Българското парче Domino’s
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българското парче Domino’s

Българското парче Domino’s

Веригата пицарии удвоява приходите си на местния пазар, а експанзията й ще продължи и през 2017 г. с нови осем обекта и планиран оборот от 40 млн. лв.

Силвия Радославова
72520 прочитания

© Цветелина Белутова


През 1960 г. братята Томас и Джеймс Монаган купуват малка пицария на име DomiNick's в Мичиган със заем от 900 долара. Те започват собствен бизнес, но Джеймс така и не напуска работата си като пощальон и осем месеца след старта продава своята част от бизнеса на брат си. Цената е един автомобил Volkswagen Beetle, с който се правят доставките. Пет години по-късно Том вече има няколко заведения и променя името на пицариите на Domino’s Pizza. А през 1998 г. и Том се разделя с компанията, но срещу 1 млрд. долара.

Днес Domino’s е световна марка с над 12 900 обекта в 80 държави по света и е сред глобалните лидери в нишата на доставките с 1 млн. доставени пици дневно. Приходите компанията през 2015 г. са били 2.2 млрд. долара, а продажбите от всички обекти по света - собствени и ползващи марката на франчайз, са 9.9 млрд. долара.

Малко парченце от тази империя се намира в България и зад него стоят двама местни предприемачи. Това са Никола Николов и Лазгин Маджид, които чрез "ЛН сълюшънс" държат франчайза на обектите от американската верига в страната. Успешната бизнес стратегия на светкавична доставка за до 30 минути и изградената марка са силен старт, но за да може той да се поддържа, е нужна много работа. И ако се съди по резултатите, те се справят. Компанията им бележи двоен ръст на приходите през почти всяка година от създаването й насам, като през 2015 г. оборотът вече достига 12, 7 млн. лв, което е ръст от 90, 6% спрямо година по-рано . Очакванията са през 2016 г. оборотът да надхвърли 24 млн. лв., а през следващата година да стигне до 40 млн. лв.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

Растат не само приходите, но и броят на обектите на Domino’s Pizza в България. През 2016 г. са изградени пет нови пицарии и общият брой на заведенията вече е 11. Плановете за 2017 г. също предвиждат нов скок – първо, компанията ще ориентира експанзията си към пазарите извън столицата и, второ, ще изгради още 8 обекта. До три години пицариите от веригата пък трябва да станат 40. Интересни са основно големите градове на страната, а потенциалът на София все още не се смята за изчерпан.

Да наложиш вкус

В България първата пицария от веригата Domino’s Pizza отваря в края на 2010 г. в столичния квартал "Борово". "Взехме и 5 коли за доставките. По бизнес план мислехме, че това ще е ок, но се оказа, че трябва да имаме около 15", казва съдружникът Никола Николов. Изпреварващото плановете търсене по онова време се дължи най-вече на две причини. От една страна, Domino’s Pizza е позната марка на българските клиенти, които пътуват по света, а от друга, пицариите предлагат нов продукт на местната публика. Той също е пица като останалите, но се прави с малко по-различни от познатите продукти. Около 70% от тях са внос.

Фотограф: Цветелина Белутова

"Мисля, че интересът към пиците расте, защото ние се борихме много да покажем, че сме по-различни от конкурентите си, че използваме най-качествените продукти – оригинални сушени колбаси, нискомаслена моцарела и др. Много хора се питат защо не купуваме продуктите от българския пазар. Ами, поради простата причина, че такива продукти тук няма, а качеството на суровините трябва да отговаря на качеството на пиците, което гоним", казва Николов. Групата на клиентите също се променя заедно с процеса на промяна в отношението към качествената храна, а менюто на Domino’s се актуализира на всеки три месеца и българското дружество има свобода и в това отношение. Николов обяснява, че Domino’s са гъвкави и разчитат, че франчайзьорът разбира повече пазара си от тях. Има, разбира се, и продукти, които трябва да бъдат одобрени и които са от вътрешни за марката доставчици, но като цяло пиците могат да се адаптират. За българския пазар пиците на Domino’s са по-скоро premium продукт. Цената им е малко по-висока от тази в другите пицарии, като това се дължи на по-високата цена на суровините.

"Това, което правим, е да компенсираме хората с промоции, защото ако те купят повече, за нас ще е по-лесно да им дадем по-ниска цена", казва Николов. Бестселърите в менюто на българския пазар са "Пеперони", "Екстраваганза" и "Маргарита" и като цяло търсенето е ориентирано към продукти, които не присъстват в менютата на другите заведения. Силно личи и здравословният тренд, като все повече хора вече поръчват "тънка и хрупкава" пица.

С фокус в доставките

Фотограф: Цветелина Белутова

Около 95% от приходите на българската Domino’s Pizza идват от доставка. Компанията е изградила сама мрежата си и не разчита на външни партньори или канали, макар франчайз договорът й да позволява гъвкавост и тук. "Не искаме хората да ни намират просто като един от поредните присъстващи в хъбовете и агрегаторите за доставки на храна. Да правим доставките си самостоятелно е лично решение. Когато влизахме на местния пазар, тези агрегатори не бяха толкова големи и имахме възможност да се наложим", обяснява Никола Николов. В България Domino’s Pizza се обслужва от уебсайт и мобилно приложение. И двете платформи компанията разработва сама. По данни на Николов в момента около 75% от поръчките стигат до адреса на клиента до 30-ата минута. В миналото това число е било 90%, но с увеличеното търсене и нарасналия обем на работата нещата са се променили. Сега мениджмънтът е насочил усилия да подобри тази статистика. "Да наложиш една марка е голямо предизвикателство и отнема много време. Но докато го правиш, възникват нови проблеми. В момента имаме обекти, които имат толкова много работа, че не могат да се справят и трябва да построим нови в някои райони, за да може работата да се раздели, и това да стане, без клиентите да са недоволни и без услугата да влоши качеството си", казва Николов. Той обяснява още, че натоварването е изключително голямо във вечерните часове, когато се правят около 70% от поръчките за деня. В т.нар. rush hours някои пицарии правят по 250 пици на час.

Друго интересно в модела на веригата е това, че производството и логистиката й са централизирани. Производствената база се намира в Гара Искър, а компанията е в процес на придобиване на сграда с 2 дка в района, която също ще се използва за целите на бизнеса. Тази база играе ролята на централен склад, откъдето обектите зареждат със суровини за производството на пици. В нея всекидневно се приготвя и тестото на местната Domino’s.

Да скочиш високо

Когато започват бизнеса, собствениците правят по-песимистични планове за растеж. "Като всеки нов бизнес не знаехме какво ни очаква. Изведнъж се оказа, че сме в момент, в който трябва да се инвестират много повече пари и всичко сме го правили с една примка около врата, което беше трудно, но и хубаво обучение. Аз съм доставял пици, работил съм вътре, раздавал съм флаери", обяснява Николов.

По думите му в началото влагат около 200 хил. евро заедно с партньора му Лазгин Маджид. Той е син на Заки Маджид, който наред с другите си бизнеси през "Самекс" оперира българските магазини на KFC, Dunkin Donuts и Nordsee. Във времето инвестицията набъбва до 2 млн. евро, без това да включва реинвестираното от ресторантите, които вече работят. Растежът донякъде се насочва и от компанията франчайзодател. Американската фирма може да подновява договора в определени моменти. "Примерно, ако преди 10 години сме подписали, че трябва да имаме 15 обекта, но те виждат потенциал за повече или по-малко. По този начин Domino’s контролира сама ръста си на пазара", казва Николов. Той посочва още, че когато стартират в България, планират не повече от пет обекта в София. Оказва, че има потенциал за 15. Компанията се готви и да запълни пловдивския пазар с 4-5 заведения. Първото ще бъде открито съвсем скоро в центъра на града, а по-късно обекти ще има и в кв. "Тракия" и в район "Южен". Плановете са това да се случи в период между 12 и 18 месеца.

За Domino’s Pizza в България работят около 600 души (300 от тях в доставките), а с отварянето на новите й обекти, завършени през 2016 г., през януари или февруари заетите вече ще са над 800. До края на 2017 г. това число ще расте още. Много от кадрите са студенти, а брутната заплата е 5 лв. на час, което е над средното заплащане за страната. Всички се осигуряват на това, което заработват. Растежът на веригата Domino’s в България обаче, както при много други бизнеси, също се сблъсква с проблемите на пазара на труда. Липсата на кадри и текучеството са сериозно предизвикателство. Никола Николов обяснява, че тези проблеми са по-характерни за пазара на труда в София, където конкуренцията е по-голяма. Тук големият риск е амбицията за растеж да се удари в липсата на капацитет и качеството да пострада - нещо, което поне досега при бързия си растеж компанията явно е успявала да управлява добре.

Създаването местната Domino’s

Никола Николов завършва университет в САЩ и по тази причина познава добре марката Domino’s Pizza. След връщането му в България започва да работи в съвсем различна от сегашната професионална сфера. "Видях обаче някои дупки на пазара, като една от тях тогава беше доставката", казва той. С Лазгин Маджид ги свързва лично приятелство и оттам започва и съвместният им бизнес. И двамата нямат предишен мениджърски или предприемачески опит. "Просто бяхме много амбициозни и работихме по 24 часа, за да наваксаме това, което не разбираме", обяснява Николов. Маджид е мажоритарен собственик с дял от 60%, а Николов – миноритарен и се занимава изцяло с управлението на бизнеса. Във времето, когато марката влиза на българския пазар, в региона тя е представена единствено в Гърция, където имат франчайзьор от 1995 г. Процесът на преговори с американската Domino’s Pizza е дълъг. "Те си имат своя политика, свои цели, които се опитват да достигнат, независимо от това, което ние искаме, но в крайна сметка намерихме един добър и работещ вариант и за нас, и за тях", казва Николов.

2010 г. В България отваря първият обект на Domino’s Pizza

2013 г. Веригата вече има четири обекта и въпреки кризата прави планове за по-бързо развитие

2014 г. Пицариите стават шест. България повежда класацията в световен мащаб като държава със средно най-много поръчки на магазин

2016 г. Работата се увеличава чувствително и се появява нуждата от нови обекти. Пет от тях са вече договорени и престои да бъдат открити до лятото на 2017 г.

Фотограф: Цветелина Белутова

През 1960 г. братята Томас и Джеймс Монаган купуват малка пицария на име DomiNick's в Мичиган със заем от 900 долара. Те започват собствен бизнес, но Джеймс така и не напуска работата си като пощальон и осем месеца след старта продава своята част от бизнеса на брат си. Цената е един автомобил Volkswagen Beetle, с който се правят доставките. Пет години по-късно Том вече има няколко заведения и променя името на пицариите на Domino’s Pizza. А през 1998 г. и Том се разделя с компанията, но срещу 1 млрд. долара.

Днес Domino’s е световна марка с над 12 900 обекта в 80 държави по света и е сред глобалните лидери в нишата на доставките с 1 млн. доставени пици дневно. Приходите компанията през 2015 г. са били 2.2 млрд. долара, а продажбите от всички обекти по света - собствени и ползващи марката на франчайз, са 9.9 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    Тъкмо ми доставиха една!

    Досега съм много доволен както от пиците, така и от услугите им.
    Успех! И да запазят качеството си!

  • 2
    anuwar avatar :-|
    anuwar

    Меко казано абсурдно е, че не доставят в цяла София.
    Цените не са никак ниски, а като любител на пицата мога да кажа, че не предлагат нищо уникално...

  • 3
    velian avatar :-|
    volarok

    Хубави пици и добро обслужване. Малко скъпи, но всяко нещо си има цена. Успех!

  • 4
    shok84 avatar :-?
    shok84

    Доста прехвалени са,но много хора са си свикнали да плащат добре за спорно качество,така че ще видим колко ще пребъдат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK