Да повозиш държавата за 30 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да повозиш държавата за 30 млн. лв.

Капитал

Да повозиш държавата за 30 млн. лв.

"България ер" е на път да спечели мегапоръчка за самолетни билети, след като разчисти конкуренцията

Калина Горанова
25468 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


"България ер" е на път да спечели първо място в най-голямата процедура за самолетни билети за нуждите на цялата администрация, обявявана до момента. Тя е за 30 млн. лв., а целта на поръчката е да се обезпечи българското председателство на Съвета на Европейския съюз, което ще се случи през първата половина на 2018 г. Поръчката е централизирана и се провежда от Министерството на финансите, като след това всяко ведомство ще може чрез малки поръчки да избира между вече избраните кандидати и техните оферти.

За компанията, която към средата на 2016 г. дължеше 47 млн. лв. на летище София, класирането на първо място в търга е ценно постижение, защото означава бъдещи вземания от 30 млн. лв. и възможност за кредити.

За плащащата държава обаче постижението е по-спорно. От търга беше отстранена компанията, предлагаща най-изгодните условия, въпреки че отговаря на всички изисквания на министерството. Отпадането на първоначалния победител се случва след обжалване от страна на "България ер". В основата на жалбата на авиопревозвача е, че компанията победител "Аргус травел интернешънъл" не разполага с оторизация да продава билети на "България ер". А това е нещо, което самата авиокомпания би трябвало да й издаде като IATA туристически агент. Отстраняването на победителя става след решение на Комисията за защита на конкуренцията, излязло при предишния състав по времето на Петко Николов, и на Върховния административен съд впоследствие. Така явно се стига до странен прецедент - авиокомпанията, кандидатстваща по търг наравно с туристически агенти, на практика ги държи зависими от оторизацията, която тя самата би трябвало да им издаде.

Голямото летене на правителството

Това е вторият опит да се действа по тази централизирана схема за търг за осигуряване на самолетни билети за администрацията, като предишният е по времето на финансовия министър Симеон Дянков, но в крайна сметка не е финализиран. На 21 януари 2016 г. държавата пуска обществена поръчка за сключване на рамково споразумение с няколко участника за осигуряване на самолетни билети за нуждите на изпълнителната власт. Позициите са две – за полети до Брюксел и за полети до други дестинации. Срокът на споразумението е 30 месеца до края на 2018 г., а прогнозната стойност - 30 млн. лв. без ДДС, като тя е разпределена поравно между двете позиции. На следващата фаза отделните министерства и агенции ще могат да избират от 6 компании по всеки от двата лота, като вече избраните ще могат да оферират максималната си предложена цена или по-ниска.

Основен критерий е най-ниска цена и по-точно максимална нетна цена на самолетен билет без ДДС, което означава, че в нея не са добавени летищни такси, такса сигурност и др. При втората позиция крайната цена на участник се прави на база цените по различните дестинации, всяка дестинация има определен коефициент и накрая всичките са претеглени средноаритметично.

При отварянето на 8 март подадените оферти са 8 (виж карето). За първия лот кандидатите са 4-ма, а за втория - всички. "България ер" участва с обединението "България ер – Посока", където си партнира с "Посока ком". На 21 април при полетите до Брюксел на първо място е класирана "Аргус травел интернешънъл", а на второ - обединението на "България ер", като разликата в цените между първия и втория е значителна (виж таблицата). Заради големите разлики между "Аргус травел интернешънъл" и всички останали комисията е поискала обяснение как са формирани цените. Обосновка е дадена и от документацията по търга се вижда, че комисията я приема, като компанията е доказала, че има "изключително благоприятни условия и икономичност при изпълнението на поръчката", което произтича от договори с авиокомпании.

Оторизирай се, ако можеш

Един детайл обаче преобръща всичко. Победителят няма т.нар. BSP (Billing and Settlement Plan) оторизация от "България ер", като от три години такава не й се издава въпреки многократни запитвания към авиокомпанията. Въпросната оторизация се издава от превозвачите на одобрените от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) туристически агенти автоматично с няколко натискания на бутона. Идеята е, че интересът е общ и превозвачите имат интерес туристическите агенти да продават билетите им. Неиздаване може да има само при сериозни провинения при тарифирането на билетите от страна на даден туристически агент например. Въпросният BSP улеснява разплащането между агенти и авиокомпании, като става централизирано, преминавайки през IATA. Възложителят обаче няма изискване кандидатите да имат търговски отношения с една или друга авиокомпания.

Липсата на подобна оторизация не означава, че туристическият агент не може да продава билети на дадена авиокомпания, а че това става по по-неудобен начин през сайта на авиокомпанията с кредитни карти, като така например не могат да се държат валидни резервации няколко дни. Туристическите агенти обаче имат и други варианти. При огромна част от полетите се работи на т.нар. codeshare agreement - две или повече авиокомпании си поделят един полет, без значение на коя реално е самолетът. Това дава възможност на агентите да продават места на бланка на другата авиокомпания. Трети вариант е да се извършват продажби през IATA номер на друг туристически агент, който има въпросната оторизация от "България ер".

Смяна на посоката

Стъпвайки на липсващата оторизация, която самата тя би трябвало да издаде, "България ер" обжалва решенията на Министерството на финансите пред КЗК (и по-конкретно линиите Брюксел, Ларнака и Прага - като по първите две лети и Wizz Air, но нискотарифните компании са изключени от процедурата). На въпрос на "Капитал" дали другият кандидат е искал въпросното разрешение и ако да, защо такова е отказано, от авиокомпанията отговориха: "Аргус травел интернешънъл" нямат оторизация от националния превозвач, тъй като до 2013 г. "България ер" е работила с "Аргус травел" и след установени нарушения прекратява оторизацията й. По същите съображения такава не е дадена и на "Аргус травел интернешънъл".

От фирмата конкурент отговориха, че въпросната "Аргус травел" не извършва дейност, а "Аргус травел интернешънъл" е друго юридическо лице с различен собственик.

Доста бързо и на финала на управлението на Петко Николов в КЗК приема тезата на превозвача, въпреки че условие за оторизация от "България ер" не фигурира към кандидатите, решава, че липсата й представлява съществен порок в техническото предложение на победителя и че комисията незаконосъобразно е констатирала "пълно съответствие". Решението е потвърдено и от Върховния административен съд, като делото минава през четвърто отделение с председател Мариника Чернева.

Така през октомври започва ново преразглеждане на офертите. "Аргус травел интернешънъл" представя удостоверение от чуждестранен туристически агент за предоставяне на права за продажба на билети в BSP, включително и на "България ер". Комисията на Министерството на финансите обаче решава, че компанията не доказва, че изключителните права са равнозначни на директна оторизация от страна на "България ер" в системата BSP България. Победителят с най-ниски цени е отстранен. На 11 ноември излизат последните решения на Министерството на финансите, като и по двете позиции на първо място е класиран консорциумът "България ер - Посока".

Аналогично, но не съвсем

Паралелно се движи още една аналогична процедура за полетите на депутатите, пусната от Народното събрание. Тя е открита на 18 юли 2016 г. и е с прогнозна стойност 1.4 млн. лв. без ДДС за период от две години. На 10 октомври за победител е избран "Аргус травел интернешънъл". При търга на Народното събрание "България ер" е отстранена, тъй като документите за участие не са подписани от всички членове на съвета на директорите на дружеството. В органа влиза юридическото лице "Бългериан еъруейз груп" и възложителят определя, че документите за участие са подписани от пълномощник, чиято представителна власт не е отразена в търговския регистър.

"България ер" подава две жалби пред КЗК – първата е заради това, че дружеството е било отстранено. Втората, защото Народното събрание е допуснало предварително изпълнение на договора с "Аргус травел", като авиопревозвачът отново се мотивира с липсващата оторизация, каквато отново не е изисквана в търга. Парадоксът е, че този път вече при новото ръководство на КЗК жалбата на "България ер" е отхвърлена и отново трябва да се решава от съда.

"Аргус травел интернешънъл" сега обжалва големия търг пред КЗК, като пътят после отново води към ВАС, който с решение създаде странен прецедент, даващ на авиокомпания с доминиращо положение възможност да разчисти цялата конкуренция и еднолично да определя на каква цена да извозва държавата.

Без low cost

От въпросите и отговорите по документацията между ведомството и потенциални участници става ясно, че под понятието "редовни вътрешни и международни линии" възложителят разбират "линии на редовни авиокомпании, а не на нискотарифни", което е странно предвид факта, че нискотарифните компании с полети от и до България имат напълно редовни линии, т.е. полети в конкретен ден и час. От Министерството на финансите отговарят също, че билети за полети на нискотарифни компании могат да се заявяват по изключение в случай на необходимост.

Кой участва

"Юзит калърс България"

"Аргус травел интернешънъл"

"Елит травел интернешънъл"

"Аеротур ММ"

"Атлас травелс"

"Меркурий – 97"

Обединение "МТБ" - "Марбро турс" и "Бизнес травел мениджмънт"

Обединението "България ер – Посока" - Компанията партньор на "България ер" е "Посока ком", известна преди под името "Тайфун холидейз". Компанията е близка до собственика на "България ер" - "Химимпорт". Тя е ползвала финансиране от банката в групата ЦКБ, а сега е заложена срещу 1 млн. лв. кредит в друга свързана банка - Тексимбанк.

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

"България ер" е на път да спечели първо място в най-голямата процедура за самолетни билети за нуждите на цялата администрация, обявявана до момента. Тя е за 30 млн. лв., а целта на поръчката е да се обезпечи българското председателство на Съвета на Европейския съюз, което ще се случи през първата половина на 2018 г. Поръчката е централизирана и се провежда от Министерството на финансите, като след това всяко ведомство ще може чрез малки поръчки да избира между вече избраните кандидати и техните оферти.

За компанията, която към средата на 2016 г. дължеше 47 млн. лв. на летище София, класирането на първо място в търга е ценно постижение, защото означава бъдещи вземания от 30 млн. лв. и възможност за кредити.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-?
    krastitel

    вкусна хапка за извозване на данъкоплатците

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    В нормална държава, компания като България "Еr" (думата "er" означава "грешка" на английски), затънала в детсетки милиони евро дългове, би фалирала отдавна. В България обаче, държавата продължава с колосалното престъпление да излива парите на данъколпатците в частната фирма на силовата групировка ТИМ. Е, как тогава ще искат да има независима прокуратура?! Естествено че никой не иска да има реформа в прокуратурата. Ако имаме независима прокуратура, всички биха се оказали в затвора.

  • 3
    sevelin avatar :-|
    Евроатлантик

    Не ги знам какви са тези Аргус, но са супер измислени и до този извод стигнах само от един поглед на сайта им, никъде не намерих офиси, телефон, имейл, нищо. Личи си, че компанията е направена с цел точене на пари и напълно подкрепям националния превозвач, защото причините за отстраняването им са откровенно тъпи. Ако някой поне малко разбира от право знае, че това решение няма как да не падне в момента на възразяване. Друг е въпросът защо Аргус е спечелила при положение, че от вече близо 4 години няма право да продава билети. Много съмнително е всичко това и според мен трябва да се обърне много голямо внимание на тази измислена фирма.

  • 4
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Аргус купуват билетите от България ер и след това ги продават на държавата. Няма как да е по-изгодна тази оферта при никаква логика. Статията е доста тенденциозна и си личи, че обслужва интересите на компанията на ДС - Аргус травел.

  • 5
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    ...и троловете на ТИМ са на линия във форума под статията само след броени секунди...:) :) :)

  • 6
    nach avatar :-|
    Nach

    До коментар [#2] от "karen_walker":

    Това не си ли го казвала вече? Около 100 пъти? Едно и също като се повтаря под всяка статия не само не е интересно вече, много е дебилно. Така че си гледай мобилния оператор и недей под всичко да търсиш съдебна реформа, или малко преработи опорните точки. Предполагам, че и вкъщи и на работа ти е проблем :)
    Иначе по темата - тези Аргус са най-измислената шуробаджанашка фирма, която някога е създавана. Много се радвам, че са ги изхвърлили. За незапознатите - http://www.19min.bg/news/8/79476.html

  • 7
    filip_kostov81 avatar :-|
    felipeeee

    Това Аргус Травел не беше ли семейната фирма на Гестапото - вицето на Мултигруп на Илия Павлов? Изобщо не ме учудва, че са спечелили подобна поръчка, въпреки че нямат право да продават самолетни билети. Учудваме, че точно тук ги изкарват жертви.

  • 8
    tatamata avatar :-|
    Tata Mata

    Качвайте ги депутатите на лаукоста в общия салон с по три залепени места. Да седне Цецка между двама шишковци, да я притиснат едно хубаво и да я питат за цената на сиренето. Ама не искат нашите депутати така. Те искат хем да си имат собствена фирмичка, през която да им плащаме двоен билет. Хем при всички положения да летят с Бг ер. И ако някой възрази - медийна бухалка.

  • 9
    lubka2 avatar :-|
    Карамазова

    ... начи ако я спечели някой друг няма проблем с милионите... аха....

  • 10
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#6] от "Nach":

    Абсолютно, казвала съм го много пъти, и няма да се уморя да го повтарям. Разликата между мен и теб обаче е, че аз съм тук безплатно, а ти си на хранилката на ТИМ. Все пак, трябва поне в интернет форумите, да има някаква опозиция на платените тролове като теб, нали? Не може всички като теб да се надупим на ТИМ :) :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Остани практичен

Остани практичен

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK