ЕС заплаши с глоби социални мрежи, ако не защитят потребителите си

Facebook, Twitter и Alphabet имат месец за да променят условията си

Социалните мрежи на Facebook, Twitter и Alphabet трябва да променят условията на употреба за територията на Европа до месец, обяви Европейската комисия. В съобщение на комисията се казва, че в противен случай ще вземе нужните мерки, за да се увери, че компаниите "се съобразяват с правилата за потребителите в ЕС". Твърди се, че някои от условията им нарушават европейските закони за защита на потребителите и че са необходими по-сериозни мерки за справяне с измами, които могат да се извършват чрез сайтовете. Компаниите предлагат да търсят решение на въпроса заедно с комисията и е проведена среща с техни представители в четвъртък според източници на Reuters.

Европейската комисия (EК) още през декември е изпратила писма на компаниите, за да поиска да се вземат мерки относно условията, предлагани от Facebook, Twitter и Google+ (последната мрежа е част от холдинговата компания Alphabet).

Някои от случаите, споменати от комисията в кореспонденцията ѝ с тях, включват изискването на социалните мрежи потребители да търсят правата си в калифорнийски съдилища, защото там е седалището на съответната компания, а не в родните си страни. Споменават се и случаи, в които не е ясно упоменато, че дадено съдържание е рекламно, както и твърде големи правомощия на компаниите да определят колко подходящо за публикуване е конкретно съдържание, генерирано от потребителите.

Изявлението от Брюксел идва, след като Германия обяви плановете си да въведе закон, който ще позволи социалните мрежи да бъдат глобявани с до 50 млн. евро, ако не вземат мерки срещу подстрекателски материали и клевети.

Натиск за промени

Условията за ползване на социалните медийни платформи следва да бъдат приведени в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите, се пояснява в съобщението от ЕК. В действителност съгласно Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори стандартни договорни условия, които водят до значителна неравнопоставеност между правата и задълженията на страните в ущърб на потребителя, се считат за несправедливи и съответно за недействителни. В директивата се изисква също така условията да са написани на ясен и разбираем език (член 5) така, че потребителите да бъдат информирани по ясен и разбираем начин за своите права.

Като се има предвид нарастващото значение на социалните мрежи онлайн, време е да се уверим, че строгите правила на ЕС, чиято цел е да защитават потребителите от нелоялни практики, са спазени също и в този сектор, заявява в съобщението еврокомисарят за правосъдието, защитата на потребителите и равенството между половете Вера Йоурова. Според нея е неприемливо потребители в ЕС да могат да се обръщат единствено към съд в Калифорния за разрешаването на даден спор. Тя също така не приема ползвателите да са лишени от правото си да се откажат от покупка, направена онлайн. "Дружествата, управляващи социалните медии, също трябва да поемат повече отговорност, за да се сложи край на измамите и мошеничествата, случващи се чрез техните платформи", отбелязва Йоурова.

Изискванията на ЕК

- Социалните медийни мрежи не могат да лишават потребителите от правото да сезират съда в своята държава членка на пребиваване

- Не могат да изискват от потребителите да се откажат от неотменните си права, например правото да се откажат от покупка, направена онлайн

- Условията за ползване не могат да ограничават или изключват отговорността на социалните медийни мрежи по отношение на изпълнението на услугата

- Спонсорираното съдържание не може да бъде скрито, а трябва да бъде разпознаваемо като такова

- Не могат да променят едностранно договорни условия, без ясно да информират потребителите относно обосновката и без да им дадат възможността да анулират договора с подходящо предизвестие

- Условията за ползване не могат да предоставят на операторите на социалните медии неограничени дискреционни правомощия относно премахването на съдържание

- Прекратяването на договор от страна на оператор на социалните медии следва да се ръководи от ясни правила, а не да се решава едностранно и без причина.

Още от Капитал