Леката индустрия очаква нови клиенти, пазари и инвестиции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Леката индустрия очаква нови клиенти, пазари и инвестиции

Браншовата камара на производителите и износителите на облекло и текстил все още няма окончателни данни за 2016, но очаква експортът в сектора за първи път да надхвърли 2 млрд. евро.

Леката индустрия очаква нови клиенти, пазари и инвестиции

Оптимизмът на част от мениджърите обаче е умерен заради хроничната липса на кадри в някои от секторите

Мара Георгиева
10030 прочитания

Браншовата камара на производителите и износителите на облекло и текстил все още няма окончателни данни за 2016, но очаква експортът в сектора за първи път да надхвърли 2 млрд. евро.

© Цветелина Белутова


Нови продукти и пазари, повече клиенти и продажби. Това са очакванията на компаниите от сектора на храните и леката индустрия през 2017 г. Оптимизмът на част от мениджърите обаче е умерен заради хроничната липса на кадри в някои от секторите.

Храни и напитки - инвестиции в машини и хора

Търсенето на био-, локална и прясна храна е част от основните тенденции на световния пазар на храни, които се развиват доста успешно и в България. По данни на Министерството на земеделието и храните през първите осем месеца на 2016 г. има увеличение с 1.2 % при производството на всички месни продукти и с 1% при млечните, а преработката на сурово мляко се е увеличила с 6.5%.

Над един милион лева е инвестицията в пречиствателна станция, която фирма "Полидей" - Карлово, е направила през 2016 г. Половината от средствата са безвъзмездни европейски субсидии. Компанията произвежда млечни продукти с марката "Домлян" и планира инвестиции и през 2017 г., свързани с покупка на висок клас техника, разширяване на производството, нови продукти.

"Новите машини изискват висока квалификация на технолозите, затова фирмата ни инвестира непрекъснато в тяхното обучение. За съжаление текучеството е голямо не само при нас заради предложенията за работа, които ВМЗ - Сопот, отправя към хората в региона", обясни Елеонора Велинова, управител на "Полидей". По думите й проблем за млекопреработващия сектор е не само липсата на квалифицирана работна ръка, но и нелоялната конкуренция на продуктите с ниско качество и с палмово масло, представяни като млечни.



Александър Цветанов, маркетинг мениджър на "Сладоледена фабрика Дени": "Ще продължим инвестициите си в маркетинг и промоционални дейности."

Ръст на продажбите от 20% през 2017 г. планира мениджърският екип на "Сладоледена фабрика" ООД – Велико Търново (марка "Дени"). През миналата година компанията откри новото си предприятие в Дебелец, което утроява капацитета на фирмата. "Фабриката отговаря на всички световни стандарти и ни позволява да реализираме до 20% по-добра енергийна ефективност. През 2016 пазарът претърпя загуби от близо 10% заради лошото време през май, но въпреки това ние успяхме да реализираме ръст от 5%", обобщава Александър Цветанов, маркетинг мениджър. По думите му фирмата е подобрила цялостно асортимента си чрез по-добри рецепти и премахване на вредни съставки. "Вече всички наши продукти са без трансмазнини, а повечето са и без глутен, което е обозначено на опаковката. Въпреки увеличението на цените на суровините с близо 15% ние ще опитаме да запазим ценовите нива, където е възможно. Ще продължим инвестициите си в маркетинг и промоционални дейности. Продължава и работата ни върху подобряването на производствените линии с цел по-голяма ефективност и по-малко бракувани продукти", обобщава Александър Цветанов.

Бранимир Братанов, маркетинг директор на "Карлсберг България": "Консумацията на бира в страната е 74 л на човек от населението годишно, не може да се очаква драстична промяна."

Изминалата 2016 бе втора поредна година на растеж за бирената индустрия в страната след няколко години на свиващи се продажби. "За 11-те месеца на 2016 г. пазарът на пиво в страната отбелязва 6% ръст в обем и 7% в стойност. Това е най-високият растеж, отчитан досега", съобщи Бранимир Братанов, маркетинг директор на "Карлсберг България", като цитира данни на Nielsen A/S. По думите му добрите продажби са резултат от слънчевото лято, силния туристически сезон и множеството нови предложения, направени от бирените компании в страната.

"Консумацията на бира в страната е 74 литра на човек от населението годишно. Пазарът има своите спадове и върхове, но не може да се очаква драстична промяна в консумацията", смята Бранимир Братанов. Затова очакванията за 2017 са за запазване на равнищата на продажби, достигнати през предходната година.

Мебели - разширение на производствени площи

Производството на мебели в България създава 2.5% от добавената стойност в индустрията и през 2016 бележи ръст средно с около 10% спрямо 2015 г. според информация на Министерството на икономиката. Около 2100 предприятия в сектора осигуряват заетост на близо 20 хил. души, което е 4% от общия брой на заетите в промишлеността. Около 20% от фирмите в бранша изнасят активно продукцията си, отчита министерството.

Александър Палешутски, мениджър и един от собствениците на "Средна гора": "Планираме около 10% ръст на продажбите през 2017."

Мебелната фирма "Средна гора" от Стара Загора доставя годишно 750 хил. столове за IKEA, но планира да достигне годишен производствен капацитет от един милион бройки до 2020 г. Това е целта на проекта "Да растем заедно с IKEA", който компанията започна да изпълнява през април 2015 г. Очаква се амбициозната програма да доведе до отварянето на около 120 работни места в "Средна гора" и около 200 при поддоставчиците. Предприятието е най-дългогодишният български партньор на шведската мебелна верига и е най-големият доставчик в Европа на борови столове за IKEA. През 2016 компанията спечели отличието "Износител на 2016 година" на браншовата камара. "Сега сме в процес на разширение на производствените площи. Очакваме повишаване на капацитета и производителността на труда. Планираме около 10% ръст на продажбите през 2017", каза Александър Палешутски, мениджър и един от собствениците на "Средна гора".

С надежди за по-добра 2017 е и Мария Пепелянова, проектант в "Алфа дизайн" - Бургас. Компанията предлага комплексно обзавеждане и интериорен дизайн за дома, офиса и хотела и изработва мебели по индивидуални проекти. "Основните ни клиенти са руснаци, но заради спад в поръчките в последните години бяхме принудени да съкращаваме заети. Големите вериги не са ни конкуренция, защото продават модулни серии, които не са със същото качество като нашите продукти. Не работим евтино, но предлагаме качество на добра цена", обясни Мария Пепелянова.

Облекла и обувки - повече поръчки

За първото шестмесечие на 2016 г. Браншовата камара на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ) отчита 8% ръст на износа спрямо същия период на 2015 г. "Все още нямаме окончателните данни за 2016, но очакваме експортът в сектора за първи път да надхвърли границата от 2 млрд. евро. Пазарната структура остава същата - 91% от продукцията на българските фирми за облекло и текстил е за ЕС. В износа за трети страни се отчита спад от 9%, но това не може да повлияе на общата възходяща тенденция", коментира Радина Банкова, председател на браншовата организация.

Заетите в сектора към края на третото тримесечие на 2016 г. са около 100 хиляди. По същото време през 2015 г. те са били 104 хиляди, посочи Банкова. По думите й разликата от 4 хил. души е изцяло за сметка на подсектор облекло (88 хил. през 2016 спрямо 92 хил. през 2015), докато в текстилните фирми броя на заетите се запазва (12 хил. души).

Радина Банкова, председател на БАПИОТ: "Имаме изключително много поръчки и прогнозата за следващите две години е добра."

"Интересът на чуждестранните възложители към българските предприятия е голям. Имаме изключително много поръчки и прогнозата за следващите две години е добра", обобщава Радина Банкова. Фирмата, която тя управлява - "Крис фешън индъстрийс" – Ловеч, ще инвестира през 2017 над половин милион лева в машини, оборудване, организация на труда. "Кандидатстваме за европейски средства, но ако не бъдем одобрени, пак ще реализираме инвестицията", уточнява Банкова. "Крис фешън индъстрийс" продава под собствена марка дамски горен трикотаж. Има собствена развойна дейност, разработва собствени модели и се договаря директно с магазини в Германия, Австрия, Холандия и др.

Фирма МИК-БГ – Русе, вече изпълнява проект по програма "Иновации и конкурентоспособност", който ще завърши през 2017. Инвестицията е за около 700 хил. лв., от които 70% са безвъзмездни. Средствата ще бъдат използвани за покупка на машини и съоръжения и ще доведе до разкриване на нови работни места, уточни Миглена Христова, собственик и управител на компанията.

МИК-БГ произвежда дамска конфекция и корпоративни облекла. "Работим за висок клас марки, основно за Франция, като зад граница заминават над 90% от продукцията ни", обясни Христова. Имали и собствена марка, но се отказали да я налагат, тъй като вътрешният пазар не бил особено благосклонен. "Най-големият проблем за бранша е липсата на кадри. И сега имаме свободни работни места, но няма кандидати", обобщи Миглена Христова.

"Арас текстил" – Харманли, също работи само за експорт. Дружеството е в бранша от 2001 г. и произвежда спално бельо, олекотени завивки, възглавници и др. Мажоритарен собственик на семейната компания е Мехмет Алкан. Фирмата се развива възходящо. "През 2015 имаме износ за 9.342 млн. лв., а през 2016 – за над 12 млн. лв., по предварителни данни. През 2015 заетите бяха 40, а през 2016 – 73", съобщи Димо Маринов, икономически консултант на "Арас текстил". През миналата година дружеството откри нова фабрика в с. Загоричене. Купили сграда, направили ремонт и я оборудвали с нова техника. "През 2017 г. очакваме поне 13 млн. лв. износ. Имаме запитвания от нови клиенти, както и за вътрешния пазар, но нямаме капацитет. Засега изнасяме основно за Германия", обобщи Маринов.

Засилващ се интерес на западноевропейски възложители на поръчки отчитат и фирми от обувния бранш. "Някои от тях са работили с обувни предприятия още по времето на социализма. Сега се връщат от Китай и Индия и това е много отчетлива тенденция, резултат от няколко фактора", коментира Иван Колев, собственик на "Колев и Колев". "В Китай работните заплати се вдигнаха и това оскъпява продукцията. Оскъпяват я и изискванията на европейските възложители и клиенти, които не желаят да потребяват продукти, за чието производство е използван детски труд или не се спазени стандартите за опазване на околната среда. Друга причина за отлива са големите разстояния до Европа. Освен това потреблението на обувки спадна в резултат на кризата, затова възложителите предпочитат по-малки серии от един модел, но по-голямо разнообразие. Това не е приемливо за Китай, Индонезия, Индия, но ние сме се научили да правим по-къси серии", обобщи Колев.

Иван Колев, собственик на "Колев и Колев": "През 2017 очакваме ръст на оборота от 15% в резултат на нови канали за продажба."

По думите му разрастващата се онлайн търговия и големият брой промоционални кампании са факторите, оказали най-голямо влияние върху вътрешния пазар на обувки през 2016. "Сезоните се свиват, продажбите се извършват в по-кратки срокове и ако ги изпуснеш, изпускаш вълната. Конкуренцията през интернет е невидима, днес я има, утре не. Определени активности могат да предизвикат неочаквани продажби", обобщава тенденциите на пазара в страната Иван Колев. И уточнява, че оборотите на неговата компания през 2016 са сравними с тези от предходната година, но фирмата постигнала по-висока печалба, тъй като оптимизирала разходите си. През 2016 "Колев и Колев" приключи проект за внедряване на 3D машина за изработване на стелки по конкретни индивидуални параметри и от началото на 2017 вече предлага тази услуга. "През 2017 очакваме да продължим партньорството си с новите клиенти от Франция, за които работихме през 2016. За някои от тях продаваме под нашата марка К&К, за други работим по поръчка. Очакваме ръст на оборота от 15% в резултат на тези нови канали за продажба", обобщи Иван Колев.

Нови продукти и пазари, повече клиенти и продажби. Това са очакванията на компаниите от сектора на храните и леката индустрия през 2017 г. Оптимизмът на част от мениджърите обаче е умерен заради хроничната липса на кадри в някои от секторите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    jfm1470837835503260 avatar :-|
    Владимир Вълчев

    Между другото какво стана с един от най - големите доставчици за Икеа фирма Никром със седалище в Ловеч?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK