С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 фев 2017, 19:32, 4475 прочитания

Инвеститорският интерес към Европа остава силен и след Brexit

Водещите опасения на чуждестранните вложители в региона са свързани с волатилните пазари и политическата нестабилност на континента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Политическата и икономическата нестабилност в Европа са сред водещите притеснения на инвеститорите, които имат интерес към присъствие на континента, но въпреки това интересът към региона остава силен. Това показват данните от проучване на международната консултантска компания EY (Ernst&Young), посветено на атрактивността на Европа за инвестиции, "План Б... за Брекзит".

Според получените резултати над половината от анкетираните мениджъри от цял свят възнамеряват да разширят бизнеса си в региона в следващите три години. За сравнение - подобно проучване на EY от май 2016 г. показа, че само около една трета от инвеститорите в Европа гледат положително на възможностите за разширяване на дейността си на континента, припомнят анализаторите от компанията.


Рисковете в Европа

Като най-сериозно притеснение за инвеститорите с интерес към Европа получените данни очертават значителната волатилност на валутните, стоковите и капиталовите пазари. Следващият най-обезпокоителен фактор е политическата и икономическата нестабилност, а решението на Великобритания да напусне ЕС и очакваното въздействие от този процес заемат третото място (виж графиката).

"Историческата атрактивност на Европа за инвеститорите се основаваше на сигурността и предвидимостта. Европа е застрашена от развитие на "рисков геополитически профил" на нововъзникващ пазар, без да осигурява съпътстващата го възвращаемост", изтъква управляващият съдружник на EY за региона на Европа, Близкия изток, Индия и Африка Анди Болдуин. "В обозримо бъдеще чисто икономическите фактори ще се съревновават с политическите съображения при повлияването на окончателните инвестиционни решения", прогнозира той.



След британския референдум през лятото на 2016 г. над две трети (71%) от чуждестранните инвеститори вече са отчели някакво въздействие върху дейността си в Европа в поне един аспект на бизнеса си. Най-често става дума за отражение върху оперативните маржове на печалба, разходите за покупки и продажбите, отбелязват от EY. Сред най-засегнатите групи компании авторите на проучването очертават представителите на секторите финансови услуги и високи технологии, както и средно големите по размер дружества.

"Финансовият ефект от Брекзит не се ограничава само до Обединеното кралство", посочва Болдуин. "Европейските компании и инвеститори имат нужда от сигурност и искат яснота по отношение на бъдещите търговски взаимоотношения между Обединеното кралство и ЕС-27", допълва той.

Въпреки настоящия бизнес климат апетитът за инвестиции в Европа остава силен. Континентът продължава да се радва на вниманието на чуждестранните инвеститори благодарение на възможностите за привличане на талантливи служители, капацитета си за иновации, както и с големия си интегриран пазар и производствена система. Положителен фактор е и това, че на фона на скорошните политически събития като референдума във Великобритания и предстоящите избори в Холандия, Франция, Италия и Германия икономиката на еврозоната продължава да се подобрява, посочват авторите на изследването. Очакванията за промяна на бизнес климата в Северна Америка след встъпването в длъжност на Доналд Тръмп като президент на САЩ също оказват влияние върху привлекателността на инвестиционни дестинации в Европа и други части на света, посочват от EY.

Преначертаване на картата

На фона на повишените географски и политически рискове в Европа и Великобритания около една десета от анкетираните мениджъри на компании с дейност на континента споделят, че възнамеряват да направят преглед на географския си отпечатък. Все пак огромната част (86%) от компаниите с бизнес във Великобритания посочват, че възнамеряват да останат на местния пазар, като само 14% смятат да преместят дейността си изцяло или отчасти в други държави. Като водеща алтернативна дестинация проучването очертава Германия, следвана от Франция, Ирландия и Холандия.

Конкуренцията обаче не е ограничена само до национални пазари, посочват от EY – самите градове в Европа също се съревновават все по-ожесточено за привличането на трансгранични инвестиции. В тази надпревара засега Лондон остава най-атрактивният за инвеститорите европейски град, като за това допринасят изградената там бизнес екосистема, космополитната и квалифицирана работна сила, както и високото качество на живот. В подреждането следват Париж, Франкфурт, Берлин и Мадрид. "Всички тези градове "говорят на езика на технологиите" и са развили оживени клъстери и екосистеми за стартиращи компании", отбелязват анализаторите от EY.
За проучването
Изследването е проведено през ноември 2016 г., като в него са участвали 254 висши бизнес мениджъри, които са представители на компании с чуждестранни инвестиции в Европа. Близо половината от тях (128) са били интервюирани във Великобритания, като целта е била по този начин да се получи най-пряката възможна гледна точка по отношение на страната да напусне ЕС, уточняват от EY. Останалите 126 са базирани в континентална Европа, Северна Америка и Азия. Две трети от включените в извадката компании имат годишни приходи под 1.5 млрд. евро. Най-голям брой от тях са представители на различни производствени отрасли – индустриални продукти, автомобилен сектор и енергетика – общо 23%. Същият е делът и на мениджърите на дружества с дейност в областта на търговията на дребно, потребителските стоки и фармацевтичните продукти, следвани от представителите на финансовите услуги (20%).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 773 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 666 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
BP с двоен ръст на печалбата заради по-високите цени на петрола

Британската компания ще увеличи инвестициите си

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10