Alitalia отново е близо до фалит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Alitalia отново е близо до фалит

Alitalia отново е близо до фалит

Стратегията на Etihad за спасение на италианската авиокомпания засега не дава резултат

9666 прочитания

© Chris Helgren


Италианската авиокомпания не е излизала на печалба от 20 години.

По-малко от три години след като Etihad Airways спаси Alitalia от фалит, италианската авиокомпания отново върви към същия край, пише Wall Street Journal. През 2014 г. базираният в Абу Даби арабски превозвач плати 400 млн. евро, за да поеме контрола над Alitalia и да разреши проблемите на италианската фирма. Според плана на Etihad Alitala трябваше да подобри своите услуги, да разшири международните си полети и да се справи с проблемите на вътрешния пазар. Изпълнението му обаче не върви гладко и пътникопотокът на Alitalia не е отбелязал особен растеж, като компанията за пореден път рискува да изпадне във фалит. Възможно е още след няколко седмици флотилията на Alitalia да спре да лети и да започне да търси нов начин за спасение.

През миналата седмица ръководството на Alitalia е разгледало възможностите за нов бизнес план, който включва сериозно намаляване на разходите, наред с промени на високо ниво в мениджмънта на компанията. Бившата държавна авиокомпания не е излизала на печалба от 20 години. Бордът на директорите трябва да се произнесе за новия план през тази седмица.

Надеждата Etihad

Арабският гигант Etihad купи контролен пакет от 49% от акциите на Alitalia през 2014 г. Много хора в италианската компания и политици в страната се надяваха, че купувачът ще даде ново начало за Alitalia, след като по това време тя на практика беше почти извън бизнеса след години на лошо управление и политически намеси. Целта на Etihad беше Alitalia да излезе на печалба през тази година. Италианският авиопревозвач спря непечелившите вътрешни полети и обнови застаряващата си флотилия. Друга част от стратегията на Etihad беше да се подобрят услугите - за целта тя запази всички служители и ги обучи по свой модел, включващ и редица чужди езици. Това трябваше да направи разликата между Alitalia и нискотарифните компании като Wizz, easyJet и Ryanair. "Alitalia очакваше пазарът да реагира по различен начин на по-доброто обслужване", коментира Оливиеро Бачели, експерт по транспорт от Миланския университет "Бокони".

Стратегията обаче се провали. През миналата година Alitalia е превозила 23 млн. пътници - с 270 хил. по-малко, отколкото компанията имаше, преди Etihad да поеме контрола. В същото време Ryanair е превозила 32.6 млн. от и до Италия през същия период. Ryanair стана лидер на италианския пазар именно през 2014 г., като оттогава досега компанията е повишила пътникопотока с 25%. Заетостта на местата в Alitalia е била около 76% през 2016 г. - по-ниска от целта от 80%, поставена от Etihad, и далеч от заетостта от 95% на Ryanair, сочат данните на института Bruno Leoni.

Разнообразните проблеми

Според Alitalia един от най-важните фактори за лошото представяне на компанията са терористичните атаки в Европа, които са довели до общо редуциране на полетите над континента. Проблем е и слабото разширение на Alitalia в дългите полети, където компанията е добавила едва шест нови маршрута през последните две години.

Италианската авиокомпания не е излизала на печалба от 20 години.

По-малко от три години след като Etihad Airways спаси Alitalia от фалит, италианската авиокомпания отново върви към същия край, пише Wall Street Journal. През 2014 г. базираният в Абу Даби арабски превозвач плати 400 млн. евро, за да поеме контрола над Alitalia и да разреши проблемите на италианската фирма. Според плана на Etihad Alitala трябваше да подобри своите услуги, да разшири международните си полети и да се справи с проблемите на вътрешния пазар. Изпълнението му обаче не върви гладко и пътникопотокът на Alitalia не е отбелязал особен растеж, като компанията за пореден път рискува да изпадне във фалит. Възможно е още след няколко седмици флотилията на Alitalia да спре да лети и да започне да търси нов начин за спасение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да викнат Вальо Златев - той има сериозна експертиза по въпроса как се работи 20 години на загуба без фалит.

    Гледайте Алиталия, сещайте се за БДЖ. И там плануват изплащане на дългове.

    А иначе, задържането на "национални превозвачи" въпреки световната бизнес логика и нискотарифните компания си е пълен комунизъм...

  • 2
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    "Заетостта на местата в Alitalia е била около 76% през 2016 г. - по-ниска от целта от 80%, поставена от Etihad, и далеч от заетостта от 95% на Ryanair, сочат данните на института Bruno Leoni."

    Ми да свалят цените бе... Да си оправят букинг, чекин/а да става всичко онлайн и да работи и ще се случат нещата... Райън Еър не правят кой знае колко по-различно нещо, да си намалят разходите и да се опитат да предложат конкурентен продукт и ще станат нещата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK