С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 мар 2017, 13:36, 11791 прочитания

Инжекция от 2.8 млрд. лв.

Продажбите на лекарства ускоряват ръста си до 9%. Заради повечето болни и новите скъпи медикаменти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Година, в която няма грип, а продажбите на лекарства растат с близо 9% в стойност, е показателна за това, че броят на болните се увеличава и на пазара са се появили нови продукти. И така вече над десет години, в които фармацевтичният бизнес винаги расте, дори и в кризисни за всички други сектори години.

В числа пазарът само на медикаменти по лекарско предписание и без рецепта достигна 2.78 млрд. лв. през 2016 г. по данни на анализаторската компания Quintiles IMS, а заедно с хранителните добавки, санитарните материали, храните и козметиката, които се продават в аптеките, се оценява на 3.5 млрд. лв.


Пациентите са платили в брой за лекарства 1.4 млрд. лв. Болниците и здравната каса, които са захранвани от здравните вноски и данъците на работещите, са поели общо същата сума – 1.4 млрд. лв. Здравната каса е осигурила безплатни или частично платени медикаменти за 900 млн. лв., а болниците са купили продукти за 502 млн. лв., като най-голямата част от тях – над 200 млн. лв., са лекарства за химиотерапия.

В същото време от пазара са се изтеглили около 200 лекарства, като част от тях вече изобщо не се продават в България. 2016 г. беше поредната година, в която с държавна регулация се търсеше как да се намаляват средствата, които касата плаща за лекарства, и усилието стигна дотам, че тя дори въведе дискриминационни критерии да се изписват медикаменти по икономическа, а не по медицинска целесъобразност. Опитите за пестене доведоха до по-малко нови лекарства на пазара, но не промениха посоката към увеличаване на заплащането на генерични лекарства.
"Една от причините за успеха ни е, че продължаваме да инвестираме най-много от всички фармацевтични компании в научни изследвания и разработки."
Христо Трунчев, регионален мениджър на Novartis
"Като обединена компания положихме всички усилия да запазим своите лидерски позиции на българския фармацевтичен пазар и успяхме да го постигнем."
Николай Хаджидончев, изпълнителен директор на "Актавис", компания на Teva
"Ние винаги се стремим да направим нещо повече за пациентите, надграждаме и търсим варианти за успешното им лечение и по-добро качество на живот."
Методия Чадиковски, регионален мениджър на Roche

От какво расте пазарът

Според анализа ръстът през 2016 г. се ускорява до 8.9% в сравнение със 7.7% през 2015 г. Причината - новите терапии за хепатит С, в онкологията и средствата за лечение на ревматоиден артрит, псориазис и други тежки заболявания.



"Най-бързо растящият сегмент продължава да бъде болничният. Той е с мащаб от 502 млн. лв. и отбелязва ръст от 11.5%, но единствената растяща група са онкологичните продукти. Всички останали групи на болничния пазар не нарастват. Ръстовете в онкологията са разбираеми на фона на смяната на поколенията лекарства и увеличаващата се продължителност на живота на онкологичните пациенти, изискваща дългосрочна поддръжка", коментира д-р Кунчо Трифонов от Quintiles IMS. Той допълва, че аптечният пазар расте по-слабо – 8.4%, като увеличението идва от новите медикаменти.

"Пазарът все още има потенциал за ръст не само в биологичната терапия на оригиналните компании, но и в групите, в които генеричните лекарства отдавна преобладават. Такъв е примерът с лекарствата за заболявания на сърдечно-съдовата система. От началото на тази година касата планираше да започне да покрива не с 25%, както досега, а напълно терапиите за 200 хил. пациенти с високо кръвно. Заради рестриктивните условия обаче тази идея все още не е проработила", отбелязва д-р Трифонов. Според него всяко по-високо покритие от НЗОК ще доведе до ръст на потреблението и съответно – до увеличение на аптечния пазар.

Зимния период на 2016-2017 г. вероятно ще донесе съществен ръст от 15-20% в аптеките заради грипната вълна, която предизвика търсене на сезонни продукти без рецепта за кашлица, хрема, вирусни инфекции, прогнозират от IMS. Паралелно с това се очаква и подобен ръст на антибиотиците, повишена консумация на витамини, имуностимулатори и общоукрепващи средства.

Здраво подредени

В топ 10 на фармацевтичните компании, които правят 51% от общите продажби на лекарства в България, има само две размествания в сравнение с 2015 г. Лидер за поредна година остава швейцарският концерн Novartis, който обединява резултатите си с продажбите на генеричното си подразделение Sandoz.

Христо Трунчев, генерален мениджър на Novartis Pharma – България, обяснява че причина за ръста са новите лекарства на компанията - за меланом, псориазис, ревматологичини заболявания и сърдечна недостатъчност.

През миналата година световният лидер сред генеричните компании Teva Pharmaceuticals придоби генеричното подразделение на американската компания Allergan - Actavis Generics, в сделка за 40.6 млрд. долара. В България обединената компания работи чрез три структури – производствена, в която влизат досегашните заводи на "Актавис" в Дупница и Троян, аутсорсинг център и търговска компания, която събира досегашните операции на "Тева" и "Актавис". Обединената компания в България запази бранда Аctavis, а продажбите й я извеждат на второ място по стойност и на първо по брой продадени опаковки през 2016 г. "Успоредно със сливането ние, вече като обединена компания, положихме всички усилия да запазим своите лидерски позиции на българския фармацевтичен пазар и успяхме да го постигнем", коментира Николай Хаджидончев, изпълнителен директор на "Актавис".

На трето място през миналата година е швейцарската компания Roche, чиито продажби са основно в онкологията, хематологията и ревматоидния артрит. "През 2016 г. отново финиширахме на първо място на болничния пазар и на второ при лекарствата с рецепта по данни на Quintiles IMS. Това означава, че имаме 7.8% пазарен дял от общия пазар на лекарства с рецепта и ръст от 8.8% спрямо предходната година. През годината въведохме нови лекарства за лечение на ракови заболявания", казва Методия Чадиковски, регионален мениджър на Roche за България.

На четвърто място се изкачва френският концерн Sanofi, като според Йерун Вайтес, управляващ директор за България на Sanofi и координатор за регион Централна и Югоизточна Европа, от края на 2016 г. компанията вече заема трето място по продажби.

"Представянето на българския пазар следва тази тенденция на стабилност, дори бих казал, че през 2016 убедително отбелязваме ръст в продажбите ни. Вече се нареждаме на 4-то място по продажби в страната, и на трето място сред иновативните компании представени в България, по данни на IMS Health. Затова можем да кажем, че сме един от лидерите на фармацевтичния пазар в страната. От края на годината, а за да бъдем по-точни от месец декември, можем дори да се похвалим с изкачването ни до 3-то място в абсолютна стойност, като годишните ни продажби се равняват на почти 50 млн. евро", казва Вайтес.

Английско-американският концерн GlaxoSmithKline е на пета позиция в топ 10. "Растем с новите ни медикаменти за респираторни заболявания и ХИВ/СПИН, като запазихме водещите си позиции на пазара на ваксини", отбелязва мениджърът Никос Ксидиас. GSK станаха и първата компания, която спря да заплаща участия в конгреси на лекари и фармацевти.

Единствената българска компания в десетката - "Софарма", отново е на шесто място в топ 10, като според отчетите й отбелязва ръст от 7% по продажби в брой опаковки на българския пазар. Дружеството е пуснало на пазара в България шест нови лекарства.
Защо изчезват лекарствата?

България продължава да е една от държавите в ЕС с най-ниска цена на ниво фармацевтична компания производител и Националният съвет по цените на лекарствата стриктно следи това да е така и автоматично намалява цените, ако някъде се появи по-ниска. За да може да се покрива от здравната каса оригинално лекарство без аналог, производителят трябва да предостави 10% отстъпка от цената. През миналата година фармацевтичните компании са върнали на касата около 100 млн. лв. от оборота си. Ако лекарството е съвсем ново, НЗОК изисква и допълнителна отстъпка над задължителните 10%. Преди да бъде включен в списъка за заплащане от касата, новият продукт трябва да мине и през оценка в специална комисия по здравните технологии. Ако новият медикамент все пак получи покритие от НЗОК, по силата на една нова наредба това е временно - за две години, като държавата ще определя в кои болници да се следи дали лекарството е ефективно. Заради ниската цена и тези рестрикции много производители преосмислят дали да регистрират лекарствата си в България. Ниската цена пък стимулира паралелния износ на медикаменти към страни с по-високи цени и периодично се появяват дефицити на лекарства.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение КЗК глоби с 65 хил. лв. "Агрия груп холдинг" за покупка на компания без одобрение

Ако регулаторът прилага същата логика, би трябвало да санкционира последната сделка за "Техномаркет" с над 10 млн. лв.

18 ное 2019, 422 прочитания

Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия Saudi Aramco пуска 1.5% от акциите си на борсата в Саудитска Арабия

Най-голямата компания в света по приходи официално започна процедурата за първоначално публично предлагане

18 ное 2019, 317 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Рубинената кула от компании

След няколко прехвърляния и ликвидации стъкларският завод в Плевен изглежда е първият гарантирано изплъзнал се актив от синдиците на КТБ

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10