Змейове и самодиви в бизнес измерение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Змейове и самодиви в бизнес измерение

"Финансираме се единствено от хора, които искат да гледат сериала."

Змейове и самодиви в бизнес измерение

След работа за Cartoon Network Димитър Петров създава свое студио и започва работа по български анимационен сериал

Александра Козбунарова
23180 прочитания

"Финансираме се единствено от хора, които искат да гледат сериала."

© Цветелина Белутова


Пътят след Англия

Димитър Петров работи професионално в анимационната индустрия от 19-годишен. Преди това прави графика за игри за мобилни устройства в българския офис на голямо френско студио в Люлин, след това отива да учи в Англия. По време на следването си работи в няколко малки студия, а преди завършването си започва работа в европейското студио на Cartoon Network. Месеци по-късно, през 2014 г., се връща в България, за да започне работа по "Златната ябълка". "Първо исках да си почина след четири години непрекъсната работа и учене в Англия", разказва Петров, който вече мисли за създаването на положителен български сюжет. Почивката трае само няколко дни, после Петров се заема с дълго обмисляния си проект. Малко по малко събира около себе си хора със сходни идеи
Q&A

Как се започва анимационен бизнес в България?

- В България няма развита комерсиална анимационна индустрия. Може би до този момент научихме най-много във Франция, където има правителствени грантове за такива проекти и студията работят на огромна печалба. Нашата цел в момента е да намерим институционална подкрепа за проекта в България. Има институция, която се занимава с това, вече имаме и копродуцентство с БНТ, което много ще ни помогне. За да има устойчивост обаче, трябва да има и ясен механизъм за финансиране на такива проекти. Предстои да водим разговори с конкретни институции и да кандидатстваме.

Защо не кандидатствате за грант другаде?

- Целта ни е да запазим максимално много от работата по "Златната ябълка" в България. За да може да се развие инфраструктурата и индустрията. Дори на този етап можем да продадем 90% от проекта и той да се реализира извън страната, но това няма смисъл. Искаме не просто да направим сериал, а да създадем поле за изява на талантливи хора и да развием индустрията в България, като произвеждаме оригинални продукти - не да сме наемна работна ръка за Франция, Италия и Германия. Имаме няколко такива аутсорсинг студия в България, които са на много високо ниво, но не правят собствен оригинален продукт.

Колко деца по света искат да гледат анимационно филмче за кукери и самодиви? Този световен тест ще направи Димитър Петров с основаното през 2014 г. студио "Змей". Проектът се казва "Златната ябълка" - първият български анимационен сериал, чийто пилотен епизод се очаква да излезе в края на тази или началото на следващата година. В края на 2016 г. студиото пусна късометражния филм "Легенда за първия кукер" като обяснение какво да очакваме от големия сериал.

От А до Я-бълка

Един неделен следобед през август 2012 г. Димитър Петров сяда и написва 40 страници сценарий. От тях до днес непроменена е останала само половин страница, там според Димитър е философията на "Златната ябълка" - приказен свят с български фолклорни мотиви. Хрумва му на втория месец от работата му за Cartoon Network в Лондон.

През 2014 г. се връща в България, убеден, че и тук може да се развива анимационна индустрия. Първо започва да рисува декорите, понеже това е и специализацията му. Първите една-две години от проекта, когато вече е в България, минават основно в пътуване по малки градчета и села, кукерски фестивали и говорене с възрастни хора. "Търсех легенди, снимах костюми и визуални елементи, на които да се базира проектът", разказва Димитър и допълва, че при анимацията винаги се търси нещо, на което да се стъпи. Така се ражда "Златната ябълка".

Сериалът е базиран на българския фолклор и вдъхновен от стила на илюстратора Ейвинд Ърл. "Създаваме един наш си фантастичен свят, в които има много истории и елементи от приказки и легенди", разказва Димитър. В общи линии всичко се върти около пътуването на четиримата герои - синьокосата главна героиня Вихра, самодивата Тина-Пакостина и братята кукери Влад и Бран в търсене на златната ябълка. "В пилотния епизод зрителите ще разберат кой от героите по каква собствена причина я търси", загатва Петров, който е и основният сценарист на сериала.

Отначало стилът на поредицата напомня на вдъхновения от Ърл такъв на "Самурай Джак". С развитието на действието той все повече отстъпва пред оригинални елементи на "Студио Змей" - костюмите на героите, шевиците и др. "Искаме постепенно да въведем както нашия, така и чуждестранния зрител в един свят, който може да е много екзотичен и да запознава с една нова култура".

До края на годината се очаква да се появи първият пилотен епизод с дължина 26 минути. След това целият първи сезон, които се състои от 13 епизода, би трябвало да може да се изработи за около година и половина, тъй като основата е създадена. "Сюжетът е такъв, че може да се разкаже във вариации - например 26 епизода в два сезона по 13 епизода или един или пък много повече епизоди", казва Петров. Времето, което е необходимо за изработването на един епизод, е осем месеца, но след като механизмът веднъж се задвижи, се ускорява. "При правенето на сериал 13 епизода могат да се направят за година и половина, защото екипите се застъпват", издава някои трикове Петров.

Анимационен бизнес

За да може да осъществи тези амбициозни планове, студиото ще трябва да порасне. В момента в "Студио Змей" са заети 28 души, разпръснати в 6 страни, и едва двама от тях са на пълно работно време. За създаването на пилотния епизод ще са необходими около 250 хил. лв. и 60 души, казва Петров.

Зад анимираните герои и ентусиазма стои бизнес план. На първо място разходите се намаляват, тъй като целият проект е облачно базиран.

През 2015 г. студиото набра 23 хил. паунда в платформата за съвместно финансиране Kickstarter, за да започне работа по късометражния филм "Легенда за първия кукер" (виж карето). Отначало студиото само иска да провери интереса към проекта и той се оказва толкова голям, че на онзи ранен етап започва преговори с американски и френски разпространители и студия за копродуциране.

"Уникалното за проекта ни е, че всичко, което виждате до момента, е финансирано изцяло от фенове - над 1100 души", казва Димитър Петров. Обяснява, че освен през Kickstarter финансиране са получили и под формата на дарения и покупки на мърчандайз продуктите им. За разлика от традиционната филмова индустрия, където приходите от мърчандайзинг идват след филмите, при "Златната ябълка" е тъкмо обратно. В онлайн магазина към проекта могат да се купят различни сувенири, пана и книжка с приказки и занимателни задачи. А приходите от тях финансират поредицата. "До този момент се финансираме единствено от хора, които искат да гледат сериала", допълва Петров, което за него е достатъчно доказателство, че е на прав път.

За да събере "Змей" необходимия екип, също има план. "Търсим хора с опит в чужбина - понеже голяма част от нас са учили там, не е трудно да ги намерим. После ги слагаме да работят с много ентусиазирани колеги в България и получаваме много високо качество на продукта", казва той . Идеята е да помогнат на местни аниматори да почерпят опит, какъвто няма на локално ниво и така хем да развиват "Златата ябълка", хем да се поставят основите на комерсиална анимационна индустрия в България и на следващи проекти. "Целта ни е не само този сериал, а много такива", споделя плановете си Петров. В бъдеще студиото ще предложи и обучения.

Кукери на всеки континент

"Златната ябълка" от самото начало е замислена като световен продукт. Затова и всичко се работи и на български, и на английски. "Разказваме общочовешки сюжет, но е поставен в екзотична среда на българския фолклор", казват от екипа. Понеже такъв тип анимация е непознат по света, отначало екипът се притеснява дали ще се възприеме. Петров бързо спира да има всякакви съмнения - особено след посещение на няколко фестивала в Европа, където представя проекта и се радва на интерес. "Имаме предварителен договор за разпространение в САЩ, има интерес от Франция, Великобритания и една японска компания, която оперира на целия азиатски пазар", казва той. И допълва, че "Златната ябълка" има потенциал действително да се превърне в продукт на световния пазар. А защо не и да даде един нов поглед върху България - през екзотичния свят на местния фолклор.

Легенда за първия кукер



През ноември миналата година излезе петминутен къс анимационен филм с това име. Целта му е да се обясни предимно да чуждестранния зрител какво е кукер, но и да запознае цялата аудитория с историята на героите, които ще срещнат в "Златната ябълка". Филмчето показва двамата от главните герои на поредицата - Влад и Бран, и загатва за света на златната ябълка, който студиото иска да изгради.
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова
Фотограф: Цветелина Белутова

Пътят след Англия

Димитър Петров работи професионално в анимационната индустрия от 19-годишен. Преди това прави графика за игри за мобилни устройства в българския офис на голямо френско студио в Люлин, след това отива да учи в Англия. По време на следването си работи в няколко малки студия, а преди завършването си започва работа в европейското студио на Cartoon Network. Месеци по-късно, през 2014 г., се връща в България, за да започне работа по "Златната ябълка". "Първо исках да си почина след четири години непрекъсната работа и учене в Англия", разказва Петров, който вече мисли за създаването на положителен български сюжет. Почивката трае само няколко дни, после Петров се заема с дълго обмисляния си проект. Малко по малко събира около себе си хора със сходни идеи
Q&A

Как се започва анимационен бизнес в България?

- В България няма развита комерсиална анимационна индустрия. Може би до този момент научихме най-много във Франция, където има правителствени грантове за такива проекти и студията работят на огромна печалба. Нашата цел в момента е да намерим институционална подкрепа за проекта в България. Има институция, която се занимава с това, вече имаме и копродуцентство с БНТ, което много ще ни помогне. За да има устойчивост обаче, трябва да има и ясен механизъм за финансиране на такива проекти. Предстои да водим разговори с конкретни институции и да кандидатстваме.

Защо не кандидатствате за грант другаде?

- Целта ни е да запазим максимално много от работата по "Златната ябълка" в България. За да може да се развие инфраструктурата и индустрията. Дори на този етап можем да продадем 90% от проекта и той да се реализира извън страната, но това няма смисъл. Искаме не просто да направим сериал, а да създадем поле за изява на талантливи хора и да развием индустрията в България, като произвеждаме оригинални продукти - не да сме наемна работна ръка за Франция, Италия и Германия. Имаме няколко такива аутсорсинг студия в България, които са на много високо ниво, но не правят собствен оригинален продукт.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    neut avatar :-|
    neut

    Искрено се радвам на успехите на младите хора!

  • 2
    bilkata avatar :-|
    bilkata

    Още от 2014 г, следя развитието на проекта и много се радвам на ентусиазма, амбицията, професионализма и най-вече хъса на тези млади хора! Помагаме с каквото можем като вече твърди фенове и пожелаваме голям успех!

  • 3
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Успех на Творците :-)

  • 4
    onirevomai avatar :-|
    Prosevchomai

    Моля за извинение, но ми е твърде езически този сериал.

  • 5
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Успех. Магазинчето е добра идея за помощ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK