С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 3 фев 2017, 12:10, 21700 прочитания

Змейове и самодиви в бизнес измерение

След работа за Cartoon Network Димитър Петров създава свое студио и започва работа по български анимационен сериал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пътят след Англия
Димитър Петров работи професионално в анимационната индустрия от 19-годишен. Преди това прави графика за игри за мобилни устройства в българския офис на голямо френско студио в Люлин, след това отива да учи в Англия. По време на следването си работи в няколко малки студия, а преди завършването си започва работа в европейското студио на Cartoon Network. Месеци по-късно, през 2014 г., се връща в България, за да започне работа по "Златната ябълка". "Първо исках да си почина след четири години непрекъсната работа и учене в Англия", разказва Петров, който вече мисли за създаването на положителен български сюжет. Почивката трае само няколко дни, после Петров се заема с дълго обмисляния си проект. Малко по малко събира около себе си хора със сходни идеи
Q&A
Как се започва анимационен бизнес в България?
- В България няма развита комерсиална анимационна индустрия. Може би до този момент научихме най-много във Франция, където има правителствени грантове за такива проекти и студията работят на огромна печалба. Нашата цел в момента е да намерим институционална подкрепа за проекта в България. Има институция, която се занимава с това, вече имаме и копродуцентство с БНТ, което много ще ни помогне. За да има устойчивост обаче, трябва да има и ясен механизъм за финансиране на такива проекти. Предстои да водим разговори с конкретни институции и да кандидатстваме.

Защо не кандидатствате за грант другаде?
- Целта ни е да запазим максимално много от работата по "Златната ябълка" в България. За да може да се развие инфраструктурата и индустрията. Дори на този етап можем да продадем 90% от проекта и той да се реализира извън страната, но това няма смисъл. Искаме не просто да направим сериал, а да създадем поле за изява на талантливи хора и да развием индустрията в България, като произвеждаме оригинални продукти - не да сме наемна работна ръка за Франция, Италия и Германия. Имаме няколко такива аутсорсинг студия в България, които са на много високо ниво, но не правят собствен оригинален продукт.
Колко деца по света искат да гледат анимационно филмче за кукери и самодиви? Този световен тест ще направи Димитър Петров с основаното през 2014 г. студио "Змей". Проектът се казва "Златната ябълка" - първият български анимационен сериал, чийто пилотен епизод се очаква да излезе в края на тази или началото на следващата година. В края на 2016 г. студиото пусна късометражния филм "Легенда за първия кукер" като обяснение какво да очакваме от големия сериал.

От А до Я-бълка


Един неделен следобед през август 2012 г. Димитър Петров сяда и написва 40 страници сценарий. От тях до днес непроменена е останала само половин страница, там според Димитър е философията на "Златната ябълка" - приказен свят с български фолклорни мотиви. Хрумва му на втория месец от работата му за Cartoon Network в Лондон.

През 2014 г. се връща в България, убеден, че и тук може да се развива анимационна индустрия. Първо започва да рисува декорите, понеже това е и специализацията му. Първите една-две години от проекта, когато вече е в България, минават основно в пътуване по малки градчета и села, кукерски фестивали и говорене с възрастни хора. "Търсех легенди, снимах костюми и визуални елементи, на които да се базира проектът", разказва Димитър и допълва, че при анимацията винаги се търси нещо, на което да се стъпи. Така се ражда "Златната ябълка".

Сериалът е базиран на българския фолклор и вдъхновен от стила на илюстратора Ейвинд Ърл. "Създаваме един наш си фантастичен свят, в които има много истории и елементи от приказки и легенди", разказва Димитър. В общи линии всичко се върти около пътуването на четиримата герои - синьокосата главна героиня Вихра, самодивата Тина-Пакостина и братята кукери Влад и Бран в търсене на златната ябълка. "В пилотния епизод зрителите ще разберат кой от героите по каква собствена причина я търси", загатва Петров, който е и основният сценарист на сериала.

Отначало стилът на поредицата напомня на вдъхновения от Ърл такъв на "Самурай Джак". С развитието на действието той все повече отстъпва пред оригинални елементи на "Студио Змей" - костюмите на героите, шевиците и др. "Искаме постепенно да въведем както нашия, така и чуждестранния зрител в един свят, който може да е много екзотичен и да запознава с една нова култура".



До края на годината се очаква да се появи първият пилотен епизод с дължина 26 минути. След това целият първи сезон, които се състои от 13 епизода, би трябвало да може да се изработи за около година и половина, тъй като основата е създадена. "Сюжетът е такъв, че може да се разкаже във вариации - например 26 епизода в два сезона по 13 епизода или един или пък много повече епизоди", казва Петров. Времето, което е необходимо за изработването на един епизод, е осем месеца, но след като механизмът веднъж се задвижи, се ускорява. "При правенето на сериал 13 епизода могат да се направят за година и половина, защото екипите се застъпват", издава някои трикове Петров.

Анимационен бизнес

За да може да осъществи тези амбициозни планове, студиото ще трябва да порасне. В момента в "Студио Змей" са заети 28 души, разпръснати в 6 страни, и едва двама от тях са на пълно работно време. За създаването на пилотния епизод ще са необходими около 250 хил. лв. и 60 души, казва Петров.

Зад анимираните герои и ентусиазма стои бизнес план. На първо място разходите се намаляват, тъй като целият проект е облачно базиран.

През 2015 г. студиото набра 23 хил. паунда в платформата за съвместно финансиране Kickstarter, за да започне работа по късометражния филм "Легенда за първия кукер" (виж карето). Отначало студиото само иска да провери интереса към проекта и той се оказва толкова голям, че на онзи ранен етап започва преговори с американски и френски разпространители и студия за копродуциране.

"Уникалното за проекта ни е, че всичко, което виждате до момента, е финансирано изцяло от фенове - над 1100 души", казва Димитър Петров. Обяснява, че освен през Kickstarter финансиране са получили и под формата на дарения и покупки на мърчандайз продуктите им. За разлика от традиционната филмова индустрия, където приходите от мърчандайзинг идват след филмите, при "Златната ябълка" е тъкмо обратно. В онлайн магазина към проекта могат да се купят различни сувенири, пана и книжка с приказки и занимателни задачи. А приходите от тях финансират поредицата. "До този момент се финансираме единствено от хора, които искат да гледат сериала", допълва Петров, което за него е достатъчно доказателство, че е на прав път.

За да събере "Змей" необходимия екип, също има план. "Търсим хора с опит в чужбина - понеже голяма част от нас са учили там, не е трудно да ги намерим. После ги слагаме да работят с много ентусиазирани колеги в България и получаваме много високо качество на продукта", казва той . Идеята е да помогнат на местни аниматори да почерпят опит, какъвто няма на локално ниво и така хем да развиват "Златата ябълка", хем да се поставят основите на комерсиална анимационна индустрия в България и на следващи проекти. "Целта ни е не само този сериал, а много такива", споделя плановете си Петров. В бъдеще студиото ще предложи и обучения.

Кукери на всеки континент

"Златната ябълка" от самото начало е замислена като световен продукт. Затова и всичко се работи и на български, и на английски. "Разказваме общочовешки сюжет, но е поставен в екзотична среда на българския фолклор", казват от екипа. Понеже такъв тип анимация е непознат по света, отначало екипът се притеснява дали ще се възприеме. Петров бързо спира да има всякакви съмнения - особено след посещение на няколко фестивала в Европа, където представя проекта и се радва на интерес. "Имаме предварителен договор за разпространение в САЩ, има интерес от Франция, Великобритания и една японска компания, която оперира на целия азиатски пазар", казва той. И допълва, че "Златната ябълка" има потенциал действително да се превърне в продукт на световния пазар. А защо не и да даде един нов поглед върху България - през екзотичния свят на местния фолклор.

Легенда за първия кукер

През ноември миналата година излезе петминутен къс анимационен филм с това име. Целта му е да се обясни предимно да чуждестранния зрител какво е кукер, но и да запознае цялата аудитория с историята на героите, които ще срещнат в "Златната ябълка". Филмчето показва двамата от главните герои на поредицата - Влад и Бран, и загатва за света на златната ябълка, който студиото иска да изгради.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация Следващото поколение собственици на семеен бизнес ще залага на дигитализация

Едва половината в момента са ангажирани активно в компаниите, показва проучване на PwC за Централна и Източна Европа

21 ное 2019, 122 прочитания

Софтуерна сделка с българско участие Софтуерна сделка с българско участие

Компаниите Fourth и HotShedules се сливат, а първата има офис в България със 130 души екип

21 ное 2019, 359 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
От софтуера в Берлин към софийския холдинг

Преди пет години берлинчанинът Винсент Андреев наследява бизнес групата на баща си - логистика, търговия, хотели. И започва да я развива

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10