С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 яну 2017, 11:18, 12242 прочитания

Успешният облак на Adobe

За разлика от много от конкурентите си един от големите софтуерни ветерани се развива чрез преминаването към успешен абонаментен модел

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Приходите на създателя на Photoshop растат вече единадесет поредни тримесечия
- Основаната през 1982 г. компания успя да намали и използването на пиратски версии на своите продукти, макар Photoshop да продължава да е един от най-сваляните торенти

"Успехът на Adobe е резултат от умението ни да предричаме бъдещето. Докато други компании сега ентусиазирано говорят за машинно обучение и изкуствен интелект, тези възможности са в основата на иновациите ни от десетилетия."
Шантану Нарайен, изпълнителен директор на Adobe Systems
Старите IT и софтуерни гиганти на ХХ век имат различни съдби. Някои като Microsoft успяха сравнително успешно да трансформират бизнеса си, като продължават и сега да променят стратегията си. Други като IBM и HP преминаха през различни катаклизми в опит да открият правилния модел. Трети като EMC се обединиха с други компании. Сред всички тези примери случаят на Adobe Systems изпъква като една от големите успешни истории сред "ветераните". През 2013 г. компанията, която стои зад популярни (и скъпи) продукти като Photoshop, Illustrator и Acrobat, премина към облачен абонаментен модел и в резултат не е спряла да расте през последните 11 тримесечия.

Доказателство е последното четвърто тримесечие на 2016 г., за което групата отчете рекордни приходи - 1.61 млрд. долара, увеличение 22% на годишна база (виж инфографиката). Но най-оптимистичният за компанията факт е, че над 78% от оборота идва именно от потребителите на абонамент спрямо около 69% година по-рано. Докато много компании изпитват сериозни трудности да се пренастроят към новите реалности (IBM няма растеж на приходите вече 18 поредни тримесечия), групата от Сан Хосе успя да обърне модела си само за три години и половина.


А какъв е моделът

Дълги години софтуерът на Adobe Systems, включващ програми за графичен и уеб дизайн, фото, видео и аудио монтаж и др., се продаваше скъпо - на цени от 1200 до 2500 долара за всеки продукт. Срещу тях потребителят получаваше фиксирана версия на програмата и трябваше да плаща за всяка нова. Всичко това приключи в средата на 2013 г., когато Adobe обяви, че вече няма да продава своята основна платформа Creative Suite (обединяваща няколко продукта на компанията), а вместо това всички бъдещи версии ще се продават през облачната услуга Creative Cloud. Групата далеч не беше първата, която заложи на този модел - примерно Microsoft вече също продаваше облачния вариант на своя Office. Но Adobe реши тотално да скъса с миналото си и да заложи изцяло на уеб базираните продукти. Тогава немалко анализатори изразиха съмнение за тази стратегия и предупредиха, че бъдещето на компанията е поставено на карта. Но бяха опровергани с бурния растеж на приходите след решението.

Ползите за потребителите от абонаментната схема са ясни: срещу месечна такса (от 9 долара до 80 долара на клиент на месец в зависимост от включените приложения и възможности) всеки от тях получава винаги обновен продукт - новият софтуер става наличен веднага. От своя страна компаниите, които имат определен брой служители, ползващи софтуера, са наясно с разходите си за всяка машина и могат да планират инвестициите си напред, както и постоянно да добавят или прекратяват абонаменти.



Що се отнася до Adobe, плюсовете за нея също са ясни. Вместо постоянно да се опитва да убеждава клиентите си да отделят сериозна сума пари на една или две години (което те така или иначе не искат да правят), с облачната си услуга компанията задържа лоялните си потребители и си гарантира постоянен и стабилен приход. Освен това добавянето на нови и нови възможности в съществуващите облачни платформи е далеч по-лесно от изграждането на чисто нов продукт. Естествено три години по-късно успехът на Adobe изглежда лесно постигнат. Но преминаването към новия модел беше свързано със сериозна подготовка от страна на компанията. Първо облачният продукт беше подробно тестван с избрани клиенти и получи много позитивни оценки и чак тогава Adobe реши да го пусне на масовия пазар, коментира TechCrunch.

Пиратите намаляват, но не изчезват

Продуктите на Adobe Systems винаги са били един от най-сваляните през торент сайтове. След като премина към облачен абонаментен модел, компанията обяви, че очаква той да намали ползването на пиратски софтуер. Според изпълнителния директор Шантану Нарайен съществeн дял от растежа през последните години се дължи на потребители, които преминават от фалшиви версии към абонамент в облака заради приемливата цена.

"Ако погледнете на макрониво, продавахме средно около 3 млн. бройки от Creative Suite на година, а при Creative Cloud имаме съществено увеличение на потребителите", заяви той през септември по време на конферентен разговор с анализатори. Въпреки това Photoshop остава начело на класацията за най-сваляния софтуер в сайтове като Pirate Bay.

От общите приходи на Adobe от 5.85 млрд. долара за 2016 г. Сreative Cloud носи 3.2 млрд. долара, като само за последната година продажбите в този сегмент са нараснали 38%. Друг облачен сегмент - Marketing Cloud, носи още 1.63 млрд. долара. Което кара Нарайен да е сигурен в дигиталното бъдеще на компанията. "Очакваме пазарът в тази сфера да достигне 64 млрд. долара до 2019 г. и възможностите пред нас са големи", заяви той при представяне на резултатите на компанията за 2016 г. през декември. Което дава заявка, че поредните 11 тримесечия на растеж може да продължат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 426 прочитания

"България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways 3 "България ер" подписа codeshare споразумение с Qatar Airways

Пътниците на близкоизточната авиокомпания ще се възползват от 2 дестинации на българската - Варна и Бургас

18 фев 2020, 963 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Бизнес ангелите в България търсят проекти

В четвъртък беше представен новосъздаденият CEO Angels Club, чиито членове ще инвестират между 10 и 200 хил. евро в компании

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10