С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 мар 2017, 10:00, 6038 прочитания

Шампионски амбиции

С придобиването на Opel френската група PSA Group "хвърля ръкавицата" на европейския лидер Volkswagen

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
- С придобиването на Opel френската група PSA Group "хвърля ръкавицата" на европейския лидер Volkswagen.

- Очакванията са сделката да доведе до консолидационна вълна в Европа.

- GM се разделя без емоции с "проблемното си дете", донесло милиарди загуби през последните 15 години.
Създаването на европейски шампион. Съвсем накратко такива са амбициите на френския производител на Peugeot и Citroen PSA Group с придобиването на марките Opel и Vauxhall от General Motors срещу 1.3 млрд. евро. Още 0.9 млрд. евро бяха отделени за финансовия отдел на General Motors в Европа.

Сделката, която трябва да бъде одобрена от регулаторите, дава начало на рокади на върха в европейския автомобилен сектор, които ще доведат до редица промени в индустрията. PSA вече официално е втората по големина група в Европа, надминавайки по пазарен дял Renault. На първо място продължава да бъде Volkswagen, но фирмата губи лидерската си позиция в някои ключови страни. General Motors от своя страна напълно напуска европейския пазар и насочва усилията си към САЩ. Там през следващите години също ще бъде динамично - надпреварата за това кой да бъде първи на пазара се превърна в надпревара кой ще инвестира повече в страната, за да е в удобна политическа позиция предвид новата политика на президента Доналд Тръмп.
Изпълнителните директори на PSA и General Motors Карлос Таварес и Мари Бара

[Reuters]

Сбогом на Европа


General Motors напуска Европа без особени емоции. Американската група даде сигнали, че има голямо желание това да се случи бързо и без много шум. Между изтичането на информацията за преговори между PSA и GМ за закупуването на Opel и реалната сделка минаха едва три седмици, а общата цена от 2.2 млрд. евро изглежда почти символична на фона на мащабите на двете компании. Сега изпълнителният директор на GM Мери Бара ще може да насочи вниманието си към САЩ.

Липсата на особени емоции у американците е лесно обяснима - те трябва да са доволни, че се отървават от "проблемното си дете". За последните 16 години европейското им подразделение им е донесло загуби за 14 млрд. евро, а GM се опитваха да продадат Opel няколко пъти. Говореше се дори за тайни преговори с Volkswagen през 2012 г., както разкри Deutsche Welle. Така че след 88 години GM слага точка на европейската си собственост.


През 2016 г. марката за поредна година не успя да излезе на печалба (виж инфографиката). От другата страна е PSA, чийто бизнес в Европа продължава да расте. Желанието на френската група е да ограничи загубите на Opel и да добави 1.2 млн. продажби на коли на година, като в същото време германците допринесат и за разработването на нови автомобили и технологии. PSA изостава от основните си конкуренти по инвестиции в развойна дейност (виж графиката).



Възходът на PSA

Обединението на марките с PSA ще доведе до намаления на разходите с 1.7 млрд. евро в следващите 10 години за френската група заради сливането на отделите за разработка и общите инвестиции в заводите. "Убедени сме, че Opel/Vauxhall ще има значителен успех с наша подкрепа", коментира Карлос Таварес, изпълнителен директор на PSA. "Тъй като вече сме създавали успешни продукти за европейския пазар, знаем, че Opel/Vauxhall е правилният партньор."

Купуванетo на Opel от PSA обаче показва и друго. Пътят от върха до дъното и обратно в автомобилната индустрия става все по-кратък. Доказа го Volkswagen с "Дизелгейт", доказва го в момента и PSA. Производителят на Peugeot бе в сериозна криза през 2014 г. и се наложи дори държавна намеса, за да бъде спасена групата. Тогава обаче начело застана Таварес, който дойде от Renault и промени изцяло фокуса на компанията, за която сега предрича, че ще стане "европейски шампион" до няколко години.

За да се случи това обаче, тя се изправя срещу Volkswagen - другия пример за "въртележката" на автомобилния сектор. Групата от Волфсбург преживя най-кошмарната си година, започваща през септември 2015 г., когато се разбра за проблемите с дизеловите двигатели на фирмата. Компанията се размина между капките в Европейския съюз, като целият фокус отиде в САЩ. Там независимо от факта, че се продават много малък брой дизелови автомобили Volkswagen, компанията
бе осъдена да заплати над 20 млрд. долара. Трудната 2016 г. обаче имаше неочакван завършек - Volkswagen се оказа лидер по брой продадени автомобили в света, надминавайки Toyota.

Volkswagen все още е лидер, при това убедителен, на най-големия пазар в Европа - Германия. И дори с обединяването на Opel и PSA там продажбите на френската група ще стигнат до общо 11% от целия пазар, докато Volkswagen държи 36%. За сметка на това във Великобритания PSA се доближава до лидерската позиция на германците и с придобиването на Vauxhall разликата е 17 на 19% за Volkswagen, но силите са почти изравнени. В другите три големи пазара в Европа обаче PSA вече е лидер. Във Франция придобиването на Opel няма особено значение, защото PSA убедително доминира пазара. С малка разлика PSA е по-голямата група и в Италия и Испания.

Удобната позиция на PSA след Brexit

Премиерът на Великобритания Тереза Мей имаше разговори с Мери Бара и Карлос Таварес още преди сделката да стане факт, за да бъде сигурна за бъдещето на Vauxhall. Марката се произвежда в два завода във Великобритания, където се правят и коли на Opel. Тереза Мей иска да бъде сигурна, че те няма да бъдат затворени. От гледна точка на PSA няма смисъл това да се случи. Vauxhall е добре наложена марка във Великобритания, но не това е най-важното. Предвид намеренията на Великобритания да напусне Европейския съюз напълно PSA може да запази присъствието си на британския пазар.

Очаквана консолидация

Очакванията са рокадите в автомобилния сектор да стават все повече, особено предвид нуждата от все повече капиталовложения в разработката на електрически и автономни коли. "Индустрията е пред консолидация заради нуждата от мащаб, което е логично заради инвестициите, които ни очакват", заяви изпълнителният директор на Renault SA Карлос Гон пред Bloomberg TV по време на автосалона в Женева. Неотдавна френската група добави и Mitsubishi Motors към алианса си с Nissan Motor.

В същото време изпълнителният директор на
Fiat Chrysler Серджо Маркионе дори предрече бъдещи преговори на групата му с VW. "Нямам никакво съмнение, че германците ще се появят и ще поговорим за сливане", обяви италианецът в типичния си колоритен стил. Преди време той преговаряше за обединение и с GM. В същото време от Volkswagen предпочитат мълчанието. Гигантът, който включва 12 различни марки, отказва да бъде замесен в спекулации за нови сливания и придобивания, а предпочита първо да преструктурира марката си след дизеловия скандал. "Фокусираме се върху стратегическите си цели", коментира в Женева изпълнителният директор на Volkswagen Матиас Мюлер.

След като Volkswagen си върна лидерската позиция в световен мащаб от Toyota, сега и Европа изглежда неспокойна. Предстои да видим дали това ще бъде в полза или в ущърб на потребителите. Със силните лидери на автомобилни групи, динамичното политическо и икономическо положение в Европа, САЩ и Азия наред с настъпващите иновации при електрическите и автономните автомобили скуката в сектора просто не е вариант.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 1697 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1286 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Инжекция от 2.8 млрд. лв.

Продажбите на лекарства ускоряват ръста си до 9%. Заради повечето болни и новите скъпи медикаменти

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит