Един любимец за стотици жп милиони

Големите договори за ремонти на държавното НКЖИ изтекоха. От общо 384 млн. лв. за 4 години около две трети, са отишли към дружества, свързани с Пеевски

Нова поръчка все още няма и ще се работи по "тъмния" способ на директното договаряне
Нова поръчка все още няма и ще се работи по "тъмния" способ на директното договаряне    ©  Цветелина Белутова
Нова поръчка все още няма и ще се работи по "тъмния" способ на директното договаряне
Нова поръчка все още няма и ще се работи по "тъмния" способ на директното договаряне    ©  Цветелина Белутова

Катарзисът в строителството някак трайно подминава жп сектора. При пътищата първо премиерът Бойко Борисов видя съмнения и спря спорни поръчки, сега отново има преразпределение. Но железопътната инфраструктура си остава запазена територия за малка група строителни компании, които разчитат на държавните пари. И най-вече за тези, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски.

Строителството на жп линии и гари, което се организира от държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), не се ограничава само до големите скъпи търгове по оперативна програма "Транспорт" (виж текста на страница 30). По-малко известно е, че всяка година дружеството получава по 105 млн. лв. от бюджета за капиталови разходи, т.е. за рехабилитация или аварийни ремонти. Тъй като проектите не са гигантски, не предизвикват интереса на големите чужди компании и на медиите. С натрупване за 4 години обаче сумите стават сериозни. И по-точно - 385 млн. лв. Разпределянето им до момента ставаше на базата на рамково споразумение за строителство, сключено в края на 2012 г. с десетина обединения и фирми. Но огромната част от парите потича към една - свързаната с Пеевски "Водстрой 98".


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се