Българска технология се конкурира с търсачка на Amazon
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българска технология се конкурира с търсачка на Amazon

Росен Генчев, създател на компанията, Виктория Николова, проджект мениджър

Българска технология се конкурира с търсачка на Amazon

Потенциални клиенти на "Семантика" са всички в бизнеса с електронна търговия

Мара Георгиева
19608 прочитания

Росен Генчев, създател на компанията, Виктория Николова, проджект мениджър

© Георги Кожухаров


"Търся най-добрите оферти за официални обувки на ток, на цена не повече от 200 лв., в модните за сезона цветове и на разпродажба." "Купувам апартамент в тих квартал на най-много 10 км от центъра, ново строителство, до метростанция." "Компактен SUV от премиум немски марки, на не повече от 2 години, максимум 40 хил. лв."

Нова нишова търсачка обещава да намери за минути точно това, което се съдържа в тези и други подобни "разговорни обяви". И да предложи намерените продукти директно, без да се налага да отваряте сайт след сайт. Плюс да запамети търсенето за регулярно преглеждане на новите предложения.

Зад идеята и вече готовата технология стои стартиращата фирма "Семантика". Така се нарича и разработеният от нея софтуерен B2B продукт, насочен към платформите за онлайн търговия.

"Ние търсим, вие продавате"

Няколко функции отличават търсачката от познатите досега. На първо място е по-голямата точност на резултатите, твърдят създателите й. "Благодарение на семантичен анализ тя предоставя изключително точни резултати дори при въвеждане на сложни фрази. Не е нужно да търсиш ключови думи, можеш да напишеш какво ти е нужно, при това по начина, по който говориш в реалния живот, или би го поискал в магазин от продавач консултант. Технологията ни борави със синоними, с жаргони, с погрешни изписвания, символи и съкращения дори", обясни Росен Генчев, основател на компанията.

По думите му "Семантика" разпознава отлично и цветовете и това е другата нейна силна страна. "Тя анализира цветовете не по описание и ключови думи, а директно от снимката на продукта. Разбира и може да търси дори според зададени цветови нюанси – светлосиньо, тъмнокафяво и т.н. Подрежда цели цветови гами и се справя дори, когато потребителят е изписал "пастелни", "земни" или "модни цветове", или пък "флорални мотиви". Може да ви предложи продукти в "неонови окраски", "охра" или цвят "бургунди" например", изброява Росен Генчев.

Третият голям плюс на технологията е, че езикът не е бариера. "Различното при "Семантика" е и това, че може да работи на всички езици, като взема предвид местните мерни единици, валута, размер на ДДС", допълва Виктория Николова, проджект мениджър на фирмата.

Създателите твърдят, че технологията е подходяща за всеки електронен магазин и за всички индустрии. "В резултат на използването й вашият сайт ще започне да дава много по-адекватни резултати при търсене на много по-сложни фрази, при това изписани на разговорен език. Вашият сайт става видим на всички езици", обобщава Росен Генчев.

"Гугъл" за модата

В началото екипът разработва модния сайт www.hashstyle.com, който позволява търсене при използване на думи, описващи не само продуктовата категория (обувки, чанти, панталони и т.н), но и цветове, марка, ценови диапазон, отстъпка. И всичко това изписано без шаблон. Сайтът предоставя и други възможности – да създаваш различни комбинации от дрехи, да направиш виртуален гардероб, да искаш съвет, да запазиш намерените предложения.

"Искахме това да бъде "гугъл" за модата, който ти позволява да намериш продукта по твоите критерии за пет минути", казва Росен Генчев. След разговори с експерти обаче създателите осъзнали, че най-ценното, което са сътворили, не е модната платформа сама по себе си, а алгоритъмът на търсене, който може да бъде използван във всяка индустрия. Така целите на авторите се умножили, а сайтът www.hashstyle.com станал добра демонстрация на възможностите на "Семантика" (www.semantica.ai).

Софтуер и изкуство

Зад проекта "Семантика" стоят софтуерният предприемач Росен Генчев и софтуерните инженери Боян Димитров, Иво Дуков, Цветан Панагонов. Единственият нетехнологичен човек в екипа - Виктория Николова, е филолог, а освен това е завършила и академия по изящни изкуства и дизайн в Холандия.

Идеята за търсачката хрумнала на Росен, след като започнал да търси костюм по интернет. Трябвало да отваря сайт по сайт, което не само му отнело много време, но и го изпълнило с досада.

Започват разработките без външна помощ, без кредити, фондове и бизнес ангели. Екипът вече има зад гърба си един успешен стартъп - създали софтуер за управление на дентални клиники и го продали на швейцарски консорциум. Това им осигурило средства за новия проект.

С времето създателите надграждат търсачката. Тя запазва дори сложни търсения и може да ги повтори автоматично, без да се налага повторното им въвеждане. "Когато търсиш нещо, дълго време избираш и проверяваш сайтове всеки ден. "Семантика" може да запази фразата на търсене. Веднага щом се появи нещо, което отговаря на критериите, които си задал, търсачката те известява чрез имейл", обясни Росен Генчев.

Разширява се и секторният периметър. "Започнахме с интегриране на модната индустрия, продължаваме с автомобилната, следват пазарът за недвижимо имущество и мебелният бранш.

"Семантика" е уникална и затова, защото не разчита само на данните, подадени от клиента, а и на такива, които екипът добавя – например "модните за този сезон цветове" или "тихи квартали в столицата" – все елементи, които биха могли да се появят като критерии при търсенето", обяснява Виктория Николова. И добавя: "Онлайн търговията не е единствената сфера, в която технологията ни е приложима – тя може да обслужва и търсения в рамките на съществуващи CRM, ERP и резервационни системи, например: "Кой екип е реализирал най-много продажби миналия месец" или "Намери ми час при педиатър следващата седмица между 14 и 16 ч. без петък, в София".

Да кръстосаш шпаги с гиганти

Потенциални клиенти са всички в бизнеса с електронна търговия. Цената на продукта е функция от това колко популярен е онлайн магазинът, колко е натоварен, колко продукта има, какъв е трафикът, обясняват авторите. Потребителите ще плащат месечна или годишна такса. Екипът възнамерява да предложи безплатна версия за по-малките интернет магазин. "Цената не е фиксирана. "Семантика" ще позволи на по-малките играчи да придобият технология, достъпна в момента само за интернет гигантите. Става въпрос за нова стратегия на търсене, която прави видима информацията от твоя локален сайт за огромен брой потребители", обобщава Росен Генчев.

Предстои адаптиране на технологията към гласово избиране. Авторите ще добавят и допълнителни услуги като използване на изкуствен интелект. "Когато купиш жилище, спираш да търсиш, но изкуственият интелект може да ти предложи обзавеждане. Той трябва да анализира досегашното поведение на потребителя, да отгатне какво би харесал, без да е правил специално търсене, и да го извести за нещо подходящо. Изкуственият интелект ще ти предложи продукт, който би ти харесал, при това в подходящ момент – ден от седмицата или месеца, за рожден ден, празник, преди заплата например", обяснява Генчев.

Проектът е свръхамбициозен. Конкуренти на българския стартъп са търсачките Polaris, интегрирана във веригата Walmart, А9 на Amazon, Twiggle. В тях са вложени милиони и зад тях стоят огромни екипи, казват от "Семантика". "Не се страхуваме да кръстосваме шпаги със световни гиганти. Потенциалът на нашата търсачка е огромен. Искаме оттук, от България, да излезе компания от ранга на големите играчи в интернет", заявява Росен Генчев.

Росен Генчев
Фотограф: Георги Кожухаров
Виктория Николова
Фотограф: Георги Кожухаров

"Търся най-добрите оферти за официални обувки на ток, на цена не повече от 200 лв., в модните за сезона цветове и на разпродажба." "Купувам апартамент в тих квартал на най-много 10 км от центъра, ново строителство, до метростанция." "Компактен SUV от премиум немски марки, на не повече от 2 години, максимум 40 хил. лв."

Нова нишова търсачка обещава да намери за минути точно това, което се съдържа в тези и други подобни "разговорни обяви". И да предложи намерените продукти директно, без да се налага да отваряте сайт след сайт. Плюс да запамети търсенето за регулярно преглеждане на новите предложения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    oserv avatar :-|
    Patilan

    Успех на предприемачите!
    Идеята е много добра .... в една малко, но празна ниша.

  • 2
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Ще е хубаво да вярвам, че ще постигнат голям успех, но за съжаление сякаш българите не са се открехнали толкова в този сектор. Да кажем, че сме в двете крайности или използваме много такъв тип търсачки, или изобщо. Пожелавам им успех и да не забравят, че с добър маркетинг всичко се постига.

  • 3
    plf avatar :-|
    plf

    До коментар [#2] от "zztop11":

    Не вярвам таргета да е БГ, ако съм те разбрал правилно.

  • 4
    marfi avatar :-P
    Marfi

    Браво за ентусиазма, ама откога оценяваме потенциал, а не реал?

    Безплатен сайт на wix.com и gmail адрес явно вече са достатъчни, за да се нарече нещо "бизнес".

  • 8
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Конкуренти на българския стартъп са търсачките Polaris, интегрирана във веригата Walmart, А9 на Amazon, Twiggle. В тях са вложени милиони и зад тях стоят огромни екипи, казват от "Семантика"."

    Браво на нашите специалисти. Проблема на големите фирми е, че тръгват от това какво имат и какво могат да си позволят - имат милионите и хората, затова могат да пишат нединамичен код и пак ще обхванат всичко. Проблемът е, че хора с подобни идеи като г-н Генчев могат да се възползват от определена логика, защото нямат друг избор, и така автоматично стават по-ефективни. Още веднъж, браво и успех!

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Patilan":

    Далеч не смятам, че нишата е малка. Електронната търговия няма нужда да я хваля аз като разрастващ се пазар, а веднъж реализираш ли търсачка, приходите ти не са само от членски такси (разчитам че се подразбира).

  • 10
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Пълен майтап..
    Някой се подиграва с вас Дневник.. Вижте им сайта


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK