С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 3 фев 2017, 19:17, 11940 прочитания

Под лупата

Сливането между Essilor и Luxottica и сделките на пазара за очила подсказват, че продуктите и посещението в оптиката ще се променят изоснови

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
- Двете най-големи компании на пазара за очила се сляха в сделка за 50 млрд. евро.
- Целта е да обединят развойните си звена, за да предложат улеснение на клиентите си и иновации на пазара.
- Задава се битка между традиционните компании в индустрията и технологичния сектор.
Надали са много хората, които знаят коя точно е компанията Luxottica. Но със сигурност са чували поне някои от многобройните й марки. А те са едни от най-известните брандове за рамки и очила в света - Ray-Ban, Oakley, Persol и много други. Сега италианската група, която е лидер в сектора, става още по-голяма, след като се сля в сделка за 50 млрд. долара с номер две в индустрията - френския производител на лещи Еssilor. Новата EssilorLuxottica ще има присъствие в над 150 страни и може да промени изоснови пазара, както и да навлезе и в технологичния сектор с налагането на умни очила.

Два гиганта правят един мастодонт


В средата на януари Essilor обяви, че се слива с Luxottica. Сделката между двете най-големи компании в сектора трябва да приключи до края на 2017 г. и е на стойност 50 млрд. евро. Освен че сливането създава нов гигант с 15% от пазара, а следващият след него държи едва 3.9%, сделката е интересна и за други индустрии, и най-вече за самите потребители.

От една страна, новият мастодонт EssilorLuxottica ще има присъствие в над 150 страни и около 140 хил. служители. Така със сливането на търговските й мрежи ще става все по-лесно за потребителите да й станат клиенти. "Ще можем да създаваме и доставяме продуктите си изключително бързо през всичките си магазини по света и всичките си мрежи", заяви Юбер Саниерес, изпълнителен директор на Essilor, цитиран от Financial Times.

А с обединяването на производствата и търговската дейност добре познатият процес - преглед в оптиката, поръчка на очила, чакане, ще стане по-гладък и бърз. "Досега имахме брандовете, вече имаме и най-високо качество на лещите", коментира Леонардо дел Векио, изпълнителен директор и основател на Luxottica.



Новата компания ще завземе и значителен дял (15% според Саниерес) от пазара на лещи, диоптрични и слънчеви очила. Обемът му е 102.6 млрд. долара за 2015 г. с перспектива за голям растеж - до 140 млрд. долара през 2020 г. Според анализ на UBS около 37% от продажбите на новата компания ще идват от лещи, 35% - от търговия на дребно, 27% - от продажби на едро, слънчеви и диоптрични очила, и 1% - от оборудване.

Обединената група ще има донякъде сложна мениджърска структура - 81-годишният Дел Векио, който ще държи 31% в EssilorLuxottica, ще бъде председател и изпълнителен директор. Саниерес пък ще бъде негов заместник и на двата поста, но и двамата ще имат равни права да свикват събрания на борда и да дават предложения за обсъждане. Тук предизвикателството ще е постигането на възможно най-добрите синергийни ефекти в новата компания. Очакванията са те да достигнат 400 до 600 млн. евро до три години. Пазарът явно смята, че са постижими - след новината за сделката общата стойност на двете корпорации скочи с 5 млрд. евро.

Нови пазари

Близо две трети от населението на света (около 7.3 млрд. души) има нужда от корекция на зрението. Според данни на индустрията очила или контактни лещи носят под 2 млрд. души. Простата сметка показва, че около 2.5 млрд. все още се нуждаят от добрия стар оптичен бизнес. Основната част от тях са в Азия, Африка и Латинска Америка. Именно това може би е и причината в последния ден на януари Luxottica да купи още една компания - бразилския оптичен ритейлър Oticas Carol, в сделка за 110 млн. долара. Анализатори очакват тези транзакции да са само началото на сливания в сектора.

С очакваната консолидация в сектора кой с кого и за какво се конкурира става все по-размито понятие. Така например Саниерес твърди, че вижда като потенциален конкурент всички марки луксозни аксесоари, за които потребителите биха похарчили пари вместо за очила - чанти, шалове, бижута. Препратката е към сделка от 2014 г., в която френската модна компания Kering, която прави и рамки, се сдружи с друг голям италиански производител и доставчик на лещи - Safilo Group.

Технологичната страна

Сделката има смисъл, защото обединява два различни бизнеса - досега производителите на лещи и рамки обикновено бяха отделни компании. Но в момент, когато индустрията иска да наложи нов сегмент - на умни очила, обединяването на развойните звена на Еssilor и Luxottica ще даде далеч повече плодове. Сливането им има потенциала да промени начина, по който се насят очила и лещи и традиционното им приложение.

Още преди седмици Саниерес даде да се разбере, че част от сделката предвижда обединяването на отделите за разработки на двете компании и производството на иновативни продукти. Той подчерта, че разработването на т.нар. свързани очила ще е сред приоритетите на новата група. Така изведнъж сливането на компании с добре установено място на оптичния пазар може да позиционира по-успешно смарт очилата от техлидери като Google, които не сполучиха.

За Essilor и Luxottica идеята не е никак нова. Преди време италианската компания водеше разговори с Google, но те така и не дадоха резултати. После, през 2014 г., Luxottica имаше договор да разработи дизайна за Google Glass, но той не беше приведен в действие.

Essilor има няколко патента за свързани очила, които ще бъдат използвани като основа за бъдещите разработки на групата, казва Саниерес пред FT. Миналата година компанията представи във Франция и продукт, наречен MyEye - очила с миниатюрна камера и слушалка, които могат да четат текст и да го превръщат в аудиосъдържание. Очилата могат и да разпознават някои обекти и често виждани лица.

Ако двете компании обединят сили, за да създадат умни очила с висококачествени лещи и материали и красив дизайн, и могат да ги предложат в 150 страни по света, това би означавало значително разширяване на пазара и прескачане в други индустрии. По всичко личи, че бизнесът с очила и лещи ще търпи промени и размествания през следващите години. И е интересно кой с кого и под каква форма ще си сътрудничи и не на последно място как ще изглеждат очилата до 2020 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 1088 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Рецепти за подготовка на мениджъри

В България има много добре подготвени технически кадри, но липсват ръководни умения. Ето няколко идеи за преодоляването на този проблем

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10