Uber и Airbnb се разрастват и срещат все повече проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber и Airbnb се разрастват и срещат все повече проблеми

Изпълнителният директор на Uber Травис Каланик промени сериозно реториката си през 2016 г.

Uber и Airbnb се разрастват и срещат все повече проблеми

Сблъсъците с регулаторите укротиха амбициите на лидерите на споделената икономика

12281 прочитания

Изпълнителният директор на Uber Травис Каланик промени сериозно реториката си през 2016 г.

© Danish Siddiqui


"Регулаторите и законодателите в различните държави знаят, че промените в бизнес моделите вече не могат да бъдат игнорирани. Uber и Airbnb са вече прекалено големи и силни."

Майкъл Дробак, Akin Gump.

В началото на миналата година прогресът на най-големите стартъпи в Силициевата долина - Uber и Airbnb, изглеждаше като безкраен. Сега, година по-късно, всичко в компаниите за споделена икономика е различно, пише в свой анализ Financial Times. За начало, двете вече не са смятани за малки стартъп компании, а за вече изградени такива. Макар предлагането им на борсата все още да е под въпрос, Uber в момента се оценява на близо 70 млрд. долара, а Airbnb - на 30 млрд.

Двете фирми обаче се срещат с все повече проблеми - докато платформите искат да правят всекидневни иновации, регулаторните органи не са съгласни да поддържат тяхното високо темпо. Същите са настроенията и в традиционната им конкуренция, сред които са таксиметровите компании и хотелиерите.

Общото са регулаторите

Uber и Airbnb имат няколко сходни черти. Първата е, че и двете се разглеждат като носители на промяната и като огромна заплаха за традиционните компании в секторите. Двете също така се срещнаха бързо с реалността, включително и в България, където Uber беше забранена като услуга заради лобито на таксиметровите фирми. Регулаторните органи все още смятат споделената икономика за опасност, макар посланията на Европейската комисия и знаците от САЩ и Китай да показват, че те ще бъдат приети в големите държави, макар и на по-ниски обороти.

"Регулаторите и законодателите в различните държави знаят, че промените в бизнес моделите вече не могат да бъдат игнорирани. Uber и Airbnb са вече прекалено големи и силни", коментира Майкъл Дробак, технологичен лобист във Вашингтон от правната фирма Akin Gump. "Сега, вместо представителите на компанията да молят да бъдат включени в дебатите, те са канени на тях." Действително през изминалата година двете компании започнаха много по-активно да работят и да разговорят с регулаторните органи. За съжаление обаче не може да се говори за големи успехи. Разговорите по-скоро бяха съпътствани от смесени резултати и множество течащи и в момента дела.

Допуснахме грешки

Uber все повече се държи не като енергична млада компания, а като по-умерена такава. Изпълнителният директор Травис Каланик, който традиционно се отличава със своите дръзки изказвания, започна да се държи по различен начин през годината. "Не успяхме да направим всичко перфектно", каза той на конференция през октомври. "Допуснахме много грешки." Допускането на грешки обаче изглежда неминуемо - Uber се разраства не само като капиталови вложения, но и като диверсификация на бизнеса. Докато споделените пътувания остават основен център на компанията, в същото време тя работи и по своите доставки на храна, разработването на автономни автомобили и други странични проекти. Всичко това доведе до безброй дела в различни градове, щати и държави.

Още компромиси от Airbnb

Airbnb ще загуби повече от 400 млн. долара от бизнеса си в Лондон през тази година, след като компанията официално прие политиката си да не допуска потребителите да отдават свои жилища за повече от 90 дни в годината. Това е една от мерките, които тя се съгласи да приеме, за да удовлетвори желанията на регулаторите. Лондон, подобно на много други градове в Европа и САЩ, се притеснява, че Airbnb дава възможност на своите потребители на практика да имат свой хотелиерски бизнес, без да плащат данъци. Очаква се идната година да бъде тежка за Airbnb, докато компанията се опитва да разреши делата си в големите градове в САЩ и Европа, сред които Берлин, Ню Йорк и Барселона.
"Регулаторите и законодателите в различните държави знаят, че промените в бизнес моделите вече не могат да бъдат игнорирани. Uber и Airbnb са вече прекалено големи и силни."

Майкъл Дробак, Akin Gump.

В началото на миналата година прогресът на най-големите стартъпи в Силициевата долина - Uber и Airbnb, изглеждаше като безкраен. Сега, година по-късно, всичко в компаниите за споделена икономика е различно, пише в свой анализ Financial Times. За начало, двете вече не са смятани за малки стартъп компании, а за вече изградени такива. Макар предлагането им на борсата все още да е под въпрос, Uber в момента се оценява на близо 70 млрд. долара, а Airbnb - на 30 млрд.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    jgn33471284 avatar :-|
    jgn33471284

    От самото начало имаше повече хайп около двете компании и повече подвеждаща информация, отколкото някакъв чак толкова уникален бизнес модел - хубаво е, че има отрезвяване и дано то да продължи - да се появят конкуренти, които предлагат същите услуги, законодателството да се прилага еднакво за всички, да се защитават правата на работещите в компаниите, а не да си измиват ръцете, че нямали служители, а предприемачи и т.н.

  • 2
    bj_int avatar :-|
    bj_int

    ползвал съм Airbnb и нямам добри впечатления - имоти с незабавна резервация се оказват много често вече заети и собственикът ни предлага други не толкова атрактивни - тоест използват хубави имоти за примамка - това първо
    след като не приемеш второкачествения имот собственикът те моли да канселираш резервацията и ако не знаеш че това ще доведе до това да загубиш таксата си (която често е 20-30 евра) го правиш - а всъщност той трябва да канселира и прочие и прочие
    има много възможности за измами и Airbnb не защитава достатъчно клиентите а застава по-скоро на страна на собствениците на апартаментите

  • 3
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    [quote#0:"Капитал"]където Uber беше забранена като услуга заради лобито на таксиметровите фирми[/quote]

    Да напомним, че са спрени не заради нечие лоби, а заради неспазване на законите на страната! Моля бъдете професионалисти и не влагайте личните си емоции в отразяването.

  • 4
    mqt1480851136512251 avatar :-|
    Rent For Real

    До коментар [#2] от "bj_int":

    Докато сме на тази тема с подобни измами, да споменем и аналогичните измами с примамки и прочее при имотите под наем. Когато брокерите или агенциите напудрят някоя обява и после се окаже "че е отдаден, но имаме друг, който можем да ви покажем".
    Ето това е проблем, на който ние от "Rent for real" сме намерили решение - https://www.rentforreal.bg/Home/MoreInfo/how-does-it-work. И не само на него, а на почти всички измамни схеми и трикове при отдаването под наем на имот.
    Стартирахме наскоро и за това все още не сме толкова популярни, но това ще се промени с времето.
    Да се върна към темата покрай рекламата за нас - решения на проблемите има, просто не са популярни.
    Смятаме, че настъпва нова ера в бизнеса и тя се базира на добавяне на стойност към продуктите, а не само на извличане на такава - решаване на проблемите на хората, а не търсене на схеми за печелене.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "Izida":

    Законите на страната се оказват пречка само за фирмите, които нямат лоби. За България говорим.

    Ако беше иначе, щях да ръкопляскам на твърдите действия!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK