С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 яну 2017, 14:00, 9531 прочитания

Търговци: Оптимизъм и още магазини

Представители на някои от най-големите вериги в различни сектори представят своите планове за 2017 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Раздвижването в икономиката се пренесе и в търговските обекти през 2016 г. Точни данни с колко се е оживило потреблението няма, но повечето търговци усещат ръстове, а показателно е и откриването на нови магазини. Анкета сред мениджъри от сектора показва, че нагласите са ръстът да продължи и тази година.

Най-едрата тенденция е, че растат веригите с големи обекти, а при бакалиите има застой, обобщава Мина Дашева от Nielsen. Супермаркетите (над 300 кв.м) и големите магазини (от 101 до 300 кв.м) в страната са едва 3% от общия брой обекти, но през тях минават над 45% от продажбите на бързооборотни стоки и в обем, и в стойност, посочва Дашева пред "Регал". Nielsen отчита увеличение на продажбите в тях през 2016, както и в средните търговски обекти (от 41 до 100 кв.м). При малките магазини обаче изследователската агенция наблюдава по-скоро статично състояние на оборотите.


Големите международни търговски вериги забавят експанзията си през 2016: броят на супермаркетите се е увеличил с 1.4% при 2.9% през 2014, а на големите магазини - с 0.6% при 6.5% ръст през 2014, уточнява Дашева. Най-динамични са били т.нар. удобни магазини, като през 2016 г. продажбите в тях се увеличават с 10.5% в обем и с 6.6% в стойност спрямо предходния изследван период, показват данните на Nielsen.

Каква ще е годината прогнозират мениджъри на някои от най-големите търговски вериги. Ето и въпросите, които им зададохме:
1. Какъв е трендът на отминалата 2016 г., какви са постиженията на компанията?
2. Какви са плановете за нови търговски обекти и инвестиции през 2017 г.?
3. Кои ще са определящите тенденции в потребителското търсене през 2017 г.?
4. Какви са прогнозите ви за развитие на пазара през 2017 г.?

Тео Муратидис, управител на IKEA в България

Фотограф: Капитал
Тео Муратидис, управител на IKEA в България:
Пазарът на стоки за обзавеждане на дома ще нарасне с около 4%




1. За IKEA в България като цяло последната каталожна година беше много успешна и регистрирахме значителен ръст - 18% в продажбите, 12% на посетителите и 26% повече клиенти в сравнение с предходната година. Резултатите включват магазин IKEA в София, онлайн магазина и центъра за поръчки във Варна. За изминалата каталожна година оборотът в тях е 92 млн. лв. Компанията регистрира общо 2.5 милиона посетители и 950 хил. клиенти.

2. Отварянето на втори IKEA център за поръчки в Бургас бе сериозно допълнение към нашата съществуваща мрежа и позволи на голяма част от хората, живеещи в Югоизточна България, да опознаят асортимента ни. Вероятно ще разгледаме опциите за бъдещо разширяване след първата година от функционирането на центъра в Бургас. Добрата новина е, че пазарът предлага възможности, но трябва да сме сигурни, че разполагаме с необходимата вътрешна инфраструктура за една бъдеща експанзия.

3. Според мен дигиталната среда е факторът, който най-силно повлиява потребителското поведение. Онлайн магазинът ни надмина значително нашите очаквания и продажбите през него съставляват повече от 6% от годишния ни оборот само година след откриването му.
От друга страна - толкова много хора започват да променят живота си. Търсят продукти и услуги, които са устойчиви, екосъобразни и опитват да намалят вредното си влияние върху околната среда. Вярвам, че се намираме във фаза на учене − как да живеем с по-малко, така че децата ни да имат повече. Което ни отвежда до втората тенденция - природосъобразен живот у дома.

4. Макроикономическите индикатори изглеждат стабилни и са предпоставка за една добра година. Настроени сме много оптимистично и за развитието на онлайн търговията в България, както и на нашия онлайн канал за продажби. Очакваме пазарът на стоки за обзавеждане на дома да нарасне с около 4%, а нашата цел е да отбележим ръст, по-висок от този на пазара.

Красимир Цонов, изпълнителен директор на Sport Depot

Фотограф: Градът.бг
Красимир Цонов, изпълнителен директор на Sport Depot:
Стартираме с нова верига магазини за спортни и лайфстайл обувки District

1. 2016 година е изключително успешна за Sport Depot. Открихме два нови магазина. За пръв път в България представихме две нови световни марки – Under Armor USA и Skechers USA. За пръв път предложихме и марки като Tecnica, Blizzard, Catterpilar, Vans.

2. За 2017 година стартираме с нова верига магазини за спортни и лайфстайл обувки District. В края на февруари ще открием два магазина в моловете "Парадайс" и "Сердика" – и двата в София. Отделно през март ще открием собствен магазин Sport Depot в Бургас отново в среден формат от 600 кв.м.

3. Колкото и международните вериги, продаващи евтини стоки у нас, да се опитват да обяснят някакви алогични неща как евтините стоки са много качествени, но има други неща извън качеството, които са им позволили да свалят цените, хората разбират, че няма евтино и хубаво. За нас цялата следваща година отдавна е приключила като поръчки на стоки, стандартно това става една година преди сезона. Забелязваме, че клиентите все повече се обръщат към стоки на утвърдени световни брандове по старата поговорка "Не съм богат да купувам евтини неща".

4. Пазарът на спортни стоки не се различава много от пазара на обувки или ежедневни дрехи. Това, което е като негативна тенденция, привнесено от политическата нестабилност, е ясно, че ще се отрази лошо, но колко лошо - това никой не може да предположи. Основните събитията при нас ще са свързани освен с усъвършенстване и подобряване на продуктовата селекция също и с проектирането на един от най-големите спортни магазини в България, който ще изградим на входа на София, на бул. "Цариградско шосе" непосредствено след изложбения център. Това ще бъде модерен магазин на 4 етажа.

Димитър Спасов, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България"

Фотограф: Капитал
Димитър Спасов, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България":
Започваме строителството на нов търговски обект във Варна


1. Изтичащата 2016 г. беше добра за нашата фирма. "Кауфланд" продължи да затвърждава позицията си на лидер на пазара за бързооборотни стоки в България. Филиалната мрежа на "Кауфланд" е добра изградена, поради което през 2016 г. открихме само един нов магазин. Активно работим по асортимента с цел да предложим на своите клиенти от всички целеви групи подходящите артикули.

2. Започваме строителството на нов голям търговски обект в източната част на град Варна. Предвиждаме да открием един до два нови магазина през 2017 г.

3. Потребителите все повече се интересуват от родните продукти и търсят българските стоки във всички продуктови групи. Очакваме тази тенденция да продължи и в следващите години и сме готови да отговорим на нея с богат избор на български артикули. Качеството също ще продължава да е водещо за потребителите в избора им на стоки. Предвиждаме засилен интерес и по отношение на марковите стоки, затова нашата фирма ще планира и много промоции с тях.

4. И през новата година не очакваме големи промени на пазара.

Божидар Колев, управляващ съдружник в "Технополис" и "Практикер"

Фотограф: Анелия Николова
Божидар Колев, управляващ съдружник в "Технополис" и "Практикер":
Ще отваряме магазини "Практикер" и в средни по размер градове


1. През 2016 г. веригата магазини "Технополис" отбелязва над 10% ръст на продажбите в сравнение с 2015. Годината беше добра за търговията с черна и на бяла техника. Европейското първенство по футбол помогна за ръста при продажбите на телевизори, а топлото лято – на хладилници и климатици. През 2016 започнахме програма за обновяване на магазините от веригата "Практикер" и вече сме реновирали половината от обектите. "Практикер" отчита доста по-голям ръст – почти 30%, защото и базата за съпоставка е по-ниска. Но в същото време конкуренцията в предлагането на интериорни решения е по-голяма. Това е силно фрагментиран пазар с множество специфични канали – градински центрове, магазини за подови покрития, за санитарни изделия и др. Пазарните ни дялове са се вдигнали със сигурност, тъй като някои конкурентни компании имаха известни проблеми през 2016.

2. Не планираме отваряне на нови обекти "Технополис", защото не виждаме потенциал за това. Имаме 33 магазина от веригата в 25 области. Отсъстваме само в Смолян, Ловеч и Търговище, тъй като смятаме, че нямаме поле за изява там. Магазините ни "Практикер" сега са в най-големите осем града в страната. Планираме обаче да започнем да отваряме магазини и в средни по размер градове. Вече направихме първата копка на "Практикер" в Ямбол, би трябвало да отворим магазина през май. През 2017 планираме отваряне на поне още един такъв обект в среден по големина град. Ще продължим и с реновирането на съществуващите магазини "Практикер".

3. Устойчива тенденция е потребителското търсене на всички видове смарт устройства – смартфони, часовници, гривни, слушалки и др. Модна тенденция е и търсенето на уреди с WiFi – масово при телевизорите, но вече и при бялата техника, заради възможността за контрол на уредите от разстояние.

4. През 2017 г. очакваме "Практикер" да отбележи ръст на продажбите, близък до този от 2016 г., защото виждаме много потенциал в развитието на веригата. Ще развием и нови продуктови категории. При "Технополис" очакваме минимален ръст през 2017. Но всичко зависи от цялостната бизнес среда, включително и от политическата обстановка. Със сигурност доходите на хората се покачват, а безработицата спада, така че нямаме основание за тревога.

Андрей Петров, прокурист на "dm България"

Андрей Петров, прокурист на "dm България":
Планираме да открием между 8 и 12 магазина

1. През изминалата година наблюдавахме ръст на бизнеса и на сектора като цяло. Той се дължи както на повишеното потребление, така и на разширяването на мрежите на търговците. За "dm България" 2016 г. беше много успешна. През финансовата година 1.10.2015–30.09.2016 г. инвестирахме 5.4 млн. лв. в откриване на нови обекти и в модернизация на съществуващите. Освен това отчитаме и ръст на оборота от 21.4% спрямо предходния период. Той се дължи, от една страна, на по-добри продажби във вече съществуващите магазини и, от друга, на новоотворените 11 магазина. С тях общият брой на филиалите ни вече е 64 и dm е най-голямата верига за търговия с дрогерийни стоки в страната. Като "дрогерийни" се определят продукти за лична хигиена, козметика, за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома, за здравословен начин на живот като биохрани, натурална козметика, хранителни добавки и други. Смятаме, че това е много сериозно постижение за компания, която е от 8 години на българския пазар.

2. Ще продължим да се развиваме и да отваряме нови магазини. Но това е свързано с намирането на най-добрите търговски локации. За следващата година планираме да открием между 8 и 12 магазина. Те ще бъдат основно в големите градове София, Пловдив, Бургас и Варна. Ще отворим филиали и в по-малки населени места като Разград, където очакваме да открием магазина си през февруари 2017 г.
Успоредно с отварянето на нови магазини върви и процес на промяна на дизайна и вътрешното пространство на съществуващите филиали. Той включва по-широки коридори за пазаруване, повече светлина и по-удобна подредба на търговските регали. Приключихме финансовата 2015/2016 година с 20 обекта според новата концепция, а плановете са в следващите 3 години всички магазини да отговарят на тези изисквания.
Тече проект за удвояване на капацитета на логистичния ни център в град Елин Пелин, който очакваме да приключи към април 2017 г.

3. Очакваме повишаване на интереса към пазаруването в специализирани магазини, каквито са нашите. Хората стават все по-взискателни и информирани по отношение на продуктите, които купуват, склонни са да проучват и искат да имат голям избор. Доскоро дрогерийни стоки се продаваха в аптеки, супермаркети и малки магазинчета. Нашият модел се отличава от тях по няколко основни признака. Първо, като специализирана верига предлагаме избор от над 14 000 продукта. На второ място, пазаруването става много бързо. Трето, при нас клиентът може да получи компетентна консултация.

4. С повишаването на доходите на хората ще расте и интересът към продукти за здравословен начин на живот. Това означава не само промени в навиците на хранене и търсенето на храни с доказан биологичен произход, но и по-добра грижа за тялото чрез използването на натурална козметика и стремеж за опазване на околната среда чрез употребата на щадящи природата препарати.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 430 прочитания

В милиардната паяжина на Спайдърмен В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

18 окт 2019, 463 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Транспорт: С поглед към пазарите извън ЕС

Падането на ембаргото към Русия, стабилизирането на Турция и отварянето на Иран могат да доведат до ръст на превозите

Още от Капитал
Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10