Данък робот
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Данък робот

Данък робот

ЕС обсъжда данъчно облагане и правна регулация на умни машини и изкуствен интелект

9653 прочитания

Темата накратко:

• ЕС обсъжда данъчно облагане и правна регулация на умни машини и изкуствен интелект.

• Дебата започна правната комисия към Европейския парламент със специален доклад по темата, в който се предлага и гражданска отговорност за вреди, причинени от умни машини.

• Документът обръща внимание, че заради навлизането на роботиката на пазара на труда трябва да се обсъди възможността за гарантиране на общ минимален доход.
Авторът Милен Райков е съдружник "Данъци и право" в Ernst&Young за България, Македония, Албания и Косово

През 1942 г. в своя разказ Runaround Айзък Азимов използва за пръв път известните си "три закона на роботиката".

"Макар и очевидно насочени към проектанти, производители и ползватели на роботи, законите на Азимов нарочно са недостатъчно точни, за да поддържат интереса в развиващата се фабула." Това не е част от нечия литературна критика, а може да се прочете в доклад на Комисията по правни въпроси към Европейския парламент (ЕП).

На свое заседание тази година тя призова за изготвянето на европейска законодателна рамка, която да урежда създаването, използването и данъчното облагане на роботи и изкуствен интелект (AI). Предложено е и създаването на "електронна правосубектност", която да осигури възлагането на права и задължения за "умни роботи" и AI. Посочва се, че ЕС трябва да заеме водеща позиция в създаването на регулаторни стандарти в тази област, за да не се налага да следва изработени в трети страни.

Ето и областите, които според комисията се нуждаят от специфично законодателно уреждане от ЕС:

Предложенията

Предлага се създаването на Европейска агенция за роботика и AI. Тя трябва да предоставя техническа, етична и регулаторна експертиза на ниво ЕС и страни членки в усилията им да отговорят своевременно на възможностите и предизвикателствата, които носи използването на роботи.

Дефинират се "умни автономни роботи" чрез ред характеристики, сред които автономност чрез сензори, възможности за самообучение и за адаптация на поведението. Обмисля се и система за регистрация на най-напредналите видове AI.

Принципи на робоетиката

Голяма част от анализите са посветени на въвеждането на така наречените "принципи на робоетиката". Те трябва да гарантират правата на хората при все по-честото използване на умни машини в бъдеще особено като домашни помощници, в медицината, в транспорта (автономни автомобили) и дрони. Сред тези принципи се говори за защита от вреди, нанесени от роботи, право на отказ на грижа от роботи, защита на човешката свобода, правото на личен живот и личните данни.

Предлага се и създаване на етичен кодекс на инженерите, занимаващи се с роботика, в който да съществуват добри практики, насочени към етичен дизайн, производство и използване на роботи. Те трябва да се съобразяват с основни права на човека при изследвания и конструиране на умни машини, за което ще подлежат на контрол от етичен комитет. Ползвателите ще имат право да очакват роботите да изпълняват само задачите, за които са създадени, и не трябва да ги използват за нарушения на лични права или да ги модифицират в оръжие.

Гражданска отговорност

Според Комисията по правни въпроси действащите правни системи в ЕС биха позволили да се търси гражданска отговорност за вреди, причинени от роботи, в две основни хипотези. Първо, ако действията или бездействието на робота са свързани с поведението на производителя, собственика или ползвателя и той е могъл да предвиди и предотврати вредоносното поведение на умната машина. Второ, производителят, собственикът или ползвателят биха носили обективна (безвиновна) отговорност, ако например вредите са настъпили в резултат на свойства или качества на робота или в рамките на продуктова отговорност на производителя.

Затова се предлага създаване на нов задължителен застрахователен план за търговските дружества, чрез който да се гарантират и покриват евентуални бъдещи загуби и/или щети, причинени от роботи. Това е особено наложително предвид напредването на разработките за безпилотни автомобили, както и по-честата употреба на дистанционно управлявани въздухоплавателни средства (дрони).

Предложен е юридически статус на роботите, който по аналогия с юридическите лица да позволява те да бъдат страна по съдебни спорове. От друга страна, не е подходящо механизмите за реализиране на отговорност за физически лица да бъдат използвани за умните машини.

Данъците

Предложението на Комисията по правни въпроси към ЕП призовава за по-задълбочен анализ върху тенденциите на пазара на труда, който специално да се фокусира върху закриването и създаването на работни места в различните сектори. По този начин се цели изготвянето на адекватна статистическа информация къде се създават работни места и къде се губят заради използването на роботи.

В доклада се твърди, че предвид потенциалните ефекти от разработването и използването им, както и на AI върху трудовата заетост може да се стигне до срив в социално осигурителните системи на държавите - членки на ЕС. Ето защо следва да се отчете нуждата от въвеждане на система за деклариране на приноса на роботи и AI към икономическите резултати на бизнеса за целите на данъчното облагане и социалното осигуряване.

Подобни изисквания биха могли потенциално да задължат търговските дружества да декларират приноса на умни машини и AI към финансовите си резултати за данъчни цели. В предложението обаче не са включени специфики, като например колко или какви изчисления следва да бъдат правени, нито как резултатът следва да бъде обложен в бъдеще.

Документът обръща внимание, че в светлината на възможните ефекти от навлизане на роботиката на пазара на труда следва да се обсъди възможността за гарантиране на общ минимален доход за всички държави - членки от ЕС.

Докато дискусията за роботи и AI в различни комисии към Европейския парламент тече от много време, специфичните данъчни аспекти от използването на такива технологии бяха разгледани от ЕП през февруари 2017. В тази си част не се прие предложението за започване на анализ за законодателна рамка, но анализатори са на мнение, че дебатът едва започва. По същото време, провокирани от аналогични идеи на основателя на Microsoft Бил Гейтс, редица водещи икономически издания продължават да дискутират ползите от облагане на автоматизацията на икономиката в противовес на загубите от забавянето на прогреса.

Дори и да не бъдат облагани, умните машини ще играят все по-голяма роля в данъчната сфера заради технологии като блокчейн и РАП (роботизираната автоматизация на процесите). Блокчейн например създава среда, където всяка сделка е публична и може да се провери в реално време за разлика от проверките на минали сделки на случаен принцип. РАП е технология, която позволява на човек да конфигурира компютърен софтуер или робот, който да улавя и интерпретира съществуващите приложения за обработка на транзакции, трансформиране и преместване на данни чрез предизвикване на реакции и общуване с други цифрови системи.

В контекста на глобалната тенденция към прозрачност на сделките и сътрудничество между администрациите контролът в реално време ще премести фокуса на данъкоплатците от декларирането към планирането на дейността.

Бъдещето

ЕП прие предложенията на правната комисия без тези, засягащи данъчното облагане. Така инициативата подканва Европейската комисия да представи законодателно предложение по повдигнатите въпроси. Съгласно правилата на ЕС не съществува задължение за ЕК да представи такова законодателно предложение, но в такъв случай следва да мотивира отказа си. В същото време по подобни идеи за правно регулиране се работи в САЩ, Япония, Китай, Южна Корея, както и поотделно в някои страни - членки на ЕС.

Темата накратко:

• ЕС обсъжда данъчно облагане и правна регулация на умни машини и изкуствен интелект.

• Дебата започна правната комисия към Европейския парламент със специален доклад по темата, в който се предлага и гражданска отговорност за вреди, причинени от умни машини.

• Документът обръща внимание, че заради навлизането на роботиката на пазара на труда трябва да се обсъди възможността за гарантиране на общ минимален доход.
Авторът Милен Райков е съдружник "Данъци и право" в Ernst&Young за България, Македония, Албания и Косово

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    bobacho avatar :-|
    bobacho

    То беше ясно, че след кривите краставици ще дойде ред на роботите.

  • 2
    knb avatar :-|
    knb

    Историята се повтяря. Европа постави тежки бариери пред софтуера, правейки невъзможно възникването на големи иновационни фирми в сектора ИТ в Европа. Ха познайте кои ОС или програми ползваме и с щедрото (засега) разрешението на кои фирми. Европа регулира дроновете, САЩ не ги регулира. Познайте кой от кого купува дронове. Та сега ЕО се мъчи да наложи бюрократични правила върху роботите. Т.е. върху всички устраойства с процесор, защото разлика няма да има. САЩ не се старае да налага ограничение, да не говорим за Китай. Хайде да правим прогнози кой от кого ще купува роботи и по чии правила ще се работят.

  • 3
    t3stizz avatar :-|
    ХЪ ХЪ ХЪ

    Пффф... как успяхте да смесихте блокчейн с изкуствения интелект в една и съща тема, не разбрах - можеше с тоя успех да вкарате smart contracts и internet of things - тъй де като ще пляскаме безразборно модерни думички, поне да са повече.

    По темата - чиновници - какво да ти кажа, на тях им дай регулации и облагане да правят. Опитват се да му намерят цаката и на ИТ бранша - досега сравнително нерегулиран. Не можеш с едната ръка да буташ иновации и развойна дейност, а с другата да налагаш бюрократични ограничения и финансови тежести и да говориш за Дигитална Европа. Трябва да се пипа много внимателно, защото това е гаранция за технологична изостаналост, а това пряко ще засегне социалните системи.

  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Ако се опитат да обложат с данъци произведеното от роботи, то фирмите просто ще преместят роботизираните фабрики офшор, и пак няма да плащат данъци.
    Все едно както сега един китаец взема работното място на някой от фабрика в Америка, да не би да има как Америка да обложи китаеца с данъци? Могат да сложат например (както се кани Тръмп) вносно мито на стоката, произведена от китаеца, но то се плаща от консуматорите, които я купуват, а не от самия китаец.
    Толкова ще успеят да обложат и роботите.
    Другият вариант е да обложат печалбата на американската фирма, която е направила офшорни фабрики с роботи - тогава просто ще убият фирмата, която няма да може да се конкурира с фирми от други държави, където няма такъв данък върху произведеното от роботи.

  • 8
    gost22 avatar :-P
    gost22

    Разбира се, че накрая ще стигнем до яко облагане на създаваната от роботите добавена стойност, номера е да го направим така, че повече роботи да водят до повече работни места за хора с по-високи заплати, а не обратното както е в момента. Необлагането на роботите, ще доведе до колапс в икономиката — ще има свръх предлагане на стоки и услуги (на роботите това им е силната страна — произвеждат в яки количества), но основния потребител (човека) няма да има заплата за харчене, което ще фалира роботизираните производства. А ще фалират, щото недостатъка на роботите е, че са скъпи и някой трябва да връща много пари на едни банки дето са му дали кредит за скъпите роботи, като за целта този някой ще трябва да продава огромно количество стока на един пазар, чието потребление се свива щото клиентите нямат заплати... Абе пазарната икономика си е като природните закони — щеш - нещеш, трябва да се съобразяваш с тях.

  • 9
    oii34567760 avatar :-|
    oii34567760

    Ясно е, че от една страна, роботизацията намалява нуждата от работници и така поевтинява производството на стоки и услуги. От друга страна, обаче, върви процес на монополизация на световния търговско-промишлен комплекс на базата на уедряването на ТНК (Транс.Нац.Корп.), най-големите от които започват да се картелират (обединяват). И двата глобални процеса (роботизация и монополизация) водят до свиване на търговския оборот и съответната печалба, поради намаляването на пазарния пласмент за сметка на растящата безработица. Така икономиката основана на печалба, в своето развитие се стреми към таван, в който отрича сама себе си.

    Ясно е, че в глобален мащаб стремежът към печалба и увеличаване на частната собственост, не може да бъде повече двигател на общественото развитие и ще отпадне от само себе си. На полит-икономически език, подобно развитие май се наричаше "преход към социалистическо общество".

  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен

    [quote#8:"gost22"]Разбира се, че накрая ще стигнем до яко облагане на създаваната от роботите добавена стойност[/quote]
    И как ще стане? Ще пратим в Китай одитори, които да стоят до конвейера и да бият печат на всеки ай-фон: от китаец ли е сглобен, или от робот? Може би това ще са създадените работни места за хора?
    Вместо това, явно ще трябва да се намали броя на хората в света, и по-точно на непродуктивните хора. В миналото от всеки е имало някаква полза: и от умни, и от глупави (последните метат улиците и флипват бъргъри в Макдоналдс). За в бъдеще няма да има нужда на света от 7 милиарда непродуктивни усти, които само искат да ядат и нищо не произвеждат по-конкурентно от роботите. Поради което елитът вероятно ще предприеме политики за намаляване на броя им (дали чрез контрол на раждаемостта, чрез глад, или войни - предстои да видим).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK