Глобален консорциум ще разработва автомобили на водород
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глобален консорциум ще разработва автомобили на водород

Консорциумът беше обявен на Световния икономически форум в Давос и в него влизат общо 13 компании.

Глобален консорциум ще разработва автомобили на водород

В него се включват големи компании като Toyota, Daimler, Shell и Linde

8136 прочитания

Консорциумът беше обявен на Световния икономически форум в Давос и в него влизат общо 13 компании.

© Reuters


Компаниите ще настояват за нови субсидии за петролната и газовата индустрия за преминаването към по-чиста енергия.

Консорциум от компании, работещи в автомобилната и енергийната индустрия, ще започне съвместна работа за разработка на водородни автомобили, съобщава Bloomberg. В него влизат предимно големи имена като Toyota, Daimler, BMW, Honda и Hyundai от страна на автомобилния сектор, както и Shell, Anglo American, Total и Engie от страна на енергийния. Консорциумът ще се нарича Водороден съвет и неговата конкретна цел е да позиционира "водорода като основно решение при енергийните промени".

Той беше обявен на Световния икономически форум в Давос и в него влизат общо 13 компании. Тяхната работа ще бъде да убедят други компании, регулаторите и потребителите, че преминаването към водород е основен въпрос за бъдещето развитие на света в условията на климатичните промени. Компаниите ще искат и много нови субсидии за петролната и газовата индустрия, защото според тях преминаването към по-чиста енергия може да стане само чрез "правилните политики и подкрепа". Изпълнителният директор на Air Liquide Беноа Пойтер добави, че групата "не може да се справи сама" и правителствата трябва "да подкрепят водорода чрез големи инвестиции в инфраструктурата". Според него тези искания са оправдани, защото разработките на електрически автомобили също са субсидирани.

Конкуренцията за чисто бъдеще

Консорциумът определя водорода като "чисто гориво и източник на енергия", защото не отделя въглеродни емисии "в момента на ползване". Това обаче не го прави абсолютно чист източник на енергия, защото въглеродните емисии, макар и по-малко, съществуват. Те обаче се получават при производството в рафинерията, а не по времето на ползване на горивото. Природният газ ще бъде използван за превръщането на метан във водород - процес, при който се отделя въглероден моноксид в атмосферата.

В момента и двете индустрии са в период на преход, като автомобилните производители са почти изцяло отдадени на разработки в сферата на електрическите и безпилотните автомобили. В същото време цените на петрола са двойно по-ниски, отколкото преди три години. В момента транспортът отговаря за над четвърт от всички газове, които отиват в атмосферата, и усилено се търси заместител на петрола. Водородът е крачка напред, но според анализатори не е най-чистият вариант.

Електрически възход

Масовото използване на електрически автомобили изглеждаше като мираж допреди няколко години. Откакто обаче компанията на Илън Мъск Tesla заработи в посока на масовия пазар и представи своя Model 3, който трябва да започне производство тази година, ситуацията се промени. Другите производители на коли последваха примера му и обявиха свои планове за електрически и автономни коли, като според много хора в сектора това малко по малко ще доведе до паника в петролните компании.

Компаниите ще настояват за нови субсидии за петролната и газовата индустрия за преминаването към по-чиста енергия.

Консорциум от компании, работещи в автомобилната и енергийната индустрия, ще започне съвместна работа за разработка на водородни автомобили, съобщава Bloomberg. В него влизат предимно големи имена като Toyota, Daimler, BMW, Honda и Hyundai от страна на автомобилния сектор, както и Shell, Anglo American, Total и Engie от страна на енергийния. Консорциумът ще се нарича Водороден съвет и неговата конкретна цел е да позиционира "водорода като основно решение при енергийните промени".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    "Масовото" производство на автомобили... ще стане масово, когато едно зареждане стане за не повече от 5 минути, всъщност и 3 минути са много.

    Другият начин е да се зареждат на всяко паркомясто за по няколко часа.

    Дотогава колкото повече стават електромобилите, толкова повече няма да ги харесват хората, щото опашките пред електростанциите ще са безкрайни, както и чакането ще е безкрайно.

  • Kamen Kozarev

    Петролните компании имат интерес да контролират и преработват суровината, защото такъв е цялостният им бизнес модел. Петролът залязва, и си търсят заместител. Ако им отнеме повече от 10 години да разработят безопасни водородни двигатели, са загубени.

    При електромобилите суровината не е при тях, а да не говорим че навлизането на слънце, вятър, и вода като доминиращи източници на енергия ще разбие модела им изцяло.

    И дано така да стане.

  • 3
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Нека си разработват. Аз ще си чакам Тесла М3...

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И защо да се отделя водороден моноксид, когато електричеството върви с пълна пара към възобновяемите източници?!

  • 5
    gembirdkz avatar :-|
    gembirdkz

    До коментар [#2] от "kkozarev":

    Съждението ти звучи доста убедително и правилно за премахване на монопол,но коментар-1 е прав в това че зареждането не може да става за повече от 10-15мин.

  • 6
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    До коментар [#5] от " gembirdkz ": Може и още как, всеки вече си решава дали му се чака за да пътува почти без пари, или ще зарежда на бензиностанция. Хора минават америка от единия бряг до другия на ток, пътуване от амстердам до мюнхен отнема 2 часа за зреждане, това са 900 км, само разни самоубийци карат такова разстояние без поне 2-3 почивки. И това е преди 2 години, от тогава мощността на зарядните станции се увеличи доста, има планове и за 350 киловата зарядни станции, и съответно батериите които могат да зареждат на такъв ток ще са на пазара до 2-3 години.

  • 7
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    До коментар [#4] от " Георги Георгиев ": Щото "Природният газ ще бъде използван за превръщането на метан във водород - процес, при който се отделя въглероден моноксид в атмосферата." (Тука може и диоксид да е) Водород от ток е в пъти по-скъп от реформирането на природен газ, а това значи сигурна смърт за водородните автомобили. Те и сега едвам кретат, при цена на пробег абсолютно сравнима с тази на природен газ, което прави цялата операция абсолютно безмислена. Пълната пара е доста в свирката, щото тия възобновяеми източници не само че не смъкнаха емисиите от СО2 на германия, ами и ги увеличиха леко. Страничният ефект е че тока за бита поскъпна с 50% за 10 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK