С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 6 яну 2017, 10:23, 14703 прочитания

Хранете ни вредно

PepsiCo иска да наложи органични и нискокалорични продукти към портфолиото си – клиентите не желаят тази промяна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- PepsiCo иска да наложи органични и нискокалорични продукти към портфолиото си – клиентите не желаят тази промяна

- Изпълнителният директор Индра Нуйи продължава да държи на новата стратегия на компанията

- Групата е в най-доброто финансово състояние в историята си, и то благодарение на своите стари марки
От влизането си в PepsiCo през 1994 г. Индра Нуйи участва във всяка голяма промяна и преструктуриране на компанията през последните почти 25 години. След като оглави компанията през 2006 г., една от най-известните бизнес дами в света започна бавно да задвижва стратегията си за най-голямата трансформация в историята на Pepsi - преминаване от производство на храни и напитки със захар и мазнини към здравословни и органични продукти. Оказва се, че пред Нуйи стои най-голямата пречка, която тя може да си представи – потребителите.

Търговският щанд на PepsiCo на търговско изложение в Атланта, провело се в края на миналата година, показва много ясно двете крайности във фирмата, коментира Wall Street Journal. От едната страна са подредени десертите Init, съдържащи фибри, ядки и плодове, както и лимонадата Lemon Lemon с истински лимонов сок. Това са новите продукти на Pepsi, които по план би трябвало след време да изместят марките от другата страна: чипсовете Lay's, снаксовете Cheetos и другите основни стоки на компанията, които са всичко друго, но не и здравословни.


Реалността обаче е друга. Протеиновите десерти са изправени пред новите разновидности на Cheetos, Doritos и Lay's, които не само не се продават в по-малки количества, но и се представят все по-добре на американския пазар и носят все по-голям процент от приходите на цялата група. И макар че компаниите за храни и напитки редовно са критикувани в медиите заради продуктите, се оказва, че самите клиенти не искат здравословни храни.

Може би просто ни се яде чипс

Самата Нуйи не смята да блокира амбициите си да превърне най-големия производител на чипсове и снаксове в света в компания за полезни храни. От PepsiCo започнаха стратегията с няколко нови брандове, рекламирани като "добри за теб". Целта пред зърнените закуски Quaker и останалите нови продукти на компанията бе да докарат приходите от здравословни храни до 30 млрд. долара до края на това десетилетие (за 2015 приходите на цялата група бяха 63 млрд. долара). Предизвикателството беше поставено още през 2010 г., но вече е ясно, че е непреодолимо. Затова Нуйи сложи нов таргет пред себе си и компанията - ръстът на продажбите на здравословни храни да надмине този на нездравословните до 2025 г. Новата цел изглежда по-лесно изпълнима, но дори с нея подажбите на двата вида продукти трудно ще бъдат изравнени. Много хора не искат здравословно хранене и революция в големите компании в хранителната промишленост. Те просто искат своя чипс.



Според PepsiCo до 2025 г. поне две трети от напитките на компанията ще съдържат под 100 калории в стандартната кутийка от 330 грама. За тази цел компанията ще увеличи фокуса си върху нискокалоричните продукти. Ангажиментът е огромен и трудно изпълним: PepsiCo продава напитки в 180 държави по света и все още годишните приходи на оригиналната Pepsi със захар са над 1 млрд. долара. В същото време все повече местни власти в САЩ се опитват да налагат данък върху захарните напитки като част от борбата със затлъстяването.

Много от новите марки, пуснати от PepsiCo, всъщност се справят добре на пазара в Северна Америка. По-голям обаче е броят на тези, които не оправдават очакванията - от среднокалоричното Pepsi Next до йогурта Muller Quaker. Така PepsiCo трябваше да признае неуспеха си и в друга посока - да намали средните нива на захар и натрий в основните си продукти до 2020 г. От компанията дори признаха, че се е случило обратното - средните количества са се увеличили.

Вкусовете на потребителите ясно си личат и от данните за глобалните търговски продажби на Lay’s, Doritos и Cheetos - трите най-популярни бранда снак с в света имат среден годишен растеж от над 5% през последните пет години, според данните на анализаторската компания Euromonitor International.

Вкусът все още е цар

На фона на всички тези привидно лоши за компанията новини PepsiCo е в най-доброто си финансово положение от години насам. През лятото на 2016 г. акциите на компанията достигнаха най-високото си ниво в историята, а през последните 15 поредни тримесечия печалбата на групата неизменно расте.

Причината за това добро представяне се крие именно в това, от което PepsiCo иска да се отърве - вредните храни. Фирмата не е единствената, която иска да промени портфолиото си под натиска на общественото мнение. Фактите според допитвания на Alix Partners, направени през март 2016 г., обаче показват, че 66% от така нареченото поколение на бейби бумърите (родени между 1945 и 1965) и 53% от т. нар. милениали (родени между средата на 80-те на ХХ век и 2000 г.) в крайна сметка избират храната си заради вкуса й, а не заради съставките. "Когато хората се събират заедно, те си купуват чипсове и пържени продукти. Те не искат гранулирани десерти", коментира Норман Дешамп от анализаторската фирма Packaged Facts пред MSNBC.

PepsiCo не е единствената голяма фирма, която се опитва да наложи здравословните продукти в портфолиото си. Може би най-добрият пример за това е швейцарската Nestle, която продължава да държи на стратегията си. При Nestle обаче нещата не стоят толкова добре от финансова гледна точка. Компанията вече предупреди, че за четвърта поредна година няма да успее да достигне финансовите си цели, коментира Wall Street Journal. Една от причините за това са недостатъчно силните продажби на нови продукти като йогурта Yoplait. "Всички търсим начин да променим пазара, но големите колела на търговията явно не подкрепят тази трансформация", коментира пред WSJ Зейн Абдала, бивш президент на PepsiCo.

Въпреки всичко PepsiCo ще продължи да гони целите си. Проблемът е един - компанията, изглежда, иска да наложи новите си продукти, но без да губи финансовата мощ, която идва от традиционните вредни храни и напитки, които произвежда. Малко по малко PepsiCo се насочва и към придобиване на по-малки компании, които вече имат изпитани продукти на пазара. В края на ноември 2016 г. гигантът придоби за над 200 млн. долара KeVita - производител на ферментирали пробиотични напитки. Това показва, че Индра Нуйи и PepsiCo се интересуват повече от целта, отколкото от крайните срокове за постигането й. Но готова ли е компанията на рискове, за да я постигне?
Органичните храни – бързо, но не достатъчно

Според анализаторската компания Spins пазарът на органични храни се разраства бързо в САЩ. За последните две години той е скочил с 23% и сега достига до 41 млрд. долара на година, но тази сума все още е изключително малка спрямо общия пазар на храни и напитки на стойност 425 млрд. долара. Разнообразието обаче е налице - ако през 1991 г. в един средностатистически супермаркет в САЩ е имало 15 хил. органични продукта, през 2013 г.бройката им е била 50 хил. Една четвърт от брандовете обаче са продавали само по една бройка от продукт на месец в магазин, сочат данни на друга агенция - Accenture.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов цигарен връх Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

21 фев 2020, 1339 прочитания

Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията Telerik Academy подготвя "холистично оформени" кадри за IT индустрията

През тази година Telerik Academy обучава по програмиране и 2 хил. ученици от I до XII клас в 25 града

21 фев 2020, 1022 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Българското парче Domino’s

Веригата пицарии удвоява приходите си на местния пазар, а експанзията й ще продължи и през 2017 г. с нови осем обекта и планиран оборот от 40 млн. лв.

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10