Около 70% oт туристите на "Алфатур" вече са получили обезщетения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Около 70% oт туристите на "Алфатур" вече са получили обезщетения

Компанията "Алфатур" поиска процедура по несъстоятелност през декември с обяснението, че е изгубила 80% от дестинациите си заради несигурността в тях

Около 70% oт туристите на "Алфатур" вече са получили обезщетения

Малка част от клиентите са предпочели да реализират пътуванията си чрез други туроператори

Деница Ватева
6276 прочитания

Компанията "Алфатур" поиска процедура по несъстоятелност през декември с обяснението, че е изгубила 80% от дестинациите си заради несигурността в тях

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


400 хил. лв. е сумата на изплатените обезщетения до момента

Около 70% от туристите, които са имали резервирани почивки чрез туроператора "Алфатур", който влезе в процедура по несъстоятелност преди коледните празници, вече са получили обезщетението си. В момента в процес на обработка са останалите, като част от клиентите са решили да реализират пътуванията си чрез други туроператори, партньори на фалиращата компания. Това става ясно от данни на застрахователя "Евроинс", предоставени на "Капитал". Към компанията има сключена застраховка "Отговорност на туроператора" на стойност 1.4 млн. лв.

Близо 200 иска за претърпени щети

Данните на "Евроинс" показват, че от влизането в процедура по несъстоятелност на "Алфатур" в средата на декември досега са подадени 197 иска за щети от клиенти на компанията, като един иск е възможно да включва почивки на няколко души. От тях до момента са приключени около 70% - общо 137, става ясно от информацията. Изплатените обезщетения на туристите достигат 400 хил. лв. досега, като не е ясно колко ще бъде финалният им размер. През декември стана ясно, че 571 потребители са предплатили почивки за малко над 715 хил. лв., които туроператорът няма да може да реализира. Същевременно обаче по неофициална информация от туристическия сектор по част от тези почивки е имало плащания от "Алфатур" към негови партньори - например хотелиери, други туроператори, транспортни компании, заради което и сумата на обезщетенията вероятно ще бъде по-ниска.

Пътувания през други туроператори

Освен организираните от фирмата почивки "Алфатур" са продавали пакети и на други туроператори преди процедурата по несъстоятелност. Затова и след сътресенията с фирмата част от партньорите й започнаха преговори със застрахователя и обявиха, че клиентите могат да реализират планираните пътувания, като ги заплатят след получаването на обезщетенията. Данните към момента показват, че е имало желаещи да се възползват от тази опция, като в "Евроинс" са обработени 10 щети с други туроператори, а през следващите два месеца предстои да се приключат още няколко. "Това зависи от решението на клиентите дали желаят пътуване, или претендират за заплатените суми", обявиха от застрахователното дружество.

"Алфатур", която е една от най-големите фирми в т.нар. изходящ туризъм (почивки на българи в чужбина) с оборот от над 8 млн. лв. годишно, поиска процедура по несъстоятелност в средата на декември след дългогодишно присъствие на българския пазар. От компанията обясниха решението си със загуба на ключови дестинации като Тунис, Египет и Турция, които са представлявали 80% от бизнеса й, но същевременно туризмът в тях пострада след революциите и терористичните нападения. Същевременно от компанията обявиха и че е имало срив на продажбите в Европа и ОАЕ, който е в резултат на "агресивното навлизане на пазара на нискотарифните авиокомпании".

Идеи за допълнително застраховане

В контекста с фалита на "Алфатур" на преден план отново излезе идеята за допълнителен защитен механизъм на клиентите при пътувания. Министерството на туризма предложи за обществено обсъждане законодателни промени, според които към задължителната професионална застраховка на туроператорите да се добави създаването на гаранционен фонд, в който те да внасят суми и да покрива щети или пък да се създаде т.нар. клиентска сметка, в която да бъдат блокирани част от сумите за конкретното пътуване като гаранция, докато то приключи. И двете идеи обаче биха означавали допълнителни разходи за бизнеса, а според туроператорите не са и необосновани. В съобщение до медиите от миналата седмица двете браншови сдружения - Българската асоциация на туристическите агенции и Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции, съобщиха, че "правата на потребителите на туристически услуги са напълно гарантирани със съществуващата застраховка за професионална отговорност" и нейното дублиране с втори механизъм "няма да повиши степента на защитеност на българския туризъм, нито качеството на туристическия продукт, но ще увеличи цената на туристическата услуга".
400 хил. лв. е сумата на изплатените обезщетения до момента

Около 70% от туристите, които са имали резервирани почивки чрез туроператора "Алфатур", който влезе в процедура по несъстоятелност преди коледните празници, вече са получили обезщетението си. В момента в процес на обработка са останалите, като част от клиентите са решили да реализират пътуванията си чрез други туроператори, партньори на фалиращата компания. Това става ясно от данни на застрахователя "Евроинс", предоставени на "Капитал". Към компанията има сключена застраховка "Отговорност на туроператора" на стойност 1.4 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK