С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 28 мар 2017, 19:09, 34837 прочитания

"Литекс моторс" тръгна към фалит

Молби за несъстоятелност са подадени както от компанията, свързана с Гриша Ганчев, така и от "Булстрад Виена иншурънс груп"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
11.4 млн. лв. е била цената, на която земята и сградите на "Литекс моторс" са били прехвърлени на свързани с Ганчев компании.
Основната цел на операцията е да се избегне рискът множеството дела, заведени от синдиците на КТБ срещу прихващанията на дружеството, да бъдат изгубени.
Контролираният от Гриша Ганчев производител на автомобили "Литекс моторс" пое по пътя на фалита. В края на февруари компанията е подала молба за обявяване в несъстоятелност, а броени дни по-късно подобно искане е отправил и един от кредиторите й - застрахователят "Булстрад Виена иншурънс груп".

Новината, съобщена от ktbfiles.com, се потвърждава от документи в Търговския и Имотния регистър, като според информация на "Капитал" основната цел на операцията е да се избегне рискът множеството дела, заведени от синдиците на Корпоративна търговска банка (КТБ) срещу прихващанията на дружеството, да бъдат изгубени. Компанията беше сред най-големите кредитополучатели на фалиралата банка със 76 млн. лв. задължения, които бяха погасени чрез множество цесии с депозанти, но ако съдът реши, че те са недействителни, "Литекс моторс" ще стане отново длъжник на банката.


Заводът в село Баховица край Ловеч, където от 2012 г. се сглобяваха китайските автомобили Great Wall, на практика не работи от месеци и фалитът изглежда логичен край, макар че все пак, доколкото има дейност, тя, както и активите са пренесени в друго дружество.

По желание на дружеството и на кредитор

Молбата от "Литекс моторс" е подадена в Софийски градски съд на 24 февруари. Според нея компанията се намира в неплатежоспособност (свръхзадлъжнялост), поради което има основания за откриване на производство по несъстоятелност. От последния публикуван отчет на дружеството се вижда, че към края на 2015 г. то е на практика декапитализирано. Специално внимание за това е обърнал одиторът, който посочва, че собственият капитал е под размера на регистрирания. Компанията отчита загуба от 5.4 млн. лв. за годината, а натрупаните загуби за минали години са 18.5 млн. лв. Текущите пасиви надвишават текущите активи с 19.7 млн. лв. Молбата на компанията обаче е оставена без движение, тъй като не е била придружена от списък на кредиторите и финансовите отчети.



Само няколко дни по-късно иск за обявяване на "Литекс моторс" в несъстоятелност е подаден и от "Булстрад Виена иншурънс груп". По данни на "Капитал" застрахователната компания е сключила цесия с автопроизводителя за 6.8 млн. лв. По нея почти не е имало плащания, въпреки че е изтекъл срокът и са водени множество разговори, като според източник на "Капитал" застрахователят дори се е сдобил с изпълнителен лист и е пристъпил към изпълнение.

Друг източник, близък до "Литекс моторс", обяснява, че дружеството е спряло плащанията по цесиите, като се аргументира с несигурността от висящите съдебни дела. Ако цесиите бъдат развалени, за дружеството има риск да трябва да плати втори път и явно затова е предпочетено да се върви към несъстоятелност, която да скъса връзката с КТБ. Според източника са водени разговори с всички цеденти и те са получили гаранции от новия собственик на активите.

Преместване преди фалита

Повече светлина за решението на "Литекс моторс" да тръгне към фалит хвърлят няколко действия на дружеството през последната година и половина. Справка в имотния регистър показва, ще още през юли 2015 г. компанията е прехвърлила целия имот в Баховица (земя и сгради) на дружеството "Торинекс" за сумата от 11.4 млн. лв. Само десет дни по-късно следва ново прехвърляне за почти същата сума – този път от "Торинекс" към компанията "Ловеч моторс", която от средата на миналия месец вече се казва "Българска автомобилна индустрия".

И двете дружества на практика водят към собственика на "Литекс" Гриша Ганчев. "Торинекс" формално е компания на Илия Георгиев, който участва в управлението на "Бългериън шугър къмпани" и "Литекс консултинг". "Българска автомобилна индустрия" пък е собственост на Андон Димитров, който участва в управлението на ПФК "ЦСКА-София" и "Централна автогара". Още под старото си име през април 2015 г. "Българска автомобилна индустрия" е учредила ипотека на производствената сграда и логистичния склад на завода в полза на Интернешънъл асет банк като обезпечение по договор за кредит. На 22 март ипотеката е цедирана от банката на "Литекс" АД.

Промените са продължили и в началото на миналия месец, когато "Литекс моторс" е прехвърлила централата си от село Баховица в "Литекс тауър" в София, а клон Баховица е бил закрит. Променени са и членовете на съвета на директорите – от физически на юридически лица.

Връзката с КТБ

Причината за всички тези промени са започналите дела за разваляне на цесиите и прихващанията от синдиците на КТБ. Още в отчета за 2015 г. одиторът посочва, чe към 5 ноември 2014 г. "Литекс моторс" е сключило договори за цесии, с които е осигурило необходимия ресурс за покриване на задълженията си към КТБ. Одиторът обаче добавя, че "съществува потенциална възможност за евентуални ефекти от последващи действия, които да рефлектират негативно върху дейността на дружеството".

Компанията е сред 20-те най-големи длъжници на КТБ. Тя има цесии за общо близо 77 млн. лв. с 57 различни депозанти в КТБ – както физически, така и юридически. Не е известно обаче при какви условия са сключвани, какви отстъпки от номинала и срокове за плащане са договорени. Сред тях най-големи са "ДСК управление на активи" - 19.3 млн. лв., "В и В изоматик" - 8.6 млн. лв., както и "Булстрад Виена иншурънс груп". Договори с дружеството за прехвърляне на вземанията от банката са сключвали и организации като БТПП и КТ "Подкрепа". Сред по-интересните физически лица са Елена Костова, съпругата на бившия премиер Иван Костов, изпълнителният директор на ББР Ангел Геков, както и бившият директор в банката Христо Карамфилов, продуцентът Евтим Милошев.

Ако "Литекс моторс" бъде обявена във фалит, това значително ще затрудни оспорването на тези прихващания от синдиците на КТБ. Тогава банката ще трябва да предявява претенции срещу прехвърлянето на активите или да се опитва да си ги върне по специално гласуваните законови промени, даващи възможност да се връщат активи, придобити със средства с произход фалирала банка (чл. 60а от Закона за банковата несъстоятелност). Това обаче е текст без съдебна практика и ще отнеме още време, докато мине през всички инстанции.

Не е 100% ясно каква ще е съдбата на цедентите, прехвърлили вземанията си на "Литекс моторс" и дали ще бъдат третирани по еднакъв начин. Възможно е наистина част да са сключили договори с новото дружество и то да се разплати с тях, след като съдебният риск отпадне. Действията на "Булстрад Виена иншурънс груп" обаче показват, че има и недоволни, които също като КТБ при несъстоятелност на "Литекс моторс" ще трябва да водят сложна битка срещу изпразненото от съдържание дружество.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стартъпи могат да кандидатстват в програмата на Visa и фонда Eleven Стартъпи могат да кандидатстват в програмата на Visa и фонда Eleven

Участниците могат да получат инвестиция от 100 хил. евро

16 фев 2020, 1010 прочитания

Nissan отчита най-голямата си тримесечна загуба за последните 10 години Nissan отчита най-голямата си тримесечна загуба за последните 10 години

Японският автомобилен производител се бори с имиджови щети и намаляващите продажби в САЩ

16 фев 2020, 827 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Слънчев ден" с ръст на приходите през 2016 г., но все още e на загуба

Германци и руснаци са най-големите групи туристи в курорта

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.,

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10