Съюзът на пивоварите отчете 2.5% ръст на продажбите през 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съюзът на пивоварите отчете 2.5% ръст на продажбите през 2016 г.

Миналата 2016 е втора поредна на нарастване на бирения пазар след години на свиващи се продажби

Съюзът на пивоварите отчете 2.5% ръст на продажбите през 2016 г.

Най-големите шест пивоварни в страната са реализирали общо 5.181 млн. хектолитра пиво

Мара Георгиева
10865 прочитания

Миналата 2016 е втора поредна на нарастване на бирения пазар след години на свиващи се продажби

© Капитал


Продадените количества бира през миналата година от членовете на Съюза на пивоварите в България са най-високите за последните 8 години, става ясно от обобщените данни на браншовата организация. Компаниите, членуващи в съюза – "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво", са реализирали общо 5.181 млн. хектолитра бира, което е с 2.5% повече от продажбите им през 2015 г.

По данни на браншовата организация, която обединява най-големите производители на бира в страната, нейните членове държат общо 93% от пазара като количество продадени бири.

Поредна година на растеж

"Продажбите през миналата година се доближават до обемите от 2007 и 2008 г., които бяха едни от най-успешните за бранша. Тогава членовете на съюза отчетоха 5.3 млн. хектолитра бира, но при действащи към онзи момент девет пивоварни", уточнява Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата структура. За този период са напуснали няколко малки производителя - закрита е "Агрима", а вече не са членове на съюза "При кмета" и една по-малка пивоварна във Варна.

Общият пазар на бира в страната също расте. "През 2015 г. е бил 5.3 млн. хектолитра, което е с 2% повече от 2014 г. Все още нямаме официални данни от Националния статистически институт за размера на целия пазар на бира в страната през 2016, но според Годишния доклад на Агенция "Митници" през миналата година са реализирани 5.6 млн. хектолитра", коментира за "Капитал" Радомирова. По думите й увеличението е резултат от "иновациите в бранша, добрия туристически сезон, дългото и топло лято". Така на практика 2016 става втора поредна година на нарастване на бирения пазар след няколко предишни, в които продажбите на пиво в страната се свиваха.

Инвестиции и новости

През 2016 всички фирми, членуващи в Съюза на пивоварите, са инвестирали общо близо 43 милиона лева. Средствата са вложени в модернизиране и изграждане на нови производствени, складови и лабораторни помещения, окомплектоване на инсталации за анаеробно пречистване на отпадни води, изграждане на климатизационни системи, нови производствени апарати и IT оборудване, автоматизирани системи за бутилиране и етикетиране на готовата продукция.

По данни на браншовата организация през миналата година пивоварните компании са представили на пазара седем нови продукта: "Болярка радлер", "Столично пейл бок", "Каменица старо пиво", Staropramen Dark, "Плевен пиво", "Пиринско младо пиво", Grimbergen launch. "Освен това производителите са предложили и над 30 нови опаковки и разфасовки бира, което означава хиляди левове инвестиции за обновената гама от бутилки, кенове, етикети и капачки", коментира Ивана Радомирова.

Акцизи и заетост

Според данните на Агенция "Митници" постъпленията от акциз за бира през изминалата година са 81.3 милиона лева, което е с 5% повече спрямо 2015 г. Приходите от ДДС са 60 млн. лева. Пивоварните компании, членуващи в съюза, са платили 4 милиона лева повече акцизи през 2016 г. в сравнение с предходната година, посочват от браншовата организация.

По данни на НОИ през 2016 заетите с производство на пиво и малц са 2400. От тях с техниците и приложните специалисти са 890, машинните оператори и монтажистите - 560, а ръководният състав и висококвалифицираните специалисти - 510.

За изминалата година средният осигурителен доход в бранша е 1350 лева, посочват от Съюза на пивоварите.

Социална отговорност

"Освен активен инвестиционен процес и устойчива работна заетост пивоварите в страната отчитат и силни информационни кампании в подкрепа на модерната бирена култура, насочени към защита на потребителите", коментира Ивана Радомирова. Браншът инвестира в общи инициативи за социална отговорност.

Кампанията "Спортът е по-добрият начин децата да пораснат" има за цел да насърчава и подкрепя масовия спорт като алтернатива и превенция на експериментирането с алкохол от лица под 18 години. Пивоварните компании се присъединиха към общоевропейския доброволен ангажимент на индустрията за представяне на енергийната стойност и хранителното съдържанието на марките бира. Продължава и информационната кампания на бранша за качествата на пивото и ефекта от умерената му консумация.
Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България: Пивоварите в страната отчитат и силни информационни кампании в подкрепа на модерната бирена култура, насочени към защита на потребителите.
Фотограф: Капитал

Продадените количества бира през миналата година от членовете на Съюза на пивоварите в България са най-високите за последните 8 години, става ясно от обобщените данни на браншовата организация. Компаниите, членуващи в съюза – "Болярка - ВТ", "Бритос", "Загорка", "Каменица", "Карлсберг България" и "Ломско пиво", са реализирали общо 5.181 млн. хектолитра бира, което е с 2.5% повече от продажбите им през 2015 г.

По данни на браншовата организация, която обединява най-големите производители на бира в страната, нейните членове държат общо 93% от пазара като количество продадени бири.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    100jan avatar :-(
    100jan

    Много оптимистичен материал, сигурно защото не е статия, а папагалско повторение на пропагандата на Съюза на пивоварите в България. Би било статия, ако например имаше въпрос как така говорим за разширяване на инвестициите, а същевременно най-старата пивоварна в България ("Каменица" - Пловдив) беше разрушена, производството изнесено в Хасково, а стотици специалисти-пивовари - останали без работа.

    Впрочем, вече навсякъде може да се намери вносна бира. Не българска, с лицензна марка, а ВНОСНА. Опитайте и вижте разликата...

  • kiro1234

    Кога ще направят българските пивовари бира годна за пиене?
    Или това противоречи на концепцията за печалбата?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Който държи хората до 18 г. да не пипват алкохол се застрелва автоматично в крака при борбата с алкохолизма.

    Децата трябва да им е напълно разрешено пиенето с мярка, за да си изградят култура отрано и да не растат с мисълта, че това е "забранен плод".

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "100jan":

    Зависи от бирата. Аз съм пробвал бири в Мюнхен и естествено са много по-добри, но те се марки с вековни (5-6 века) традиция. Много от вносните бири изобщо не ги отличавам от Загорка например.

  • 5
    gxd1494352062522712 avatar :-|
    Mihail Emilov

    До коментар [#1] от " 100jan ": Будвайзер Будвар може би?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK