Кандидатите

- Peninsular and Oriental Stream на Dubai Ports World

- Консорциум между Deutsche Invest Equity Partners, Belterra Investments и Terminal Link SAS

- Филипинската International Container Terminal Services

Три компании са внесли в края на миналата седмица обвързващи оферти за придобиване на 67% от компанията Thessaloniki Port Authority (THPA), която управлява пристанището в Солун, съобщава гръцкият вестник Naftemporiki. Гръцкият приватизационен фонд обяви, че те са представени в офиса на консултанта по процедурата Morgan Stanley в Лондон преди изтеклия краен срок в петък, 24 март.

Продажбата е част от мащабната програма за раздържавяване в страната, която Гърция обеща да изпълнява при договарянето с ЕК и МВФ на третия спасителен пакет в размер на 86 млрд. евро. Изпълнението й обаче значително изостава заради съпротива от правителството в Атина.

Кой иска да е концесионер

Обвързващи оферти са подали Peninsular and Oriental Stream на арабския консорциум Dubai Ports World, консорциум между Deutsche Invest Equity, Belterra Investments и Terminal Link, както и филипинската International Container Terminal Service. Така са на път да се потвърдят очакванията, че търгът ще се превърне в германско-арабско състезание. В момента гръцката държавна приватизационна агенция държи 74.27% от акциите на THPA, а след отдаването на концесия ще има 7.24%.

До втората фаза в процедурата бяха допуснати също така ARM Terminals (дъщерна на Maersk), швейцарската Duferco Participacion Holdings, руските железници Russian Railways, турската Yilport Holdings и гръцката GEK Terna, но до изтичане на срока те не са подали оферти. От приватизациония фонд обявиха, че процесът по оценяване на офертите ще започне веднага.

В консорциума с водещ партньор германската инвестиционна компания Deutsche Invest Equity Partners участва операторът на пристанища Terminal Linк, част от френската група CMA-CGM, както и руският бизнесмен от гръцки произход Иван Савидис.

Дубайската DP World и гръцките й партньори от десет години се стремят да придобият част от THPA, която управлява пристанището в Солун. Те бяха сред кандидатите и в предишния провален търг през 2008 г., когато участваха заедно с гръцката Aktor и с Piraeus Bank. Тогава офертата беше трета по цена след тези на Hutchison и Cosco.

Филипинската International Container Terminal Services е създадена през 1987 г. Компанията оперира пристанището в Манила, а от 1994 г. прави международна експанзия. В момента управлява портове в Азия, Северна и Южна Америка, Европа и Близкия изток.

Засега без подробности по офертите

Търгът по раздържавяването на солунското пристанище е по-сложен от този за пристанището в Пирея, тъй като се предвижда цялата процедура да бъде в три тура. Избраният кандидат ще подпише концесионен договор за 40 години, който трябва да бъде одобрен от парламента. Досега не са известни подробности от офертите, като се очаква около средата на април да има яснота за това кои два от претендентите ще продължат участието си в процедурата, уточнява БТА.

От бъдещия концесионер се изисква да направи инвестиции от 180 млн. евро за срок от 7 години. Той също така се задължава да увеличи и количеството на обработваните товари в следващите девет години до 550 хил. контейнера TEU (20-футов еквивалент).

Пристанището в Солун е второто по големина в страната след това в Пирея и се използва активно от български компании. В началото на миналата година гръцките власти избраха китайската държавна компания Cosco за оператор на пристанището в Пирея.

Кандидатите

- Peninsular and Oriental Stream на Dubai Ports World

- Консорциум между Deutsche Invest Equity Partners, Belterra Investments и Terminal Link SAS

- Филипинската International Container Terminal Services

Три компании са внесли в края на миналата седмица обвързващи оферти за придобиване на 67% от компанията Thessaloniki Port Authority (THPA), която управлява пристанището в Солун, съобщава гръцкият вестник Naftemporiki. Гръцкият приватизационен фонд обяви, че те са представени в офиса на консултанта по процедурата Morgan Stanley в Лондон преди изтеклия краен срок в петък, 24 март.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове