ВАС потвърди забраната на нелоялни оферти за кредити и стоки

Законът предвижда санкция в размер до 30 хил. лв. при първоначално нарушение и до 50 хил. лв. при повторно

Една от санкционираните кампании е промоция, провеждана от "Техномаркет България"
Една от санкционираните кампании е промоция, провеждана от "Техномаркет България"    ©  Цветелина Белутова
Една от санкционираните кампании е промоция, провеждана от "Техномаркет България"
Една от санкционираните кампании е промоция, провеждана от "Техномаркет България"    ©  Цветелина Белутова

Върховният административен съд (ВАС) потвърди заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялни търговски практики, свързани с кампании за предоставяне на отстъпки, съобщиха от комисията.

"Подарък" от 10%

С промоционална оферта "Вземи 10% повече" Ти Би Ай Банк е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника, че при сключване на договор за кредит по тази програма ще могат да купят по-изгодно уред на изплащане. Потребителите са заблуждавани, че получават подарък 10% от цената на стоката, а всъщност заплащат този "подарък" под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит.

Оказва се, че при покупка на една и съща стока за еднакъв период на изплащане дължимата от потребителя месечна вноска ще бъде съответно около 37 лв. без да се възползва от промоцията и 42 лв. в случай, че вземе ваучер за отстъпка от 10%.

Забранена промоция в "Техномаркет"

Друга забранена от комисията и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на провеждана от "Техномаркет България" промоция.

Търговецът е обявил инициатива "Сливи за смет", по време на която клиентите му могат да купят с намаление телевизор на стойност над 500 лв., при условие че върнат стар електроуред. На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%. На практика двадесетдневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни, а през останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката. Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията.

Продуктите в промоция ги няма

Третата пресечена нелоялна практика е на "Доверие Брико" за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури. За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама. Например, към момента на проверката на КЗП е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41.70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.

За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 хил. лв. при първоначално нарушение и до 50 хил. лв. при повторно, припомнят от комисията. Тя може да обяви имената на нарушителите едва след като и съдът потвърди санкцията.