Нови работни места: 164
Поредното разширение на предприятието за тоалетни седалки този път включва изграждане на мощности за производство на дървен паркет и логистичен център. Германската компания, с мениджър Николай Петров, работи в България от 2003 г., приходите й вече надхвърлят 100 млн. лв. и постоянно увеличава дейността си, като вече има конкретен план за още производствени сгради до края на 2019 г.

Сектор: Опаковки
Компания: "Интрама" (Intrama)
Място: Пловдив
Инвестиция: 20 млн. лв.
Нови работни места: 50
Германската семейна компания произвежда опаковки и пакетиращи машини за хранително-вкусовата промишленост. Заради разширяването на бизнеса се премества в нова сграда и наема още хора, с което общият брой на работниците в Пловдив достига 110. Отделно компанията има предприятие и в село Герман край София. Инвеститорът е собственост на родения в България и живял в Германия Александър Божилов и семейството му.

Сектор: Преработка на вълна
Компания: "Лемприер уул" (Lempriere Wool)
Място: Сливен
Инвестиция: 19.6 млн. лв. (10 млн. евро)
Нови работни места: 160
Астралийската Lempriere Wool, с директор Ерик Дюран, е един от най-големите производители на вълна в света. Избира България за третата си фабрика извън Австралия. Предприятието се намира на мястото на бившето текстилно предприятие на Едоардо Миролио в Сливен, което се премести в Ямбол. Вълната за българското предприятие се внася от Австралия, Нова Зеландия, Южна Африка, Южна и Северна Америка, а преработената продукция се изнася за Румъния, Турция, Чехия, Словакия, Полша и Италия.

Сектор: Автомобилни компоненти
Компания "Вили Елбе" (Willi Elbe)
Място: Пловдив
Инвестиция: 17.6 млн. лв. (9 млн. евро)
Нови работни места: 150
Заводът в "Тракия индустриалната зона" до село Куклен, е първата инвестиция в страната на германската фамилна компания. В предприятието ще се произвеждат два основни продукта – компоненти за кормилни уредби за BMW и за серията камиони на Mercedes – Daimler и карданни валове за BMW. Частите от българската база ще се изнасят за западноевропейския пазар и Китай.

Сектор: Части за самолети
Компания: "Уудуърд България" (Woodward)
Място: София
Инвестиция: 17.6 млн. лв. (9 млн. евро)
Нови работни места: 100-120
Проектът на американската компания, с управител Емил Илиев, ще бъде изпълнен за три години, но част от производствените дейности вече започнаха. Предприятието е разположено в помещения под наем в Sofia Airport Center и ще произвежда различни възли и компоненти, свързани с управлението на горивната система на самолетите и контрола на задвижващите механизми. В софийското поделение ще се изработва авиационно оборудване за гигантите в самолетостроенето Airbus и Boeing, а на финала заетите ще са 200.

Сектор: Бойлери
Компания: "Теси"
Място: Шумен
Инвестиция: 15 млн. лв.
Нови работни места: 80
Инвестицията в "Индустриален парк Шумен" е вторият завод за бойлери от общо пет предприятия на българската компания, която е част от групата "Фикосота" на братята Жечко (на снимката) и Красен Кюркчиеви. С новата фабрика компанията ще удвои капацитета си до над 1 млн. бойлера годишно. Продукцията ще бъде основно за износ. Компанията притежава три завода – един за електрически отоплителни уреди в Смядово и два в Шумен – за електрически бойлери и за индустриални съдове.

Сектор: Чипове за автомобили
Компания: "Мелексис" (Melexis)
Място: София
Инвестиция: 15 млн. лв.
Нови работни места: 70
Проектът на белгийската компания е за разширяване на производството и развойната дейност. Целта е да се увеличи капацитетът за тестване на микрочипове, както и да се разработят две нови продуктови гами. В компанията работят над 300 души.

Сектор: Автомобилни компоненти
Компания: "Костал България" (Kostal)
Място: Смолян
Инвестиция: 15 млн. лв. в Смолян, план за нов завод В Пазарджик
Нови работни места: 100
Инвестицията на германската компания, с директор Мартин Сикора, е в допълнително оборудване за втория завод, който беше открит в края на миналата година в Смолян. Предприятието произвежда компоненти за водещи автомобилни производители. До 2018 г. Kostal подготвя ново разширение – този път в Пазарджик, което ще удвои капацитета й. В България се произвеждат подкормилни системи за производители като Volkswagen Group, Ford, FIAT, Bentley, Lamborghini, Porsche, а също и BMW и Daimler.

Сектор: Керамични плочки
Компания: "Дюра-тайлс БГ" (Akgun Seramik)
Място: Нови пазар
Инвестиция: 10 млн. лв. + допълнителни
Нови работни места: 150
През февруари турската компания купи завършения, но неработещ завод за плочки в Нови пазар, който се продаваше от кредитор на бившия собственик. Инвестицията в покупката на фабриката "Дюра-тайлс" (какъвто е брандът за плочки на Akgun) не беше съобщена, но по информация на "Капитал" е около 10 млн. лв. Освен това компанията предвижда да изгради ново предприятие в града за малко под 10 млн. лв., което ще осигури допълнително 305 работни места.

След Бургас в Търново
Сектор: Плоскости от дървесина
Компания: "Кроношпан България" (Kronospan)
Място: Велико Търново
Инвестиция: 150 млн. лв. + 150 млн. лв. допълнително
Нови работни места: n.a.
Проектът за общо 300 млн. лв. ще бъде изпълнен на две фази. Половината от средствата ще бъде инвестирана в първата фаза, която приключва през 2017 г. и предвижда изграждането на ново производство на плочи от дървесни частици (ПДЧ) с последващо ламиниране. Австрийската Kronospan присъства в България от 1997 г., когато закупи бившия мебелен комбинат в Бургас. Във Велико Търново компанията работи от 2007 г., а сегашната инвестиция представлява разширение на производството.

Сектор: Кабелни системи
Компания: "Язаки България" (Yazaki)
Място: Димитровград
Инвестиция: 97.8 млн. лв. (50 млн. евро)
Нови работни места: 3500
Проектът на японската компания край Димитровград е третият й завод в страната след тези в Сливен и Ямбол, където работят общо 5000 души. Строителството на новата фабрика се предвижда да приключи през 2017 г. Дотогава компанията ще работи в помещение под наем в Стара Загора, тъй като има поръчка от нов клиент. В момента "Язаки" прави кабелни системи за Renault, Daimler и Ford.

Сектор: Осветителни решения
Компания: "Осрам" (Osram)
Място: Пловдив
Инвестиция: 45 млн. лв.
Нови работни места: 900
В първия завод на германската компания Osram в страната ще се произвеждат електронни баласти, драйвъри и светодиодни модули. Проектът включва изграждането на производствена база и склад. Заводът се очаква да започне работа на пълна мощност в средата на 2017 г.

Сектор: Компоненти за опаковъчни машини
Компания: "Мултивак" (Multivac)
Място: София (Божурище)
Инвестиция: 37.2 млн. лв. (19 млн. евро)
Нови работни места: 153
В завода в държавната индустриална зона в Божурище ще се произвеждат компоненти, които ще се влагат в опаковъчните машини на германската компания. Освен производствена и логистична база "Мултивак" ще има и звено за споделени услуги. Проектът ще се изпълнява на етапи, като самото производство ще започне през 2017 г. Управител на българската компания е Ивайло Димитров.

Сектор: Мелница
Компания: "Лулис мел – България" (Loulis Mills)
Място: София (Божурище)
Инвестиция: 18 млн. лв.
Нови работни места: 50
Проектът "Мелница за брашно на Лулис" ще бъде изпълнен на три етапа, като предвидената инвестиция е за първата фаза. Гръцката компания регистрира ново местно дружество в началото на 2016 г. Тя беше собственик на бившото "София мел", което през 2009 г. беше продадено на австрийската LLIEuromills и по-късно преименувано на "Гудмилс България".

Сектор: Транспортни кранове
Компания: "Палфингер продукционстехник България" (Palfinger)
Място: Червен бряг
Инвестиция: 10.5 млн. лв.
Нови работни места: 126
Австрийската компания ще разшири производството си на компоненти за транспортни кранове в Червен бряг. След приключване на проекта заводът ще произвежда завършени системи и продукти, а не само детайли. Цялата инвестиция ще бъде извършена на три фази за 30 млн. лв., които ще приключат през 2019 г. Обявеният проект е първата част от програмата. Palfinger е в България от 16 години, има над 1000 служители в два завода - в с. Тенево край Ямбол за хидроцилиндри и в Червен бряг за компоненти за кранове.

Сектор: Осветление за автомобили
Компания: "Са-ба България" (Sa-Ba)
Място: Димитровград
Инвестиция: 8 млн. лв.
Нови работни места: 150
Проектът на турската компания, с мениджър Серкан Куруоглу, предвижда изграждане на нов завод за производство на вътрешно и външно осветление за автомобили. Това ще бъде първата инвестиция на компанията извън Турция. Строителството ще започне в началото на 2017 г., като заводът се очаква да заработи през третото тримесечие на годината.

Сектор: Автомобилна електроника
Компания: "Интегрейтид микроелектроникс България" (IMI)
Място: Ботевград
Инвестиция: 7.8 млн. лв. (4 млн. евро)
Нови работни места: 400
Проектът на филипинската компания, с директор Ерик де Кандидо, е за разширение на производството на електронни компоненти за автомобили в Ботевград. Срокът му е тригодишен, но на практика основната част от инвестицията приключи през миналата година. Заводът беше създаден през 1998 г. от белгийската EPIQ, която го продаде на IMI през 2011 г. Приходите на дружеството са 325 млн. лв. за миналата година, а служителите - 1800 към този август.

Сектор: Велосипеди
Компания: "Лидер -96"
Място: Пловдив (с. Рогош)
Инвестиция: 7.6 млн. лв.
Нови работни места: n.a.
Българската компания ще изгради нова фабрика и склад, с което ще удвои производството си на велосипеди до над 500 хил. броя годишно. Предприятието се очаква да заработи през март и ще произвежда колела от среден и висок клас. Преди няколко месеца в компанията влезе финансов инвеститор – финландският фонд KJK Capital, който вля 7 млн. евро в бизнеса и придоби 60% от акциите.

Сектор: Катерачни стени
Компания: "Клайммат"
Място: София (Божурище)
Инвестиция: 6.2 млн. лв.
Нови работни места: 55
Компанията е дъщерно дружество на световния производител на катерачни стени – българската "Уолтопия", чийто съосновател и мажоритарен собственик е Ивайло Пенчев. Проектът й в държавната индустриална зона в Божурище е от две части – завод за специализирани метални конструкции (3 млн. лв.) и научноизследователски и развоен център (3.2 млн. лв.). Компанията подготвя и допълнителна инвестиция в Летница, където е основното й производство.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
6 коментара
Не виждам заводи построени от расия или нейни граждани“Тяхната печалба е в кърпа вързана,защо да строят.
А от расия само резиденти и напътствия!
Повечето заводи са за ишлемета или сглобяване, които са създадени да използват евтината ни работна ръка в непривлекателни дейности и замърсяващи производства. Творческите дейности като конструирането /дизайнерството/, развойната дейност, инструменталното производство и всякакви високо технологични дейности се извършват в заводите на фирмите в родните им западни държави. Печалбите също остават там. Тук остават само заплатите, които за съжаление са 400-700 лева. Радва ме основно последователността на фирма "Теси". за 20 години натрупаха много опит в производството на бойлери и вече гонят челните места в Европа. Това е път достоен за уважение. БРАВО на Жечко и Красен!
[quote#3:"proizvoditel"]Творческите дейности като конструирането /дизайнерството/, развойната дейност, инструменталното производство и всякакви високо технологични дейности се извършват в заводите на фирмите в родните им западни държави.[/quote]
А ти къде смяташ че тези дейности ще се развиват ако не при завода-майка?
Единственият недостатък на тези предприятия е, че липсва партийно, профсъюзно и комсомолско ръководство (хрантутници), и че цялото ръководство е от няколко човека .
А иначе всяко едно предприятие, което осигурява работа, изплаща редовно заплатите и осигуровките, и другите данъци е богатство за всяка една държава, и достойно за уважение и закрила от държавните институции.
До коментар [#3] от "proizvoditel":
+++ но както се вижда от плюсовете и минусите местното природонаселение не вдява - затова и са такива заводите.
До коментар [#4] от "historama":
Няма такава чужда инвестиция, която се е случила без съответни партийни хрантутници да са вкарали поне няколко роднини с огромни заплати Как смяташ, че тия предприя вместо да вадят свои пари си купуват машините с парите от програма "Конкурентоспособност" която трябваше да се използва от българските фирми за да достигнат западните си конкуренти. Знам една френска инвестиция в мръсно производство с деловодителка получаваща заплата от 10 000 лв, в която заплатите са 600-1200 лева.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.