Системните проблеми на Uber
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Системните проблеми на Uber

Травис Каланик, изпълнителният директор на Uber, се сблъсква с все повече критики

Системните проблеми на Uber

Обвинения, загуба, критики, протести - проблемите пред Uber стават все повече

9972 прочитания

Травис Каланик, изпълнителният директор на Uber, се сблъсква с все повече критики

© Reuters


- Трудностите пред един от символите на споделената икономика се трупат.

- Някои инвеститори публично коментират разочарованието си от компанията.

- Услугата продължава да е на загуба.

Трудно е да разбереш какво се случва в Uber. Може би защото в компанията, основана от Травис Каланик, никога не се случва само едно нещо, а постоянно има новини, които напоследък са преобладаващо негативни. В последните дни на показ е критиката към корпоративната култура в калифорнийската фирма, след като стана ясно, че бивша служителка на компанията е завела дело за сексуален тормоз. Което накара Каланик да нареди вътрешна проверка, водена от известни публични лица като бившия главен прокурор на САЩ Ерик Холдър наред с члена на борда на директорите Ариана Хъфингтън. Колкото и да е странно, не обвиненията се оказаха големият проблем за фирмата. Според инвеститори Каланик е постъпил грешно и е трябвало да поиска проверка от външни за корпорацията хора.

Никой не може да каже кой поред проблем за Каланик е това. В последно време той се занимава основно с налагането на автономни коли, които да вкара в услугите на Uber. Ако се случи, това безспорно би довело до истинска автомобилна революция и както при всяка революция, нищо не изглежда лесно. Uber има редица трудности - къде да тества колите си, спънки от регулаторите, както и новата конкуренция от стария архивраг Lyft. За капак компанията има трудности с основния си бизнес, забранена е в редица държави - сред които и България - таксиметровите шофьори все още мразят компанията, а на всичкото отгоре финансовите резултати също не будят голямо доверие.

Но дори и това не е всичко - миналия месец компанията бе атакувана от собствените си клиенти, които приеха като обществено предателство политиката на Uber да превозва хора от и за летищата в деня, в който президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи забрана за пътуване от седем страни. Таксиметровите шофьори се договориха да протестират на този ден, но Uber не пожела да се включи в бойкота. Всичко това доведе до акция в Twitter, наречена #deleteuber (изтрий Uber), както и хиляди снимки на хора, които трият приложението от телефона си.

"Токсичната култура" на Uber

През миналата седмица двама от инвеститорите в Uber, Мич и Фреада Капор, изпратиха отворено писмо до Uber чрез мрежата Medium. В нея те критикуват компанията за наричаната от тях "токсична култура". Причината се крие в твърденията на Сюзан Фаулър, бивш служител на Uber, че е била жертва на сексуален тормоз, сексизъм и лошо поведение от страна на ръководството. "Силициевата долина се слави с това, че може да усети тенденциите, за да хване навреме поредния еднорог. Ето някои от тенденциите, които ние виждаме: Uber вече много пъти е била обвинявана за лошо поведение. Компанията постоянно се извинява и се заклева, че ще се промени, но след това бързо се връща към агресивния си бизнес модел", се казва в писмото. Според Капор всичко това трябва да се промени. Мнението им има голяма тежест - двамата са инвеститори в компанията още от 2010 г. насам, а чрез писмото им в Medium, отразено във всички големи медии, натискът върху Uber и Каланик стана твърде голям, за да може случаят да бъде заметен под килима. "Говорим сега, защото сме прекалено разочаровани и изнервени. Стигнахме до извода, че няма как да променим компанията, говорейки само вътре в нея", казват още те. Думите им бяха потвърдени от срещата на над 100 жени инженери в компанията с Каланик, според които Uber има "системен проблем".

Големият проблем за тях обаче е друг - че Uber е разпоредила вътрешно разследване на проблема, вместо да бъде направена външна проверка. Според тях така нищо няма да се промени и просто за пореден път ще се изчака шумът отмине.

Вечният шум

Но шумът никога не спира. Вече стана ясно, че Uber има редица проблеми и безброй критици. Uber е все още непублична компания, така че е трудно да се разбере колко й се отразяват тези скандали на финансовото състояние. Въпреки това от време на време излизат данни от компанията. По-скоро става дума за преднамерени изтичания на информация, за да се провери каква е нагласата на пазара към Uber предвид очакванията за листването на борсата. И резултатите не са добри.

Uber е отбелязала загуба от над 800 млн. долара за третото тримесечие на тази година. Основната причина се крие в ценовата война, която компанията води с конкурента си Lyft в САЩ. Освен това платформата инвестира усилено в нови инициативи и проекти, които са се отразили сериозно на резултатите. Общата загуба за първите девет месеца е 2.2 млрд. долара според източник на Bloomberg. Приходите на компанията обаче продължават да се повишават и са достигнали 3.76 млрд. долара за периода. Което е донякъде изненадващо предвид факта, че Uber напусна Китай през лятото на 2016 г. и този пазар не е включен в отчета й за третото тримесечие.

В началото на годината компанията обяви, че е отбелязала печалба за пръв път на големи пазари като САЩ, Канада, Европа, Австралия и Нова Зеландия, но това се оказа краткотраен ефект. Конкуренцията от Lyft, която се разраства с висока скорост и набира все повече инвестиции, за момента се оказва основната пречка пред положителните новини за финансовите резултати.

Стига толкова автопилот

Uber изглежда сякаш се движи на автопилот, при това със съмнителен успех. В което има сериозна доза ирония, тъй като огромна част от инвестициите и фокуса на компанията е насочена към разработването на технология за автономни автомобили. И от този сегмент сигналите са смесени. От една страна, Uber подписа споразумение с Daimler автономните коли на германския концерн да бъдат използвани от фирмата през следващите години. В същото време Uber прекрати тестовете си по улиците на Сан Франциско заради проблеми с регулаторните органи в щата.

Планът за общата мрежа с Daimler е Uber да предлага услугата заедно с останалото си портфолио. Uber ще получава част от приходите, докато Daimler ще отговаря за цялата мрежа от автономни автомобили. Компанията на Каланик ще запази контрола и върху самата мрежа от пътници. Тези планове обаче са прекалено неясни - все още не се знае кога Daimler ще има свои напълно работещи автономни коли, нито дали дотогава ще има работещо законодателство за тях.

Досега успокоението за Каланик бе едно - че е единственият кон в надпреварата, що се отнася до споделени пътувания с безпилотни коли. Отскоро това обаче не е така. Lyft също се насочва към споделени пътувания с автономни автомобили, а партньор в това начинание ще й бъде General Motors. Изпълнителният директор на GM Мари Бара ще предостави на Lyft хиляди коли, а програмата ще започне още през 2018 г.

След всички тези трудности става ясно, че положението в Uber не е розово. Някои анализатори вече коментират, че компанията е обречена, докато други все още чакат тя да се появи на борсата - за момента тя се оценява на 62.5 млрд. долара. Uber продължава да бъде кълбо от проблеми и може би те ще стават все повече. Кълбото обаче поне засега продължава да се търкаля.

- Трудностите пред един от символите на споделената икономика се трупат.

- Някои инвеститори публично коментират разочарованието си от компанията.

- Услугата продължава да е на загуба.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Убер... съвсем скоро че се гътне, завличайки паричките на всеки инвеститор в чалга бизнес..целият им модел лежи да вземат 25% от такси услуги, които не притежават... лично... - иначе са нужни лицензи, застраховки и социални осигуровки за таксиджиите и - сладкото - никви данъци и ддс...Само към сити ъв Амстердам, за 0.03% от оборота..
    Не случайно китайците ги ИЗГОНИХА..

  • 2
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    ...споделени пътувания с безпилотни коли...
    Айде товарете детето си.. като го мине автономен ТИР отгоре го пищете не-естествен отбор..

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Добре де, като не са доволни от вътрешната среда тези жени, защо работят там? Това са вътрешни проблеми! Мен като клиент какво ме вълнува дали някакъв глупак им крои номера в офиса?

  • 4
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Това е ПР статия. Уж пише за проблемите на фирмата, но всъщност ги описва като иновативна и дрън, дрън компания. Само не мога да разбера как при приходи от 4 милиарда и загуба от 2 милиарда са оценени на 60 милиарда. Това е огромна загуба спрямо приходите.

  • 5
    yoanzapryanov avatar :-|
    Yoan Zapryanov

    За съжаление се съмнявам Травис Каланик да чете "Капитал", та да му правим PR. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK