С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 яну 2017, 17:43, 10221 прочитания

"Неохим" вдигна печалбата си 6.5 пъти през 2016 г.

Неконсолидираните резултати на торовия завод показват спад на приходите, но и по-ниски разходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С над 60 млн. лв. са се свили разходите на дружеството за природен газ заради по-ниските цени.

Торовият завод "Неохим" в Димитровград е увеличил печалбата си 6.5 пъти през миналата година. Резултатът идва на фона на свиване на приходите, но и значително по-ниски разходи. Това става ясно от индивидуалния отчет на компанията за 2016 г., който беше публикуван на сайта на борсата. От дружеството не коментираха причините за промяната, но ефект най-вероятно оказва поевтиняването на природния газ, който е основна суровина и разход за предприятието. Компанията е успяла също и напълно да изплати задълженията си към доставчика "Булгаргаз", както и да намали задълженията си по кредити.

Газов ефект


Нетната печалба на дружеството достига 29.4 млн. лв., което е рязък скок в сравнение с предходната година. За 2014 г. пък компанията отчете загуба от над 24 млн. лв. (виж таблицата). Това означава, че през последното тримесечие компанията отново е реализирала печалба от над 10 млн. лв., след като почти толкова беше загубата през периода юни - септември.


Продажбите на компанията са намалели с 15%, но са по-високи, отколкото през 2014 г. В същото време разходите през миналата година са се свили с близо четвърт – от 282.4 млн. лв. на 213.1 млн. лв., което е довело и до ръст на печалбата.

Директорът за връзки с инвеститорите не коментира причините за резултата, а търговският директор не беше открит за повече информация. Числата обаче показват, че през 2016 г. компанията е платила 120 млн. лв. за природен газ, което е с над 60 млн. лв. по-малко, отколкото през предната година. Поевтиняването на синьото гориво, чиято цена е обвързана с тази на петрола на международните борси (с 9 месеца закъснение), се усети във финансовите резултати на дружеството още през първото тримесечие, а положителната тенденция се запази и до края на годината. Разходите за суровината формират над 80% от разходите за материали, които са основно перо в отчета на дружеството. Доста по-ниски са и разходите в графата "Други", което се дължи главно на значителното намаление на обезценката на активи.



Продажби

Приходите от продажби на дружеството също се свиват, макар и по-малко от разходите. Спад се отчита както в продажбите на вътрешния пазар, така и в износа. Продукцията на "Неохим" е насочена основно за вътрешния пазар (62%). Останалите количества се продават навън, като 81% от тях са за Европа, а другото се изнася в Азия и Африка. През 2016 г. компанията не е имала продажби в Северна Америка, където за предната година беше отчетен 7.8 млн. лв. износ.

Основният продукт на завода е амониев нитрат, но дружеството продава също и различни други торове и химически съединения (амоняк, натриев нитрат, азотна киселина и т.н.).

Върху резултатите ключово влияние оказва цената на природния газ, но важни фактори са също евентуални проблеми с финансирането на фермерите, които са основните клиенти, както и променливите цени на земеделската продукция. Предприятието, както и други торови заводи, традиционно работи непрекъснато между 6 и 9 месеца, а през останалото време се извършват текущи ремонти на инсталациите. Целта е мощностите да са натоварени над 80%, за да е ефективно производството. В "Неохим" в момента работят около 1000 души.

Задължения

По-ниските цени на газа през цялата минала година (бавно покачване започна през последното тримесечие, а с нови 4.65% беше повишена цената и от началото на 2017 г.) са позволили на компанията не само да свие, но и напълно да изплати текущите си задължения към "Булгаргаз". В края на 2015 г. дружеството имаше 1.6 млн. лв. текущи задължения към обществения доставчик. По договор доставките се заплащат предварително, като изравнително доплащане се прави в рамките на 12 дни, след което се начислява лихва.

Банковите заеми на компанията също са спаднали от 21.8 млн. лв. в края на 2015 г. до 14.4 млн. От отчета става ясно, че кредитите са отпуснати за обновяване и реконструкция на някои производствени инсталации, както и за проекти по енергийна ефективност.

Основните акционери в компанията са "Еко тех" (24.28%), "Евро ферт" (24.03%), "Феборан" (20.3%), Agrofer International Establishment (7.68%).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 1000 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2350 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Sony отписва 1 млрд. долара от филмовия си бизнес

Студиото не успя да класира свой филм в топ 10 на миналата година

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10