27 кандидата имат интерес към летището в Белград
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

27 кандидата имат интерес към летището в Белград

Белградската аерогара се отдава за срок от 25 години, като правителството очаква да получи 400 млн. евро от концесията<br />[Снимката се разпространява под лиценз <a href="https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en" target="_blank">CC0</a>]

27 кандидата имат интерес към летището в Белград

Компании от Германия, Франция, Китай, Турция, Швейцария, Индия, Южна Корея и Гърция са изявили желание за концесията на аерогарата, обяви сръбският министър на инфраструктурата Зорана Михайлович

Мария Иванова
8245 прочитания

Белградската аерогара се отдава за срок от 25 години, като правителството очаква да получи 400 млн. евро от концесията<br />[Снимката се разпространява под лиценз <a href="https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.en" target="_blank">CC0</a>]

© Vesailok за Wikimedia Commons


Общо 27 компании са заявили интерес към концесията на международното летище "Никола Тесла" в Белград. Това съобщи сръбският министър на инфраструктурата Зорана Михайлович, предава Seenews. Сред кандидатите има дружества от поне осем държави, става ясно от думите й.

Сръбското правителство даде началото на конкурса за избор на оператор на аерогарата за срок от 25 години в средата на февруари. Концесията е за финансиране, разширяване и реконструкция, поддръжка и управление на инфраструктурата на летището, както и за извършване на дейност като летищен оператор.

Пресяване на кандидатите

Срокът за първоначалното заявяване на интерес изтече в петък, 10 март, е пояснила Михайлович в интервю за сръбския всекидневник "Курир", съобщава агенцията. Пред изданието тя посочва, че в списъка на заинтересованите има компании от Германия, Франция, Китай, Турция, Швейцария, Индия, Южна Корея и Гърция. Тепърва предстои да се определи срок за подаване на конкретните оферти.

От участие в процедурата са изключени дружества, които вече са концесионери на летища, разположени в радиус от 450 км от Белград и са обслужили над 1 млн. пътници за даден период от 1 януари 2016 г. насам. Освен това потенциалните кандидати за оператори на "Никола Тесла" не могат да притежават и над 20% от компании, които са концесионери на летища в същия радиус и със същия пътникопоток. Тези ограничения на практика превръщат обявената от сръбското правителство процедура в конкурентна с процеса на търсене на концесионер и за летище София. Тя беше започната още през май 2016 г., но след няколко спирания и удължавания на срока в момента оферти се събират до 19 май 2017 г.

Според публикувана по-рано информация в сръбски медии интерес към сделката имат френската Vinci Airports, която оперира 34 летища в света и чието име се сочеше и като евентуален, макар и по-малко вероятен кандидат за летище София, германският концесионер на летищата във Варна и Бургас Fraport, френската индустриална група Bouygues, която участва в консорциума, стопанисващ аерогарата в хърватската столица Загреб, както и две неназовани компании от Обединените арабски емирства и три дружества от Китай.

Бързо развитие

През миналата година летището в Белград е обслужило рекордните 4.92 млн. души, което е с 3% повече спрямо 2015 г. и малко под заложената цел от 5 млн. пътници. През аерогарата в София за същия период са преминали почти същият брой пътници – 4.98 млн. души, като увеличението на годишна база е с 22%.

В момента оператор на "Никола Тесла" е държавната компания Aerodrom Nikola Tesla, в която сръбското правителство има дял от 83.1% от капитала. Очакванията на кабинета, заявени от премиера Александър Вучич през декември, са концесията на аерогарата да донесе 400 млн. евро, като годишно в бюджета да влизат 10-11 млн. евро. Приватизацията на държавни активи и отдаването на белградското летище на концесия са част от условията, срещу които през 2015 г. Сърбия получи 1.2 млрд. евро заем от Европейския съюз и Международния валутен фонд.

Общо 27 компании са заявили интерес към концесията на международното летище "Никола Тесла" в Белград. Това съобщи сръбският министър на инфраструктурата Зорана Михайлович, предава Seenews. Сред кандидатите има дружества от поне осем държави, става ясно от думите й.

Сръбското правителство даде началото на конкурса за избор на оператор на аерогарата за срок от 25 години в средата на февруари. Концесията е за финансиране, разширяване и реконструкция, поддръжка и управление на инфраструктурата на летището, както и за извършване на дейност като летищен оператор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Летище Белград - регионален транспортен център. Летище София - държавна автогара. Ние в България сме специалисти по прогонването на стратегически международни инвеститори.

  • 2
    starlighter avatar :-|
    starlighter

    Мммда , а пък сръбските авиолинии съшо са много напред вече

  • 3
    balkantourist avatar :-|
    balkantourist

    Др. Нинова харесва това!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "starlighter":

    По-напред от кое? Да не би да броиш Air TIM за национален превозвач?

  • 5
    kvitanov avatar :-|
    Bebeto

    Сърбия е 10млн. , а България сигурно е вече6,5млн..Въпреки това трафика на летище София е повече от белградския? Това означава, че българите се изнасят на Запад по-интензивно и в София ще стане по-чисто и спокойно! А дано ама надали, защото всички идват в столицата??? Много тъпи парчета сме ние българите!!! Сърбите не са в ЕО и пак ни прецакаха, а са на светлинни години зад нас но имат самочувствието на по западна държава е и с руската връзка с джуджето се надуват???

  • 6
    sevelin avatar :-|
    Евроатлантик

    До коментар [#4] от "Георги Георгиев":

    Даже не можеш да разбереш каква простотия си написал. Искам да ми обясниш, как Air Serbia е национален превозвач на сърбите, като се държи от Етихад?

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "Евроатлантик":

    "Air Serbia is jointly owned by the Republic of Serbia, which holds a 51 per cent stake, and Etihad Airways, which has a 49 per cent share."

    "Bulgaria Air (Bulgarian: България Ер), is the flag carrier airline of Bulgaria,[3] with its headquarters at Sofia Airport in Sofia.[4] The company is owned by Chimimport Inc."

    Надявам се да разбираш английски.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK