Volkswagen въвежда таван на заплащането на мениджърите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Volkswagen въвежда таван на заплащането на мениджърите

Бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн (вдясно) беше уволнен след избухването на дизеловия скандал, но си получи изцяло полагащите му се бонуси. Сега наследникът му Матиас Мюлер (вляво) ще обвърже в по-голяма степен възнагражденията на ръководството с резултатите на компанията.

Volkswagen въвежда таван на заплащането на мениджърите

Германската автомобилна компания излезе отново на печалба през 2016 г.

Кирил Кирчев
6012 прочитания

Бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн (вдясно) беше уволнен след избухването на дизеловия скандал, но си получи изцяло полагащите му се бонуси. Сега наследникът му Матиас Мюлер (вляво) ще обвърже в по-голяма степен възнагражденията на ръководството с резултатите на компанията.

© Reuters


5.1

млрд. евро е била нетната печалба на компанията през 2016 г. при загуба от 1.6 млрд. евро година по-рано.

217.3

млрд. евро са достигнали годишните приходи, което е рекорд в историята на компанията.

Volkswagen определи таван на заплащането на мениджърите, обяви германският производител на автомобили в петък, когато представи финансовите си резултати, съобщава BBC. През миналата година компанията отново излезе на печалба, след като завърши 2015 г. на загуба заради дизеловия скандал.

Новите правила

Съгласно новите правила, одобрени в петък от надзорния съвет, заплащането на висшия мениджмънт ще бъде в по-голяма степен обвързано с постигнатите резултати. Финансовият пакет за главния изпълнителен директор ще бъде ограничен до 10 млн. евро на година, а за членовете на борда на директорите – 5.5 млн. евро.

Германската компания стана обект на жестоки критики в страната и от акционерите, след като мениджърите й приеха с неохота намалението на заплащането с 30%. Бонусите бяха свързани само частично с постигнатите резултати през последните две години, пише Reuters. Компанията не дава подробна информация за сравнение на възнагражденията според новите правила и тези, получени от висшето ръководство през 2015 г. Като отбелязва само, че теоретично размерът на максималния пакет ще бъде понижен с 40%. Volkswagen трябва да обяви на 14 март възнагражденията на мениджърите за миналата година.

Бившият главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, който напусна след избухването на дизеловия скандал, прибра 17.5 млн. евро през 2011 г. в резултат на големи бонуси и беше най-високоплатеният мениджър от компаниите в германския водещ борсов индекс DAX. А през 2015 г. е получил 7.3 млн. евро, от които две трети са били от бонуси.

Сега компанията се стреми делът на заплатата във финансовия пакет да се увеличи. Мениджърите няма да получават годишни бонуси, ако годишната оперативна печалба на групата е под 9 млрд. евро (при праг от 5 млрд. евро в момента) и маржът на оперативната печалба остане 4%, обявиха от компанията, която и преди е въвеждала подобни тавани на мениджърските възнаграждения.

Завръщане към печалба

През миналата година Volkswagen отново се е върнала на печелившия път. Компанията е постигнала нетна печалба от 5.1 млрд. евро при загуба от 1.6 млрд. през 2015 г. поради разразилия се най-голям скандал в историята на германския автомобилен производител.

"Докато миналата фискална година ни предложи големи предизвикателства, въпреки кризата оперативният бизнес на групата се представи най-добре досега", заяви главният изпълнителен директор Матиас Мюлер след заседанието на надзорния съвет.

Дизеловият скандал не попречи на групата, която е собственик и на брандовете Porsche, Audi и Skoda, да продаде рекордните 10.3 млн. автомобила през миналата година, в основата на което стои силното търсене в Европа и Азиатско-Тихоокеанския регион. Това представяне позволи на Volkswagen да изпревари главния си конкурент – японската Toyota, и да стане компанията с най-много продадени автомобили през 2015 г.

Годишните приходи са достигнали рекордните 217.3 млрд. евро през миналата година – с 2% ръст спрямо 2015 г. Компанията очаква резултатът да се подобри с 4% през тази година в резултат на по-големите продажби.

Матиас Мюлер отбелязва, че компанията е в добра производствена и финансова позиция, което ги прави оптимисти за бъдещето.

Все пак компанията е направила еднократни разходи от 7.5 млрд. евро, от които 6.4 млрд. евро са за погасяване на щети покрай дизеловия скандал. Анализаторите очакваха заделените провизии да бъдат 4.2 млрд. евро.

Volkswagen вече постигна договорености в САЩ за погасяване на щети от различен характер покрай скандала на обща стойност 22.6 млрд. евро, където бяха засегнати 600 хил. автомобила. В Европа обаче германската компания не е предложила обезщетение на засегнатите от скандала собственици на автомобили, което не се приема добре от политиците и регулаторите.

5.1

млрд. евро е била нетната печалба на компанията през 2016 г. при загуба от 1.6 млрд. евро година по-рано.

217.3

млрд. евро са достигнали годишните приходи, което е рекорд в историята на компанията.

Volkswagen определи таван на заплащането на мениджърите, обяви германският производител на автомобили в петък, когато представи финансовите си резултати, съобщава BBC. През миналата година компанията отново излезе на печалба, след като завърши 2015 г. на загуба заради дизеловия скандал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha

    "Финансовият пакет за главния изпълнителен директор ще бъде ограничен до 10 млн. евро на година, а за членовете на борда на директорите – 5.5 млн. евро."


    Ха ха , шефовете на VW ще взимат по-малко от футболистив в бундеслигата :-) После що няма работа .

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Плащанията обаче няма да имат еднократен ефект, защото се изтеглиха огромни загуби, които тепърва ще се погасяват през годините.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.