Гутенберг от "Дружба"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гутенберг от "Дружба"

Гутенберг от "Дружба"

Венцислав Бичаков, собственик на печатницата "Алианс принт"

21924 прочитания

© Цветелина Белутова


Венцислав Бичаков

Венцислав Бичаков е собственик и изпълнителен директор на печатницата "Алианс принт". Завършил е икономика на промишлеността през 1992 г. Започва кариерата си във военен завод, който в периода на промените фалира. По-късно управлява кооперация с 400 работници и различни дейности – шивашка, производство на пластмаси, опаковки и т.н. Напуска предприятието, за да се заеме със свой бизнес в областта на опаковките и търговията с хартия. През 1997 г. става изпълнителен директор на "Фармация" - Дупница. Две години по-късно предприятието е приватизирано и Бичаков напуска, за да се фокусира върху своя печатарски бизнес.

Компанията

Печатницата "Алианс принт" е на пазара малко повече от 15 години. Компанията е създадена през 2001 г. на базата на печатницата на БТА, където работи под наем и е с фокус списания. През 2010 г. купува печатницата на "Икономедиа" (издател на "Капитал" - бел. ред.) в софийския квартал "Дружба" и добавя нови продукти към портфейла си. Днес компанията печата вестници, списани, книги, рекламни материали и др., като при вестниците се конкурира единствено с печатниците на Делян Пеевски.

"Алианс принт" има над

500

клиенти, сред които различни институции, фармацевтични компании, търговски вериги, издателства и т.н. Около 30% от продажбите на дружеството са от износ, като основните пазари са Франция, Англия, Германия и Бенелюкс. В компанията в момента работят около

150

души.

Оборотът на групата (която обединява няколко фирми) е около

20

млн. лв.

като едноличен собственик е Бичаков.
За съжаление в полиграфическия бранш имаме най-нездравословната конкуренция – ценовата.
По време на кризата не правихме съкращения, напротив, стисках зъби, дадохме няколкостотин хиляди лева излишни пари, само и само да съхраним персонала.

Как се насочихте към печатарския бизнес?

- Първият ми сблъсък с печатарския бизнес беше, докато оглавявах една кооперация в провинцията, която имаше малка печатница и цех за опаковки, които по мое време доста се развиха. Там се появи интересът ми към бранша. По-късно започнах частен бизнес с опаковки, но когато ме поканиха да оглавя "Фармация" - Дупница, затворих и разпродадох машините. Това беше глупост, защото беше ясно, че предприятието отива към приватизация. След като излязох от фармацията започнах да си търся варианти да се върна в печатарския бранш. Всичко започна от една обява от два реда, че печатницата на БТА се отдава под наем. Спечелих конкурса и така през 2001 г. създадох "Алианс принт". За съжаление, тъй като кандидатствах "на сляпо" и не можах да огледам машините предварително, се оказа, че печатницата е специализирана за списания, аз имах други идеи. Но тъй като те нямаше как да се случат, започнах да печатам списания. Бяхме 15-ина човека в началото, правехме ловни списания, компютърни, едно за културизъм. Постепенно се разширихме и през 2004 г. се преместихме в друга сграда. Там монтирах първата машина, която беше уникална – имаше възможност за частични лакирания, най-различни опции, които облагородяват печата. Това ни даде много сериозен ръст – над 70% за една година.

Следващата голяма стъпка беше през 2010 г., когато купихме печатницата на "Икономедиа" и се преместихме в базата в "Дружба", която ползваме сега. По това време в цяла Европа течеше процес на освобождаване на издателите от печатници. "Икономедиа" имаше печатница, която, разбира се, не беше достатъчно натоварена, все пак повечето от изданията бяха конкурентни, така че решението на собствениците беше изключително правилно от бизнес гледна точка. Така започнахме с новата дейност – печат на вестници.

Какви продукти печатате в момента?

- Деля бизнеса на листов и ролен (вестникарски) печат. От вестниците печатаме "Капитал Daily", "Сега", някои регионални, седмичника "Банкер", както и почти всички пенсионерски вестници - "Ретро", "Трета възраст", който е лидер. Между другото те са с огромен тираж, тъй като по-възрастните хора все още държат да четат на хартиен носител. Вестниците представляват около 30% от бизнеса ни, останалите 70% са листови – списания и книги, като книгите са около 30-40% от листовото производство. Работим с почти всички големи издателства в България - "Хермес", "Бард", "Сиела" и т.н. Немалък дял имат и рекламните материали като каталози, дипляни, най-различни промоционални материали, още повече че ние имаме доста добри производствени възможности като опции за издателите и за рекламните агенции. Дори и в момента се предвиждат нови инвестиции в тази посока, които ще дадат поредните нови възможности.

Лесно ли се влиза в бранша и необходима ли е голяма инвестиция?

- В бранша може да се влезе със сравнително малка инвестиция, но това е ниво гаражна печатница. Добре структурирана печатница означава огромни инвестиции. Полиграфията е един от най-капиталоемките отрасли. Досега съм инвестирал десетки милиони. Една сравнително обикновена печатна машина при нас струва 2 млн. евро. А с една машина не става.

В нашия сектор си принуден непрекъснато да инвестираш, защото постоянно се появяват нови технологии, нови машини и клиентите отиват там, където ги има просто защото са нови. Това означава, че на 5 години, когато още не си изплатил старата машина, трябва да я продадеш и да купиш нова. И след още 5 години започва същото. Нашата печатница е над средното европейско ниво – като техническо и технологично състояние. Но това трябва да се поддържа.

Каква е конкуренцията във вашия сектор и как реагирате на промените в средата?

- Това е един типичен фрагментиран пазар. Има много играчи, никой от които не владее някаква съществена част от пазара. Което означава, че има огромна конкуренция. Включително имаме натиск и от чужбина, и то по-скоро за големи тиражи и неща, които се произвеждат в Далечния изток, основно книги. От друга страна, силната конкуренция води до ценови сблъсъци. Така че е доста трудно. Такава е тенденция и в Европа. Последните години след кризата имаше години, когато фалираха по над 2000 печатници в Европа. Една от причините е експанзията на източноевропейските страни - Полша, Чехия, Унгария, Прибалтийските държави, те първи стартираха. Работят за Западна Европа и подлагат на ценови натиск западните печатници, които имаха и продължават да имат трудности. Българската полиграфическа индустрия също се включи преди 4-5 години, включително и "Алианс принт", и последните 3 години вече сериозно изнасяме продукция. Специално ние работим доста за Франция, Англия, за родината на полиграфията Германия, за държавите от Бенелюкс, по-малко за Италия. Това са ни основните пазари към момента. И една от стратегическите цели на компанията е разширяване на нашия експорт. В момента той е може би над 30%, целта ни е да стане 60%. Мисля, че през последните години успя да ни спаси износа. Тъй като твърдо тези мощности не могат да работят за България, няма как да ги натоварим с това, което се издава и печата тук.

Какво е бъдещето на печатарската индустрия, като се има предвид бързото навлизане на различни електронни устройства?

- Освен силната конкуренция в бранша натискът идва и от навлизането на новите технологии. Знаете какво се случва с вестниците – информацията отива през компютъра, таблета, телефона. Това намалява бизнеса на полиграфията. При книгите е по-различно. През 2012 г. бях на традиционния панаир на книгата във Франкфурт. Тогава беше бумът на електронните книги и изобщо на електронните издания. Навсякъде само за това се говореше, предлагаха се различни решения в тази област на софтуерни компания и т.н. Издателите само на книжни тела бяха много потиснати и притеснени, всички бяха изплашени, че книгата ако не утре, то вдругиден изчезва. Това смачка и моето самочувствие и с идването си промених много бързо стратегията на фирмата. В онзи момент имах проект за 2 млн. евро за твърда подвързия, който с връщането ми от Франкфурт пуснах в коша. Оказа се, че това е грешно решение. Последните тенденции, особено в САЩ и Англия, където е най-силно застъпено издаването през електронни носители, темповете на ръст на електронните четци намаляха, докато започна да се възстановява издаването на хартиените тела и ръстът се изравни. Това показва статистиката. Amazon прави книжарници, първата отвори в Сиатъл, вече са може би две или три.

Смятате ли да подновите проекта, от който се отказахте тогава?

- Засега не, правим комбинации с други печатници. Но се оказва, че в момента имаме доста сериозно търсене на книги с твърди корици за експорт. Твърдата подвързия все още е ценена, особено на Запад, тъй като е по-скъпа и пазарът там е по-платежоспособен. Така че дори и да намаляват по прогнози хартиените тела, може би колекционерите ще продължат да търсят по-скъпи книги с по-сериозни опции, включително твърдата подвързия.

Трудно ли се намират специалисти във вашия бранш?

- Този проблем много остро изпитват всички компания, в нашия бранш е същото. До миналата година не съм имал човек, който да напуска, за да отиде да работи в чужбина, но вече имаме такива случаи. Що се отнася до подготовката, има формално няколко училища, но за съжаление оттам почти не излизат кадри. Принудени сме да си обучаваме работниците на място. Което е доста проблемно, защото в България по принцип предприятията нямаме традиции по организиране на система за обучение, нямаме подготвени хора, които да обучават. Така че при нас идват хора от чужбина, което излиза много скъпо. Но като купиш машина за 2 млн. евро, няма как да я оставиш на работници, които не са подготвени. По-добре да дадеш още 20-30 хил. евро за обучение.

Имаме проблем и със средноуправленския ешелон. Малко фирми могат да се похвалят, че имат стабилно средно ниво мениджмънт, а това е може би едно от най-важните. На това ниво са много важни техническите познания, защото се разрешават такива казуси, но, от друга страна, мениджърите на средно ниво вече работят с хора, а не с машини, а това изисква специфични знания - как се управляват хора, как се мотивират и организират, как се планира работата.

Кое е най-трудното мениджърско решение, което сте взимали?

- Най-трудните ми решения в целия ми мениджърски опит са когато се налага да уволнявам или да се разделям с някого. По време на кризата не правихме съкращения, напротив, стисках зъби, дадохме няколкостотин хиляди лева излишни пари, само и само да съхраним персонала. Защото кризите минават и тогава, ако нямаш готовност и поне основния състав, не можеш да поемеш ръста на пазара. Уволняването е един от най-неприятните моменти и поводът обикновено е несправяне с работата. За щастие не се случва често.

Q&A

Как е организиран работният ви ден?

- Като на всеки предприемач. Започва рано и не се знае кога ще приключи. Понякога е 8 часа, понякога 16 часа, понякога може и да е 4 часа. Общо взето мога да управлявам времето си. Обикновено първата ми работа сутрин е да мина през производството да се запозная какво се случва, след това си идвам в офиса, проверявам си пощата, планирам си задачите за деня.

Пътувате ли често?

- Пътувам много – и по работа, и за развлечение. Със семейството ми обичаме да обикаляме света – Латинска Америка, Африка, Азия. Пътуването ми е хобито.

Какво обичате да четете?

- Всичко. Първо, обичам много да чета. Може би затова книгите дойдоха при мен. Това е любов от дете. В момента нямам много време да чета художествена литература, а когато го правя, гледам да е нещо с бизнес насоченост от рода на Артър Хейли, Дейвид Балдачи, Джефри Арчър. Като цяло интересите ми са доста разнопосочни.

Имате ли електронен четец?

- Да, удобен е за самолети. Истината е, че предпочитам хартиения носител, и то не защото печатам книги. Аз и вестници все още предпочитам да чета на хартия. За мен засега хартиеният носител е най-добрият вариант, но не съм изключил и другите.

Имате ли някакъв специален метод или подход за мотивиране на хората?

- Специфичното е в мен самия, то е нещо като природна даденост. Естествено ползвам и всички добре познати методи за мотивация на персонала. Но за себе си аз имам и друг подход, който ми помага дори когато се карам, да не си влошаваме отношенията. Това много ми помага.

Обичате ли сентенциите и имате ли любима?

- Обичам да чета сентенции и затова нямам любима. През различни периоди се появяват нови. Другото те ограничава.

Венцислав Бичаков

Венцислав Бичаков е собственик и изпълнителен директор на печатницата "Алианс принт". Завършил е икономика на промишлеността през 1992 г. Започва кариерата си във военен завод, който в периода на промените фалира. По-късно управлява кооперация с 400 работници и различни дейности – шивашка, производство на пластмаси, опаковки и т.н. Напуска предприятието, за да се заеме със свой бизнес в областта на опаковките и търговията с хартия. През 1997 г. става изпълнителен директор на "Фармация" - Дупница. Две години по-късно предприятието е приватизирано и Бичаков напуска, за да се фокусира върху своя печатарски бизнес.

Компанията

Печатницата "Алианс принт" е на пазара малко повече от 15 години. Компанията е създадена през 2001 г. на базата на печатницата на БТА, където работи под наем и е с фокус списания. През 2010 г. купува печатницата на "Икономедиа" (издател на "Капитал" - бел. ред.) в софийския квартал "Дружба" и добавя нови продукти към портфейла си. Днес компанията печата вестници, списани, книги, рекламни материали и др., като при вестниците се конкурира единствено с печатниците на Делян Пеевски.

"Алианс принт" има над

500

клиенти, сред които различни институции, фармацевтични компании, търговски вериги, издателства и т.н. Около 30% от продажбите на дружеството са от износ, като основните пазари са Франция, Англия, Германия и Бенелюкс. В компанията в момента работят около

150

души.

Оборотът на групата (която обединява няколко фирми) е около

20

млн. лв.

като едноличен собственик е Бичаков.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zarzavat avatar :-?
    Зарзават

    "Досега съм инвестирал десетки милиони."


    Интересно откъде е взел тези десетки милиони евро!? Назначен капиталист може би!?

  • 2
    petranica avatar :-|
    petranica

    Е, какъв да е?

  • 3
    sfn42609274 avatar :-P
    Kosta Delev

    До коментар [#1] от "Зарзават":

    Ще обясня на Зарзават как става:
    Купуваш една мръсна ябълка - измиваш я, лъскаш я и я продаваш. С парите купуваш две мръсни ябълки - излъскваш ги...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK