Peugeot-Citroen става европейския вицешампион на автопазара с покупката на Opel
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Peugeot-Citroen става европейския вицешампион на автопазара с покупката на Opel

Изпълнителният директор на General Motors Мари Бара заедно с Карлос Таварес (в средата), изпълнтиелен директор на PSA и президентът на Opel Карл-Томас Нюман.

Peugeot-Citroen става европейския вицешампион на автопазара с покупката на Opel

Френската група купува от General Motors Opel и Vauxhall за 2.2 млрд. евро

18870 прочитания

Изпълнителният директор на General Motors Мари Бара заедно с Карлос Таварес (в средата), изпълнтиелен директор на PSA и президентът на Opel Карл-Томас Нюман.

© Christian Hartmann


PSA ще плати 1.3 млрд. евро за двете марки, а 0.9 млрд. ще са за финансовото звено на General Motors в Европа.

Производителят на Peugeot и Citroen - PSA Group, ще купи европейския бизнес на американската General Motors. По този начин френската група ще стане вторият по големина в Европа производител на автомобили след Volkswagen и с 16% дял от пазара ще надмине Renault-Nissan. С продажбата на заводите си американската компания ще напусне Европа. Цената на сделката е 2.2 млрд. евро, като от тази сума 1.3 млрд. евро е за двата бранда - германския Opel и британския Vauxhall. Разликата от 0.9 млрд. евро е за придобиването на финансовото подразделение на General Motors на континента. Ниската цена за двата бранда си има и своето обяснение. Американската компания отчете за миналата година загуба от 257 млн. долара от европейските си операции. Това беше 16-та поредна година на загуби за компанията в Европа, като от началото на века досега те достигат общо 15 млрд. долара. Така въпреки опитите General Motors не успя да възстанови европейския си бизнес след глобалната криза.

За сделката се заговори преди близо три седмици, когато стана ясно, че General Motors иска да се раздели с последните си европейски марки. Американската компания напълно напуска европейския пазар. След приключване на придобиването PSA ще се превърне във втората най-голяма автомобилна група на Стария континент, като ще отстъпва само на Volkswagen. Германската група ще продължи да бъде най-големият производител, но ще загуби лидерската си позиция на някои от ключовите пазари.

Френската група ще придобие десет завода в Централна и Западна Европа. Възможни проблеми може да има във Великобритания, където има два завода, произвеждащи локалната марка Vauxhall. Премиерът Тереза Мей вече се срещна с представители на двете компании, за да обсъди плановете им за инвестиции и дали имат евентуални намерения за затваряне на заводите, което би се отразило пагубно за Великобритания, която има редица проблеми около излизането от Европейския съюз.

След 90 години

General Motors се разделя с Opel, след като държа марката през последните 90 години. Обединението на марките с PSA ще доведе до спестяване на 1.7 млрд. евро в следващите 10 години за френската група заради сливането на отделите за разработване и общите инвестиции в заводите. "Убедени сме, че Opel/Vauxhall ще има значителен успех с наша подкрепа", коментира Карлос Таварес, изпълнителен директор на PSA. "Тъй като вече сме създавали успешни продукти за европейския пазар, знаем, че Opel/Vauxhall е правилният партньор."

Раздялата на General Motors с Opel не е изненадваща. През 2016 г. марката за поредна година не успя да излезе на печалба, като за последните седем години тя е загубила около 9 млрд. долара. От другата страна е PSA, чийто бизнес в Европа продължава да расте. Желанието на френската група е Opel да добави 1.2 млн. продажби на коли на година и да намали разходите си за разработване на нови автомобили. Възможно е затварянето на работни места, особено в Германия и Великобритания, където работната ръка е високо платена.

Вторият по големина

С новите си придобивки PSA Group официално се превръща във втория най-голям производител на коли в Европа. Досега второто място се държеше от Renault-Nissan, а трети беше френският производител. PSA имаше много проблеми през последните години и дори търси държавна подкрепа през 2014 г. Изпълнителният директор на групата Карлос Таварес обаче насочва фокуса на групата към агресивно разширение. Неговото желание е чрез обединението на PSA и Opel групата да се превърне в "европейски шампион". За да се случи това обаче, групата ще трябва да намали своите разходи - за което Таварес също има план.

PSА ще държи 16% от европейския пазар, докато лидерът Volkswagen остава с 24%. Германската група загуби част от продажбите си в Западна Европа след скандала с дизеловите автомобили от есента на 2015 г. Тя също така беше осъдена да заплати над 20 млрд. долара щети в САЩ. Въпреки тези трудности тя се превърна в най-големия производител на коли в света за 2016 г., неочаквано надминавайки японската група Toyota.

Разпределението на картата

С новото обединение Volkswagen ще загуби лидерската си позиция в някои от основните европейски пазари - Италия и Испания. Във Великобритания конкуренцията ще стане по-голяма, а във Франция PSA напълно доминира - също както Volkswagen в Германия. През последната година PSA и европейските марки на General Motors генерираха общи приходи от 72 млрд. долара и са доставили 4.3 млн. автомобила.

Новата група в България - лидер при старите коли

Opel се ползва с добро име в България - тя е втората най-популярна марка сред българските шофьори след Volkswagen с 442 хил. автомобила, като над 90% от тях са над 10 години. С добяването на още около 300 000 употребявани коли на Peugeot и Citroen, общата група става най-популярната тук с общо почти 750 000 превозни средства в България.

По регистрации на нови леки коли в КАТ през 2016 г. Opel е на десето място с 1162 автомобила (категория M1 и N1). Заедно с другите две компании от групата PSA - Peugeot и Citroen общите регистрации са общо малко над 3900 при общ пазар от над 30 хил. нови автомобила. С това новата група ще е трета на пазара след лидера Renault Nissan (включително и Dacia) с общо почти 9000 регистрирани автомобила през 2016 г., и Volkswagen Group (Volkswagen, Skoda, Audi и SEAT) с над 4800 автомобила.
PSA ще плати 1.3 млрд. евро за двете марки, а 0.9 млрд. ще са за финансовото звено на General Motors в Европа.

Производителят на Peugeot и Citroen - PSA Group, ще купи европейския бизнес на американската General Motors. По този начин френската група ще стане вторият по големина в Европа производител на автомобили след Volkswagen и с 16% дял от пазара ще надмине Renault-Nissan. С продажбата на заводите си американската компания ще напусне Европа. Цената на сделката е 2.2 млрд. евро, като от тази сума 1.3 млрд. евро е за двата бранда - германския Opel и британския Vauxhall. Разликата от 0.9 млрд. евро е за придобиването на финансовото подразделение на General Motors на континента. Ниската цена за двата бранда си има и своето обяснение. Американската компания отчете за миналата година загуба от 257 млн. долара от европейските си операции. Това беше 16-та поредна година на загуби за компанията в Европа, като от началото на века досега те достигат общо 15 млрд. долара. Така въпреки опитите General Motors не успя да възстанови европейския си бизнес след глобалната криза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    aucun avatar :-P
    v_vendeta

    Рязко придобиха патента върху ръждата

  • 2
    kvitanov avatar :-|
    Bebeto

    Към vendeta! Вероятно имате Опел от миналия век, защото колите от новото поколение имат антикорозионно защита Мин. 8г. и това важи за всички западни марки!!! Съжалявам собствениците на кадети и астри на 25, 30г.

  • 3
    aucun avatar :-|
    v_vendeta

    До коментар [#2] от "Bebeto":

    Обърнете внимание на настроението на коментара "весело"...
    Всичко ръждясва.
    Дори и човешките отношения!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Кажете ми една фирма, преминала от загуба на печалба чрез агресивно разширяване. Предизвиквам ви!

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    Както и да я смятаме тази сделка, за 2,2 млрд евро ПСА придобиват 10 завода на континента, и май още 2 в Ю.К. За същите пари, или малко повече ния си направихме гьол, и придобихме 1 самовар. И подължаваме да наливаме милиони.

  • 6
    1i avatar :-|
    Густав

    Има една неточност в статията - споменава се, че в Англия има два завода, които произвеждат Воксхол. Това е малко подвеждащо. Наистина заводите са два и произвеждат и Воксхол, но също така произвеждат и Опели. В Англия се сглобяват Астра и Виваро, а а според това, къде ще се продава колата се слага емблемата - Опел или Воксхол.

  • 7
    chu23589557 avatar :-|
    Ivan_

    До коментар [#4] от "Георги Георгиев":

    http://fortune.com/2015/04/21/20-companies-who-increased-profits/

    Три примера.

    Компаниите на позиции 1, 4 и 18

  • 8
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    До коментар [#4] от "Георги Георгиев":

    не разбирам, защо си толкова загрижен за техните печалби?

  • 9
    historama avatar :-|
    historama

    До коментар [#8] от "gavrilov":
    ако една компания не печели, тя може и да прекрати дейността си, което винаги води до съкращаване на персонал. По нашите земи за второто се забравя.

  • 10
    shisharko avatar :-|
    shisharko

    Добра новина за европейските потребители. Ще има повече конкуренция, по добри предложения и по-добри цени, включително и за нас в България. Като гледам новата гама на Опел я гласят за средно-ценовия сегмент в директна конкуренция на Рено и Шкода.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK