Краткотрайни снимки, дълготрайни планове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Краткотрайни снимки, дълготрайни планове

Краткотрайни снимки, дълготрайни планове

Snap, компанията разработчик на приложението Snapchat, ще излезе на борсата, като сложи край на сушата от технологични листвания

8389 прочитания

Темата накратко

-> Snap, компанията разработчик на приложението Snapchat, ще излезе на борсата, като сложи край на сушата от технологични листвания

-> Snap търси 3 млрд. от инвеститорите и оценка от 25 млрд. долара

-> Компанията изглежда неподготвена за пазара спрямо другите си големи конкуренти в сектора - загубата й все още надвишава приходите

Ивън Спигъл сигурно изпитва разнородни чувства. От една страна, компанията му Snap, която стои зад популярното приложение Snapchat, най-накрая излиза на борсата. Това крие своите рискове особено предвид желанието на Спигъл да пусне акции без право на глас в компанията. От друга страна обаче, в Силициевата долина отдавна не е имало голямо публично предлагане на технологична компания като планираното от Snap. Именно заради това очакванията са високи и всичко, което Snap прави или е правила до момента, се сравнява с предишните големи, решили да излязат на борсата - или по-конкретно, с Facebook.

Спигъл вероятно изпитва и едно конкретно чувство - раздразнение. Защото когато Facebook изпитваше затруднение в привличането на нови потребители за собствената си социална мрежа и тогавашната си нова придобивка Instagram, основателят Марк Зукърбърг се насочи именно към идеята на Snapchat и създаде Instagram Stories. Новата функция в Instagram не просто копира до голяма степен Snapchat, но и след това Зукърбърг използва някои от функциите й в чат приложението си Messenger, което вече позволява закачането на снимки с послание, които да траят определено време, след което изчезват.

Snap подаде тихомълком документите си за излизане на борсата в края на миналата година, а неотдавна Спигъл официално коментира намеренията на компанията и желанието й да набере 3 млрд. долара в първичното предлагане. Ако това се случи, компанията ще получи оценка от 25 млрд. долара. Сравненията с Facebook не закъсняха. И показват едно: Snap може би избързва с решението и компанията може да срещне сериозни трудности в намирането на инвеститори.

Стара приказка

За да е още по-драматична картината, сравненията между Snapchat и Facebook имат и свой исторически корен. През 2013 г. Марк Зукърбърг обръща внимание на все още набиращото популярност приложение Snapchat и предлага на основателя му Ивън Спигъл да купи компанията разработчик за 3 млрд. долара. Спигъл отказва с идеята, че приложението му струва много повече. По-късно той променя името на компанията Snapchat на Snap, докато приложението запазва първоначалното си име.

В момента Snapchat има 161 милиона активни потребители дневно, докато Facebook имаше 483 милиона през 2012 г., когато излезе на борсата (виж инфографиката). Това обаче е малка разлика спрямо тази в приходите - за последното тримесечие преди да излезе на борсата, Facebook реализира оборот от 1.13 млрд. долара. За последното тримесечие при Snap приходите са нараснали до 404 млн. долара, но компанията отбелязва и огромен растеж на загубата - до 514.6 млн. долара.

Всъщност, дори да гледаме на двете компании с просто око, трудно можем да сравняваме Snapchat с Facebook. Когато Facebook излезе на борсата, социалната мрежа вече беше световен феномен, непознат досега в интернет ерата. Беше станало ясно, че Facebook няма да последва MySpace и няма да се окаже поредната еднодневка. Големият удар на Facebook обаче се оказа не просто привлекателността й, но и фактът, че услугите й (макар не всички) се ползват от хора в най-различна възраст. Нещо, с което Snapchat не може да се похвали.

Детска играчка?

В очите на много от потенциалните потребители и инвеститори пред Snap седи една голяма пречка. Приложението на компанията просто няма този блясък, който имат продуктите на Facebook, Google и Apple. Докато тези услуги изглеждат привлекателни за всички възрасти, Snapchat се разглежда единствено като приложение за подрастващото поколение. От Snap ще трябва да поработят много сериозно върху това да променят възприятията на децата. Докато това не се случи, винаги ще има въпросителни относно бъдещето на Snapchat.

Самото приложение обаче вероятно винаги ще има потребители, защото то далеч не е достигнало потенциала си от потребители въпреки тесния набор от хора, към който се цели. Instagram Stories може да отнеме част от тях, но Snapchat и запомнящото му се лого все пак остава по-разпознаваемото приложение от двете в тази сфера. Snap обаче не може да разчита, че ще се развие така, както по-големите и възрастни свои братя в сектора, ако разчита само на едно приложение. Ивън Спигъл ще трябва да направи нещо повече, за да заслужи компанията му оценката от 25 млрд. долара - защото в сегашно време тя изглеждd като огромен балон, а не като реална. Приходите на Snapchat все още са сравнително ниски, а за сметка на тях загубата е огромна.

В крайна сметка Facebook и Google продължиха да разширяват потребителите си с огромен брой услуги, приложения и продукти. Ако Snap се остави по течението само със сегашния си продукт, таванът може да бъде ударен съвсем скоро. Другият път е този на придобивки, но той е свързан с още повече разходи, още повече загуба и, разбира се - още по-голям дълг. Което едва ли се нрави на инвеститорите. Така или иначе, въпросителните около Snap са много. Важното за момента е само едно - Силициевата долина отново ще види голямо публично предлагане. Чакаме Uber и Airbnb.

Що е Snapchat?

Snapchat е приложение, в което потребителите могат да си изпращат снимки и видеоклипове с кратка продължителност. Те могат да бъдат видени два пъти от един човек за кратък период от време, след което стават недостъпни. В приложението също така могат да се пращат и текстови съобщения, които се изтриват в момента, в който клиентът напусне приложението. Всеки потребител също така може да си слага и лична снимка или видео с послание или настроение, които траят в рамките на деня. Известна функция на приложението са и интерактивните филтри на снимките, които набраха популярност в интернет.

Темата накратко

-> Snap, компанията разработчик на приложението Snapchat, ще излезе на борсата, като сложи край на сушата от технологични листвания

-> Snap търси 3 млрд. от инвеститорите и оценка от 25 млрд. долара

-> Компанията изглежда неподготвена за пазара спрямо другите си големи конкуренти в сектора - загубата й все още надвишава приходите

Ивън Спигъл сигурно изпитва разнородни чувства. От една страна, компанията му Snap, която стои зад популярното приложение Snapchat, най-накрая излиза на борсата. Това крие своите рискове особено предвид желанието на Спигъл да пусне акции без право на глас в компанията. От друга страна обаче, в Силициевата долина отдавна не е имало голямо публично предлагане на технологична компания като планираното от Snap. Именно заради това очакванията са високи и всичко, което Snap прави или е правила до момента, се сравнява с предишните големи, решили да излязат на борсата - или по-конкретно, с Facebook.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.