Джамел Агауа: В близко бъдеще Viber ще се превърне и в платформа за електронно пазаруване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Джамел Агауа: В близко бъдеще Viber ще се превърне и в платформа за електронно пазаруване

Джамел Агауа: В близко бъдеще Viber ще се превърне и в платформа за електронно пазаруване

Изпълнителният директор на Viber пред "Капитал"

Александра Козбунарова
6356 прочитания

Потребителите ще ползват много повече видеосъдържание вместо текст.

Oт една седмица Viber има нов изпълнителен директор - Джамел Агауа. Той има доказан опит в иновациите и лидерството, като в богатата си кариера е заемал редица стратегически позиции на главен изпълнителен директор. Агауа е съосновател на AchatPro, компания за предоставяне на "софтуер като услуга", и я води до придобиването ѝ от Hubwoo през 2008 г. Той е бил и главен изпълнителен директор на B-Process, платформа за електронно фактуриране на принципа "софтуер като услуга", придобита от Ariba през 2011 г. От 2012 г. Джамел Агауа е главен изпълнителен директор на MobPartner, придобита през април 2015 г. от Cheetah Mobile (NYSE: CMCM), третият по големина разработчик на приложения в света. Той е и старши вицепрезидент "Глобални продажби" на Cheetah Mobile, компанията майка.

Какво да очакваме от Viber през 2017 г.?

- Ще продължим да обновяваме платформата постоянно, да създаваме нови функции и решения, които гарантират изживявания на потребителите ни и които носят голям потенциал за развитие в редица държави. Публичните акаунти са такъв пример. Акаунтите, които дойдоха като естествено продължение на публичните чатове, позволяват на администраторите им да създават уникално персонализирано съдържание за своята аудитория в зависимост от разнообразните нужди на бизнеса им. И ако на този етап Viber развива функции като Chat Extensions, Instant Videos, Secret Messages, чат ботове и др., остава една област, която все още не сме развили – електронната търговия в рамките на апликацията. Вярвам, че в близко бъдеще Viber ще се превърне и в платформа за електронно пазаруване.
Потребителите на Viber държат изключително на сигурността по отношение на личната им кореспонденция и това ще продължи да бъде наш приоритет и през 2017 г.

Планираме да дадем на потребителите си достъп до услуги на трети страни в рамките на Viber. И сега има начини за промотиране на продукти и екстри, които могат да бъдат ексклузивни, но не задължително натрапващи. Промоцията сама по себе си има стойност и смисъл, когато се появява в точния момент и на точното място. А ние не смятаме, че това място е по средата на личната кореспонденция. Много скоро ще пуснем функции и решения в тази посока.

Имате ли нова визия, модел, нови услуги и продукти?

- Несъмнено ще има много нови неща, но мисията на Viber - да помага на своите потребители да се свързват свободно с всеки и навсякъде, остава същата. Ние предоставяме платформа, която позволява на брандовете и организациите да разкажат историите си по въздействащ и смислен начин пред огромна аудитория. Viber не е само апликация, чиято цел е да задоволи индивидуалните нужди, а бранд, който свързва и обединява много неща, които хората обичат, в рамките на една лесна за ползване платформа. Апликацията свързва хората по цял свят безплатно, но в същото време е много повече от чат приложение.
По отношение на тенденциите забелязваме, че хората днес дават по-голям приоритет на чата пред гласовите обаждания. В следващите пет до десет години това няма да се промени особено, като основната комуникационна платформа ще остане същата, но промяна ще има в съдържанието – потребителите ще ползват много повече видеосъдържание вместо текст.

Както знаете, скоро представихме нови функции, които добавят много повече стойност и емоция към разговорите в приложението. Сред тях са Instant Videos, с които само с леко докосване и задържане на бутон можем да пращаме до 30-секунди видеопослания на приятели и близки; функцията Chat Extensions, с която потребителите могат да ползват услуги на трети страни директно във Viber и Secret Messages, с които можем да зададем време кога да изчезнат от кореспонденцията ни снимки или видеа, което сме пратили.

Колко са потребителите на Viber в света, в Европа и в България? Какъв е планираният растеж?

- Viber има над 800 млн. потребители по света, а уникалните потребители в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) и България постоянно нарастват с умерени темпове.

Планирате ли развитие в конкретни региони през 2017 г.?

- Въпреки че Viber се позиционира изключително стабилно в Европа и Азия, ще продължим експанзията си в региона на ЦИЕ. След като миналата година се фокусирахме върху развитие на пазара в България и Сърбия, през 2017 г. ще се концентрираме върху Унгария и Гърция. Това се обуславя от факта, че относителният пазарен дял на Viber там е висок, позицията на компанията е много силна и услугите ни са много успешни в тези държави. Приложението ни се ползва с голяма популярност в Източна Европа; в някои държави от региона е сред топ апликациите на база проучване на Similar Web, проведено в 187 държави в света. Същевременно планираме инвестиции и повече ресурси в САЩ - пазар, който след сделката между Viber и Rakuten през 2014 г. остана на заден план.

Имате ли специфични стратегии за различните пазари в Европа, и по-конкретно Източна Европа?

- Нашата маркетинг стратегия се различава в зависимост от пазарите. Подходът е един, когато сме пазарен лидер, и друг, когато тепърва навлизаме на даден пазар. Още повече винаги взимаме предвид културните особености по света, анализираме резултатите и на тази база адаптираме стратегията си. Имаме много силна позиция в ключовия за нас регион на Централна и Източна Европа, като нашата амбиция е да засилим още повече емоционалната връзка с потребителите ни и да увеличим ангажираността им с апликацията.

България е много важна локация за Viber. Каква е причината за това и какъв е планът ви развитие тук през 2017?

- Страната ви е важен пазар за нас. Разполагате с уникална екосистема, богата откъм възможности, талантливи хора, предприемачески дух и огромен потенциал за развитие на бизнеса. Вашата държава се нарежда сред топ пазарите ни с най-голям брой потребители на Viber в ЦИЕ. Все още сме на етап планиране на стратегиите за всеки от пазарите, така че много скоро ще мога да ви споделя повече.

Очакват ли се нови партньорства през 2017 – на глобално ниво и в ЦИЕ?

- Доволни сме, че в България установихме дългосрочно сътрудничество с някои от най-популярните и влиятелни брандове, и вярваме, че най-доброто предстои и за двете страни. В региона големи компании като Coca-Cola и Telenor в Унгария и други са сред ключовите ни партньори. Очакваме много повече брандове в различни сектори да се присъединят към платформата през тази година.

Каква е тенденцията по отношение на изкуствения интелект (AI) и ботовете? Технологията беше представена на българския пазар в края на миналата година. Как реагира пазарът на това, какво планирате, за да може по-малкият и средният бизнес да се възползват?

- Ние предоставяме на брандовете гъвкави решения, които най-точно отговарят на нуждите и очакванията им. Все повече компании припознават ботовете, базирани на изкуствен интелект, като нов интересен подход за обслужване на клиенти например. В зависимост от нуждите и целите на бизнеса брандовете могат да използват интегрирани въз основа на изкуствен интелект ботове или истински хора – зависи от мащаба. Големите компании го намират за по-лесно да създадат бот. Ботовете работят с предефинирана от бизнеса логика за автоматично генериране на отговори на потребителски запитвания без човешка намеса. Въпреки това, когато говорим за малък магазин, салон за красота или друг тип бизнес, може да е по-подходящо администраторите да отговарят на запитванията в реално време.

Потребителите ще ползват много повече видеосъдържание вместо текст.

Oт една седмица Viber има нов изпълнителен директор - Джамел Агауа. Той има доказан опит в иновациите и лидерството, като в богатата си кариера е заемал редица стратегически позиции на главен изпълнителен директор. Агауа е съосновател на AchatPro, компания за предоставяне на "софтуер като услуга", и я води до придобиването ѝ от Hubwoo през 2008 г. Той е бил и главен изпълнителен директор на B-Process, платформа за електронно фактуриране на принципа "софтуер като услуга", придобита от Ariba през 2011 г. От 2012 г. Джамел Агауа е главен изпълнителен директор на MobPartner, придобита през април 2015 г. от Cheetah Mobile (NYSE: CMCM), третият по големина разработчик на приложения в света. Той е и старши вицепрезидент "Глобални продажби" на Cheetah Mobile, компанията майка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    dnk avatar :-|
    dnk

    Иделка. Сега с чиста съвест го разкрвам и минавам на WhatsApp. И без това напоследък само зависва.

  • 2
    indiana avatar :-?
    Индиана

    Понеже няма други платформи за пазаруване ли ?

  • 3
    tarikata avatar :-|
    Петър Петров

    Ша сменям в скоро време - в последно време некакви реклами чат стаи .... а бре следващото приложение.

  • 4
    tbb02395059 avatar :-|
    tbb02395059

    Цените за разговори до Български оператори през ViberOut са много неконкурентни (към 12.02.2017):
    Mobile 22.7c / min
    Landline 4.5c / min

    Това са 0,45 ЛВ/мин до мобилни мрежи и 0.09 ЛВ/мин. до стационарни телефони, което си е чиста проба обирджийство!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK