// K2: Бизнесът / Компании
Джамел Агауа: В близко бъдеще Viber ще се превърне и в платформа за електронно пазаруване
Изпълнителният директор на Viber пред "Капитал"
Потребителите ще ползват много повече видеосъдържание вместо текст. |
Какво да очакваме от Viber през 2017 г.?
- Ще продължим да обновяваме платформата постоянно, да създаваме нови функции и решения, които гарантират изживявания на потребителите ни и които носят голям потенциал за развитие в редица държави. Публичните акаунти са такъв пример. Акаунтите, които дойдоха като естествено продължение на публичните чатове, позволяват на администраторите им да създават уникално персонализирано съдържание за своята аудитория в зависимост от разнообразните нужди на бизнеса им. И ако на този етап Viber развива функции като Chat Extensions, Instant Videos, Secret Messages, чат ботове и др., остава една област, която все още не сме развили – електронната търговия в рамките на апликацията. Вярвам, че в близко бъдеще Viber ще се превърне и в платформа за електронно пазаруване.
Потребителите на Viber държат изключително на сигурността по отношение на личната им кореспонденция и това ще продължи да бъде наш приоритет и през 2017 г.
Планираме да дадем на потребителите си достъп до услуги на трети страни в рамките на Viber. И сега има начини за промотиране на продукти и екстри, които могат да бъдат ексклузивни, но не задължително натрапващи. Промоцията сама по себе си има стойност и смисъл, когато се появява в точния момент и на точното място. А ние не смятаме, че това място е по средата на личната кореспонденция. Много скоро ще пуснем функции и решения в тази посока.
- Несъмнено ще има много нови неща, но мисията на Viber - да помага на своите потребители да се свързват свободно с всеки и навсякъде, остава същата. Ние предоставяме платформа, която позволява на брандовете и организациите да разкажат историите си по въздействащ и смислен начин пред огромна аудитория. Viber не е само апликация, чиято цел е да задоволи индивидуалните нужди, а бранд, който свързва и обединява много неща, които хората обичат, в рамките на една лесна за ползване платформа. Апликацията свързва хората по цял свят безплатно, но в същото време е много повече от чат приложение.
По отношение на тенденциите забелязваме, че хората днес дават по-голям приоритет на чата пред гласовите обаждания. В следващите пет до десет години това няма да се промени особено, като основната комуникационна платформа ще остане същата, но промяна ще има в съдържанието – потребителите ще ползват много повече видеосъдържание вместо текст.
Както знаете, скоро представихме нови функции, които добавят много повече стойност и емоция към разговорите в приложението. Сред тях са Instant Videos, с които само с леко докосване и задържане на бутон можем да пращаме до 30-секунди видеопослания на приятели и близки; функцията Chat Extensions, с която потребителите могат да ползват услуги на трети страни директно във Viber и Secret Messages, с които можем да зададем време кога да изчезнат от кореспонденцията ни снимки или видеа, което сме пратили.
Колко са потребителите на Viber в света, в Европа и в България? Какъв е планираният растеж?
- Viber има над 800 млн. потребители по света, а уникалните потребители в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) и България постоянно нарастват с умерени темпове.
Планирате ли развитие в конкретни региони през 2017 г.?
- Въпреки че Viber се позиционира изключително стабилно в Европа и Азия, ще продължим експанзията си в региона на ЦИЕ. След като миналата година се фокусирахме върху развитие на пазара в България и Сърбия, през 2017 г. ще се концентрираме върху Унгария и Гърция. Това се обуславя от факта, че относителният пазарен дял на Viber там е висок, позицията на компанията е много силна и услугите ни са много успешни в тези държави. Приложението ни се ползва с голяма популярност в Източна Европа; в някои държави от региона е сред топ апликациите на база проучване на Similar Web, проведено в 187 държави в света. Същевременно планираме инвестиции и повече ресурси в САЩ - пазар, който след сделката между Viber и Rakuten през 2014 г. остана на заден план.
Имате ли специфични стратегии за различните пазари в Европа, и по-конкретно Източна Европа?
- Нашата маркетинг стратегия се различава в зависимост от пазарите. Подходът е един, когато сме пазарен лидер, и друг, когато тепърва навлизаме на даден пазар. Още повече винаги взимаме предвид културните особености по света, анализираме резултатите и на тази база адаптираме стратегията си. Имаме много силна позиция в ключовия за нас регион на Централна и Източна Европа, като нашата амбиция е да засилим още повече емоционалната връзка с потребителите ни и да увеличим ангажираността им с апликацията.
България е много важна локация за Viber. Каква е причината за това и какъв е планът ви развитие тук през 2017?
- Страната ви е важен пазар за нас. Разполагате с уникална екосистема, богата откъм възможности, талантливи хора, предприемачески дух и огромен потенциал за развитие на бизнеса. Вашата държава се нарежда сред топ пазарите ни с най-голям брой потребители на Viber в ЦИЕ. Все още сме на етап планиране на стратегиите за всеки от пазарите, така че много скоро ще мога да ви споделя повече.
Очакват ли се нови партньорства през 2017 – на глобално ниво и в ЦИЕ?
- Доволни сме, че в България установихме дългосрочно сътрудничество с някои от най-популярните и влиятелни брандове, и вярваме, че най-доброто предстои и за двете страни. В региона големи компании като Coca-Cola и Telenor в Унгария и други са сред ключовите ни партньори. Очакваме много повече брандове в различни сектори да се присъединят към платформата през тази година.
Каква е тенденцията по отношение на изкуствения интелект (AI) и ботовете? Технологията беше представена на българския пазар в края на миналата година. Как реагира пазарът на това, какво планирате, за да може по-малкият и средният бизнес да се възползват?
- Ние предоставяме на брандовете гъвкави решения, които най-точно отговарят на нуждите и очакванията им. Все повече компании припознават ботовете, базирани на изкуствен интелект, като нов интересен подход за обслужване на клиенти например. В зависимост от нуждите и целите на бизнеса брандовете могат да използват интегрирани въз основа на изкуствен интелект ботове или истински хора – зависи от мащаба. Големите компании го намират за по-лесно да създадат бот. Ботовете работят с предефинирана от бизнеса логика за автоматично генериране на отговори на потребителски запитвания без човешка намеса. Въпреки това, когато говорим за малък магазин, салон за красота или друг тип бизнес, може да е по-подходящо администраторите да отговарят на запитванията в реално време.
Още по темата
Главният оперативен директор на Viber пред "Капитал"
15 яну 2019Атанас Райков: Публичните акаунти във Viber ще стават все по-важни за компаниите
Генералният мениджър на Viber за региона пред "Капитал"
29 ное 2016Viber пуска нови услуги за бизнеса
Новите функционалности могат да улеснят комуникацията на компаниите с клиентите
23 ное 2016
Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят
13 дек 2019, 1209 прочитания

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock
13 дек 2019, 5910 прочитания
13 дек 2019, 5828 прочитания
13 дек 2019, 3720 прочитания
13 дек 2019, 2565 прочитания
13 дек 2019, 1772 прочитания
13 дек 2019, 1337 прочитания
Поводът е телевизионен рекламен клип за 7days Pizzeti