С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 20 яну 2017, 17:34, 34556 прочитания

Каква я караме

Автомобилният пазар продължава да расте, но употребяваните коли имат огромна преднина пред новите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

"Две са тенденциите, на които трябва да се обърне внимание. Първата е константният ръст в SUV сегмента, който наблюдаваме вече няколко години. Втората, и в дългосрочен план фундаментално важна, е развитието в продажбите на електрически автомобили. Отбелязваме ръст в продажбите им както към частни лица, така и към корпоративни клиенти."
Оливие Жан, генерален мениджър "Рено Нисан България"
- Дизеловите двигатели са предпочитани от потребителите.
- SUV - сегментът расте най-бързо при новите автомобили.
- Електромобилите са все повече, макар и от много ниска база.


Не е тайна: пазарът в България винаги е бил движен от употребяваните автомобили. Всяка година продажбите на коли втора ръка са около десет пъти повече от тези на нови автомобили. И основните причини също не са тайна - финансовите възможности на потребителите и липсата на целенасочена политика срещу тази тенденция. Последните данни за регистрациите на КАТ за цялата 2016 г. отново доказват, че България има най-стария автопарк в Европейския съюз. Но има и леки причини за умерен оптимизъм: делът на сравнително новите коли в групите до 5 и до 10 години нараства, докато тези на възраст над 20 години (които винаги са били най-много) намаляват, макар и бавно. В същото време колите на газ и метан са се увеличили почти двойно от 2014 г. насам, както и електромобилите и хибридите, макар и от много ниска база.


Кога ще ги стигнем румънците

За 2016 г. всички автомобили (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) в България са се увеличили с около 200 000 до 4.03 млн. (виж инфографиката) - общите регистрации за изминалата година са малко над 305 000, но отписаните от КАТ коли са около 107 000. Всъщност за половин година от края на юни (от юли МВР отвори данните за автомобилните регистрации) автопаркът в страната е намалял със 100 000 отчасти и заради въведеното автоматично отписване на возилата без застраховка "Гражданска отговорност".

От пръв поглед прави впечатление огромният дял на най-старите машини - над 20-години, който е около 39% от всички. Не е ясно колко от тях са в движение, тъй като много все още може да не са отписани от КАТ и стоят по гаражи и дворове. Още 46% са тези между 10- и 20-годишна възраст. Изводът е ясен - няма изглед скоро българският автопарк да достигне дори средните нива на възраст в Европа. За пример делът на колите над 10 години в Румъния е около 55%. Същевременно само за второто полугодие броят на всички МПС, произведени след 2011 г., в страната ни е нараснал с почти 1 процентен пункт до 4.5% от всичките. Това може и да носи нотка на оптимизъм, но отново изоставането от Румъния е голямо - там делът им е над 12%.



"Достатъчно е да направим бързо сравнение на пазарите в България и Румъния - през последната година данните за двете страни не са толкова различни - в страната ни има около 300 000 регистрации, а в Румъния - около 360 000, при условие че населението там е три пъти по-голямо. Съществената разлика идва при продажбите на новите автомобили, които в Румъния са около 90-100 хил. през 2016 г., докато в България са 30 хил.", казва Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", вносител на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover в България.

"Огромна част от колите в България са над 10 години, в много лошо техническо състояние, което е предпоставка както за лошото качество на въздуха в градовете ни, така и за висока смъртност по пътищата ни. Без конкретен план и ясни стъпки за въвеждане на мерки, които могат да бъдат заимствани от добрите практики в Румъния (която е най-близко до нас като структура на парка и глобален икономически контекст), няма как тази негативна тенденция да бъде преобърната", смята и Оливие Жан, генерален мениджър на "Рено Нисан България".

Фирмите и държавата обичат новото

Именно продажбите на нови автомобили са считани за един от показателите за състоянието на икономиката. Ако съдим само по тях, сигналите са добри - през последната година са били продадени около 30 000 автомобила в категориите М1 (леки) и N1 (лекотоварни с обща маса до 3.5 тона, често купувани с данъчен кредит). Макар повишението тук спрямо 2015 г. да е около 7%, делът им от всички регистрации е все още малък. А и са далеч от продажбите през рекордната 2008 г. За поредна година лидер е Dacia, следвана от Renault и Toyota. Третата марка от групата RenaultNissan - Nissan, е на седмо място, което отрежда на компанията почти една трета от пазара на нови автомобили в България. Най-продавани продължават да бъдат моделите от категорията SUV1 - тъй наречените кросоувъри. Почти всеки от производителите има предложения и отчита засилен интерес в тази гама. Тенденцията не е само българска, а се наблюдава в цяла Европа.

Според източници от бранша пазарът продължава да се движи основно от корпоративните клиенти. През последната година компаниите продължаваха да обновяват машините си, след като дълги година отлагаха тези разходи заради кризата. Например "Булсатком" купи 200 нови автомобили Hyundai i10, работещи с газ. В същото време много от големите държавни поръчки бяха отложени - след като мегатъргът за 27 млн. лв. на МВР за нови патрулни коли беше спрян, в края на 2016 г. той беше наново пуснат с поръчка за 300 коли на южнокорейската KIA. Доставката им обаче ще бъде през тази година, което ще бъде отразено в регистрациите за първата половина на 2017 г. Предстои да бъде избран доставчик на поне още 300 такива коли, като за него наддават отново KIA, Peugeot и Skoda. В сектора очакват през тази година да има конкурси и за 350 SUV отново за МВР, както и около 500 пикапа за Гранична полиция. Ако всичките тези сделки бъдат осъществени, става въпрос за няколко процента от общия пазар на нови автомобили.

През 2016 г. има значително увеличение на броя на електромобилите и хибридите, не на последно място и заради предлагането и вноса на повече такива модели на пазара. Броят на първите при леките автомобили е достигнал 215 (спрямо 80 в средата на 2014 г.), а при вторите - около 2050, три пъти повече от 2014 г. Значителен тласък на този пазар е бил даден и през държавни поръчки, където според министъра на екологията в оставка Ивелина Василева през последната година са били купени 44 електромобила и плъгин хибриди, който се ползват от министерства, общини и агенции. Парите са дошли от националния доворителен екофонд и са осигурени по програмата за насърчаване на използването на електромобили. През 2016 г. бюджетът на програмата беше 1 млн. лева, а за тази е осигурена същата сума.

Дизелът гълта пазара

Скандали като "Дизелгейт" не оказват влияние върху предпочитанията на българския шофьор по отношение на горивото. Макар повечето коли по нашите пътища да са на бензин - около 47% спрямо 42% за дизела, вторите продължават да растат бурно. За последните две години броят на тези автомобили е скочил с 300 000 до 1.7 млн., като голяма част от тях не са от най-новите. "Все още не можем да кажем, че в България се наблюдава отстъпление от дизеловите автомобили. От една страна, това се дължи на липсата на конкретни регулации и забрани за използването на стари автомобили, каквито вече са факт в Париж и Лондон. От друга страна, липсват и истински стимули, насърчаващи покупката на автомобили с алтернативно задвижване, каквито са електрическите", смята Оливие Жан от "Рено Нисан България".

Много страни в Европа провеждат политика на постепенно ограничаване на дизеловите автомобили в големите градове. Според хора от бранша това рано или късно ще стане и тук. "Намаляването на дизеловите автомобили ще се случи в дългосрочен план. Просто няма как тази технология да издържи на новите екоизисквания, тъй като заради тях производството на такива двигатели ще поскъпне, което пък ще увеличи цената за крайния клиент - така разликата в разхода между бензиновия и дизеловия двигател ще намалее", смята Александър Костадинов от "Мото-Пфое".

Прави впечатление и големият брой на задвижваните от газ и метан автомобили - според статистиката на КАТ броят им достига 210 хил. Но специалисти уточняват, че те дори са повече, тъй като много българи преустройват автомобила си след първоначалната регистрация в КАТ (тоест слагат му газова уредба), което впоследствие не отразяват въпреки изискванията.

Расте, но и старее

Очакванията на сектора са през тази година пазарът и на нови, и на стари автомобили да продължи да расте - отново при превес на употребяваните коли. С изключение на епизодични включвания държавата не предприема мерки за ограничаване на вноса на най-старите и цапащи коли. Няма промени и при техническите прегледи и сервизите, където липсата на добър контрол оставя в движение старите коли, което се сочи като една от причините за технически неизправности и катастрофи по пътищата. "Основната причина за сегашното състояние на пазара не са ниските доходи на хората, а липсата на правилна политика", смята Костадинов. Според него няма как чрез намаляване с 3% на продуктовата такса при регистрация на по-екологичен автомобил (която се плаща еднократно) да се стимулира покупката на по-нови коли. Докато стимулирането на по-чисти двигатели не залегне и през данъци, цени за паркиране и др., състоянието на автопазара няма да претърпи особени промени и резултатът ще остане в същия нездравословен порядък около 10:1.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Goldman Sachs ще управлява инвестиции на граждани от само 5 хил. долара Goldman Sachs ще управлява инвестиции на граждани от само 5 хил. долара

Американската банка ще използва изкуствен интелект, за да разшири бизнеса си

10 дек 2019, 166 прочитания

Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година

Най-силни са очакванията в минната индустрия, лидерът по региони отново е Варна

10 дек 2019, 791 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инкубатор за грешен подбор

В бърза и недообмислена процедура държавното дружество потърси мениджър на стартъп зоната. Получи две оферти от кандидати с неясна експертиза

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10