Новата технология на растежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата технология на растежа

Новата технология на растежа

Пазарът на електроника в България достига обем от 1.7 млрд. лв.

Константин Николов
21692 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко

- Пазарът на електроника в България достига обем от 1.7 млрд. лв. според Euromonitor

- Макар "Технополис" и "Техномаркет" да остават основните играчи, секторът е по-разнообразен от всякога с възхода на онлайн пазаруването и по-малките компании

- Телекомите продължават да са водещи на пазара на смартфони

Дълги години пазарът на електроника в България се движеше от два основни играча - "Техномаркет" и "Технополис". Те покриваха цялата страна и повечето потребители, онлайн пазаруването още не беше толкова популярно, а конкуренцията от други компании не беше голяма. Днес двете вериги остават на челните места по приходи, но са все по-притиснати - ролята на огромните физически магазини намалява и дори се превръща във финансова тежест на фона на динамичните електронни търговци.

А клиентите имат избор на все по-наситения и разнообразен пазар, като вече преди покупка сравнят цените не само с тези на други местни доставчици, но и с другите страни в Европа и по света. И не само - те и поръчват отвсякъде. От години няма официални данни и изследвания колко голям е пазарът. Но според последното проучване на консултантската компания Euromonitor търговията на дребно на електроника тук е достигнала продажби от 1.7 млрд. лв. през миналата година, лек спад от 1% спрямо 2015 г.

Необяснимият спад

Повечето компании от пазара са съгласни с това число като стойност, но не и с изводите в доклада на Euromonitor. Според анализаторската група през последната година големите спортни събития като европейското първенство по футбол и олимпийските игри в Рио не са предизвикали очаквания бум в продажбите на телевизори - един от най-важните сегменти по приходи в сектора. На обратното мнение е Божидар Колев, съсобственик на "Технополис", която според изследването е водещата компания в сектора с дял от 24% (виж инфографиката). Според него няма никакви причини пазарът да се е свил през 2016 г., тъй общите продажби на телевизори са скочили рязко, а отделно търсенето на климатици и хладилници също е нараснало заради топлото лято. Думите му се потвърждават и от Георги Милушев, управляващ съдружник в друга голяма верига - "Зора". "Приходите ни през 2016 г. се увеличиха с над 20%, и то без да сме отваряли нови магазини", уточнява мениджърът. Растеж има и в онлайн пазаруването.

Проучването на Euromonitor поставя "Технополис" на първата позиция в индустрията с продажби от 403 млн. лв. през 2016 г., с 5% повече от предишната година (според Колев ръстът им е по-голям: около 10%). Изследователската компания уточнява, че веригата укрепва водещата си позиция в продажбите на дребно на електроника спрямо конкурента си "Техномаркет", чийто дял продължава да се свива. През последната година "Техномаркет", където контролът се смени за пореден път и сега е собственост на депутата Делян Пеевски, води спорове с наемодателя си "Глориент инвестмънт БГ" (създадена от основателите на веригата с цел да привлекат чужд инвеститор) за собствеността върху 13 търговски обекта и една офис сграда. Междувременно компанията отказва да плаща наем и да напуска обектите и делата вероятно ще се проточат дълго време, но рискът за "Техномаркет" да трябва да освободи ключови магазини остава. Компанията вече затвори няколко обекта, а приходите й за последната отчетена официално година - 2015, се свиха с 14%, като се очаква тази тенденция да се запази и за миналата година.

Телекомът като продавач

В същото време интересно е включването в доклада на Euromonitor на телекомите като основни играчи на ритейл пазара. Няма точни данни колко големи и какви са продажбите им на електроника, но те все още са основният канал за покупка на смартфони от крайните потребители. Според източници от бранша на българския пазар годишно се пласират около 1.6 млн. телефона, като около 1 млн. от тях минават през операторите. Отделно те продават и други устройства като таблети и телевизори. Отчасти картината се разкрива от резултатите за последното тримесечие на 2016 г. на "Мобилтел", където става ясно, че приходите от продажби на устройства на телекома са скочили с 24% на годишна база до 17.2 млн. евро. Тенденцията е все по-голямо търсене на смартфони във вериги и онлайн магазините, но все още основната част минава през операторите.

Именно смартфоните и телевизорите носят основната част от продажбите на дребно на електроника, като си поделят по около една трета от пазара. В "Технополис" и "Зора" по сегменти водещи са телевизорите, следвани от смартфоните и компютърната техника. Българските потребители продължават да търсят основно телефони от средния и по-ниския ценови клас, докато при телевизорите се търсят най-вече популярните марки както Samsung и LG, както и тъй наречените B-брандове.

Все по-онлайн

Основното търсене на електроника продължава да е през физическите магазини. Но всички играчи в индустрията отчитат сериозно повишение на онлайн бизнеса си, който вече носи около 5% от приходите на големите вериги. Водещ по продажби тук е румънският еMАG, който за няколко години успя да постигне сериозно присъствие на българския пазар. "Ръстът в оборота ни за 2016 е 40%, което значи, че постигаме ръст доста над отчетения за пазара като цяло", коментира пред "Капитал" Стефана Здравкова, изпълнителен директор на eMAG.bg. Компанията не оповестява резултатите си за България, но по неофициални източници те трябва да достигнат 100 млн. лв. за миналата година, което прави групата един от основните играчи в индустрията. Само за т.нар. Черен петък бяха пласирани стоки за над 27 млн. лв. Онлайн търговецът продава във все повече сегменти, като има и Мarketplace платформа, но основна част от приходите идват именно от електроника. Според Здравкова и при eMAG водеща категория продукти си остава черната техника, а като обем продажби най-силно представени са телевизорите и мобилните телефони.

В очакване на по-различен растеж

Въпреки някои сравнения с годините преди кризата, когато приходите най-вече на "Техномаркет" бяха далеч по-високи, според хора от бранша пазарът е по-голям от преди. Euromonitor изчислява обема на ритейл сектора през 2008 и 2009 г. на около 1.2 млрд. лв. Голямата разлика със сегашните продажби е фактът, че тогава е имало далеч по-голям износ, коментират от сектора. Също така телекомите тогава не са били такъв фактор, както сега, а онлайн търсенето тепърва прохождаше сериозно. Отделно има и далеч повече играчи. Пример е веригата "Техмарт", чиято компания майка дълги години беше основно дистрибутор и изнасяше навън. В един момент реши да заложи и на ритейл бизнес, като в момента е на четвърто място сред веригите след "Технополис", "Техномаркет" и "Зора". Именно тя пое и два от освободените без бой магазини на "Техномаркет", преди скандалът да ескалира.

Все още в сектора не са наясно каква ще е настоящата година, при условие че няма да има големи първенства, а и не се знае колко топло ще е лятото. Не се знае и колко стабилно правителство ще бъде избрано. "Но няма причина да сме големи песимисти - безработицата пада, заплатите се вдигат, има стабилен растеж на БВП. От тази гледна точка очакваме да е позитивна година", твърди Божидар Колев от "Технополис".

Темата накратко

- Пазарът на електроника в България достига обем от 1.7 млрд. лв. според Euromonitor

- Макар "Технополис" и "Техномаркет" да остават основните играчи, секторът е по-разнообразен от всякога с възхода на онлайн пазаруването и по-малките компании

- Телекомите продължават да са водещи на пазара на смартфони

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK