С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 3 фев 2017, 19:17, 11666 прочитания

Под лупата

Сливането между Essilor и Luxottica и сделките на пазара за очила подсказват, че продуктите и посещението в оптиката ще се променят изоснови

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
- Двете най-големи компании на пазара за очила се сляха в сделка за 50 млрд. евро.
- Целта е да обединят развойните си звена, за да предложат улеснение на клиентите си и иновации на пазара.
- Задава се битка между традиционните компании в индустрията и технологичния сектор.
Надали са много хората, които знаят коя точно е компанията Luxottica. Но със сигурност са чували поне някои от многобройните й марки. А те са едни от най-известните брандове за рамки и очила в света - Ray-Ban, Oakley, Persol и много други. Сега италианската група, която е лидер в сектора, става още по-голяма, след като се сля в сделка за 50 млрд. долара с номер две в индустрията - френския производител на лещи Еssilor. Новата EssilorLuxottica ще има присъствие в над 150 страни и може да промени изоснови пазара, както и да навлезе и в технологичния сектор с налагането на умни очила.

Два гиганта правят един мастодонт


В средата на януари Essilor обяви, че се слива с Luxottica. Сделката между двете най-големи компании в сектора трябва да приключи до края на 2017 г. и е на стойност 50 млрд. евро. Освен че сливането създава нов гигант с 15% от пазара, а следващият след него държи едва 3.9%, сделката е интересна и за други индустрии, и най-вече за самите потребители.

От една страна, новият мастодонт EssilorLuxottica ще има присъствие в над 150 страни и около 140 хил. служители. Така със сливането на търговските й мрежи ще става все по-лесно за потребителите да й станат клиенти. "Ще можем да създаваме и доставяме продуктите си изключително бързо през всичките си магазини по света и всичките си мрежи", заяви Юбер Саниерес, изпълнителен директор на Essilor, цитиран от Financial Times.

А с обединяването на производствата и търговската дейност добре познатият процес - преглед в оптиката, поръчка на очила, чакане, ще стане по-гладък и бърз. "Досега имахме брандовете, вече имаме и най-високо качество на лещите", коментира Леонардо дел Векио, изпълнителен директор и основател на Luxottica.



Новата компания ще завземе и значителен дял (15% според Саниерес) от пазара на лещи, диоптрични и слънчеви очила. Обемът му е 102.6 млрд. долара за 2015 г. с перспектива за голям растеж - до 140 млрд. долара през 2020 г. Според анализ на UBS около 37% от продажбите на новата компания ще идват от лещи, 35% - от търговия на дребно, 27% - от продажби на едро, слънчеви и диоптрични очила, и 1% - от оборудване.

Обединената група ще има донякъде сложна мениджърска структура - 81-годишният Дел Векио, който ще държи 31% в EssilorLuxottica, ще бъде председател и изпълнителен директор. Саниерес пък ще бъде негов заместник и на двата поста, но и двамата ще имат равни права да свикват събрания на борда и да дават предложения за обсъждане. Тук предизвикателството ще е постигането на възможно най-добрите синергийни ефекти в новата компания. Очакванията са те да достигнат 400 до 600 млн. евро до три години. Пазарът явно смята, че са постижими - след новината за сделката общата стойност на двете корпорации скочи с 5 млрд. евро.

Нови пазари

Близо две трети от населението на света (около 7.3 млрд. души) има нужда от корекция на зрението. Според данни на индустрията очила или контактни лещи носят под 2 млрд. души. Простата сметка показва, че около 2.5 млрд. все още се нуждаят от добрия стар оптичен бизнес. Основната част от тях са в Азия, Африка и Латинска Америка. Именно това може би е и причината в последния ден на януари Luxottica да купи още една компания - бразилския оптичен ритейлър Oticas Carol, в сделка за 110 млн. долара. Анализатори очакват тези транзакции да са само началото на сливания в сектора.

С очакваната консолидация в сектора кой с кого и за какво се конкурира става все по-размито понятие. Така например Саниерес твърди, че вижда като потенциален конкурент всички марки луксозни аксесоари, за които потребителите биха похарчили пари вместо за очила - чанти, шалове, бижута. Препратката е към сделка от 2014 г., в която френската модна компания Kering, която прави и рамки, се сдружи с друг голям италиански производител и доставчик на лещи - Safilo Group.

Технологичната страна

Сделката има смисъл, защото обединява два различни бизнеса - досега производителите на лещи и рамки обикновено бяха отделни компании. Но в момент, когато индустрията иска да наложи нов сегмент - на умни очила, обединяването на развойните звена на Еssilor и Luxottica ще даде далеч повече плодове. Сливането им има потенциала да промени начина, по който се насят очила и лещи и традиционното им приложение.

Още преди седмици Саниерес даде да се разбере, че част от сделката предвижда обединяването на отделите за разработки на двете компании и производството на иновативни продукти. Той подчерта, че разработването на т.нар. свързани очила ще е сред приоритетите на новата група. Така изведнъж сливането на компании с добре установено място на оптичния пазар може да позиционира по-успешно смарт очилата от техлидери като Google, които не сполучиха.

За Essilor и Luxottica идеята не е никак нова. Преди време италианската компания водеше разговори с Google, но те така и не дадоха резултати. После, през 2014 г., Luxottica имаше договор да разработи дизайна за Google Glass, но той не беше приведен в действие.

Essilor има няколко патента за свързани очила, които ще бъдат използвани като основа за бъдещите разработки на групата, казва Саниерес пред FT. Миналата година компанията представи във Франция и продукт, наречен MyEye - очила с миниатюрна камера и слушалка, които могат да четат текст и да го превръщат в аудиосъдържание. Очилата могат и да разпознават някои обекти и често виждани лица.

Ако двете компании обединят сили, за да създадат умни очила с висококачествени лещи и материали и красив дизайн, и могат да ги предложат в 150 страни по света, това би означавало значително разширяване на пазара и прескачане в други индустрии. По всичко личи, че бизнесът с очила и лещи ще търпи промени и размествания през следващите години. И е интересно кой с кого и под каква форма ще си сътрудничи и не на последно място как ще изглеждат очилата до 2020 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година

Най-силни са очакванията в минната индустрия, лидерът по региони отново е Варна

10 дек 2019, 105 прочитания

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 1 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 1325 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Рецепти за подготовка на мениджъри

В България има много добре подготвени технически кадри, но липсват ръководни умения. Ето няколко идеи за преодоляването на този проблем

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10