Дългът на "България ер" към "Летище София" е скочил до 60 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дългът на "България ер" към "Летище София" е скочил до 60 млн. лв.

Шефът на летище "София" Пламен Станчев заяви, че финансовото състояние на дружеството е катастрофално.

Дългът на "България ер" към "Летище София" е скочил до 60 млн. лв.

Новият директор на летището Пламен Станчев предвижда малко разширение на новия терминал

Мила Чернева
25926 прочитания

Шефът на летище "София" Пламен Станчев заяви, че финансовото състояние на дружеството е катастрофално.

© Надежда Чипева


Над 59 млн. лв. са несъбраните задължения на националния превозвач "България ер" към "Летище София". Това обяви Пламен Станчев, завърналият се наскоро дългогодишен изпълнителен директор на летището, на пресконференция. През август 2010 г. задълженията са били 23 млн. лв., обясни той. През лятото на 2016 г. бившият директор Христо Щерионов оповести, че "България ер" дължи 47.2 млн. лв. на летището. Така излиза, че вместо да се свиват, неплатените такси на авиокомпанията от групата на "Химимпорт" растат.

Според Станчев има голямо разминаване между рекордния брой преминали пътници през летището годишно и лошите му финансови резултати. Маржът на печалбата на дружеството е между 4 и 5% вместо 25 - 35%. За миналата година държавното дружество има приходи от 131 млн. лв. и печалба от 9.6 млн. лв. според последния отчет, а за предходната финансовият резултат е 5.5 млн. лв. при постъпления от 118 млн. лв.

Директорът на летището отчете проблеми със сигурността, натоварването на терминалите и обществените поръчки на дружеството.

Препълнените терминали - без ясно решение

Летищните такси не могат да бъдат еднакви за двата терминала, обяви Пламен Станчев. В края на октомври предишното ръководство на летището взе решение да изравни таксите на терминал 1 и терминал 2, като целта беше да се преразпредели нарасналият пътнически трафик на стария терминал. Тогава нискотарифната RyanAir се премести на терминал 2, докато WizzAir остана на малкия терминал 1. Според Станчев би могло да се върнат предишните такси, но това вероятно би довело до завръщането на RyanAir на стария терминал и проблемът с прекомерното му натоварване отново ще бъде на дневен ред.

Директорът на "Летище София" обясни, че в следващите 2-3 месеца ще се прави всичко възможно проблемът с натоварването на втория терминал да се реши. Едното предложено решение е за друг ескалатор, който да отвежда към скенерите, като тази идея е на етап проектиране. Предвидените от предишното ръководство 10 млн. лв. за изграждане на втора скоростна пътека за рулиране вероятно ще бъдат насочени към разширение на терминал 2 или оптимизиране на способностите му, тъй като той се задъхвал, каза Станчев.

Разглеждат се и възможности за пренареждане на гишетата за чекиране на багаж. Както самият Пламен Станчев посочи, основният проблем са струпванията при рентгеновия контрол и пунктовете на Гранична полиция. Той обясни, че води разговори с Гранична полиция за увеличение на персонала по време на активния сезон, когато ще се увеличи и броят на пътниците. На въпрос дали се предвиждат нови скенери при допълнителния ескалатор той каза, че идеята се обмисля. Предишното ръководство вече обясни, че мястото е тясно за поставяне на нови съоръжения.

Вечната тема за концесията

Станчев заяви, че решението за концесията на летището е политическо. Сега оферти се чакат през май. Според директора новото летище в Истанбул, което в момента се строи и скоро ще заработи, щяло да "глътне целия трафик" от България и съседните балкански държави. Именно затова трябвало да се изясни как ще се развива летището, за да бъдат привлечени потенциалните концесионери.

Още с идването си на директорския пост Станчев е възложил анализ за сегашната концесионна процедура на външни експерти. До две седмици те трябва да излязат със становище и съответно транспортният министър и правителството да вземат решение какво да се прави с процедурата.

"Ще докладвам на министъра на транспорта, като се надявам, че той ще предприеме действията, които са от неговата компетентност. Да се види каква е възможността: за продължаване на тази концесионна процедура или за нейното прекратяване и за обявяване на нова при други условия, или пък да се прецени какви са възможностите "Летище София" да се развива със собствени средства или с друг вид финансиране, но не от концесия", обясни Станчев. Той не уточни дали всички тези решения ще се вземат от служебния кабинет или от следващия.

Нередностите при обществени поръчки и кадрите

Новият директор на летището посочи, че от 2012 г. има тенденция за бавене на обществените поръчки и има съмнения за нередности при сключените договори. "На поразия са сключени рамкови споразумения за каквото искате - за строителство, за доставка на резервни части за автомобилите на летището, за гуми", каза Станчев.

Според него през редицата рамкови договори се обявяват и тръжни процедури за артикули извън договорите, а заданията се печелят от въпросните избрани изпълнители, като Станчев намекна, че цените са завишени.

"В правените търгове има много примери, в които едни и същи фирми, които са свързани по някакъв начин с различни видни фигури от българския обществен живот, печелят поръчки", заяви Станчев. Един пример, който той даде, е за договори, сключени с фирма "Технотерм сервиз", собственост на Даниел Велчев, син на депутата от ГЕРБ Красимир Велчев. Според Станчев проблемът е, че по договорите за инспекция на коли, сключени с фирмата, са изплатени над 220 хил. лв. за допълнителни дейности, които не е ясно в какво се състоят.

Като друг пример за лошото управление на летището Станчев посочи кадровата политика, водена на летището през последните години, тъй като били назначавани хора без подбор и критерии. Той даде пример с техническия секретар на съвета на директорите, който бил с осъдителна присъда, а в дирекция "Сигурност" е бил нает служител с две осъдителни присъди, влезли в сила. Освен това той обясни, че синът на бившия директор на летището Христо Щерионов, е бил нает във "възлов отдел в летището, през където минават всички особени случаи", а синът на шефа на отдела бил ръководител "смяна" там. "Това са перфектни схеми за прикриване на нарушения", заключи Станчев.

Над 59 млн. лв. са несъбраните задължения на националния превозвач "България ер" към "Летище София". Това обяви Пламен Станчев, завърналият се наскоро дългогодишен изпълнителен директор на летището, на пресконференция. През август 2010 г. задълженията са били 23 млн. лв., обясни той. През лятото на 2016 г. бившият директор Христо Щерионов оповести, че "България ер" дължи 47.2 млн. лв. на летището. Така излиза, че вместо да се свиват, неплатените такси на авиокомпанията от групата на "Химимпорт" растат.

Според Станчев има голямо разминаване между рекордния брой преминали пътници през летището годишно и лошите му финансови резултати. Маржът на печалбата на дружеството е между 4 и 5% вместо 25 - 35%. За миналата година държавното дружество има приходи от 131 млн. лв. и печалба от 9.6 млн. лв. според последния отчет, а за предходната финансовият резултат е 5.5 млн. лв. при постъпления от 118 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Летището е толкова некадърно, че се чудя как изобщо компаниите им плащат. Това което предлага "европейското" летище София е на светлинни години по-зле от конкурентите като Никола Тесла. Не могат и да се справят и с пътникопотока и в момента Терминал 2 прилича на селска седянка, защото тъмни субекти с брезентови чували обикалят и крещят. За терминал 1 няма смисъл да се говори колко е зле. Така че няма какво да се изненадваме, това летището не с всяка изминала година, а с всеки изминал ден запада.

  • 2
    boras avatar :-|
    boras

    Така става като се назначават все ''наши'' хора от кол и въже. Само новия концесионер изглежда ще може да се справи с кадровия проблем. Държавата явно е лош стопанин.

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Докато летищата в Белград и Истанбул се превръщат в регионални транспортни центрове, благодарение на стратегически международни инвеститори, най-добре е Летище София да си остане една държавна автогара, за да може далаверата да си върви, и държавата да се изцица максимално. Само това искаме и само това можем ние.

  • 4
    arnautsky avatar :-?
    arnautsky

    Търговията с ТИМ е така.
    Вечно си на загуба.

  • 5
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    Първо ще съсипем летище София, а след това ще викаме китайците да го спасяват. За пример-БДЖ!

  • 6
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    "На въпрос дали се предвиждат нови скенери при допълнителния ескалатор той каза, че идеята се обмисля. Предишното ръководство вече обясни, че мястото е тясно за поставяне на нови съоръжения."

    пълен смях. обяснението е дадено - не може!

    абе алоо, сформирайте бързо екип, поканете архитекти - ще се намери решение!
    Няма да е без пари, но ще се намери.

  • 7
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    До коментар [#3] от "karen_walker":

    ау аз наскоро пътувах през истанбул, вкл излизах до града.
    Летището и района около него просто са СТРАХОТНИ. Думи нямам!
    Нещата са толкова мащабни и толкова добре, че чак е плашещо.

  • 8
    m_style avatar :-|
    m_style

    Летище София е пълна организационна некадърност! Отново имаме някаква "вечна Амбър" и умничене по дреболии...

  • 9
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Някой да е видял ТИМ нещо да плащат? Грабят всякаква инфраструктура, само крадат и всичко разсипват. България на север не граничи с река Дунав, а с ТИМ. Всичко взеха благодарение на царските мекерета и Бойко Борисов. Ние няма да се оправим докато владелците не бъдат сритани. Само така ще се завърне конкуренцията и пазарната икономика в България. Тази държава трябва да започне да произвежда крайни продукти и да ги продава под собствени марки. Там е високата добавена стойност. Зърнопроизводството, туризмът и ишлеметата са си загуба на ресурси. Политиците най-накрая трябва да го проумеят и да спрат да стимулират влагане на големи пари в тези сфери.

  • 10
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До коментар [#3] от "karen_walker":

    Нима трябва и тази стратегическа инфраструктура на държавата да бъде подарена на ТИМ? Стига толкова заграбиха цяла България и ни направиха роби. След тях има само разсипия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK