С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 24 яну 2017, 15:12, 13365 прочитания

Държавата окончателно става собственик на "Авионамс"

Съдебният спор приключи и до края на седмицата акциите ще бъдат прехвърлени

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Девет години след приватизацията пловдивският завод за ремонт на авиационна техника "Авионамс" отново ще бъде държавен. Срещу 28.9 млн. лв. "Държавната консолидационна компания" (ДКК) ще придобие акциите до петък, след като съдебният спор за продажбата приключи окончателно. Така военноремонтният завод излиза окончателно от орбитата на Цветан Василев. Във фалиралата КТБ ще влязат почти 29 млн. лв., а завръщането на държавата се финансира от държавната ББР.

До "национализацията" се стигна, след като преди осем месеца акциите на "Хедж инвестмънт България", която държеше почти 100% от дружеството, бяха предложени от частен съдебен изпълнител по искане на синдиците на Корпоративна търговска банка (КТБ) заради необслужван кредит. За купувач беше обявена Държавната консолидационна компания (ДКК), която предложи 28.9 млн. лв. за пакета. Продажбата беше обжалвана от мажоритарния собственик, което не попречи на премиера Бойко Борисов на няколко пъти да се похвали, че "си върнахме "Авионамс". По ирония сделката реално става факт едва в последните дни на правителството. Прехвърлянето на акциите на името на ДКК се очаква да стане до края на тази седмица.


Жалба след жалба

През юни миналата година Софийският градски съд (СГС) образува дело по жалба на "Хедж инвестмънт България" срещу действията на частния съдебен изпълнител Стоян Якимов, който организира продажбата. Компанията, за която се смята че е в орбитата собственика на фалиралата КТБ Цветан Василев, продължи да обжалва и отделните стъпки на процедурата, което проточи целия казус. В края на ноември СГС отхвърли жалбата на "Хедж инвестмънт" срещу прехвърлянето на акциите му на ДКК, но предвиди двуседмичен срок за обжалване на по-горна инстанция. Справка в регистъра на СГС показва, че преди броени дни магистратите са допуснали поправка на "очевидна фактическа грешка", която предвижда, че решението по случая е окончателно и не подлежи на обжалване.

Информацията беше потвърдена и от частния съдебен изпълнител. "Решението влезе в сила. Поисках книгата на акционерите, за бъде записано прехвърлянето. Предполагам, че то ще е факт до края на седмицата", коментира Якимов за "Капитал".



Продажбата

Акциите на "Хедж инвестмънт" в "Авионамс" бяха предложени на търг миналата пролет по искане на синдиците на КТБ заради необслужван дълг на дружеството от 35.1 млн. лв. Пакетът от общо 2 090 719 акции (99.97% от капитала) се продаваше на минимална цена от 28.9 млн. лв. Точно толкова предложи и ДКК. С надежда да запази контрола си в търга тогава участва и мажоритарният собственик и дори предложи по-висока цена – близо 40 млн. лв. Компанията обаче беше изключена от надпреварата, тъй като не внесе необходимия депозит.

Така държавното дружество беше обявено за купувач. От икономическото министерство, което е принципал на компанията, тогава казаха, че ДКК ще финансира сделката със собствени средства и банкова кредит, но не дадоха подробности. Стана ясно обаче, че заемното финансиране ще дойде от държавната Българска банка за развитие.

Заводът в Пловдив

Пловдивският завод (преди "Терем – Георги Бенковски") беше приватизиран през 2008 г. Самата "Хедж инвестмънт" е мажоритарна собственост на регистрираната на Британските Вирджински острови офшорка EFV International Financial Ventures (90.71%), а КТБ притежава пряко 9.27%. "Хедж инвестмънт" е собственик и на дружеството "Кемира", което е прекият акционер в русенския военен завод "Дунарит".

Финансовите резултати на "Авионамс" за 2015 г. показват, че продажбите са намалели с близо 60% до 2.8 млн. лв., а загубата е скочила почти двойно до 4.5 млн. лв. Компанията обаче отчита значителен ръст на другите приходи заради продажба на нетекущи активи. От доклада на ръководството става ясно, че през 2015 г. са продадени собствени вертолети Ми-17 и Ми-24, а средствата са използвани за покриване на задължения по цесии. Това е довело до намаляване на общите задължения на дружеството с над 33%. Към края на 2015 г. дълговете са за общо 14.5 млн. лв. Основната част от тях – 10.7 млн. лв., са към КТБ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 779 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1317 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"СОТ 161" купува конкурентната "Секюрити холдинг"

Най-голямата компания на охранителния пазар търси растеж чрез придобивания

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10