С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 12 яну 2017, 17:39, 24340 прочитания

Да повозиш държавата за 30 млн. лв.

"България ер" е на път да спечели мегапоръчка за самолетни билети, след като разчисти конкуренцията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"България ер" е на път да спечели първо място в най-голямата процедура за самолетни билети за нуждите на цялата администрация, обявявана до момента. Тя е за 30 млн. лв., а целта на поръчката е да се обезпечи българското председателство на Съвета на Европейския съюз, което ще се случи през първата половина на 2018 г. Поръчката е централизирана и се провежда от Министерството на финансите, като след това всяко ведомство ще може чрез малки поръчки да избира между вече избраните кандидати и техните оферти.

За компанията, която към средата на 2016 г. дължеше 47 млн. лв. на летище София, класирането на първо място в търга е ценно постижение, защото означава бъдещи вземания от 30 млн. лв. и възможност за кредити.


За плащащата държава обаче постижението е по-спорно. От търга беше отстранена компанията, предлагаща най-изгодните условия, въпреки че отговаря на всички изисквания на министерството. Отпадането на първоначалния победител се случва след обжалване от страна на "България ер". В основата на жалбата на авиопревозвача е, че компанията победител "Аргус травел интернешънъл" не разполага с оторизация да продава билети на "България ер". А това е нещо, което самата авиокомпания би трябвало да й издаде като IATA туристически агент. Отстраняването на победителя става след решение на Комисията за защита на конкуренцията, излязло при предишния състав по времето на Петко Николов, и на Върховния административен съд впоследствие. Така явно се стига до странен прецедент - авиокомпанията, кандидатстваща по търг наравно с туристически агенти, на практика ги държи зависими от оторизацията, която тя самата би трябвало да им издаде.

Голямото летене на правителството

Това е вторият опит да се действа по тази централизирана схема за търг за осигуряване на самолетни билети за администрацията, като предишният е по времето на финансовия министър Симеон Дянков, но в крайна сметка не е финализиран. На 21 януари 2016 г. държавата пуска обществена поръчка за сключване на рамково споразумение с няколко участника за осигуряване на самолетни билети за нуждите на изпълнителната власт. Позициите са две – за полети до Брюксел и за полети до други дестинации. Срокът на споразумението е 30 месеца до края на 2018 г., а прогнозната стойност - 30 млн. лв. без ДДС, като тя е разпределена поравно между двете позиции. На следващата фаза отделните министерства и агенции ще могат да избират от 6 компании по всеки от двата лота, като вече избраните ще могат да оферират максималната си предложена цена или по-ниска.



Основен критерий е най-ниска цена и по-точно максимална нетна цена на самолетен билет без ДДС, което означава, че в нея не са добавени летищни такси, такса сигурност и др. При втората позиция крайната цена на участник се прави на база цените по различните дестинации, всяка дестинация има определен коефициент и накрая всичките са претеглени средноаритметично.

При отварянето на 8 март подадените оферти са 8 (виж карето). За първия лот кандидатите са 4-ма, а за втория - всички. "България ер" участва с обединението "България ер – Посока", където си партнира с "Посока ком". На 21 април при полетите до Брюксел на първо място е класирана "Аргус травел интернешънъл", а на второ - обединението на "България ер", като разликата в цените между първия и втория е значителна (виж таблицата). Заради големите разлики между "Аргус травел интернешънъл" и всички останали комисията е поискала обяснение как са формирани цените. Обосновка е дадена и от документацията по търга се вижда, че комисията я приема, като компанията е доказала, че има "изключително благоприятни условия и икономичност при изпълнението на поръчката", което произтича от договори с авиокомпании.

Оторизирай се, ако можеш

Един детайл обаче преобръща всичко. Победителят няма т.нар. BSP (Billing and Settlement Plan) оторизация от "България ер", като от три години такава не й се издава въпреки многократни запитвания към авиокомпанията. Въпросната оторизация се издава от превозвачите на одобрените от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) туристически агенти автоматично с няколко натискания на бутона. Идеята е, че интересът е общ и превозвачите имат интерес туристическите агенти да продават билетите им. Неиздаване може да има само при сериозни провинения при тарифирането на билетите от страна на даден туристически агент например. Въпросният BSP улеснява разплащането между агенти и авиокомпании, като става централизирано, преминавайки през IATA. Възложителят обаче няма изискване кандидатите да имат търговски отношения с една или друга авиокомпания.

Липсата на подобна оторизация не означава, че туристическият агент не може да продава билети на дадена авиокомпания, а че това става по по-неудобен начин през сайта на авиокомпанията с кредитни карти, като така например не могат да се държат валидни резервации няколко дни. Туристическите агенти обаче имат и други варианти. При огромна част от полетите се работи на т.нар. codeshare agreement - две или повече авиокомпании си поделят един полет, без значение на коя реално е самолетът. Това дава възможност на агентите да продават места на бланка на другата авиокомпания. Трети вариант е да се извършват продажби през IATA номер на друг туристически агент, който има въпросната оторизация от "България ер".

Смяна на посоката

Стъпвайки на липсващата оторизация, която самата тя би трябвало да издаде, "България ер" обжалва решенията на Министерството на финансите пред КЗК (и по-конкретно линиите Брюксел, Ларнака и Прага - като по първите две лети и Wizz Air, но нискотарифните компании са изключени от процедурата). На въпрос на "Капитал" дали другият кандидат е искал въпросното разрешение и ако да, защо такова е отказано, от авиокомпанията отговориха: "Аргус травел интернешънъл" нямат оторизация от националния превозвач, тъй като до 2013 г. "България ер" е работила с "Аргус травел" и след установени нарушения прекратява оторизацията й. По същите съображения такава не е дадена и на "Аргус травел интернешънъл".

От фирмата конкурент отговориха, че въпросната "Аргус травел" не извършва дейност, а "Аргус травел интернешънъл" е друго юридическо лице с различен собственик.

Доста бързо и на финала на управлението на Петко Николов в КЗК приема тезата на превозвача, въпреки че условие за оторизация от "България ер" не фигурира към кандидатите, решава, че липсата й представлява съществен порок в техническото предложение на победителя и че комисията незаконосъобразно е констатирала "пълно съответствие". Решението е потвърдено и от Върховния административен съд, като делото минава през четвърто отделение с председател Мариника Чернева.

Така през октомври започва ново преразглеждане на офертите. "Аргус травел интернешънъл" представя удостоверение от чуждестранен туристически агент за предоставяне на права за продажба на билети в BSP, включително и на "България ер". Комисията на Министерството на финансите обаче решава, че компанията не доказва, че изключителните права са равнозначни на директна оторизация от страна на "България ер" в системата BSP България. Победителят с най-ниски цени е отстранен. На 11 ноември излизат последните решения на Министерството на финансите, като и по двете позиции на първо място е класиран консорциумът "България ер - Посока".

Аналогично, но не съвсем

Паралелно се движи още една аналогична процедура за полетите на депутатите, пусната от Народното събрание. Тя е открита на 18 юли 2016 г. и е с прогнозна стойност 1.4 млн. лв. без ДДС за период от две години. На 10 октомври за победител е избран "Аргус травел интернешънъл". При търга на Народното събрание "България ер" е отстранена, тъй като документите за участие не са подписани от всички членове на съвета на директорите на дружеството. В органа влиза юридическото лице "Бългериан еъруейз груп" и възложителят определя, че документите за участие са подписани от пълномощник, чиято представителна власт не е отразена в търговския регистър.

"България ер" подава две жалби пред КЗК – първата е заради това, че дружеството е било отстранено. Втората, защото Народното събрание е допуснало предварително изпълнение на договора с "Аргус травел", като авиопревозвачът отново се мотивира с липсващата оторизация, каквато отново не е изисквана в търга. Парадоксът е, че този път вече при новото ръководство на КЗК жалбата на "България ер" е отхвърлена и отново трябва да се решава от съда.

"Аргус травел интернешънъл" сега обжалва големия търг пред КЗК, като пътят после отново води към ВАС, който с решение създаде странен прецедент, даващ на авиокомпания с доминиращо положение възможност да разчисти цялата конкуренция и еднолично да определя на каква цена да извозва държавата.
Без low cost

От въпросите и отговорите по документацията между ведомството и потенциални участници става ясно, че под понятието "редовни вътрешни и международни линии" възложителят разбират "линии на редовни авиокомпании, а не на нискотарифни", което е странно предвид факта, че нискотарифните компании с полети от и до България имат напълно редовни линии, т.е. полети в конкретен ден и час. От Министерството на финансите отговарят също, че билети за полети на нискотарифни компании могат да се заявяват по изключение в случай на необходимост.
Кой участва

"Юзит калърс България"
"Аргус травел интернешънъл"
"Елит травел интернешънъл"
"Аеротур ММ"
"Атлас травелс"
"Меркурий – 97"
Обединение "МТБ" - "Марбро турс" и "Бизнес травел мениджмънт"

Обединението "България ер – Посока" - Компанията партньор на "България ер" е "Посока ком", известна преди под името "Тайфун холидейз". Компанията е близка до собственика на "България ер" - "Химимпорт". Тя е ползвала финансиране от банката в групата ЦКБ, а сега е заложена срещу 1 млн. лв. кредит в друга свързана банка - Тексимбанк.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година

Най-силни са очакванията в минната индустрия, лидерът по региони отново е Варна

10 дек 2019, 598 прочитания

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 2 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 1853 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Енергоремонт Холдинг" спечели поръчка за 88.1 млн. лв. на "Лукойл Нефтохим"

Компанията разширява присъствието си и на международните пазари

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10