Прикачен файл
На финала на сегашното управление държавната "БДЖ Пътнически превози" пусна най-голямата си поръчка - тя е за ремонт и поддръжка на мотриси Siemens, за 137 млн. лв. без ДДС и е за 5-годишен период. Проблемите около търга са три. Първо, единственият български производител на локомотиви, който работи с частните жп компании, беше елиминиран. Второ, след като избере изпълнител, БДЖ може да му отдаде 4 от депата си, където да се извършва въпросната дейност при условия, договорени след подписването. Третият - и най-съществен - е цената, която според представители на пазара е можело да бъде доста по-ниска.
Поръчката е обявена на 3 януари, като ще бъде плащано със средства от самото дружество, което от години е в тежко финансово състояние. Крайният срок за подаване на оферти е 7 февруари. Тя е за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и на 24 броя електрически мотриси Siemens, които бяха закупени преди малко повече от 10 години. В средата на миналата година от ръководството на холдинга обясниха, че имат сериозни проблеми, като към момента в експоатация са 17 от дизеловите и 20 от електрическите, а текущи ремонти се правят в депата на БДЖ.
За капиталови ремонти на локомотивите се ползват частни компании, като пазарът в страната е ограничен и няма достатъчно работа за собствено поддържащо дружество. В сектора в България работи "БДЖ – Кончар", където БДЖ има 49% дял, а останалите 51% са на хърватския завод "Кончар", като в последните месеци между държавния холдинг и "БДЖ - Кончар" назряват проблеми. Втората е частният русенски завод за производство на маневрени локомотиви "Експрес сервиз", която въпреки модерната си база и договорите с редица частни жп компании изцяло е пренебрегвана в търговете от БДЖ. За сметка на това от миналата година поръчки на държавния превозвач започна да печели непозната "Жп тракция", свързана с Васил Божков.
Едни скъпи мотриси
Цветелин Колев, мениджър на русенския завод за локомотиви "Експрес сервиз", каза пред "Капитал", че преди една година БДЖ е поискало от компанията да им представи ценова оферта за ремонт и поддръжка на 22-те дизелови мотриси за 5 години. Офертата на русенската компания по въпросното задание е била под 20 млн. лв. Сегашната поръчка е по-голяма като задача, тъй като се изискват допълнителни модернизации и се добавят и 24 броя електрически мотриси. Разликата за ремонта и поддръжката на дизеловите и на електрическите обаче не била голяма.
Така простата сметка показва, че русенската фирма може да свърши задачата за около 40 - 45 млн. лв., което е грандиозна разлика спрямо прогнозната стойност от 137 млн. лв. А дружество с финансовите проблеми на БДЖ - дългове за 565 млн. лв., голяма част просрочени, и постоянни загуби, би трябвало да бъде по-внимателно към разходите си, особено ако те ще бъдат завещани на идното управление.
Да изключиш кандидат
"Експрес сервиз" няма да може да участва и в този търг на БДЖ. Причината е, че на компанията не й се издава нужният сертификат за ремонт на мотриси, в които има и пътническа част (иначе дружеството разполага със сертификати за ремонт на електрически и дизелови локомотиви). Компанията е подала документи за въпросния сертификат до Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" към Министерството на транспорта на 6 януари 2016 г. Въпреки срока от 4 месеца за отговор такъв все още няма. От ИАЖА са изисквали редица документи и огромен обем информация от "Експрес сервиз", като въпреки всичко компанията все така не се сдобива с нужния сертификат. В отговор до dnevnik.bg ръководителят на ИАЖА казва: "За покриване на критериите по отношение разширяването на обхвата за поддръжка на ЕМВ серия 30 и серия 31 (тип мотрисите - бел. авт.) доказателства не са предоставяни". Според ръководството на частната компания забавянето е умишлено, за да не може тя да участва в търга.
"Експрес сервиз" няма да успее да участва в поръчката и заради още едно от условията на жп превозвача към кандидатите. Те трябва да имат проходи от поне 80 млн. лв. общо за предходните три финансови години (2014 - 2016 г.), като поне 40 млн. лв. от тях да са от ремонтни дейности и/или от техническа поддръжка на ремонтни влакове. Приходите на "Експрес сервиз" за 2015 г. са 6.3 млн. лв.
Румънският фаворит
По думите на мениджъра на "Експрес сервиз" Цветелин Колев поръчката има такива изисквания, че победителят в нея е ясен още отсега – румънската фирма Remarul, базирана в Клуж, която притежава въпросния сертификат. Според него швейцарската Stadler също ще се включи в състезанието, но едва ли ще победи, тъй като специалистите й са много далече от България. БДЖ обаче било обещало в документите, че след избора на кандидат може да предостави 4 от базите си в страната при условия, които ще се уточняват на по-късен етап.
Правото на отговор на БДЖ е публикувано на 20 януари 2017 г.
11 коментара
СИМЕНС са огромна индустрия. В някои сфери са институция и стандарт. Покриват голям спектър от услуги. Продуктите им винаги са качествени и технически издържани. Имам опит само с мобилните им телефони от преди 10 години и от доста време с техните PLC и HMI. Като последните изброени са на практика нечупими. Един OP17 например има ресурс, даден от производителя 20 000 работни часа на подсветката, без проблем изкаршат поне 25 000 ч.
Така че много ми е любопитно как стои въпросът с техните локомотиви...
Малко ли им дойдоьа кражбите на Московски и Владимиров за толкова години,че за последно и още глупости ще правят?Оборудваното депо Варна има нужда само от работници за дизеловите мотриси/в момента работят само 6/шес/човека.Специалисти все ощеима,не са гиизгонили.Цялото оборудване е по изискванията на Сименс.Това,че на някому е по лесно да ликвидира и се оправдава е ясно.Защо обаче му се връзват.Явно кокала ще се дели.Друго обяснение нямам.За съжале ние на крадците в РБ вече им казва клиентелисти,за да не разбират обикновените човеци,а само умните и красивите!!!!!!!!
Нали Слънцето от Банкя беше спрял всички поръчки? Или е било за малко само.
изпълнителния директор на бдж владимиров бивш комсомолски секретар на жан виденов с образование на дружинна ръководителка заедно със синчето на плевенски комунистически функционер и бивш служител на мултигруп по недоразумение министър на транспорта от 2009г. целенасочено водят бдж към фалит
До коментар [#4] от " herbaltea ": Не, беше само за телевизията. Слушай какво ти говорят от телевизора, а не гледай какво правят.
НАЦИОНАЛНИ ПРЕДАТЕЛИ !!!
До коментар [#1] от "xqv31309910":
Принципно Сименс са име в железопътния транспорт и продуктите им се славят с добро качество. Въпреки, че последните 20 години имат една-две издънки като дизеловия локомотив за Норвегия от края на 90-те, който си беше пълен провал и скандала с Метрото в Будапеща. На фона на недоразумението Ансалдо Бреда( трамваите в Гьотеборг, датските и холандските железници....) са направо бетон. Колкото до нашите Дезирота, дизеловото е доста зле пригодено за нашите условия, електричките са по-добре, но липсата на адекватна подръжка от БДЖ.....