КЗК не установи нарушения при собствените марки на веригите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

КЗК не установи нарушения при собствените марки на веригите

Поведението на търговските вериги не представлява забранено споразумение и/или съгласувана практика, реши КЗК

КЗК не установи нарушения при собствените марки на веригите

Регулаторът смята, че компаниите не са съгласували доставните и продажните цени

Мара Георгиева
7435 прочитания

Поведението на търговските вериги не представлява забранено споразумение и/или съгласувана практика, реши КЗК

© Юлия Лазарова


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри нарушения при собствените марки на търговските вериги. Проверката на регулатора, започнала миналата пролет, показа, че компаниите не са извършили съгласуване на доставните и продажните цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки. Тя обхващаше веригите "Кауфланд България ЕООД енд Ко", "Лидл България ЕООД енд Ко", "Билла България", "Метро Кеш енд Кери България", "Максима България", "Ван холдинг", "Евро харт", "Винтерко-БГ", "Европа-ВН", "Дар Г.Н.", "ЦБА-България", "ЦБА" АД и "Коме".

Самосезиране

През май миналата година антимонополният орган се самосезира и започна проверка, включително с претърсване на офиси, срещу четирите германски вериги в страната, а по-късно прибави и останалите. Подозрението на регулатора беше, че заедно или поотделно компаниите увреждат интересите на производителите със собствените си марки (Рrivate Labels). Това са продукти, поръчани за производство на дадена фирма, но носещи бранд на веригата. Според КЗК със собствените марки търговците се явяват конкуренти на своите доставчици, а освен това имат и силата да определят цените както на собствените, така и на чуждите марки. Регулаторът тогава прие, че по своята същност моделът на веригите "осигурява благоприятна среда за установяване на паралелизъм в поведението" между конкуренти по отношение на ценови и маркетингови стратегии. И тъй като много често едни и същи доставчици предлагат стоките си на няколко вериги едновременно, това "предоставя конкретна възможност и за съзнателна координация, постигана чрез индиректно узнаване на ценовата и маркетинговата политика на верига конкурент". Затова комисията започна проверка.

С по-малък и постоянен дял

Регулаторът е изискал данни за дела на стоките със собствените марки в общия обем от бързооборотни стоки на всяка от проверяваните търговски вериги. И е установил, че предлагането им в България е много по-слабо в сравнение с Великобритания и Швейцария, където делът на стоките със собствена марка надхвърля 40% по данни от 2014 г., с Германия, Испания, Белгия, Франция, Австрия и Холандия (около 30%) или Италия (20%). Освен това делът на стоките със собствена марка е с почти постоянна величина за разглеждания период (от януари 2014 г. досега) и не се наблюдава тенденция към увеличаването му спрямо общо реализирания оборот от бързооборотни стоки на търговските вериги, пише в решението на КЗК, без да разкриват какъв е този дял в България.

Ценово позициониране

Търговските вериги позиционират ценово стоките си въз основа на тяхното качество. Цените на дребно се определят по един и същ начин както за продуктите със собствени марки, така и за тези с марки на производителя. И това се прави въз основа на сравнителен анализ или според очакванията на клиентите, като крайната цел е предлагане на най-конкурентната цена, установява проверката на антимонополния орган.

Според КЗК търговските вериги определят различни брутни маржове (разликата между продажните и нетните доставни цени) за отделните продуктови групи, но техният размер не цели постигане на различни маржове за продукти със собствена марка и за тези с марка на производител.

В рамките на производството не са установени доказателства за фиксиране на нивата на доставните и продажните цени на стоките с цел осигуряване на благоприятна среда за предложенията със собствени марки, пише в решението. Не са открити елементи от съгласувана практика между търговските вериги, насочена към налагане на стоки със собствени марки за сметка на тези с марки на производителите, заключава КЗК.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не откри нарушения при собствените марки на търговските вериги. Проверката на регулатора, започнала миналата пролет, показа, че компаниите не са извършили съгласуване на доставните и продажните цени, което да им осигури благоприятна среда за налагането на стоки със собствени марки. Тя обхващаше веригите "Кауфланд България ЕООД енд Ко", "Лидл България ЕООД енд Ко", "Билла България", "Метро Кеш енд Кери България", "Максима България", "Ван холдинг", "Евро харт", "Винтерко-БГ", "Европа-ВН", "Дар Г.Н.", "ЦБА-България", "ЦБА" АД и "Коме".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да, още малко ще изкарат, че за тези стоки се плащат доброзорните такси за мърчъндайзинг, реклама, минимален брой дегустации и тем подобни....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK