"Литекс моторс" тръгна към фалит
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Литекс моторс" тръгна към фалит

Заводът за сглобяване на автомобили край Ловеч беше открит през 2012 г., но не работи от месеци.

"Литекс моторс" тръгна към фалит

Молби за несъстоятелност са подадени както от компанията, свързана с Гриша Ганчев, така и от "Булстрад Виена иншурънс груп"

37845 прочитания

Заводът за сглобяване на автомобили край Ловеч беше открит през 2012 г., но не работи от месеци.

© Надежда Чипева


11.4 млн. лв. е била цената, на която земята и сградите на "Литекс моторс" са били прехвърлени на свързани с Ганчев компании.
Основната цел на операцията е да се избегне рискът множеството дела, заведени от синдиците на КТБ срещу прихващанията на дружеството, да бъдат изгубени.

Контролираният от Гриша Ганчев производител на автомобили "Литекс моторс" пое по пътя на фалита. В края на февруари компанията е подала молба за обявяване в несъстоятелност, а броени дни по-късно подобно искане е отправил и един от кредиторите й - застрахователят "Булстрад Виена иншурънс груп".

Новината, съобщена от ktbfiles.com, се потвърждава от документи в Търговския и Имотния регистър, като според информация на "Капитал" основната цел на операцията е да се избегне рискът множеството дела, заведени от синдиците на Корпоративна търговска банка (КТБ) срещу прихващанията на дружеството, да бъдат изгубени. Компанията беше сред най-големите кредитополучатели на фалиралата банка със 76 млн. лв. задължения, които бяха погасени чрез множество цесии с депозанти, но ако съдът реши, че те са недействителни, "Литекс моторс" ще стане отново длъжник на банката.

Заводът в село Баховица край Ловеч, където от 2012 г. се сглобяваха китайските автомобили Great Wall, на практика не работи от месеци и фалитът изглежда логичен край, макар че все пак, доколкото има дейност, тя, както и активите са пренесени в друго дружество.

По желание на дружеството и на кредитор

Молбата от "Литекс моторс" е подадена в Софийски градски съд на 24 февруари. Според нея компанията се намира в неплатежоспособност (свръхзадлъжнялост), поради което има основания за откриване на производство по несъстоятелност. От последния публикуван отчет на дружеството се вижда, че към края на 2015 г. то е на практика декапитализирано. Специално внимание за това е обърнал одиторът, който посочва, че собственият капитал е под размера на регистрирания. Компанията отчита загуба от 5.4 млн. лв. за годината, а натрупаните загуби за минали години са 18.5 млн. лв. Текущите пасиви надвишават текущите активи с 19.7 млн. лв. Молбата на компанията обаче е оставена без движение, тъй като не е била придружена от списък на кредиторите и финансовите отчети.

Само няколко дни по-късно иск за обявяване на "Литекс моторс" в несъстоятелност е подаден и от "Булстрад Виена иншурънс груп". По данни на "Капитал" застрахователната компания е сключила цесия с автопроизводителя за 6.8 млн. лв. По нея почти не е имало плащания, въпреки че е изтекъл срокът и са водени множество разговори, като според източник на "Капитал" застрахователят дори се е сдобил с изпълнителен лист и е пристъпил към изпълнение.

Друг източник, близък до "Литекс моторс", обяснява, че дружеството е спряло плащанията по цесиите, като се аргументира с несигурността от висящите съдебни дела. Ако цесиите бъдат развалени, за дружеството има риск да трябва да плати втори път и явно затова е предпочетено да се върви към несъстоятелност, която да скъса връзката с КТБ. Според източника са водени разговори с всички цеденти и те са получили гаранции от новия собственик на активите.

Преместване преди фалита

Повече светлина за решението на "Литекс моторс" да тръгне към фалит хвърлят няколко действия на дружеството през последната година и половина. Справка в имотния регистър показва, ще още през юли 2015 г. компанията е прехвърлила целия имот в Баховица (земя и сгради) на дружеството "Торинекс" за сумата от 11.4 млн. лв. Само десет дни по-късно следва ново прехвърляне за почти същата сума – този път от "Торинекс" към компанията "Ловеч моторс", която от средата на миналия месец вече се казва "Българска автомобилна индустрия".

И двете дружества на практика водят към собственика на "Литекс" Гриша Ганчев. "Торинекс" формално е компания на Илия Георгиев, който участва в управлението на "Бългериън шугър къмпани" и "Литекс консултинг". "Българска автомобилна индустрия" пък е собственост на Андон Димитров, който участва в управлението на ПФК "ЦСКА-София" и "Централна автогара". Още под старото си име през април 2015 г. "Българска автомобилна индустрия" е учредила ипотека на производствената сграда и логистичния склад на завода в полза на Интернешънъл асет банк като обезпечение по договор за кредит. На 22 март ипотеката е цедирана от банката на "Литекс" АД.

Промените са продължили и в началото на миналия месец, когато "Литекс моторс" е прехвърлила централата си от село Баховица в "Литекс тауър" в София, а клон Баховица е бил закрит. Променени са и членовете на съвета на директорите – от физически на юридически лица.

Връзката с КТБ

Причината за всички тези промени са започналите дела за разваляне на цесиите и прихващанията от синдиците на КТБ. Още в отчета за 2015 г. одиторът посочва, чe към 5 ноември 2014 г. "Литекс моторс" е сключило договори за цесии, с които е осигурило необходимия ресурс за покриване на задълженията си към КТБ. Одиторът обаче добавя, че "съществува потенциална възможност за евентуални ефекти от последващи действия, които да рефлектират негативно върху дейността на дружеството".

Компанията е сред 20-те най-големи длъжници на КТБ. Тя има цесии за общо близо 77 млн. лв. с 57 различни депозанти в КТБ – както физически, така и юридически. Не е известно обаче при какви условия са сключвани, какви отстъпки от номинала и срокове за плащане са договорени. Сред тях най-големи са "ДСК управление на активи" - 19.3 млн. лв., "В и В изоматик" - 8.6 млн. лв., както и "Булстрад Виена иншурънс груп". Договори с дружеството за прехвърляне на вземанията от банката са сключвали и организации като БТПП и КТ "Подкрепа". Сред по-интересните физически лица са Елена Костова, съпругата на бившия премиер Иван Костов, изпълнителният директор на ББР Ангел Геков, както и бившият директор в банката Христо Карамфилов, продуцентът Евтим Милошев.

Ако "Литекс моторс" бъде обявена във фалит, това значително ще затрудни оспорването на тези прихващания от синдиците на КТБ. Тогава банката ще трябва да предявява претенции срещу прехвърлянето на активите или да се опитва да си ги върне по специално гласуваните законови промени, даващи възможност да се връщат активи, придобити със средства с произход фалирала банка (чл. 60а от Закона за банковата несъстоятелност). Това обаче е текст без съдебна практика и ще отнеме още време, докато мине през всички инстанции.

Не е 100% ясно каква ще е съдбата на цедентите, прехвърлили вземанията си на "Литекс моторс" и дали ще бъдат третирани по еднакъв начин. Възможно е наистина част да са сключили договори с новото дружество и то да се разплати с тях, след като съдебният риск отпадне. Действията на "Булстрад Виена иншурънс груп" обаче показват, че има и недоволни, които също като КТБ при несъстоятелност на "Литекс моторс" ще трябва да водят сложна битка срещу изпразненото от съдържание дружество.

11.4 млн. лв. е била цената, на която земята и сградите на "Литекс моторс" са били прехвърлени на свързани с Ганчев компании.
Основната цел на операцията е да се избегне рискът множеството дела, заведени от синдиците на КТБ срещу прихващанията на дружеството, да бъдат изгубени.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    bulgar_bulgar avatar :-P
    ь

    Инак кусур ни била ... битовата престъпност, а тази я приемаме като нещо нормално :)

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако за един автомобилен завод е толкова лесно да избегне прословутото отменяне на цедирания, представете си какъв хубав член ще получат синдиците в края на всички тези процеси.

  • 3
    birdman avatar :-|
    birdman

    Нашите политици дължат отговор на въпроса ЗАЩО една огромна компания като МАГНА избра Словения пред България ,за да инвестира 15,млрд. евро в автозавод ? Защо големите инвеститори ни заобикалят защо произвеждаме продукти с ниска добавена стойност защо няма кадри за бизнеса, не да обясняват как държавата щяла да направи пенсиите по 1000 лв и заплатите по 1500лв на такъв прост народ такива политици му се полагат . А за ловешката мутра ясно беше че тези жали подобия на автомобили само държавната хранилка може да ги купува .... просто защото са боклуци и трябват "наши хора" за да спечелим няколко обществени поръчки

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    До коментар [#3] от " birdman ": Моят отговор на тези въпроси е един: нямаме независива съдебна система! Без сигурна защита на инвестициите можем да очакваме само дребни инвеститори и мошеници!

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "birdman":

    Защото асфалт се яде а ние още нямаме една нормална връзка с централна Европа (от вътрешността на страната)! Още нямаме дори довеждаща инфраструктура за Дунав мост...

  • 6
    gost22 avatar :-?
    gost22

    [quote#5:"Георги Георгиев"]Защото асфалт се яде а ние още нямаме една нормална връзка с централна Европа (от вътрешността на страната)! Още нямаме дори довеждаща инфраструктура за Дунав мост...[/quote]
    Абе това е половината истина. Другата половина е, че липсата на свястна съдебна система, допуска такива големи рискове в бизнес средата, а свестните инвеститори не виреят в такава среда. Иначе не е проблем, инвеститора да си оправи част от инфраструктурата, ама трябва да има гаранция (малък риск) в дългосрочен план, че ще го оставят да работи в нормална среда и да си възвърне вложените, допълнителни средства. Ей това куца у нас. Един правосъден борд към валутния и ще дръпнем напред въпреки че същите прокурори и съдии ще прилагат същите закони каквито са в момента — просто ще бъдат натискани да ги прилагат еднакво за всички и всички да получават равностойни наказания в срок. Точно както валутния борд просто задължи и надзирава родните политици и финансисти да спазват определени правила, които правила си ги имаше и преди, ама нямаше желание да се съобразяват с тях...

  • 7
    m_style avatar :-?
    m_style

    До коментар [#6] от "gost22":
    До коментар [#4] от "vassilun":
    До коментар [#5] от "Георги Георгиев":

    Само бих добавил, че всъщност няма защита на частната собственост! За ловешкият олигарх и подобните на него назначени бизнесмени са "измислени" специални закони. На тях им се ПОДАРЯВА изградена ОТ ДЪРЖАВАТА инфраструктура, дава им се данъчна ваканция от 10г., Това става, като Държавата първо "отчуждава" имоти от дребни собственици на безценица, след което ги "актува" в държавна/общинска инфраструктура, плаща с парите на данъкоплатците изграждането на подобни "инфраструктури" - път, вода, канал, електрозахранване, и всички комуникации, дори ако трябва линия на ГТ ще стига до въпросната инвестиция. След това нЕкой много "умен и загрижен" за работните места олигарх бива назначен за инвеститор и работодател... После олигарха си плаща за реклама примерно при Слави и подобни чалгари, като "спонсорира" масовки - от футбол до фолк-концерти/. Накрая се получава следното - Германия произвежда Фолксвагени, а България Фолк с Вагини!

  • ygr31516687

    Добре позната схема на "бизнесмена" ГГ, подобна на престъплението с ЦСКА. Значи взима си от КТБ, но сега разбира се, не иска да плаща задълженията си. Ще обяви фалит на дружеството, за да не си плати дълговете, а после бизнеса ще бъде прехвърлен на друга негова фирма. Подобни измами не е нормално да се случват, но с благословията на сегашните управляващи очевидно няма проблеми. Както цялата държава бе ощетена с милиони при умишления фалит на ЦСКА, сега пак ГГ се пробва да не даде и стотинка. Това е типичен съвременен български "бизнес мен"!
    А после нека се чудим, защото западните инвеститори откриват производствени мощности в съседните държави, но не и в България.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "gost22":

    То хубаво, правосъден борд, ама има ли такава практика по света? Звучи ми доста теоретично. И как ще премине този правосъден борд покрай дежурните оплаквания за "външна намеса във вътрешните работи"?

  • 10
    gost22 avatar :-?
    gost22

    [quote#9:"Георги Георгиев"]И как ще премине този правосъден борд покрай дежурните оплаквания за "външна намеса във вътрешните работи"? [/quote]
    Както мина външната намеса на немската марка върху лева — като усетихме четвъртития без вазелин, и сами излязохме на улицата да искаме външна намеса. Просто още материала не е стоплил защо не идват нормалните инвеститори с нормалните заплати дето да ни докарат ЕС стандарт на живота. Споко, има време. Като почне да се срине здравеопазването и пенсионната система (и двете съществуват щото има разходопокривност от бюджета, който зависи от нормалните работни места в частния сектор), ще излезем на улицата да искаме "главите на виновните" и онези в правораздаването решат да се спасят като ги жертват (осъдят така, че тълпата да миряса), едва тогава "главите" ще предпочетат яка "външна намеса в правосъдието"...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.