С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 16 яну 2017, 19:20, 21766 прочитания

БДЖ ще ремонтира влаковете Siemens в спорна поръчка за 137 млн. лв.

Единственият български производител на локомотиви, който е готов да извърши задачата в пъти по-евтино, е елиминиран от състезанието

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Експрес сервиз" е подала документи за нужния й сертификат преди една година, но все още не получава финален отговор от държавната администрация.



На финала на сегашното управление държавната "БДЖ Пътнически превози" пусна най-голямата си поръчка - тя е за ремонт и поддръжка на мотриси Siemens, за 137 млн. лв. без ДДС и е за 5-годишен период. Проблемите около търга са три. Първо, единственият български производител на локомотиви, който работи с частните жп компании, беше елиминиран. Второ, след като избере изпълнител, БДЖ може да му отдаде 4 от депата си, където да се извършва въпросната дейност при условия, договорени след подписването. Третият - и най-съществен - е цената, която според представители на пазара е можело да бъде доста по-ниска.


Поръчката е обявена на 3 януари, като ще бъде плащано със средства от самото дружество, което от години е в тежко финансово състояние. Крайният срок за подаване на оферти е 7 февруари. Тя е за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и на 24 броя електрически мотриси Siemens, които бяха закупени преди малко повече от 10 години. В средата на миналата година от ръководството на холдинга обясниха, че имат сериозни проблеми, като към момента в експоатация са 17 от дизеловите и 20 от електрическите, а текущи ремонти се правят в депата на БДЖ.

За капиталови ремонти на локомотивите се ползват частни компании, като пазарът в страната е ограничен и няма достатъчно работа за собствено поддържащо дружество. В сектора в България работи "БДЖ – Кончар", където БДЖ има 49% дял, а останалите 51% са на хърватския завод "Кончар", като в последните месеци между държавния холдинг и "БДЖ - Кончар" назряват проблеми. Втората е частният русенски завод за производство на маневрени локомотиви "Експрес сервиз", която въпреки модерната си база и договорите с редица частни жп компании изцяло е пренебрегвана в търговете от БДЖ. За сметка на това от миналата година поръчки на държавния превозвач започна да печели непозната "Жп тракция", свързана с Васил Божков.

Едни скъпи мотриси



Цветелин Колев, мениджър на русенския завод за локомотиви "Експрес сервиз", каза пред "Капитал", че преди една година БДЖ е поискало от компанията да им представи ценова оферта за ремонт и поддръжка на 22-те дизелови мотриси за 5 години. Офертата на русенската компания по въпросното задание е била под 20 млн. лв. Сегашната поръчка е по-голяма като задача, тъй като се изискват допълнителни модернизации и се добавят и 24 броя електрически мотриси. Разликата за ремонта и поддръжката на дизеловите и на електрическите обаче не била голяма.

Така простата сметка показва, че русенската фирма може да свърши задачата за около 40 - 45 млн. лв., което е грандиозна разлика спрямо прогнозната стойност от 137 млн. лв. А дружество с финансовите проблеми на БДЖ - дългове за 565 млн. лв., голяма част просрочени, и постоянни загуби, би трябвало да бъде по-внимателно към разходите си, особено ако те ще бъдат завещани на идното управление.

Да изключиш кандидат

"Експрес сервиз" няма да може да участва и в този търг на БДЖ. Причината е, че на компанията не й се издава нужният сертификат за ремонт на мотриси, в които има и пътническа част (иначе дружеството разполага със сертификати за ремонт на електрически и дизелови локомотиви). Компанията е подала документи за въпросния сертификат до Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" към Министерството на транспорта на 6 януари 2016 г. Въпреки срока от 4 месеца за отговор такъв все още няма. От ИАЖА са изисквали редица документи и огромен обем информация от "Експрес сервиз", като въпреки всичко компанията все така не се сдобива с нужния сертификат. В отговор до dnevnik.bg ръководителят на ИАЖА казва: "За покриване на критериите по отношение разширяването на обхвата за поддръжка на ЕМВ серия 30 и серия 31 (тип мотрисите - бел. авт.) доказателства не са предоставяни". Според ръководството на частната компания забавянето е умишлено, за да не може тя да участва в търга.

"Експрес сервиз" няма да успее да участва в поръчката и заради още едно от условията на жп превозвача към кандидатите. Те трябва да имат проходи от поне 80 млн. лв. общо за предходните три финансови години (2014 - 2016 г.), като поне 40 млн. лв. от тях да са от ремонтни дейности и/или от техническа поддръжка на ремонтни влакове. Приходите на "Експрес сервиз" за 2015 г. са 6.3 млн. лв.

Румънският фаворит

По думите на мениджъра на "Експрес сервиз" Цветелин Колев поръчката има такива изисквания, че победителят в нея е ясен още отсега – румънската фирма Remarul, базирана в Клуж, която притежава въпросния сертификат. Според него швейцарската Stadler също ще се включи в състезанието, но едва ли ще победи, тъй като специалистите й са много далече от България. БДЖ обаче било обещало в документите, че след избора на кандидат може да предостави 4 от базите си в страната при условия, които ще се уточняват на по-късен етап.

Правото на отговор на БДЖ е публикувано на 20 януари 2017 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел "Главболгарстрой" отвори представителен офис в Брюксел

Инициативата ще осигури на компанията достъп до идеи, модерни подходи и технологии в строителната индустрия

8 дек 2019, 378 прочитания

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 753 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nintendo се надява на истински удар с новата си конзола

Инвеститорите не приеха добре цената на Nintendo Switch

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10