С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 9 яну 2017, 15:36, 18817 прочитания

Българска технология се конкурира с търсачка на Amazon

Потенциални клиенти на "Семантика" са всички в бизнеса с електронна търговия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Търся най-добрите оферти за официални обувки на ток, на цена не повече от 200 лв., в модните за сезона цветове и на разпродажба." "Купувам апартамент в тих квартал на най-много 10 км от центъра, ново строителство, до метростанция." "Компактен SUV от премиум немски марки, на не повече от 2 години, максимум 40 хил. лв."

Нова нишова търсачка обещава да намери за минути точно това, което се съдържа в тези и други подобни "разговорни обяви". И да предложи намерените продукти директно, без да се налага да отваряте сайт след сайт. Плюс да запамети търсенето за регулярно преглеждане на новите предложения.


Зад идеята и вече готовата технология стои стартиращата фирма "Семантика". Така се нарича и разработеният от нея софтуерен B2B продукт, насочен към платформите за онлайн търговия.

"Ние търсим, вие продавате"

Няколко функции отличават търсачката от познатите досега. На първо място е по-голямата точност на резултатите, твърдят създателите й. "Благодарение на семантичен анализ тя предоставя изключително точни резултати дори при въвеждане на сложни фрази. Не е нужно да търсиш ключови думи, можеш да напишеш какво ти е нужно, при това по начина, по който говориш в реалния живот, или би го поискал в магазин от продавач консултант. Технологията ни борави със синоними, с жаргони, с погрешни изписвания, символи и съкращения дори", обясни Росен Генчев, основател на компанията.



По думите му "Семантика" разпознава отлично и цветовете и това е другата нейна силна страна. "Тя анализира цветовете не по описание и ключови думи, а директно от снимката на продукта. Разбира и може да търси дори според зададени цветови нюанси – светлосиньо, тъмнокафяво и т.н. Подрежда цели цветови гами и се справя дори, когато потребителят е изписал "пастелни", "земни" или "модни цветове", или пък "флорални мотиви". Може да ви предложи продукти в "неонови окраски", "охра" или цвят "бургунди" например", изброява Росен Генчев.

Третият голям плюс на технологията е, че езикът не е бариера. "Различното при "Семантика" е и това, че може да работи на всички езици, като взема предвид местните мерни единици, валута, размер на ДДС", допълва Виктория Николова, проджект мениджър на фирмата.

Създателите твърдят, че технологията е подходяща за всеки електронен магазин и за всички индустрии. "В резултат на използването й вашият сайт ще започне да дава много по-адекватни резултати при търсене на много по-сложни фрази, при това изписани на разговорен език. Вашият сайт става видим на всички езици", обобщава Росен Генчев.

"Гугъл" за модата

В началото екипът разработва модния сайт www.hashstyle.com, който позволява търсене при използване на думи, описващи не само продуктовата категория (обувки, чанти, панталони и т.н), но и цветове, марка, ценови диапазон, отстъпка. И всичко това изписано без шаблон. Сайтът предоставя и други възможности – да създаваш различни комбинации от дрехи, да направиш виртуален гардероб, да искаш съвет, да запазиш намерените предложения.

"Искахме това да бъде "гугъл" за модата, който ти позволява да намериш продукта по твоите критерии за пет минути", казва Росен Генчев. След разговори с експерти обаче създателите осъзнали, че най-ценното, което са сътворили, не е модната платформа сама по себе си, а алгоритъмът на търсене, който може да бъде използван във всяка индустрия. Така целите на авторите се умножили, а сайтът www.hashstyle.com станал добра демонстрация на възможностите на "Семантика" (www.semantica.ai).

Софтуер и изкуство

Зад проекта "Семантика" стоят софтуерният предприемач Росен Генчев и софтуерните инженери Боян Димитров, Иво Дуков, Цветан Панагонов. Единственият нетехнологичен човек в екипа - Виктория Николова, е филолог, а освен това е завършила и академия по изящни изкуства и дизайн в Холандия.

Идеята за търсачката хрумнала на Росен, след като започнал да търси костюм по интернет. Трябвало да отваря сайт по сайт, което не само му отнело много време, но и го изпълнило с досада.

Започват разработките без външна помощ, без кредити, фондове и бизнес ангели. Екипът вече има зад гърба си един успешен стартъп - създали софтуер за управление на дентални клиники и го продали на швейцарски консорциум. Това им осигурило средства за новия проект.

С времето създателите надграждат търсачката. Тя запазва дори сложни търсения и може да ги повтори автоматично, без да се налага повторното им въвеждане. "Когато търсиш нещо, дълго време избираш и проверяваш сайтове всеки ден. "Семантика" може да запази фразата на търсене. Веднага щом се появи нещо, което отговаря на критериите, които си задал, търсачката те известява чрез имейл", обясни Росен Генчев.

Разширява се и секторният периметър. "Започнахме с интегриране на модната индустрия, продължаваме с автомобилната, следват пазарът за недвижимо имущество и мебелният бранш.

"Семантика" е уникална и затова, защото не разчита само на данните, подадени от клиента, а и на такива, които екипът добавя – например "модните за този сезон цветове" или "тихи квартали в столицата" – все елементи, които биха могли да се появят като критерии при търсенето", обяснява Виктория Николова. И добавя: "Онлайн търговията не е единствената сфера, в която технологията ни е приложима – тя може да обслужва и търсения в рамките на съществуващи CRM, ERP и резервационни системи, например: "Кой екип е реализирал най-много продажби миналия месец" или "Намери ми час при педиатър следващата седмица между 14 и 16 ч. без петък, в София".

Да кръстосаш шпаги с гиганти

Потенциални клиенти са всички в бизнеса с електронна търговия. Цената на продукта е функция от това колко популярен е онлайн магазинът, колко е натоварен, колко продукта има, какъв е трафикът, обясняват авторите. Потребителите ще плащат месечна или годишна такса. Екипът възнамерява да предложи безплатна версия за по-малките интернет магазин. "Цената не е фиксирана. "Семантика" ще позволи на по-малките играчи да придобият технология, достъпна в момента само за интернет гигантите. Става въпрос за нова стратегия на търсене, която прави видима информацията от твоя локален сайт за огромен брой потребители", обобщава Росен Генчев.

Предстои адаптиране на технологията към гласово избиране. Авторите ще добавят и допълнителни услуги като използване на изкуствен интелект. "Когато купиш жилище, спираш да търсиш, но изкуственият интелект може да ти предложи обзавеждане. Той трябва да анализира досегашното поведение на потребителя, да отгатне какво би харесал, без да е правил специално търсене, и да го извести за нещо подходящо. Изкуственият интелект ще ти предложи продукт, който би ти харесал, при това в подходящ момент – ден от седмицата или месеца, за рожден ден, празник, преди заплата например", обяснява Генчев.

Проектът е свръхамбициозен. Конкуренти на българския стартъп са търсачките Polaris, интегрирана във веригата Walmart, А9 на Amazon, Twiggle. В тях са вложени милиони и зад тях стоят огромни екипи, казват от "Семантика". "Не се страхуваме да кръстосваме шпаги със световни гиганти. Потенциалът на нашата търсачка е огромен. Искаме оттук, от България, да излезе компания от ранга на големите играчи в интернет", заявява Росен Генчев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит Един от лидерите на българския туристически пазар - Thomas Cook, обяви фалит

Компанията спря всички резервации на полети и почивки по света, след като не успя да се договори за спасителния си план

23 сеп 2019, 2312 прочитания

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 2379 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Fiat Chrysler също ще инвестира в заводите си в САЩ

Компанията ще вложи 1 млрд. долара в Мичиган и Охайо

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата