С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 3 фев 2017, 21:56, 14049 прочитания

Рецепти за подготовка на мениджъри

В България има много добре подготвени технически кадри, но липсват ръководни умения. Ето няколко идеи за преодоляването на този проблем

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Образованието не произвежда кадрите, които са необходими на бизнеса. Автоматизацията ще измести фокуса на традиционните професии. Уменията, които са необходими, се изменят постоянно. Хора няма. Всяко от тези обобщения е валидно както за компаниите в България, така и на глобално ниво. По някои от тези проблеми и възможните им решения с наличните ресурси представителите на бизнеса дискутират редовно - помежду си и с различни институции. Темата за "Технологиите & талантите" беше в центъра и на обсъждане между мениджъри по инициатива на консултантската PWC, която проведе световно проучване сред мениджъри кои са най-големите предизвикателства и пазарът на труда беше сред топ заплахите. Изводите от българския разговор: имаме добре квалифицирани технически кадри, липсват мениджъри на средно ниво, а решението е в това да ги обучаваме в чужбина, образователната среда да получи подкрепа от бизнеса, HR дейностите да се разпознаят като ключови в бизнеса. И не на последно място, ако всяка компания действа самостоятелно и организира собствени инициативи, каквато е най-общо ситуацията в момента, е ясно, че няма да има масова промяна в манталитета.

"Капитал" е ексклузивен партньор за страната на глобалното проучване CEO Survey на PwC, което се изготвя за 20-и пореден път. В България то се проведе за втора година, като официалното представяне на данните и анализа какво мислят над 100 български бизнес лидери, ще се състои на 1 март. PwC организира и две дискусии, чиито теми са пряко засегнати в проучването за страната. На 26 януари се проведе бизнес закуска на тема "Технологиите и талантът", която ще бъде последвана от "Технологиите и доверието" в началото на април.


Oще по темата можете да прочетете в следните текстове:


Глобалните мениджъри: Годината ще е по-силна

Албена Маркова: Българският бизнес е най-оптимистично настроен за бъдещето



Бизнесът в региона очаква по-добра година

Ще изместят ли технологиите човешкия фактор в данъчния контрол

Няма средни мениджъри
Орлин Хаджийски, съдружник в PWC

Установихме, че начинаещите и тепърва влизащите кадри не са малко и са добре подготвени. Проблемът е в мениджмънта на средно ниво и как да бъде обучен такъв. Има различни сценарии - използват се външни обучения, компаниите "крадат" помежду си.

Оказва се обаче, че не става дума просто за техническите и меки умения, които липсват у нас, за да имаме добри мениджъри на средно ниво. Всичко опира до средата - как обучаваме децата си, колко са подготвени те за бързо развиващия се особено в технологично отношение свят. Обединихме се около схващането, че донякъде е отговорност на технологичната индустрия да подкрепи и култивира екосистемата и нейната култура, да допринася по различен начин за развитието на качествени кадри.

В недалечно бъдеще (диапазон от 5 - 10 години) технологиите и автоматизацията ще заместят отчасти или изцяло част от съществуващите професии. Към момента средното образование има много малко отношение към сегашните нужди на бизнеса и почти никакво към бъдещи такива. В тази връзка изглежда разумно системата на образованието да се адаптира, като отчете очаквания ефект върху бизнеса на несравнимо бързо развиващите се технологии.
Подготовка от деца
Пламен Цеков, изпълнителен директор на "Скейлфокус"

Проблемът не засяга само България. Всъщност той не е в липсата на подготвени хора, а в скоростта, с която растат някои компании и понякога се налага мениджърските позиции да се поемат от хора, които не са още готови. Единият начин за справяне е да вземаме външни специалисти.

Решението е да се опитаме да създадем и култивираме ценности у младото поколение - за работа в екип, по-добри комуникационни умения например. Това са неща, които трябва да започнат да се учат от най-ранна детска възраст. Бизнесът в момента инвестира именно в тези неща - тийм билдинги, обучения по меки умения. А ако част от тази подготовка вече е заложена от средното образование, влизането в бизнеса би протекло много по-гладко.

Друг проблем е, че оттук нататък ще има все повече трансформации в професиите и на пазара на труда. И едно качество, върху което трябва да се акцентира, е умението за напасване. Все пак мисля, че Бълагария е в доста добро положение, дори в сравнение със Западна Европа. Тук сме минавали през много повече трансформации през последните 20 години.
Имаме вътрешно вместо университетско обучение
Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на "Борика - Банксериз"

Образователната ни система предоставя сравнително добри технически умения. Може би не с качеството отпреди години, но все пак нивото на висшето ни образование е задоволително. Това, което ни липсва, са методологичните и управленските умения, с които човек се превръща от технически кадър в мениджър. Всеки в IT индустрията трябва да си набавя тези умения допълнително - чрез неформални курсове извън образованието си, което не е така в западните университети например.

За компаниите проблемите са, че като няма мениджмънт на средно ниво, на нас ни се налага да го развиваме вътрешно, да пращаме хората си на курсове и да управляваме всички тези процеси вътрешно. И това е голямо предизвикателство. Почти нямаме експертиза локално и се налага трансфер с компании, които оперират на глобално ниво.

Това означава, че що се отнася до висшето ни образование, има нужда от повече фокус върху MBA и подобни структури и е важно да могат да се открият на локално ниво. Защото ако на кадрите ни им се налага да трупат тези знания навън, най-вероятният сценарий е и да останат извън страната по-късно.

Във формалното образование трябва да се добави преподаването на методологии за ръководство, бизнес мислене, как се организират услуги и поддръжката им.
В България липсва умението да се управляват хора
Стивън де Декър, регионален мениджър за Европа, Близкия изток и Азия в Cargill

Аз съм чужденец и нямам българското ДНК. Ние открихме център за споделени услуги преди две години и ако сравня България със Западна Европа, бих казал, че и тук и там има същите проблеми и логичен цикъл на преодоляването им. Разликата обаче е, че справянето с липсата на средния мениджмънт там е десетгодишен процес. Тук се опитвате да го направите за две години. И това го прави много по-трудно. Според моите наблюдения уменията тук са на изключително високо ниво и това ми позволява да смятам, че образованието е много добро. Езиковите познания също са много добри.

Единственото, което липсва, е умението да се управляват хора. Интересно е как преди водехме мениджъри от София в Лион. Те имаха дисциплината и езиковите умения... Отначало клиентите малко се чудеха как биха се справили български проектни мениджъри, но бързо се оказа голям успех. Така клиентите ни се научиха, че понякога е по-добре да внесеш такива кадри, вместо да имаш само някой локално на тройна цена.

Едно от нещата, които ние в Cargill правим, е да изпращаме хората си на работа в различни наши офиси в чужбина - традиционно между три и девет месеца, за да добият друг тип умения в различна среда.

По мое мнение не е полезно университет да се започва веднага след училище и е много по-смислено да се натрупат няколко години опит в работна среда, преди да се избере специалност.
Трябва трансфер от чуждите към местните компании
Марк Хулме, локален мениджър за България на AIG

Хубаво е да си зададем въпроса как да накараме локалните български компании да променят начините си на мислене, управление и културата си, така че да задържат хората си. Част от нашата работа е да обучаваме хората за бъдещето, което значи да ги обучим и за местни компании. Само ако трансферираме международен опит и умения в местния бизнес, средата ще се промени и наличието на чужд бизнес тук ще има добавена стойност за местния пазар. За мен ключът обаче е във времето, натрупването на опита и този трансфер.

Външният маркетинг на България не е най-добрият. Картината на талантите тук се прояснява едва когато една компания дойде тук и стане част от средата. Когато идват чуждите компании, те на първо място търсят техническите кадри и не се замислят много за средния мениджмънт. Въпросът след това е как да се възползваш от местните предимства и да ги обединиш с тези на компанията и на другите си пазари. Но има определен набор умения, които са задължителни - изобретателност, смелост да се излиза извън комфортната зона, мисленето, ориентирано към решаване на проблеми, лидерски умения - как се управляват и мотивират хора. Това се добива с опит, не в училище.

Добре е да се говори и за корпоративната социална отговорност. Става въпрос за инвестиране на знания и време, за връзка с училищата и университетите, а не просто за даване на пари за благотворителност, и е добре да се разбира така.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на автомобили в Китай спадат 17-ти пореден месец Продажбите на автомобили в Китай спадат 17-ти пореден месец

През ноември сделките са се понижили с 5% спрямо октомври

15 дек 2019, 3 прочитания

Дигитално ретро Дигитално ретро

Община Велико Търново създава платформа за електронна търговия, която да улеснява предлагането на занаятчийска и земеделска продукция от двете страни на Дунав

14 дек 2019, 1081 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Snap търси 3 млрд. долара от борсата

Компанията се цели в оценка от 25 млрд. долара

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10