Свързана с "Химимпорт" фирма купи дела на БДЖ в "Алианц България"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свързана с "Химимпорт" фирма купи дела на БДЖ в "Алианц България"

С приходите жп холдингът ще покрие част от просрочените си задължения към облигационерите

Свързана с "Химимпорт" фирма купи дела на БДЖ в "Алианц България"

Пакетът от 2.8% в застрахователното дружество, който се продаваше за 1.8 млн. лв., изненадващо не беше придобит от мажоритарния собственик

18819 прочитания

С приходите жп холдингът ще покрие част от просрочените си задължения към облигационерите

© Цветелина Белутова


Делът от 2.8%, който "Холдинг БДЖ" държеше в застрахователното дружество "Алианц България", е бил продаден успешно от облигационерите на железниците. За пакета, който беше предложен през частен съдебен изпълнител за малко над 1.8 млн. лв., наддаване практически не е имало, като в търга не се е включил дори и мажоритарният собственик на застрахователя "Алианц България холдинг". Единственият кандидат е бил "Арт метал трейдинг", която непряко се свързва с групата на "Химимпорт". Преди броени дни компанията е платила и цената, научи "Капитал" от свой източник. Съдебният изпълнител Орлин Мендов отказа да даде информация. Със сумата ще бъдат покрити част от просрочените задължения на жп холдинга към облигационерите.

Новият акционер

Купувачът "Арт метал трейдинг" е с мажоритарен собственик "Био агро къмпани", която противно на името си е регистрирана с предмет на дейност производство на ламарина и алуминий на листа. Основен акционер в нея с 59.55% е "Холдинг Света София". Другият партньор в "Арт метал трейдинг" е "Ведар консулт", което пък е 100% собственост на холдинга. Всички дружества с изключение на последното са регистрирани на един и същ адрес в столицата, а и четирите се управляват от 46-годишния Вангел Янков.

Като бивш приватизационен холдинг "Света София" е с доста разпокъсана собственост. Сред акционерите обаче доминира свързваната с "Химимпорт" "Адара", която по данни от отчета към края на 2016 г. държи 19.41% от капитала. Дружеството няма други акционери, чийто дял да превишава 5%.

Справка в Търговския регистър освен това показва, че в края на миналата година "Холдинг Света София" е подписал тригодишен договор за кредит овърдрафт с Централна кооперативна банка, която е част от групата на "Химимпорт". Заемът е с лимит 13 млн. лв., които се предвижда да се използват за допълване на оборотния капитал. Кредитът е обезпечен с първи по ред залог на търговското предприятие "Био агро къмпани". Към момента на подписване на договора дружеството е оценено на 22.4 млн. лв.

Предлагане

Пакетът от 202 500 поименни безналични акции с право на глас в "Алианц България" (2.8% от капитала) беше обявен за продажба в началото на годината. Началната цена беше 1.832 млн. лв. и представляваше 80% от оценката. Тъй като това беше първото предлагане на книжата, е много вероятно потенциални други кандидати да са решили да изчакат цената да падне, но са били изненадани от появата на купувач.

Процедурата беше организирана по искане на кредиторите по втория облигационен заем на "Холдинг БДЖ". Емисията на стойност 120 млн. евро беше издадена през 2007 г. за покриване на предишни задължения. Впоследствие железниците спряха да плащат на кредиторите си и заемът беше обявен за предсрочно изискуем в края на 2014 г. Оттогава холдингът се опитва да разпродаде неоперативни активи, за да покрие просрочията си.

Същите акции вече бяха предлагани преди няколко години от Агенцията за приватизация, но тогава пакетът представляваше 5.6% от капитала, а междувременно застрахователят вдигна двойно капитала. Сделката тогава се провали, тъй като наред с други активи на холдинга върху акциите в "Алианц България" беше наложен запор от Depfa Bank – основният кредитор на железниците по първия облигационен заем от 2004 г.

Според последния отчет на "Алианц България" за 2015 г. брутните премии са 157 млн. лв., а чистата печалба - 10.5 млн. лв.

Загубата на железниците нарасна 6 пъти

Приходите на "Холдинг БДЖ" през миналата година са намалели с 32% до 13.9 млн. лв., като в сумата влизат и получени средства от разпродажбата на неоперативни активи за общо 8.4 млн. лв. Загубата нараства от 5.1 млн. лв. на 31.2 млн. лв., показва предварителният индивидуален отчет на компанията. Оттам намаляване на задлъжнялостта с 48.7 млн. лв. в резултат на изплатени лихви и главници по заемите от кредитните институции. Въпреки това дружеството има просрочени задължения към финансови институции в размер на 155.6 млн. лв. (основно към облигационерите), а още 26.8 млн. лв. са просрочията към Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Делът от 2.8%, който "Холдинг БДЖ" държеше в застрахователното дружество "Алианц България", е бил продаден успешно от облигационерите на железниците. За пакета, който беше предложен през частен съдебен изпълнител за малко над 1.8 млн. лв., наддаване практически не е имало, като в търга не се е включил дори и мажоритарният собственик на застрахователя "Алианц България холдинг". Единственият кандидат е бил "Арт метал трейдинг", която непряко се свързва с групата на "Химимпорт". Преди броени дни компанията е платила и цената, научи "Капитал" от свой източник. Съдебният изпълнител Орлин Мендов отказа да даде информация. Със сумата ще бъдат покрити част от просрочените задължения на жп холдинга към облигационерите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    zztop11 avatar :-|
    zztop11

    Поздравления за въображението, което сте имали в този материал. Заглавието е доста подвеждащо като се сравни със статията. В целта си да търсите сензация ровейки търговския регистър и съшивайки с бели конци защо не намерихте иформация защо този дял е даден на ЧСИ, защо Алианц първоначално го е купил, а след това се е отказал от него. БДЖ е една бъздънна яма и само частни фирма биха успели да го съживят (ако е възможно изобщо). Но частни фирми, които решават да правят нещо, а не като Алианц само да спекулират.

  • 2
    lubka2 avatar :-|
    Карамазова

    Да, въпросът не е кой е купил дела, а кой и защо го продава. И пай добре, че се е намерил купувач, щото можеше и да не се намери и тогава какво правим, а?

  • 3
    hamalibig avatar :-|
    Хамалски услуги big

    Всичко се върти с далавери страшни...





    https://www.hamalibig.com/

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Според пълното членуване в заглавието, БДЖ е купила Химимпорт.

  • 5
    aunt_agatha avatar :-|
    aunt_agatha

    До коментар [#4] от "cinik":

    Не разбирам какво толкова ги мъчи българските журналисти пълният член. Едно кратко правило е, просто го научават и спират да се излагат.

  • 6
    ehs1428919000397698 avatar :-|
    svilen mollov

    „фирма купи делът на БДЖ“ - Кой какво е купил?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK