Седмични новини за ритейл
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Седмични новини за ритейл

КЗК: В магазините не може да има фиксиран процент български стоки

Седмични новини за ритейл

КЗК: Без фиксиран процент български стоки; JYSK ще изгради логистичен център в Божурище; Продажбите на "Булгартабак" - със 158.7 млн. лв. надолу; Nestle и Danone инвестират в "зелена" бутилка; Приходите на "Софарма" - с 8% ръст за два месеца

5717 прочитания

КЗК: В магазините не може да има фиксиран процент български стоки

© Юлия Лазарова


Рубриката е подготвена от екипа на "Регал" (regal.bg). Вашите новини от сектора очакваме на e-mail: [email protected]

КЗК: Без фиксиран процент български стоки

Идеята на БСП веригите да продават определен процент български стоки беше разбита от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Мнението на комисията е по повод проект за изменение на Закона за храните, внесен в парламента през октомври 2016 г. от 21 депутати от БСП, който предвижда:

- обозначението "българско" и неговите производни, изписвани върху опаковки, етикети, реклама на храни, да се отнася до мястото на произход на суровината; - да се въведе по-кратък срок за плащане (10 дни) за бързо развалящи се храни;
- обектите за търговия с храни с годишен оборот над 2 млн. лв. да предлагат определени количества продукти, произведени в България: плодове и зеленчуци – минимум 51% в сезона на производство и минимум 30% извън него; мляко и млечни продукти – минимум 70%; месо и месни продукти (без пилешко) – минимум 25%; пилешко – минимум 50%; вино и спиртни напитки – минимум 75% от асортимента; - въвежда се група "свежи плодове и зеленчуци", като под това понятие са разбират "произведените на територията на България". Въвеждането на текстове, уреждащи използването на понятието "българско" за целите на опаковането и етикетирането, не е необходимо, тъй като тези въпроси вече са уредени на ниво ЕС, смята КЗК. Според комисията идеята за минимален процент български продукти ограничава конкуренцията, създава географски бариери за свободното движение на стоки и поставя в привилегировано положение не само българските спрямо чуждестранните доставчици, но и малките спрямо големите търговци на дребно.

Дефиницията за свежи плодове и зеленчуци, която изключва тези, които не са произведени в България, също може да ограничи конкуренцията и свободното движение на стоки. По-краткият срок за плащане за бързо развалящи се храни представлява допълнителна ненужна намеса в свободата на договаряне, смята КЗК.

JYSK ще изгради логистичен център в Божурище

Датската верига за обзавеждане JYSK избра държавната зона в Божурище и започна първа фаза на проекта си за логистичен център от 100 млн. евро. За строител е избрана фирма "Микс констръкшън", която по информация на "Капитал" е спечелила с оферта от порядъка на 44-45 млн. лв. Компанията разполага със собствен завод за стоманобетонови елементи, което й е позволило да заложи по-малки разходи за някои от материалите.

Строителството ще отнеме около 18 месеца. През третото тримесечие на 2018 г. в експлоатация трябва да влезе тази част от склада, където ще се работи ръчно, а автоматизираната част ще е готова през второто тримесечие на 2019 г.
Логистичният център ще бъде изграден на терен малко над 300 дка. Сградата е с разгъната застроена площ 92 300 кв.м. Проектът включва две високи тела по 50 м. Очаква се с реализацията му да бъдат открити около 200 работни места.

JYSK има 11 магазина в страната – първият в Пловдив, три в София и по един в Асеновград, Бургас, Варна, Велико Търново, Пазарджик, Плевен и Стара Загора. Групата планира мрежата й да достигне до 35 обекта в средносрочен план.

Продажбите на "Булгартабак" - със 158.7 млн. лв. надолу

Продажбите на "Булгартабак холдинг" са намалели с около една трета в сравнение с 2015 г., показва отчетът на холдинга за четвъртото тримесечие на миналата година. Продажбите на цигари са се понижили със 158.7 млн. лв. Дружеството обаче успява да свие загубата си до 16.6 млн. лв.

Въпреки спада и изричните бележки в отчета, че в края на първото тримесечие е взето решение да се преустанови експортът към Близкия изток заради намаление на поръчките и съществени бизнес рискове, това, изглежда, се е случило за кратко. "Булгартабак" взе това решение, след като за пореден път стана ясно от данни на турските служби, че изнасяните от холдинга цигари за Близкия изток влизат през кюрдски канали в Турция и компанията е лидер с 50% в продажбите на цигари без бандерол. Експортът обаче явно не е бил преустановен напълно, както личи от данните на Националния статистически институт, според които експорт в посока трети страни с малки интервали има през цялата година, макар и в намален обем. Износът формира 81% от приходите на "Булгартабак", а от него три четвърти е износът за Близкия изток.

Според отчета на дружеството продажбите му на цигари в България през 2016 г. бележат спад с общо 6% спрямо 2015 г.

Nestle и Danone инвестират в "зелена" бутилка

Швейцарската група Nestle ще обедини сили с френския си конкурент Danone в разработването на нова пластмасова бутилка, която да е по-малко вредна за околната среда. Двете компании ще инвестират в биотехнологична Origin Materials, базирана в Калифорния.

Nestle и Danone смятат да направят бутилките си изцяло от отпадъчни материали като дървени стърготини. Двете фирми са в жестока конкуренция на редица пазари, но ще обединят сили, за да може разработката на новите бутилки да отнеме по-малко време. Те се надяват до 2020 г. новите бутилки не само да бъдат разработени, но и да се използват масово в производството, като засега все още не се знае точно за кои продукти ще се използват. Компаниите също така обявиха, че технологията ще бъде свободна за ползване от другите фирми в сектора.

Приходите на "Софарма" - с 8% ръст за два месеца

Приходите от продажби на продукция на "Софарма" са се увеличили с 8% през първите два месеца на годината спрямо същия период на 2016 г. На вътрешния пазар те обаче са паднали с 5%, но на външните има ръст от 16%, става ясно от съобщение на фармацевтичната компания до БФБ - София. Има стабилизиране на пазарите в Русия.

За миналата година "Софарма" повиши със 124% нетната си консолидирана печалба до 50.7 млн. лв. Причините за това бяха ръстът на общите приходи до 913.2 млн. лв. и спадът на разходите. През 2016 г. компанията е въвела в производство и експорт 6 нови лекарства, в процес на регистрация са 5 медикамента, а в разработка - 15 нови продукта. "Софарма" има повече от 210 продукта в своето портфолио - основно генерици, и 15 оригинални продукта, като 12 от тях са на растителна основа.

"Макар и нелек по отношение на чуждестранните ни пазари, периодът (2016 г. - бел. ред.) приключва с една прилична EBITDA от 70 млн. лв. и нетна печалба малко над 50 млн. лв. Анализ на основните показатели показва подобрена рентабилност, дължаща се на оптимизация на някои разходни пера", коментира Огнян Донев, изпълнителен директор на "Софарма", в съобщението до борсата.

Накратко

"Карлсберг България" предлага "Пиринско Светло" и в нова стъклена опаковка от 330 мл за еднократна употреба. Тя е копие на познатата бутилка от 500 мл и е с препоръчителна цена на рафт от 1.05 лв. По данни на агенция "Нилсен България" "Пиринско" е водещата бира по обем продажби на дребно за 2016 г., посочват от "Карлсберг България". Марката е с дял от 16.3% от общия пазар на бира за миналата година, като отбелязва ръст от 23% в обем и 22% в стойност в сравнение с 2015 г.

Шведската верига за мебели IKEA се е споразумяла с фонда на компанията за управление на активи Pradera European Retail Parks SCSp за продажбата на 25 търговски парка в 8 европейски страни. Цената на сделката е 900 млн. евро, като веригата продава около половината от портфейла си от имоти на Стария континент. Компанията запазва още 25 търговски парка в Европа. Продадените имоти са с обща площ почти 540 хил. кв.м и според IKEA не отговарят на визията за "създаване на вдъхновяващи места за срещи на семейства и приятели".

За пръв път в корпоративната си история компанията за спортна екипировка Adidas успява да реализира годишна печалба над 1 млрд. евро. Дивидентът за изминалата 2016 г. също е повишен – от 1.6 на 2 евро за акция. Нетната печалба през миналата година е била 1.02 млрд. евро при 720 млн. евро през 2015 г. Оперативната печалба е нараснала с 40% до 1.5 млрд. евро. Годишните приходи са нараснали с 14% до 19.3 млрд. евро. Ако не се вземат предвид валутните колебания, повишението е 18%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK