"Спиди" увеличава приходите си, но свива печалбата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Спиди" увеличава приходите си, но свива печалбата

"Спиди" увеличава приходите си, но свива печалбата

Компанията разширява дейността си в Гърция и Румъния

13792 прочитания

© Цветелина Белутова


Компанията е направила инвестиции за 14.2 млн. лв.

Един от най-големите куриери в България "Спиди" отчете спад на нетната печалба от близо 40% на годишна база към края на 2016 г. Според финансовия отчет на дружеството, публикуван на БФБ – София, това се случва въпреки годишния ръст на приходите на компанията с 20% до близо 147 млн. лв., тъй като разходите са нараствали по-бързо. Растежът на дейността е станал благодарение на новите инвестиции и услуги. Точно те обаче са изисквали повече оперативни разходи, което е свило печалбата.

"Инвестициите в капацитет и нови услуги позволиха да се ускори ръстът на приходите от куриерски услуги до 15.3% спрямо 13.4% през 2015 г., но са свързани и с увеличението на оперативните разходи като наеми, възнаграждения, маркетинг и други. Първоначалното ниско натоварване на новия капацитет се отрази негативно на рентабилността и на годишна база EBITDA (печалбата преди лихви, данъци и амортизации) се понижи с 6.8%", се посочва в доклада за дейността на компанията.

Повече за външни услуги

През 2016 г. тя значително увеличава средствата, отделени за външни услуги и по-специално за подизпълнители. На тях компанията е платила 71.6 млн. лв., което е нарастване от приблизително 30% в сравнение с предходната 2015 г. Освен това "Спиди" е увеличила с 26% и разходите си за възнаграждения на персонала, като общо за целта са насочени над 22.8 млн лв.

През годината компанията задели 14.2 млн. лв. за инвестиции. Това е най-голямата сума, която "Спиди" са заделяли за това перо от съществуването на дружеството. Обичайно най-голямата част от инвестициите – близо 40% от тях - са насочени за закупуването на транспортни средства. Около 14.5 млн. лв. са задълженията на компанията по финансов лизинг, което е само с 3.6% повече на годишна база. Освен това периодът на евтини кредити позволява на компанията да понижи разходите си за лихви с 4% на годишна база, въпреки че към края на годината кредитирането, което "Спиди" има да погасява към банки е нараснало с 23% до 8.9 млн. лв.

Инвестиции в самообслужване

Останалите 60% от инвестициите отиват за поддръжка на логистичните центрове, като 100 офиса на компанията са били ремонтирани, съобщават от компанията. През 2016 г. също така бяха отделени средства и за развитието на мрежата от автоматични пощенски станции за самообслужване. Чрез това устройство клиентите могат сами да изпращат и получават пратки. Въпросните станции са разположени на оживени места в градовете и имат по-дълго работно време, спрямо офисите на компанията. В основния хъб в София също така бе въведена поточна линия за сортиране на пратки. В края на 2016 г. мажоритарният собственик на дружеството - "Спиди груп" приключи сделката за придобиване на логистичната база на СОМАТ в столичния квартал Горубляне, като цената, която бе платена на "Виена реал естейт" бе 46 млн. лв. Сделката беше финансирана с кредит от страна на Уникредит Булбанк в размер на 20.2 млн. евро.

Разрастване в чужбина

Основен двигател на растежа продължават да бъдат приходите от международни пратки, като приходите на местния пазар от основната услуга, пакетите и палетните пратки също поддържат високи темпове на растеж от над 14%, става ясно от отчета. През миналата година фокус за компанията бе развитието на регионалния пазар в съседните държави, особено пратките от и до Румъния. Инвестициите и значително по-високата динамика на пазара на куриерски услуги в Румъния водят до растеж от близо 27% през 2016 г., значително над темповете през предходната година. Предвижда се също така да се предлагат международни доставки от и за Европа през мрежата на DPD, като в рамките на Гърция дейността ще продължи да се осъществява чрез партньорството с местни компании.

В средата на миналата година дружеството разпредели и малко над 6 млн. лв. за дивидент на акционерите по 1.13 лв. на акция преди облагане. Цената на акциите на Спиди повишиха цената си през последния месец от 35.5 лв. и достигна 38 лв. за акция, приблизително колкото струваше и преди 1 година. Спиди е 4-тият най-голям куриер по приходи в България след Български пощи, Еконт експрес и Ди Ейч Ел експрес България по данни към края на 2015 г.

Компанията е направила инвестиции за 14.2 млн. лв.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    "През 2016 г. тя значително увеличава средствата, отделени за външни услуги и по-специално за подизпълнители."

    Май тук е заровен ключа от бараката.
    Просто са си взели по-добри счетоводители и са поизточили печалбата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK