"Алкомет" утрои печалбата си през 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Алкомет" утрои печалбата си през 2016 г.

Заводът в Шумен е произвел 65.5 хил. тона продукция през миналата година

"Алкомет" утрои печалбата си през 2016 г.

Производителят на алуминиеви изделия е увеличил продажбите на специални продукти за сметка на стандартните

13407 прочитания

Заводът в Шумен е произвел 65.5 хил. тона продукция през миналата година

© Цветелина Белутова


25%

е достигнал делът на компанията на пазара на домакинско фолио в Европа. Година по-рано предприятието държеше 20%.

Близо три пъти е нараснала печалбата на производителя на алуминиеви продукти "Алкомет" през миналата година. Въпреки лекото понижение на продажбите свиването на разходите е било значително по-голямо, което е и причината за подобрения краен резултат. Това става ясно от отчета на публичното дружество.

През 2016 г. компанията е продължила преориентацията си към приоритетно производство на продукти с по-висока добавена стойност, а делът й на пазара на домакинско фолио в Европа е достигнал една четвърт. През следващите години продажбите се очаква да продължат да растат, след като през миналата година предприятието започна нова инвестиция за увеличаване на капацитета си в Шумен. Проектът трябва да приключи през 2018 г.

Резултати

Нетните приходи от продажби на компанията са намалели с 4.2% (виж таблицата), но оперативните разходи са се свили с 10.3%, като спадът е главно при разходите за материали. Основната причина за това са по-ниските цени на алуминия през първите три тримесечия, както и повишената ефективност на производството. Компанията печели от надбавка за преработка, така че ценовите промени на Лондонската метална борса имат минимален ефект върху резултатите й. Затова и печалбата нараства значително.

Производството в завода, който разполага с валцов и пресов цех и леярна, като цяло е останало стабилно, а мощностите са били натоварени пълноценно, става ясно от отчета. Лекият спад при пресовите изделия (4%) е компенсиран със същия ръст при валцовите продукти, като продадената продукция е била общо 65.5 хил. тона.

Преструктуриране

През миналата година компанията е продължила да следва стратегията си за преструктуриране на продуктовия микс към изделия с по-висока добавена стойност. В резултат на това значителен ръст има при продажбите на специални, боядисани и елоксирани профили, докато при стандартните се отчита понижение с 9%. При валцовите продукти увеличение също има при продажбите на обмазано и домакинско фолио, а намаление има при листата и лентите. "И през изминалата година стремежът да се наложим като основен доставчик на обмазано фолио и финсток доведе до положителни резултати, видими както от ръста на продажбите на тези продукти, така и от разширяването на пазарното ни присъствие. Спадът в продажбите на листа и ленти е целенасочен и регулиран и е в рамките на ограничението на свободния валцов капацитет", се посочва в доклада за дейността. "Алкомет" е ключов производител на домакинско фолио в Европа, като през миналата година делът му достигнал 25%. За сравнение, през 2015 г. компанията държеше 20% от пазара.

Близо една четвърт от продуктите на "Алкомет" се изнасят в Германия. Други по-големи пазари включват също Полша, Италия, България, Франция, Испания, Дания, Австрия, Холандия и Унгария.

Подобрената рентабилност на компанията е довела до намаление на краткосрочните кредити с около 25%, показва още отчетът. Този фактор в съчетание с намалените банкови лихви и исторически ниските нива на EURIBOR са причината лихвените разходи да спаднат с 46% на годишна база (до 1.8 млн. лв.).

Планове за нов ръст

През миналата година дружеството започна двугодишна инвестиционна програма за 36 млн. евро, която се очаква да увеличи капацитета на завода с 35% до 100 хил. тона годишно. Компанията ще разшири и портфейла си с продукти отново с фокус към по-специалните изделия, в резултат на което оборотът се планира да нарасне с близо 50% до 500 млн. лв. Броят на работниците също ще бъде увеличен с около 100 души до 1000. Инвестицията се финансира със собствени средства и банков заем и се очаква да се изплати за пет години.

Шуменският завод беше приватизиран преди 17 години от турската FAF Metal. Оттогава досега в предприятието са инвестирани 80 млн. евро, а капацитетът е нараснал 15 пъти. След публикуване на отчета акциите на компанията поскъпнаха с над 5%, а капитализацията на компанията е 327 млн. лв., като за 12 месеца е нагоре със 143%.

25%

е достигнал делът на компанията на пазара на домакинско фолио в Европа. Година по-рано предприятието държеше 20%.

Близо три пъти е нараснала печалбата на производителя на алуминиеви продукти "Алкомет" през миналата година. Въпреки лекото понижение на продажбите свиването на разходите е било значително по-голямо, което е и причината за подобрения краен резултат. Това става ясно от отчета на публичното дружество.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.