С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
14 10 фев 2017, 12:35, 64141 прочитания

Програмистите не могат да скачат

Картите за спорт MultiSport и Sport Pass за малко над година достигнаха до над 41 хил. потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- MultiSport и Sport Pass предлагат нов продукт - карти за спорт на абонамент през работодател.

- За малко над година двете компании са привлекли над 41 хил. потребители

- При цена на карта на месец от 30 лв. това прави пазар от близо 15 млн. лв.
"Бесни сме. Имаме пет милиона глупости, които не ни трябват, но не и карти MultiSport." Да, за много хора това недоволство на служител на голяма IT компания със заплата в пъти над средната звучи като бял кахър. Но пък той е показателен за потенциала на растящия пазар на предплатени спортни услуги и със сигурност в софтуерния и други конкурентни сектори, където служителите са ценност, работодателите гледат да не изостават един от друг в предлагането на такива бонуси.

Картите за спорт, които срещу определена сума (от 30 до 48 лв.) месечно дават възможност за неограничен достъп до фитнеси, басейни и всякакви други съоръжения, изгряха през втората половина на 2015 г. и за малко повече от година достигнаха до над 41 хил. души - колкото са пуснатите карти, като това при цена от 30 лв. на карта би означавало пазар от 15 млн. лв. на година. Продуктът е насочен към масовия спорт в града, а не към елитарните бизнес активности, като голфа например. Услугата се предлага от две компании, едната е френска и добре позната на българския пазар с ваучерите си за храна, а другата - с полски корен, но стъпила в България заради самоинициативата на българския й управител.


Бизнес моделът е следният: в идеалния вариант компаниите (това е единственият канал за разпространение и човек не може сам да си купи) плащат цената на картите за всички свои служители, а фирмата посредник печели от разликата между тези постъпления и това, което дължи на спортните клубове за посещенията на ползвателите. А ефектът от този бизнес освен чисто корпоративния успех е да се стимулират хората да спортуват активно. По думите на компаниите посредници ефектите от това вече се виждат, като спортни клубове алармират, че се пълнят в пикови часове над обичайното, като се появяват все повече хора, които никога в живота си не са спортували. Това също дългосрочно може да донесе и ползи не само за потребителите, а и за работодателите, измерващи се в по-здрави служители.

"Това, което предлагаме ние, направи спорта доста по-достъпен, отколкото беше преди да ни има и това ни прави горди."
Цветан Иванов, управител на "Бенефит системс България", предлагаща картите MultiSport

"9 от 10 души искат да получават социални придобивки за спорт."
Виктор Косконел, изпълнителен директор на "Содексо пасс България"
940 спортни клуба работят с MultiSport и Sport Pass.
41 хил. са пуснатите карти за спорт на пазара в момента.


Варшавски спортен хъс

Първата спортна карта, пусната на българския пазар, е MultiSport. Всичко започва в Полша през 2001 г. като start-up. Създател на фирмата зад продукта Benefit Systems е Джеймс ван Берг, завършил Harvard Business School през 1985 г. и работил като консултант в Бостън и Лондон. Бизнесът постепенно се разраста. В момента, в който полската компания се листва на Варшавската фондова борса през 2011 г., броят карти на пазара е 221 242. Сега в Полша има над 744 хил. карти. Нещата са по-лесни там, тъй като в Полша има социален фонд, който задължава работодателите да харчат определена сума от печалбата си за здраве и превенция, т.е. или за спорт или за допълнително здравно осигуряване. Компанията обаче излиза и извън пределите на държавата. Създава клонове в Чехия и Словакия, като бизнесът в Словакия започва по едно и също време с този в България през 2015 г.



За пристигането на картите в България основна роля има Цветан Иванов. Допреди няколко години той живее в Полша, където работи за голяма компания. Решава обаче да се върне в страната и вижда възможност в картите за спорт. През 2014 г. изпраща писмо до общия мейл на Benefit Systems, в който пише, че картата би имала приложение в България. Оттам му отговарят да изпрати конкретните си идеи. Той пише 100 страници бизнес план и през декември 2014 г. решението е взето. През 2015 г. е регистрирана "Бенефит системс България", собственост на Benefit Systems International. Неин управител става Цветан Иванов.

Известно време той е и единственият служител. На 17 август 2015 г. броят расте до трима, като от този момент компанията започва да продава продукта си на компании. По онова време броят на клубовете е 27, само в София и предимно фитнес зали. Първият договор с клиент е подписан две седмици по-късно. "В Полша бяха силно озадачени, бяха сигурни, че ще минат месеци, преди да имаме първата сделка. Никой не го очакваше от нас", спомня си Цветан Иванов с усмивка.

А в съседния коридор

Няколко месеца след появата на картите MultiSport се появява и конкурентът. В случая не става дума за копиране на модела, а за съвпаднало по време разработване на нишата. Вторият играч е местното дружество на френската Sodexo - "Содексо пасс България". От години фирмата е позната на българския пазар с освободените от данъци и осигуровки ваучери за храна и за други социални придобивки.

"Първоначалните ни проучвания показаха, че 9 от 10 души искат да получават социални придобивки за спорт и че това би повишило ангажираността им на работното място", обяснява Виктор Косконел, изпълнителен директор на "Содексо пасс България" появата й в полето на спорта. Стартът на продукта на Sodexo Sport Pass на българския пазар съвпадa с въвеждането на услугата в Румъния. От компанията обясняват, че основната разлика е, че в България това се случва много по-бързо и от нулата, докато в Румъния става посредством придобиване на друга компания, като услугата там се нарича 7cards.

От уста на уста към разтягане

Бизнесът явно потръгва. Спортните клубове в мрежата на MultiSport вече са над 390, повечето в столицата, а активности - над 120. В края на 2015 г. корпоративните клиенти са били 28. Сега карти MultiSport купуват над 400 компании. "Растат геометрично", казва Иванов. "Когато започнахме да предлагаме този продукт, си представях, че той ще бъде атрактивен само за технологичните и аутсорсинг компаниите и някои международни. Оказа се, че съм се объркал за щастие", усмихва се той, като допълва, че откриват клиенти във всевъзможни сектори, като се започне от банковия и търговията с бързооборотни стоки и се стигне до болнични заведения и дори почистващи фирми. Изключение са производствените предприятия, където оптимизацията на разходите е цел номер едно. От другата страна - при спортните клубове, срещат отказ само от някои вериги, които или смятат, че имат достатъчно силен бранд и нямат нужда от допълнителна реклама и клиенти или са ориентирани към друга целева група посетители.

Обяснението на Иванов за бързия подем е, че хората си говорят и реално не е необходим много маркетинг. Така проактивно от средата на 2016 г. спортни клубове и компании започват да се обръщат сами към "Бенефит системс България". Първите са провокирани от клиенти, сдобили се с карти, а вторите - от служители и конкурентите си в сектора. Активните карти MultiSport в момента на пазара вече са над 20 хил. От трима души компанията вече е с 30 служители и за пореден път си търси по-голям офис.

Доволна от реакцията на пазара е и Sodexo. "Предлагаме Sport Pass на потребители в цяла България, така че имаме клиенти от всички сектори и индустрии и различни по размер организации", коментират оттам. От компанията казват, че сега работят с над 550 клуба и имат над 21 хил. карти в страната.

На фитнес съм, на фитнес съм

Ефектът се усеща и нататък по веригата. "Статистиката със сигурност не работеше в полза на инвеститорите в спортни зали, като само между 3% и 4% от българите декларират, че практикуват активно спорт. Това се оказва, че не е поради липса на желание с оглед на интереса към нашия продукт", казва Иванов.

"При някои от клубовете посетителите с карти са над 50%, които в една немалка част са нови клиенти. Ефектът от нашите карти е огромен. Отиват хора, за които спортът е нещо ново", казва той. А дали залите стигат: "Към момента има достатъчно спортна инфраструктура, но може би скоро няма да е. Вече има сигнали от клубове, които ни казват, че са пълни с хора в пиковите часове, така че това ще се появи като проблем", казва Иванов. И продължава: "Това, което предлагаме ние, направи спорта доста по-достъпен, отколкото беше преди да ни има и това ни прави горди".

Рискът от претоварване

Основен въпрос, разбира се, е финансовата устойчивост системата или кой ще плати сметката към спортните зали, ако интересът на неактивните картодържатели към спорта се засили.

"В определена степен е риск, но ние сме го поели. Не разсъждаваме в тази посока за момента. Ние искаме да се разшири нашият бизнес и да стигне до максимален брой хора. До момента се разплащаме без никакъв проблем. Използваме know how от компанията майка, която има 15 години опит и смятаме, че можем да организираме бизнес модела си", коментира Цветан Иванов. И продължава: "дружеството е 100% собственост на Benefit Systems. Ние сме достатъчно стабилна финансово компания, една от най-привлекателните за инвеститорите на Варшавската стокова борса".
Подаване на социалната топка

Продуктът, който двете компании подават към фирмите, е карта за посещение на спортните обекти от мрежата им. MultiSport се предлага на фирми с минимум 5 служители, като това е и минималната бройка карти, която може да се поръчва. Цената варира в зависимост от това колко голяма е компанията, дали фирмата ще плати цялата сума за всичките си служители или само за част от тях, дали служителят ще си подели разходите с работодателя или ще заплати сам, като цената расте в тази последователност на опциите (например за фирма с 50 до 200 служители - вариантите са от 30 до 38 лв. без ДДС на карта на месец.

Представителите на френския конкурент не дадоха цени за Sport Pass. Компания клиент каза, че заплаща по 40 лв. с ДДС за неограничен достъп до обектите, като имало и по-евтин вариант, но за по-малък кръг от зали.

За фирмите е различно и данъчното и осигурително третиране на този разход в зависимост от избрания план.
В идеалния случай за посредниците компания със стотици служители плаща сама за всички тях, като така платеното за неактивните картови ползватели ще компенсира спортните посещения на останалите.

"Нашето желание е компанията да плати за служителите. Основната идея на тази карта е да бъде мотивационен продукт и социална придобивка, и като такава се предполага работодателят да плати, а не служителят да си я закупи", казва Иванов. "Масовият случай е фирмата да закупи за служителите, които желаят, но в доста от тези случай след това преминават на варианта, в който заплащат за всичките си служители", казва той.

Аналогичен опит споделят и от Sodexo: "Наблюдаваме интересна тенденция – малкият и средният бизнес започва да въвежда социалните придобивки за спорт, като първоначално поръчва малък брой карти, а след това започват да предлага услугата на всички служители." Обратното е по-непосилно - веднъж предложена на служителите придобивка трудно се отнема.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Американският производител на обезболяващи Purdue Pharma иска защита от фалит Американският производител на обезболяващи Purdue Pharma иска защита от фалит

По-рано фармацевтичната компания предложи между 10 и 12 млрд. долара като извънсъдебно споразумение

16 сеп 2019, 71 прочитания

Електронните цигари застрашават американската тютюнева индустрия Електронните цигари застрашават американската тютюнева индустрия

Компаниите се подготвят за потенциални спадове, тъй като опасенията за здравето на потребителите се увеличават

16 сеп 2019, 247 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стани мой оценител

Най-голямата компания в сектора – "Адванс адрес експертни оценки", има нов собственик и планове за разширяване на бизнеса

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг