ВАС потвърди глоба от 147 хил. лв. на КЗК за заблуждаваща реклама на "Чипита"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС потвърди глоба от 147 хил. лв. на КЗК за заблуждаваща реклама на "Чипита"

ВАС потвърди глоба от 147 хил. лв. на КЗК за заблуждаваща реклама на "Чипита"

Поводът е телевизионен рекламен клип за 7days Pizzeti

Мара Георгиева
14911 прочитания

Рекламната агенция "Блек Чери" също е санкционирана.

Върховният административен съд (ВАС) потвърди наложени от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкции в размер на 146 922 лв. на "Чипита България" като рекламодател и 12 116.48 лв. на гръцката рекламна агенция "Блек Чери" за заблуждаваща реклама. Поводът е телевизионен рекламен клип за продукта 7days Pizzeti на "Чипита България". Решението на ВАС е окончателно.

Предисторията

През юни 2015 г. КЗК се самосезира и образува производство срещу "Чипита България", за да провери дали рекламният клип за най-новия снакс на компанията - 7 days Pizzeti, въвежда в заблуждение потребителите. През юли същата година комисията наложи временна забрана за излъчването на рекламата. А през ноември се произнесе, че клипът създава погрешно впечатление, че продуктът е италиански, а в същото време той се произвежда в завода на "Чипита" в Казичене край София. Тогава антимонополният орган наложи и санкциите, които ВАС сега потвърди. Сумите представляват 1% от приходите на всяко от дружествата през 2014 г.

Сюжетът

Сюжетът на рекламния клип включва младеж, който, говорейки на английски език със силен италиански акцент и копирайки жестовете и мимиките на млад член на италианската мафия, обяснява вкусовите качества на Pizzeti.

В становището си до КЗК производителят "Чипита България" твърдеше, че марката 7DAYS, изписана върху продукта, е добре позната на българския пазар вече повече от 15 години и че тя е ясно видима през цялото времетраене на клипа. Според дружеството брандът 7DAYS е показан по ясен и недвусмислен начин не само в рекламния клип, но и върху опаковките, а също и върху етикетите на продукта, където изрично е посочено, че производител е "Чипита България". От "Чипита България" твърдят още, че "концепцията на телевизионния клип не е "италианска", а "пародийно мафиотска" и няма нищо общо с произхода на продукта".

Върховният административен съд обаче споделя изводите на антимонополния орган, че рекламният клип съдържа заблуждаващи елементи относно произхода на стоката и че с него се създава впечатление у потребителите, че 7days Pizzeti е с италиански произход. Съдът подкрепя и изводите на КЗК, че вниманието на потребителя е насочено звуково и визуално към елементи, които целят да внушат италиански произход на стоката. Създаването на погрешно впечатление у потребителите води до увреждане на интересите им, обобщават проверяващите.

Подобни санкции

В практиката на КЗК има и други примери за наказания, свързани със заблуда относно произхода на стоката.

През 2009 г. комисията наложи глоба на производителя на "Узаки Зорбас" – "СИС индъстрийс", в размер на 898 хил. лв., или 3% от декларирания оборот. Повод за това беше, че телевизионната реклама (на фона на гръцка музика и танцуващи сиртаки мъже) представя напитката като гръцка, въпреки че се произвежда в България и че има имитация на марка. По-късно ВАС потвърди санкцията, но намали пет пъти размера й.

През февруари 2010 г. антимонополният орган глоби с 246 180 лв. производителя на ядките "Чипи" - "Интерснак България", и със 172 225 лв. "Публисис" - фирмата, разработила и осъществила рекламната стратегия на продуктите. Производството на КЗК беше образувано във връзка с масираната рекламна кампания под мотото "От нашето по-хубаво няма" на фона на ритъма на тъпан и подреждането на ядките в изображения на типични български картини. Комисията установи, че с изключение на слънчогледовите семки производството на останалите ядки "Чипи" се извършва в Румъния, а и самите ядки са вносни.

През март 2010 г. последва глоба от 213 300 лв. за "Итал фууд индъстри" - Шумен, заради телевизионни рекламни клипове на брускети "Марети", които създават впечатление, че продуктът е италиански. През юни 2012 г. петчленен състав на ВАС потвърди решението на КЗК.

Заради внушения за стар произход на продукта пък през април 2014 г. антимонополният орган санкционира с 30 115 лв. "Булконс Първомай", тъй като компанията беше поставила означението "1939" върху етикетите на различните видове лютеница, които произвежда. С решение на ВАС от май същата година консервната фабрика отново получи правото да използва годината на създаването й (1939) при означението на продуктите си, а глобата на компанията беше намалена на 12 046 лв.

Рекламната агенция "Блек Чери" също е санкционирана.

Върховният административен съд (ВАС) потвърди наложени от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) санкции в размер на 146 922 лв. на "Чипита България" като рекламодател и 12 116.48 лв. на гръцката рекламна агенция "Блек Чери" за заблуждаваща реклама. Поводът е телевизионен рекламен клип за продукта 7days Pizzeti на "Чипита България". Решението на ВАС е окончателно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • Slick

    Леко поръчкова глоба

  • 2
    sirultor avatar :-|
    Тихомир Пенчев

    Ааааа леко! Хич даже не е леко.

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Пази Боже някой да направи хубава реклама!

    Друго си е да вадиш Первол - 3 л. от прилепнал вечерен тоалет или да говориш за вагинални апчета между 8 и 9 часа вечерта.

    Не знам как може подобна глоба да е поръчкова. По-скоро го отдавам на некадърност и отчитане на дейност. Най-смешното е, че "истинското сирене" в рекламата може да е много по-правдоподобен източник на глоба.

    Що не проверят Лакрима дали си държат по еди си колко дни сиренето да си почива?

  • 4
    opinionated avatar :-P
    opinionated

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Не думай така, Лакрима е собственост на един колбасарски манекен...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.