Върховният административен съд (ВАС) потвърди наложени от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкции в размер на 146 922 лв. на "Чипита България" като рекламодател и 12 116.48 лв. на гръцката рекламна агенция "Блек Чери" за заблуждаваща реклама. Поводът е телевизионен рекламен клип за продукта 7days Pizzeti на "Чипита България". Решението на ВАС е окончателно.
Предисторията
През юни 2015 г. КЗК се самосезира и образува производство срещу "Чипита България", за да провери дали рекламният клип за най-новия снакс на компанията - 7 days Pizzeti, въвежда в заблуждение потребителите. През юли същата година комисията наложи временна забрана за излъчването на рекламата. А през ноември се произнесе, че клипът създава погрешно впечатление, че продуктът е италиански, а в същото време той се произвежда в завода на "Чипита" в Казичене край София. Тогава антимонополният орган наложи и санкциите, които ВАС сега потвърди. Сумите представляват 1% от приходите на всяко от дружествата през 2014 г.
Сюжетът
Сюжетът на рекламния клип включва младеж, който, говорейки на английски език със силен италиански акцент и копирайки жестовете и мимиките на млад член на италианската мафия, обяснява вкусовите качества на Pizzeti.
В становището си до КЗК производителят "Чипита България" твърдеше, че марката 7DAYS, изписана върху продукта, е добре позната на българския пазар вече повече от 15 години и че тя е ясно видима през цялото времетраене на клипа. Според дружеството брандът 7DAYS е показан по ясен и недвусмислен начин не само в рекламния клип, но и върху опаковките, а също и върху етикетите на продукта, където изрично е посочено, че производител е "Чипита България". От "Чипита България" твърдят още, че "концепцията на телевизионния клип не е "италианска", а "пародийно мафиотска" и няма нищо общо с произхода на продукта".
Върховният административен съд обаче споделя изводите на антимонополния орган, че рекламният клип съдържа заблуждаващи елементи относно произхода на стоката и че с него се създава впечатление у потребителите, че 7days Pizzeti е с италиански произход. Съдът подкрепя и изводите на КЗК, че вниманието на потребителя е насочено звуково и визуално към елементи, които целят да внушат италиански произход на стоката. Създаването на погрешно впечатление у потребителите води до увреждане на интересите им, обобщават проверяващите.
Подобни санкции
В практиката на КЗК има и други примери за наказания, свързани със заблуда относно произхода на стоката.
През 2009 г. комисията наложи глоба на производителя на "Узаки Зорбас" – "СИС индъстрийс", в размер на 898 хил. лв., или 3% от декларирания оборот. Повод за това беше, че телевизионната реклама (на фона на гръцка музика и танцуващи сиртаки мъже) представя напитката като гръцка, въпреки че се произвежда в България и че има имитация на марка. По-късно ВАС потвърди санкцията, но намали пет пъти размера й.
През февруари 2010 г. антимонополният орган глоби с 246 180 лв. производителя на ядките "Чипи" - "Интерснак България", и със 172 225 лв. "Публисис" - фирмата, разработила и осъществила рекламната стратегия на продуктите. Производството на КЗК беше образувано във връзка с масираната рекламна кампания под мотото "От нашето по-хубаво няма" на фона на ритъма на тъпан и подреждането на ядките в изображения на типични български картини. Комисията установи, че с изключение на слънчогледовите семки производството на останалите ядки "Чипи" се извършва в Румъния, а и самите ядки са вносни.
През март 2010 г. последва глоба от 213 300 лв. за "Итал фууд индъстри" - Шумен, заради телевизионни рекламни клипове на брускети "Марети", които създават впечатление, че продуктът е италиански. През юни 2012 г. петчленен състав на ВАС потвърди решението на КЗК.
Заради внушения за стар произход на продукта пък през април 2014 г. антимонополният орган санкционира с 30 115 лв. "Булконс Първомай", тъй като компанията беше поставила означението "1939" върху етикетите на различните видове лютеница, които произвежда. С решение на ВАС от май същата година консервната фабрика отново получи правото да използва годината на създаването й (1939) при означението на продуктите си, а глобата на компанията беше намалена на 12 046 лв.

Върховният административен съд (ВАС) потвърди наложени от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкции в размер на 146 922 лв. на "Чипита България" като рекламодател и 12 116.48 лв. на гръцката рекламна агенция "Блек Чери" за заблуждаваща реклама. Поводът е телевизионен рекламен клип за продукта 7days Pizzeti на "Чипита България". Решението на ВАС е окончателно.
4 коментара
Леко поръчкова глоба
Ааааа леко! Хич даже не е леко.
Пази Боже някой да направи хубава реклама!
Друго си е да вадиш Первол - 3 л. от прилепнал вечерен тоалет или да говориш за вагинални апчета между 8 и 9 часа вечерта.
Не знам как може подобна глоба да е поръчкова. По-скоро го отдавам на некадърност и отчитане на дейност. Най-смешното е, че "истинското сирене" в рекламата може да е много по-правдоподобен източник на глоба.
Що не проверят Лакрима дали си държат по еди си колко дни сиренето да си почива?
До коментар [#3] от "Георги Георгиев":
Не думай така, Лакрима е собственост на един колбасарски манекен...